شرط مجلس برای تصویب بودجه اعلام شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۶/۱۰/۵ کد خبر: 143737 منبع: پرینت

برخی اعضای کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان افغانستان هشدار داده اند تا زمانیکه حکومت پروژه‌های "برنامه ملی جاده سازی روستایی" را در بودجه سال ۱۳۹۷ نگنجاند، سند بودجه را تصویب نخواهند کرد.

ده‌ها پروژه زیربنایی در بخش جاده سازی و آب آشامیدنی از بودجه سال ۱۳۹۷ حذف شده است.

کار طرحو قرار داد این پروژه‌ها انجام شده و در مرحله اجرا قرار دارد، اما وزارت مالیه با کاهش بودجه توسعه‌یی از عملی‌شدن این پروژه در سال ۱۳۹۷ دست برداشته است.

ارزش این پروژه ها که مربوط وزارت‌های فوایدعامه و احیا و انکشاف دهات است، به ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دالر می‌رسد که از سال مالی جدید حذف شده است.

حالا برخی از اعضای مجلس نمایندگان به ویژه کمیسیون مالی و بودجه تصویب سند بودجه را به گنجانیدن این پروژه‌ها در بودجه مالی سال جدید، وابسته می‌دانند.

صادقی زاده نیلی که نماینده مردم دایکندی در مجلس است، گفت: "وزارت مالیه می‌گوید که آن پروژه های که قرار داد شده کارش شروع شده می‌پذیریم اما آن پروژه های که قرارداد شده و اما کارش شروع نشده است، توانمندی تخصیص بودیجه برای آنرا نداریم."

سید ظهیر سعادت که نمایندگی از پنجشیر در مجلس می‌کند، در مورد این پروژه‌ها گفت: "پروژه های که پارسال شامل بودیجه بود، حکومت به هیچ وجه نمی‌تواند آن پروژه ها را از بودیجه امسال حذف کند زیرا برای طرح و کارهای آغازین ان یک مقدار پول مصرف شده و همچنان کار عام‌المنفعت است."

انتظار می‌رفت این پروژه‌ها از سویوزارت های فواید عامه و احیا و انکشاف دهات در تمامی ولایت ها عملی شوند.
اما دیدبان شفافیت افغانستان باورمند است که وزارت مالیه برای به دست آوردن دل اعضای مجلس نمایندگان این پروژه‌ها را در بودجه گنجانیده بود.

سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان گفت که بخش زیادی این پروژه‌ها با فشار نمیاندگان مجلس در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در بودجه گنجانیده شده بود، اما پول آن در خزانه وجود نداشت.

مجلس نمایندگان بار اول سند بودجه را به دلیل نبود همین پروژه‌ها رد کرد و انتظار می‌رود تا دو هفته دیگرسند بودجه برای بار دوم به مجلس نمایندگان فرستاده شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
بودجه
نظرات بینندگان:

>>>   از بالا تا پایین عوام فریبی مردم در حکومت وحدت ملی جریان دارد وقتیکه اب از بالا خت شد تا پایین خت است .

>>>   باید 4 وزیر سر پرست هم به مچلس روان شود

>>>   اگر جاده سازی روستائی نباشد این کمیشن کاران چی را قرارداد کنند؟؟؟
اگر جاده سازی روستائی را منظور نمیکنند فیصدی وکلا را نقدا بدهند مشکلی نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است