ریاست جمهوری آینده در دستان تاجیکی دیگر
عطای بلخ در 15 سال، تمامی قدرت و ثروت را از آن خود کرد و اینک با واگذاری ولایت می تواند بدل به تنها رهبر قومیت های غیرپشون شود که اولین گام برای تکرار تاریخ است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۵    ۱۳۹۶/۱۰/۲ کد خبر: 143582 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تبعید جنرال دوستم و به حاشیه راندن قومیت ازبک در حالی که محقق تنها حمایت برخی از جریان های هزاره را دارد و خلا رهبری در برابر سیاست پشتونیزم حکومت به شدت احساس می شود، فرصتی است برای عطا محمد هرچند خود درگیر با سیاست حذف و ترد ارگ می باشد.

در اوج زورآزمایی اشرف غنی و عطا محمد، رییس جمهور پس از تلاش های شکست خورده بیشمار، آخرین برگ برنده را رو کرد اما همچنان ولایت بلخ از آن عطاست اما پافشاری بر مقام به همان اندازه که به مشروعیت اجتماعی و سیاسی وی صدمه وارد می کند نمایش دیگر از سلطه گری های حکومت است.

نکته قابل تامل، ضعف و از هم گسستگی حزب جمعیت اسلامی در برابر برکناری عطا محمد است، این حزبِ چند دسته با بیشمار رهبر دلبسته به ثروت و مقام های پیش پاافتاده در توافق با ارگ و پشت کردن به قدرتمندترین مقام تاجیک تیشه به ریشه بقای خود زد.

اما با کنار رفتن والی بلخ و سقوط شمال، کدام کاخ و موقعیت از گزند گروه های تروریستی و سلطه گری ارگ در امان خواهد ماند؟ این سطح از بی کفایتی در انتخابات گذشته سبب قدرت یابی عبدالله بی صلاحیت شد و یکه تازی های اشرف غنی.

با وجود آلودگی رهبران افغانستان در فساد و جنگ های گذشته اما در روزگاری که هیچ مقام با صلاحتی حتی فرصت قد علم کردن در فضای هرج و مرج سیاسی را نمی یابد راهی جز حفظ رهبران بد از میان بدترها می ماند، اگر اسماعیل خان در هرات باقی می ماند اکنون این ولایت نه درگیر با ناامنی و فساد بلکه با ثبات و شکوفا در اقتصاد بود.

و براساس سیاست حذف قدرت های غیرپشتون و به ناامنی کشاندن مناطق امن، سرنوشتی به مانند هرات در انتظار بلخی می باشد که در پانزده سال ولایت عطا محمد در امنیتی به سر برده که برای کابل یک رویاست.

از سوی دیگر، ارگ به کدام اتحاد و توافق پایبند بوده که اکنون به شروط پیش پاافتاده و ناچیز حزب جمعیت احترام بگذارد و در صورت کناررفتن عطا محمد نه تنها این ولایت به یک پشتون بی کفایت واگذار خواهد شد بلکه کل شمال، غرق کشتار و خون طالب و داعش می شود.

اگر عطا محمد در طی سال های گذشته بخصوص سه سال ریاست جمهوری اشرف غنی می توانست حمایت روسیه را کسب کند اکنون قدرتی بی مانند در برابر ارگ بود و به سادگی یک استعفانامه مغلوب غنی نمی شد.

هرچند امریکا از ابتدای دوران جدید افغانستان حامی قومیت پشتون در حکومت است اما ضعف های بیشمار حکومت وحدت ملی و نارضایتی گسترده مردم از عمق ناامنی ها، فرصت طلایی برای رهبرانی همچون عطا محمد نور بود تا مهره ای جایگزین اشرف غنی باشد و برهم زننده معادلات قدرت.

اما با توجه به تجربه ای به درازای تاریخِ رهبران پشتون، همچنان باید مقام های غیرپشتون در درگیری هی درون قومیتی و حزبی با چنگ و دندان، بقای خود را حفظ کند که نمونه آن عطا محمد است.

و در میانه فشارهای ارگ و عقب نشینی حزب جمعیت، عطا محمد می تواند هم ولایت بلخ را حفظ کند و هم رهبری شود برای جریان مخالف غیرپشتون و تنها گزینه مذاکره با ارگ است که بیش از این نمی تواند تمامی وقت و هزینه حکومت را صرف به حاشیه راندن وی کند که همان تعیین والی از سوی عطا محمد می باشد.

و در حالیکه امریکا تنها حامی قدرت پشتون در افغانستان است و آن را بدل به حاکمیتی خودکامه کرده می تواند قدرتی دیگر همچون روسیه از جبهه مقاومت شمال پشتیبانی کند اگر عطا در حد و اندازه یک رهبر عمل کند و دوراندیش در سیاست باشد و بدل به جنرال دوستم و اسماعی خان دیگر نشود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریاست جمهوری
عطا
نظرات بینندگان:

>>>   اين همه خوابهاي تاجيكي است وبس!!!

