قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور است‎
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۶/۱۰/۲ کد خبر: 143567 منبع: پرینت

دولت آمریکا با وجود تهدیدهای خود علیه کشورهای جهان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شکست سنگینی خورد که حقوقدانان این شکست را به مثابه "سیلیِ قرنِ هفت میلیارد جمعیت کره زمین به ترامپ" رئیس جمهور آمریکا توصیف کردند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی "معا"؛ 128 کشور جهان که بیش از 90 درصد جمعیت جهان یعنی هفت میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند، به پیش نویس قطعنامه کشورهای اسلامی در حمایت از قدس شریف در مجمع عمومی سازمان ملل را دادند.

این امر با وجود تهدید آمریکا آمریکا علیه کشورهای جهان صورت گرفت. نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تهدید کرده بود که آمریکا کمک‌های خود به آن دسته از کشورهایی که به این پیش نویس قطعنامه رای مثبت بدهند را قطع خواهد کرد. او گفته بود: "یا پول یا رای به نفع قطعنامه".
اما دولت آمریکا و رژیم اسراییل با همه قدرت خود تنها توانستند 9 کشور جهان را به خود برای رای دادن علیه این پیش نویس جذب کنند.

این پیش نویس قطعنامه با رای 128 کشور جهان تصویب شد. حال این قطعنامه الزام آور است زیرا رای بیش از دو سوم اعضای هیئت عمومی مجمع عمومی سازمان ملل را کسب کرده است و این قطعنامه نظیر قطعنامه‌های شورای امنیت است.

چین، هند، روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا و همه کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای آمریکای لاتین به پیش نویس قطعنامه در حمایت از قدس در مجمع عمومی سازمان ملل رای دادند و کشورهای کوچک یا ضعیف رای ممتنع دادند.

رسانه‌های رژیم اسراییل فاش کردند که خود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل شخصاً مجبور شد تا با کشورهای جهان تماس گرفته و به آنها متوسل شود؛ نظیر آنچه با جمهوری چک و کانادا کرد.

شوقی العیسه وکیل و حقوقدان فلسطینی گفت: این قطعنامه به منزله "سیلی قرن" به آمریکا و اسراییل است زیرا همه کشورهای موثر جهان علیه تصمیم ترامپ (در پایتخت دانستن شهر اشغالی قدس برای رژیم اسرائیل) موضعگیری کردند. بیشترین مسئله‌ای نیز که جلب توجه کرد، رای دولت واتیکان به پیش نویس قطعنامه کشورهای اسلامی در حمایت از قدس در مجمع عمومی سازمان ملل بود زیرا واتیکان اساساً نماینده همه جهان مسیحی است.

وی افزود: یک اجماع نظر اسلامی، مسیحی و انسانی علیه تصمیم غیرقانونی و غیراخلاقی ترامپ شکل گرفت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
قدس
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است