>>>   اینها هیچکدام درمقابل کُد 91 مقاومت کرده نمیتوانند وتسلیم میشوند

>>>   باچنګ ودندان بقای خودرا حفظ کنند -حال اینکه خود عطا میګوید که دندانهای عبدالله رامیکشم - پس کدام دندان؟

>>>   برخیز که صبح شده خوب خودیدی خدا خوبیش کنه

>>>   آقاي عطا محمد نور به حيث سفير در بنگلاديش مقرر شد.

>>>   اینها همه یاغی گری است اگر والی هستی درحکومت هستی ذره ای هم وجدان وتوان اندیشه برایت مانده احترام به قانون نموده ولایت را با کمال میل تسلیم والی جدید میکنی این چوکی میراثی نیست بلکه ملی است مال کسی است که طبق قانون تعلق بگیرد.

>>>   عجب حکومتی ، والی دندان رئیس اجرائیه را می کشـــد ، بدون اینکه تجربه دندان پزشکی را داشته باشد

>>>   مشکل استاد عطا شحصی است ع به برکناری او نظرداده واو حالا تصمیم گرفته دندانش را بکشد بنا مردم و دیگران دخلی درین ندارند

>>>   والی بلخ تاکید کرد که اگر حزب جمعیت بخواهد او از این سمت کنار خواهد رفت و اگر نخواهد او بلخ را همانند کوه‌های هندوکش و پامیر طوری مستحکم نگه خواهد داشت که هیچ کسی تکان داده نتواند
نوت : کوه هندوکش رذا از داخل سراخ کردند شما هم شاید از بین خود واز داخل شکست بخورید

>>>   قصه تا جکان درکله پزی مفت ایت تا زمانیکه ارایش گر رهبر تا جکان باشد قصه شا ن مفت است در تا جکان یک مرد با جرهت را پیدا نه کرده خو اهم بود

>>>   برکناری والی حق هرریس جمهورهست وبس این همه سروصدابرای چه
مگربغیرازعطادیگرکس دراین وطن نیست که بلخ رااداره کند

>>>   اشرف غنی احمدزی نه تنها که دچار مشکل روحی و روانی است بلکه با ارزش های اسلامی نیز با مشکل روبرو است چون مومن واقعی هیچگاهی امام حسین را نواسه خدا نمی گوید، رهبر واقعی هیچگاهی چادر سرکردن را نقص و عیب نمی داند و شخصیت علمی هیچگاهی بجای دعا کردن دست هایش را برای نیت نماز بالا نمی کند.

دانشمند واقعی هیچگاهی شخصیت های علمی را بچه خر نمی گوید، رییس جمهور واقعی هیچگاهی حسن روحانی را رییس جمهور افغانستان خطاب نمی کند، شخصیت واقعی هیچگاهی باد برآمدن را وظیفه مطبوعات نمی داند، متفکر واقعی هیچگاهی نمی گوید که "اگر بندش نکردم بچه آدم نباشم".

نتیجه این است که ملت افغانستان دردمند هستند، به صلح و ثبات نیاز دارند، به وحدت و یکپارچگی نیاز دارند و به رهبری، سالم، خردمند، موثر و کارآ نیازمند هستند و توقع برآورده شدن این نیازمندی ها از اشرف غنی احمدزی، خواب و خیال محال است چون او خود گاهی بیمار است و گاهی مجنون.


اشرف غنی یک شخص بیمارجسمی روانی و مجنون است در افغانستان کثرل اقلیت های قومی ادامه حکومت آن هر روز فاجعه بار است.
بخاطریکه :
بیماری های جسمی و روانی پیامد های اثرات متعددی دارد. هیچ عضو یا ارگانی از بدن از اثرات آن مصون نیست.
بیماری جسمی و روانی و مجنون پیامدهای نظیر درگیری های لفظی غیر ادبی شخصیت های علمی را بچه خر ، اگر بندش نکردم بچه آدم نباشم".
،‌عصبانیت ها ،‌ پرخاشگری ها رفتار ناساز گارانه در جامعه ،‌ اختلاف با همسایه یا همکار ان یا همسر ، کینه و نفرت به متنفذین یا صاحب نفوذ دیگر اقوام جامعه همگی ناشی از عدم ،‌رعایت موارد فوق است ؛ پیامد خطرناک بیماری جسمی و روانی دروغ گویی و گذاف گوی با صدای ناخوشایند چغزدن است که مشکلات بسیاری را برای افراد جامعه و دیگران فراهم می سازد.
سرشت انسان دروغ گویی بیمار روحی با ایمان ناسازگار است و ضعف و نابودی خود وخرابی جامعه را در پی دارد.
آگا هان قلم بدست می ‏دانیم مهمترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل و اطمینان عمومى است، و مهمترین چیزى که این سرمایه را به نابودى می ‏کشاند دروغ و خیانت و تقلب عمل فتنه وشیطانی است، و یک دلیل عمده بر اهمیت فوق العاده راستگویى و ترک دروغ در تعلیمات اسلامى همین موضوع است.
انسان دروغ گوی گذافه گو بد ترین بیماری است که اشرف غنی مبتلا به آن است و دارای عمل فتنه آب زییر گاه است و غنی دروغ گو زشت ترین فرد بیمار در چامعه ما است که نفاق را در بین اقوام مسلمان جامعه فراهم ساخت است مانند فرمان تقنینی در مورد تعدیل ماده ششم قانون ثبت احوال نفس را پرخاشگیر ی و بد نامی جامعه 99 در صد مسلمان افغانستان را تو شیح کرد و از عمل تبهکارانه نفقا بین متنفذین اقوام و به همین سبب وضیعت افغانستان عزیز کشور یک پارچه اسلامی ما را به سوی آتش جهنم برده است . ولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری عدالت است.
آقاى اشرف غنى به یک نویسنده فقط به این خاطر لقب «بچه خر» مى‌دهد که با نظر علمى و فکرى او موافق نیست. این رفتار، نه تنها از روان فوق‌العاده عصبى، نابردبار، پرخاشگر و ناآرام او پرده برمى‌دارد، بلکه دلیل روشنى بر بى‌اعتقادى او به حقوق دیگرى و همزیستى مسالمت آمیز نظرات متفاوت و متضاد نیز مى‌باشد. کسى که قاطعانه، دارنده‌ى نظر متفاوت را «بچه خر» مى‌خواند، حتما خود را آگاهانه و یا ناآگاهانه صاحب تمامیت حق و درستى مى‌پندارد. چنین شخصیت و ذهنیت از دیرباز یکى از عواملِ خشونت سیاسى بوده و تمام دیکتاتورى‌ها بر همین نوع ذهنیت و روان استوار است و شکل مى‌گیرد.
«بچه خر» فراتر از یک دشنام، زنگ خطرى است که از آن بوى خطر و تباهى مى‌آید. زنگ خطرى است که از قدرت گرفتن یک دیکتاتور خبر مى‌دهد. دشنام «بچه خر» از زبان اشرف غنى بوى حفیظ الله امین و ملا عمر مى‌دهد. به همین خاطر باید آن را جدى گرفت و از کنار این دشنام ظاهرا سبکسرانه نباید با خنده و شوخى گذشت.
غنی که مخالف‌ فکری‌اش را «بچه خر» مى‌داند، نه یک انسان صاحب حق و حیثیت چون او، راى ندهیم.
افغانستان از این نوع دیکتاتورهاى خودپرست، خودراى و خودخواه بسیار دیده و از این جهت مردم بی دفاغ آن بسیار رنج کشیده.
دیگر بس است. آنانى را که عصبى، خشونت ‌پیشه، بدزبان، بدکردار، پرازنفرت و کینه‌توز متعصب هستند، بیشتر از این در مسند قدرت جا معه 99 در صد مسلمان جاى ندهیم. این آدم‌ها در مسند قدرت فقط خلق جنایت و تکثیر وحشت و تباهى در جامعه مى‌کنند.
ملت افغانستان دردمند هستند، به صلح و ثبات نیاز دارند، به وحدت و یکپارچگی نیاز دارند و به رهبری، سالم، خردمند، موثر و کارآ نیازمند هستند و توقع برآورده شدن این نیازمندی ها از اشرف غنی احمدزی، خواب و خیال محال است چون او خود گاهی بیمار است و گاهی مجنون.

>>>   مردم افغانستان در برابر داعش و طالب استقامت میکنند و پروژه غنی و عبدالله را قبول ندارند هرکس که بمردم کمک کند و داعش را نابود کند مردم از او حمایت میکنند

>>>   درحکومتیکه یک والی دندان رئیس اجرائیه را بشکند یا بکشد آنهم انتخاب با خودش باشد این ا وج خودسری نیست ؟ این کار با عث میشود تا دیگر مامورین هم ازان پیروی کرده بالاتر از خود دندان بکشند یا بشکنند ، مسئولین حکومتی باید مشکلات فی مابین را با چنین اقدامات حل وفصل کنند؟
اگر راه حل مناقشه ها این می بود تا حال برای هیچ وزیر یا والی دندانی باقی نمیماند
واز طرفی تناقض گوئی استاد عطا هم قابل تامل است ، مسئولین حکومتی باید گفته های شان را در ذهن خود حفظ داشته باشند مثلا همین عطا پار سال گفت عبدالله گـژدم است ، حالا میگوید مار آستین است ، کدامش در ست است گـــــژدم یا مار آستین ؟
ودیگر اینکه مقامات حکومتی نمیتوانند لسان را تغیر بدهند مثلا بگوئیم :
اگر جمعیت قبول نکرد )را اینطور بیان کنیم : ( اگر جمعیت نه قبولید) این درست نیست

>>>   واواعجیب بازی است عطا محمدخان نورغرض به قدرت رسیدن جناب عبدالله عبدالله به ملیون هادالربه مصرف رسانیده است ولی فعلآ دندانهای یش میکشدوبرای یش ختاب ماراستین مینماینداین تمامآ همین است که عدالله نتوانست دیگرچورچپاول ظلم واستبدادوی را دربرابرملت وجامعه جهانی چشم پوشی نمایدخداوندمتعال میداندومردم نی دفاع که نه برای شان ابرونه عزت نی مال ونی جایدادازدست همین تیکه دارماندولی ملامت جناب عبدالله ومحمداشرف غنی هستند......

>>>   عبدالستار مراد عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفته است، که از نظر این حزب عطا محمد نور هنوز والی بلخ است و ارگ ریاست جمهوری افغانستان پیشنهاد حزب جمعیت اسلامی برای بازنگری در برکناری عطا محمد نور را رد کرده است
عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی ا 5 شرط این حزب چنین بیان داشت: تعیین «فرهاد عظیمی» به عنوان والی بلخ، امضای اعتماد نامه سفیر افغانستان در «بنگلادش»، آغاز به کار دوباره سفیر افغانستان در تاجیکستان، انتصاب اعضای حزب جمعیت اسلامی در راس وزارت‌های اقتصاد، آموزش و پرورش، تعیین اعضای حزب جمعیت اسلامی در راس فرماندهی و معاونت عملیاتی ولایت بلخ از پیش شرط‌های این حزب هستند

>>>   Anjuman
270 سال که از طریق انگلیس قدرت را در وست گرفته اید وادعا میکنید که اکثریت هستیم قوم درجه یک هستیم ودستآورد بجز ناموس فروشی جنگ دربدری جهل ونادانی قتل وغارت گری دارید .....

>>>   بهروز جلال آبادی
در نابودی هویت تاجیکان به همان اندازه که فاشستها دست دارند، آنها هم دست دارند که میخواهند هویت تاجیکی را تنها تا شمال محدود کنند و فقط شعار ایشان شمال و شمال اند !
تلخ لیکن حقیقت

>>>   عطای بیچاره کی زمانی بزوری بی ۵۲ امریکاه از کوها فاین امد حالا مثلی یک دسمال دور انداخته می شود

>>>   Baha
یادداشتی برای آقای عطای نور
آقای نور اگرملیونها دالرهزینه می کرد به این چنین یک محبوبیت دست نمی یافتند که امروز به عنوان یگانه رهبرمبارز دربرابرحکومت خود کامه غنی عرض اندام کرده اند، به باورمن آقای نور باید فرهاد عظیمی را که جوان با شخصیتی است به ولایت بلخ بگمارند و خودشان ازاین چالشهای موجود که یک فرصت طلایی است بیرون شده وبیشترینه بهره برداری برای انتخابات آینده بکنند، با آن که غنی نخواهد گذاشت که انتخابات ریاست جمهوری آینده عملی شود واما آقای نور باید کار بیشتر روی جبهه ایتلاف نجات انجام بدهند و اگر با هزاره ها و اوزبیک ها یک مشت واحد وآهنین شوند و ستون پنجم را باز شناسی وازمیان خود بردارند و حتا اگربتوانند پشتون های انسانگرا را با خود داشته باشند سیل خروشانی خواهند شد که بنیاد استبداد عبدالرحمان خانی و نادر خانی را از ریشه برکند.
باور داشته باشید اگر یک ملت اراده کند هیچ نیرویی جلوش را گرفته نمی تواند ، زمانی که ملت قهرمان ویتنام برای آزادی خود جنگید امریکایی ها با هلکوپترها از بام های ویتنام فرار کردند.
عطای نورباید با ناتو و به خصوص با آلمانی ها که در بلخ لنگر انداخته اند وشاید خودعطای نور را چون جنرال داوود داوود قربانی اهداف استراتیژیک ناتو و دولت دست نشانده بکنند، هوشیارانه و دپلوماتیک برخورد کنند و نباید به تحریک چند تاجیک حسود که جز چند شعارعوام فریبانه چیزی دیگری در چانته ندارند، خود را در تقابل با دولت به کشتن بدهد، آقای نور چنین ماجراجویی را کرد ، اما امروز آن تاجیکان ترسوکجا اند وچرا خود دربرابرغنی وعبدالله موقف نمی گیرند و یا در کنار آقای نور ایستاده نمی شوند؟
آقای نور باید یک تیم لابی در امریکا بسازند و امروز پیروزی در سیاست با هوشیاری و لابی گری شکل گرفته است که اربابان قدرت این فرم را تحمیل کرده اند.

>>>   غنی فاشیت و متغصب همبر گر فروش کم اصل فقد چند داکتر علوم را از قوم فاشست خود بطور نمونه داکتر قیومی و مثصبا ح را بحث مشاور از خارجی دعوت کرده است و از دیگر اقوام بی سواد را مانند حرت و حاجی آلماس مشاهد را مشاور ساخت است و در حالیکه ده ها داکتر علوم در هم بخشها دارای طراح های جامع در دیگراقوام شریف کشور ما در خارج وجود ادرد .

>>>   عطامحمد نور خود پشتون وازقوم بابكرخيل واصلا ساكن محمداغه ولايت لوگر ميباشد.
پدرش نورمحمدخان در زمان پادشاهي نادرخان به انجا منتقل و ازجمله ناقلين ميباشد.
نوروز

>>>   یک بار دیگر فرصت برای اقوام دیگر ایجاد شده ازین حالت پیش آمده است، استفاده نمایند اتحاد و همبستگی خود را دوباره تازه کنند همه حمایت خود را از عطا اعلان کنند واقعیت که حزب جمعیت به یک رهبر ضرورت دارد هر چند که رهبران دیگرهم موجود است و لی رقابت ها بر سر آن تا حالا وجود داشته .
این وضعیت که همه همه فکر به ضرر تاجک ها و اقوام دیگر است باید متوجه ، برآیند خوب این ریدات باشند . اقوام تاجک، ازبک و هزاره گرچه دست معامله با رهبران پشتون زده اند، باید بپذیریم که حداعظمی تجربه های تلخ را گرفته باشند، بدون شک که همه پشیمان از تکرار آن هستند. یک محوریت قوی بین اقوام دیگر به رهبری استاد عطا ایجاد شود انشالله آینده روشن در انتظار مردم ما خواهد بود.
احمدی

>>>   اگر عطا حمایت دوستم را نداشته باشد به تنهایی بازنده اصلی خواهد بود

>>>   Ariaie
من از ديگر سياسيون كه ازنام مسعود و جبهه مقاومت به نام، شهرت و جا رسيدند، هيچ انتظارى ندارم چون اين جماعت قبلاً تسليم شده اند، و تمام عملكرد شان در راستايى خاموش ساختن مردم، در بدل حفظ جايگاه شخصى خود شان صورت مى گيرد. اما براى جناب استاد و انعده كه هنوز در وجود شان همت است و به مردم و خواسته هاى انها أرج قايل اند گوشزد ميكنيم كه اگر در اين موقعيت شما نتوانيد ايستادگى كنيد، در مرحله هاى بعدى هيچگاه دشمن به شما رحم نخواهد كرد. پرونده هاى جعلى زيادى عليه تان ساخته خواهد شد، تهمت هاى زيادى به شما زده خواهد شد، زير فشار هاى شديد قرار خواهيد گرفت، زمينه در انتخابات بعدى برايتان قيد خواهد شد، روحيه تان از دست خواهد رفت، مردم از شما نا اميد خواهند شد، اعتبار سياسى تان صفر خواهد شد، و سر انجام زمين حذف همه جانبه تان در عرض چند ماه مساعد و عملى خواهد شد. ايستادگى تان يك ضرورت است . اهميت ان در اين است كه حتى اگر شكست بخوريد و به اهداف تان نائل نشويد، قهرمان ملت با روحيه بالا و نام نيك باقى خواهيد ماند. اما ايستادگى شما ، ايستادگى ملت را در پى خواهد داشت و پيروزى تان يك امر حتمى است اگر ملت را باخود همراه داشته باشيد

>>>   عطا صفوی
" آسیایی پدر کار به نوبت...." !
----------------------------
در این شب روز وقتی درمجموع به رسانه ها وسایت های اجتماعی دقت میکنید وحتی به اصطلاح به حرف های یک تعداد آگاهان سیاسی...ونیز یک تعداد اعضایی پارلمان گوش میدهید که فریاد میکشند وگلو پاره میکنند که گویا : " کرسی های حکومت میراثی نیستند..." . ولی سوال اساسی به گفته دوست فرهیخته اینست : آیا حکومت 280 ساله یک قوم بالای یک کشور مگر میراثی است ؟
وحتی هیچکسی هم هنوز حاضر نیست در مقابل این مدعیان" یک بام دوهوا" استدلال منطقی کنند وبگویند : آی آقا ویا آیی خانم ...اگر حاکمیت در یک ولایت ویا یک وزارت میراثی نیست ، پس حاکمیت یک کشور هم توسط یک قوم خاص نباید میراثی بوده باشد.

>>>   Mutaref
مصاحبه انجينير داوود، والي نام نهاد اشرف غني براي بلخ را ديدم. يك آدم بيچاره، بيمار و بي سواد. نمي دانم چه كسي ..... مي شود تا فريب شعار «اصلاحات» اشرف غني را بخورد. بازي ارگ در قبال بلخ به وضاحت نشان مي دهد كه نهايت .....است. جلو سياستِ ويرانگر ارگ را بگيريد و پاسخ دندان شكن بدهيد كه ديگر سياست انحصار و زورگويي مصرف تاريخش گذشته. اشرف غني را در بازي .... خودش طوري بزنيد كه تا يادش باشد دست به چنين توطئه پليد نزند.

>>>   Amirzada
استاد عطا اشتباه حبیب الله کلکانی را تکرار نکرده است.
برخی ها تصور می کنند که اشرف غنی با نیرنگ نادر خانی از قول مردانگی استاد عطا سوءاستفاده کرده است. اما به باور من درست است که آقای نور به اشرف غنی قول مردانه داد، ولی زیرکانه در دام سیاست نادر خانی نه افتید. او تفنگ خالی را به حریف تسلیم کرد، ولی تفنگ پر را نزد خود نگهداشت. غنی می خواست از تفنگ خالی عطا بر وی از پشت شلیک کند، اما با سور پریز surprise نور تحفه کرسمس مواجه شد.
واقعیت اینست که استعفانامه تاریخ تیر شده مثل تفنگ خالی است بجای اینکه عطا را شکار کند، خود شکار چی را شکار کرد. دیده شود که شکارچی شکار را از دست داده است، دیگر چه نیرنگ دارد.

>>>   بهروز جلال آبادی
اگر تعصب نیست پس چیست!؟
رهبران اقوام غیر پشتون را بنام جنگ سالار وغیره توسط دسیسه سازی از صحنه گم میکنند لیکن جنگ سالار و پاتک سالار بزرگ پشتون غلزی گلبدین را با هزاران میل سلاح و میلیون ها دالر در دولت جابجا میکنند و حتا حاضر اند برای آدم کشان طالب هر امتیاز را بدهند تا داخل دولت شوند !
این است جهالت و تعصب و برتری جوی و این کار اوغانستان را بطرف جنگ های داخلی و بعدا تجزیه ، خیلی نزدیک میکند !

>>>   فطرت عضو جنبش رستاخيز: غنى را به عنوان رييس جمهور نمى شناسم، او متقلبى است كه به زور امريكا آمده و حكومت هم يك حكومت مصلحتى است.
#مسلم_شيرزاد

>>>   در خارج یک متل است که میگوید خیال پلوزدن هیچ نقص ندارد درعین زمان مفت ورایگان است، تاجکهای عزیز شما هم خیال پلو زده برید، استاد ربانی خدا بیامرز بیاد ماست که چه ریس جمهوری بود، چوکی ریاست جمهوری اش سرگردان همرایش، یک روز در جبل السراج، روزی دیگر در چاریکار، در سالنگ ودر پنجشیر ودر.....
بااحترام یاسین کابلی

>>>   فیلی در جنگلی که آنجا مورچه ها پادشاهی ها، قلمرو ها و سلطنت ها داشتند نمایان شد. او در این جنگل گشت و گزار می کرد، از قضا در مسیر که او روزانه رفت و آمد می کرد، سوراخ های مورچه ها و سازبرگ پادشاهی ها و سلطلنت ایشان نیز قرار داشت. هرگاه که فیل در این محل می گذشت و یا می چرید، با پاهای بزرگ و وزن بیکران خود مورچه ها را زیر پا، خانه ها و کاشانه هایشان را برباد و سلطنت ایشان را بر هم میریخت.
مورچه ها چندین بار جمع شدند، مجلس و شورا های عالی ترتیب دادند، قطع نامه نوشتند، عذر نامه نوشتند، شکایت ها کردند و حتی اخطار ها به آدرس فیل نثار کردند، اما تمام کوشش های ایشان بی اثر باقی ماند. فیل بدون توجه به غال-مغال و چیغ ایشان به رفتار روزمره ی خود دوام می داد.
مورچه ها از این که فیل تمام دار و ندار و هستی شان را برباد نموده بود و از سوی دیگر اینکه اصلا مورد توجه فیل قرار نمی گرفتند، خیلی رنج می بردند و حیران مانده بودند که چه چاره ی را برای بقا، پیش گیرند!
روزی کاسه ی صبر مورچه ها لبریز شد، راه دیگر نیافتند و به جنگ و دفاع مسلحانه در حالت آماده باش در آمدند، همه یکجا لشکر آراستند، لشکر آراستند ولشکر را قوی ساختند و شمشیر کشیدند و یکی از پهلوانان رستم ذات خود را بصفت سرلشکر اټا خان تعیین نمودند.
روزی دیگرفیل در رسید.
لشکر مورچه ها تحت فرمان روایی سرلشکر اټا خان ، بر آن فیل ویرانگر، یورش بردند. لشکر مورچه ها به چهار بخش تقسیم شدند و به چهار پای فیل شتافتند و به مشکلات زیاد و سوختان نفس های بیشمار و پی هم، تمام وجود فیل را تسخیر نمودند. مورچه ها بشکل لا انقطاع به شمشیر و نیزه و تیر زنی، بر هر گوشه ی بدن آن فیل ویرانگر وارد کارزار بودند. ناگهان فیل متوجه شد که مورچه های بیشمار بر روی پوست بدن او یورش برده اند.
فیل تصمیم گرفت که خودرا از لشکر مورچه ها برهاند، از اینرو اندام خود را یکباره تکان داد. همینکه فیل اندام خود را تکان داد، لشکر مورچه ها با تمام زحمات و عرق ریزی هایشان از بالای وجود فیل ویرانگر و ستمگر، بر زمین افتادند. از بعضی ها پا و دست و بعضی دیگر هم کمر و گردن شکسته و تعدادی هم جان باخته شدند.
مورچه ها دیگر از آن بیش حال و شیمه و زور و اندیشه برای حمله ی دوباره نداشتند و لشکر آراسته ی ایشان کاملا متلاشی و پراگنده شده بود، در عین حال به اصل مسئله و ضعف خویش در برابر فیل ویرانگر نیز پی برده بودند.
بعد از این باخت نافرجام همه ی شان در نا امیدی و یاس قرار گرفته بودند، حتی برای برگشت به خانه و کاشانه هم برایشان توانایی و شیمه و امید نمانده بود.
ناگهان دیدند که سرلشکر اټا خان هنوز هم صلاح بر زمین نگذاشته، بر زمین هم نیفتاده بلکه در گلوی فیل ویرانگر آویزان است.
با دیدن این حالت، رمق حیات بر وجود لشکر شکست خورده و مرده مانند شان دمیده شد، و امید رفته، دوباره به دل هایشان برگشت و برق توانایی و جسارت بر دیدگانشان روشن شد.
همه امید بستند، به حمایت سرلشکر اټا خان خود تجمع نمودند و به امید کامیابی و سرافرازی در جنگ، همه به یک آواز فریاد کشیدند:
سر لشششششششکککککککرررررررررررر!
مااااااااااااا حمایتت می کنییییییییییییییییییییییییم!
خَفکش کووووووووووووووووووووووووو! اټا خان

>>>   برکناری عطا نبود بلکه نعمت الله بود شما تمام چیزهای اندرونی خودرا ګفتید و ما هم به تاریخ ثبت کریم.

>>>   عطامحمد نور به یک قدرت ممتاز فراتر از رقیبان مبدل گردیده ودرانتخابات آینده پیشتاز از رقبا خواهند بود.

>>>   ندااز کابل
برادر اگر یک روز از این لوگری هم نالش نکردید باز همین روزها کشمکش نشانه تان باشد، عطا خودش لوگری هست و عبدالله دومی خواهد شد اگر به قدرت برسد.

>>>   این نشریه شما راجع به والی بلخ وقوم تاجگ خیلی شرم اور است.عطاًءنور یک مجاهد برجسته وسیاستمدار رسیده افغانستان است.که همیش برای تمام اقوام
افغانستان خدمت کرده.و میتواند در چوکات قا نون خودرا بحیث رییس جمهور مصدر خدمت قرار دهد. اشخاص نادان ونافهم که از شر اندازی وبی اتفاقی دست
نمیبردارند. برای ملت معلوم بوده وبه مقصد خود نخوا هد رسید.تاجک، ازبک، پشتون، هزاره همه برادر یکدیگر اند.
درینجاء لیاقت و وطندوستی مطرح است نه
قومیت. والی بلخ این لیاقت خودرابه اثبات رسانیده.من یقین گامل دارم که نزد پشتون هاوالی بلخ محبوب بوده وبمقاصد خدمت بو طن خواهد رسید.

>>>   نظر به معامله های ضیف که در جریان یک سال توسط استاد عطا صورت گرفت و نظر به ضقیف بودن عبدالله برای فعلا تاحکها هیچ کدام رهبر ندارند که بتواند ابتکار عمل را به دست بگیرد
نور پنجشیر کابل

>>>   هیچکس از گناه پاک نیست ؛
اگر من در زندگی ام گناه بزرگی کرده ام، همین است که از داکترصاحب عبدالله پشتیبانی کرده ام ؛
از خداوند میخواهم مرا ببخشد ؛
و... از آن عده هموطنانم پوزش میطلبم که از آنها خواسته ام که از آقای داکترصاحب عبدالله عبدالله پشتیبانی کنند !
احمدسعیدی

>>>   خود کامگی و خیانت و دروغ و عوام فریبی ارگ از یکطرف و از جانب دیگر قومگرایی و چپاولگری تیم چهار پینج نفری ارگ از قرار داد های کلان که به شرکت الخطیب خسربره اشرف غنی از طرف کمیسون تدارکات ارگ که در راس ان شخص غنی احمدزی ریس جمهور قرار دارد و ضدیت ریس جمهور غنی با قوم درانی که اکثریت انها در قندهار زندگی میکنند و وعده هایمیان تهی به ملت این همه دست بدست شده اشرف غنی احمدزی را نزد تمام ملت به استثنای تیم پینج نفری اش و یکتعداد از قوم غلجایی که از موجودیت اشرف غنی در ارگ نفع میبرند باعث بد بینی و عدم همکاری و حمایت از ریس جمهور گردیده حمایت مردمی را ریس جمهور از دست داده و تجرید مردمان کشور گردیده است غنی احمدزی هرگز با مردم صادق نبوده و جز سخنان عوام فریبانه زده و وعده های غیر عملی زده و مردم را بقر کشانده قومگرایی هم بجایش باقیست.

>>>   Amirzade
پشتونیزم ارگ دارای سه بازوی قدرت است:
۱) بازوی خارجی بحیث تکیه گاه اصلی قدرت.
۲) بازی راست آن حکمتیار بحیث تکیه گاه غلزایی محور قدرت.
۳) بازوی چپ آن عبدالله بحیث غلام بچه قدرت.
با سقوط عبدالله در واقع بازوی چپ پشتونیزم حاکم قطع میشود. در نتیجه پشتونیزم نمی تواند به سادگی هویت مردم را در شناسنامه های برقی حذف کند و یا به کمک عبدالله جلو جنبش عدالت خواهی مردم را بگیرد.

>>>   خاک بر سرتان!در قرن 21 و در حالی که وارد سال 2018 میشیم همچنان در افغانستان قومیت مطرح هست!
نماینده پارلمان افغانستان حقوقی برابر حقوق رئیس جمهور امریکا میگیرد و در صحن علنی با گوشی بازی میکند! رئیس جمهور دو برابر رئیس جمهور امریکا حقوق میگیرد و فقط بلد است فریاد بزند !
یک مشت بی سواد هم در لویه جرگه جمع شدن!
یک مشت احمق کله خر هم شدن مخالف حکومت و سلاح بدست گرفتن شدن مزدور پاکستان و به ایم طالب مردم رو به خاک و خون میکشن!
و مردم بی عرضه ای که فرار میکنن به اروپا و کشور های اطراف بجای اینکه خود دست به کار شوند و این بی همه چیز ها رو بکشن پایین!

>>>   اصلا عنوان خبرنامه غلط است، این چه مفهومی دارد. اصلا انتخابات معلوم نیست، ولی نسبت دادن ریاست جمهوری به قوم خاصی غلط بلکه احمقانه است. فضای مجازی دست هرپاک وناپاک قرارگرفته وهرچه دلش خواست می نویسد، ازاول تاآخر مقالات تان یکسره حرف بی حساب وکتاب وچوپانی وبدون تحلیل علمی وبدون مبتنی برواقعیت کشور.

>>>   دور از تعصب بیایید یک محاسبه بیطرفانه میکنیم.
عطا نور به عبدالله هوشدار داد که در به قدرت رساندن ات ۱۰ میلیون دالر مصرف کردیم از پیشت حواستنی استم
اگر مدت کار عطا را ۱۳ سال بگیریم پس
۱۰۰۰۰۰۰۰تقسیم ۱۳ سال میشو۷۶۹۲۳۰هزار دالر
واین پول تقسیم ۱۲ میشود۶۴۱۰۲هزاردالردر هر ماه.
معاش ماهانه عطا چند بوده؟در حالیکه در اخرین مصاحبه خود عطا با بی بی سی گفت که ۵ ملیون دالر دارایی داردواضافه کرد هر موسسه تعقیب و تحقیق اگر بنام من و یا فامیل من هر دارایی اضافی دریافت کردند می توانند ظبط کنند.
پس باید از عطا پرسیده شود که این پول از پدر شما خو نمانده کاکا نور محمد بیچاره یک پر خانه داشت که ان هم قمار باز های کلان در انجا نمی رفتند یگان وقت اگر کدام تجار دل سوزی میکرداو برای سورت کردن پوست های قره قل میخواست و بس پس این پول را از کجا کردی؟باید پول دزدی باشد باید پول چور باشد یا هم کدام کشور برایت داده باشد.مردی که ۱۰ میلیون دالر برای کمپاین کس مصرف کند باید بلیونر باشدو به یقین از راه دزدی.
اگر عطا حافظه داشته باشد از او باید خواسته شود که مصاحبه خود را که در قسمت جنرال دوستم داشت گوش کند وقضاوت کند که که چی گفته است؟
نقطه جالب مصاحبه اش این است که او خود میگوید((رییس جمهور صلاحیت های قانونی خود را دارد که در قسمت افراد تصمیم بگیرد))اما وقتی بالای خودش بیاید منکر ان میشود.فکر میکنم اگر این جنجال ها چند روز ادامه پیدا کند دامن های همه بالا خواهد شد

>>>   خوب اګر عطامحمد نور در طی سه سال ګذشته کمک های روسها را جذب میکرد پس به این معنی که جهاد را علیه روس نکرده بلکه به خاطر رشد ونموی سیاسی خویش میلیونها هموطن مارا شهید زخمی یتیم بیوه وو طن عزیز مارا به خرابه وویرانه مبدل ساخت ، هیچی ګپی نیست حالا شرایط تغیر کرده باید همرای روسها مفاهمه کرد؟؟؟
عبد القادر صدیقی

>>>   تاجیکان اگر متحد باشند دایم ریاست دولت به آنها تعلق میگیرد زیرا که تاجیکان وطنفروش و معامله گر نمی باشند ونیز ستون فقرات همه اقوان افغانستان بوده واند . زره

>>>   تاجکها تنها یک نقص دارند که دزد هستند مخصوصا دزد های شمالی

>>>   استادعطامحمدنور یک شخصیتی ملی است نه مانند دیگران خود فروخته غرب ، برای ما تاجیک ، پشتون ، ازبک وهزاره مهم نیست هرکه باشد به این وطن بیمار و رنجدیده خدمت کند ماآنرا دوست داریم چه عطامحمدنور والی ولایت بلخ باشد یاجنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت قندهار هرکه باشد این کشور رنجدیده را ازاین باطلاق بیرون کند ماازاو حمایت میکنیم زنده باد خدمت گار واقعی این مرز و بوم .
(اریای نژاد)

>>>   نور مسعود ربانی و بوبانی همه مردمی اند که کارملیان ولد روسان قدرت را در چاریکا تسلیم این مزدوران معطر وجدید تزار ی کرد!!!!!1 و همین علت است که قدرت دردست تزاریان داخلی یعنی نورک ومسعودک ,ایگک وانگک!
ما دیگر حوصله فرمان تزاریان را نداریم و بر ناموس همه ّشتون ستیزان سوار خواهیم شد!و نادرشاه وسقاو جدید در تاریخ خواهند ماند! شما باز زنهای خودرا لیلام و در اختیار منگلیها میگزارید وبس!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است