عطا منتظر همراهی یک طرفه کرزی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۶/۱۰/۵ کد خبر: 143739 منبع: پرینت

سخنان داکتر عبدالله نشان داد که غنی توانسته است در رویارویی اش با عطا لااقل بخشی از جمعیت را با خود همراه کند. او توانسته است در عمل، عطا و ولایتش را به یکی از مشکلات جدی جمعیت تبدیل کند و این، مهارت و سنجش می خواهد. داکتر عبدالله اما شاید به زودی متوجه شود که پیامد این رویارویی، قدرت چانه زنی کمتر و تضعیف بیشتر خودش و ریاستش خواهد بود. در پایان کار، او هم بازنده خواهد بود.

در کنار دلایل بسیار دیگر، یک دلیل فوری بر کناری عطا از ولایت بلخ، تلاش او برای پیوستن به محفلی بود که از سوی کرزی و آدم هایش در قندهار برگزار شد. این محفل، اقدام علنی، باجگیرانه و تا حدود زیادی قبیله محور کرزی در مقابل غنی بود که ظاهرا از سوی عبدالرازق اچکزی مدیریت می شد و بعدا تذکر امریکایی به او را هم به دنبال داشت.

کرزی و هوادارانش می رفتند که از عطا استفاده کنند و جبهه شان را فراگیر، ملی و سراسری جلوه بدهند. غنی احتمالا با توافق داکتر عبدالله، جلو عطا را گرفت و نگذاشت که او به این محفل برود. این اقدام عطا، غنی را به این نتیجه رساند که وقت مهار کردن او فرا رسیده است، و همین اقدام احتمالا داکتر عبدالله را هم به همین نتیجه رساند.

حالا، عطا می تواند از کرزی بخواهد که در مقابل حسن نیت و حمایتش به صورت علنی از او و ماندنش در بلخ حمایت کند. به دیدارش در مزار برود، در کنارش بیاستد و بگوید دور کردن او از بلخ به مصلحت کشور نیست. آیا کرزی این کار را خواهد کرد؟ بسیار بعید به نظر می رسد. همانگونه که اشرف غنی و کرزی هنوز توانسته اند رویارویی شان را بیش از حد رسانه ی، فسبوکی، مستقیم و شخصی نسازند ، این توانایی و زرنگی را هم دارند که بدانند بین رقیب و دشمن، تفاوتی است از زمین تا آسمان. هر دو طرف از این و یا آن، به عنوان ابزار در مقابل رقیب استفاده می کنند، اما بسیار بعید است که مثل تعدادی از مهمانان در قندهار، منافع دیگران را جایگزین منافع خودشان بکنند.

جمعیتی هایی که پایی و جایی در دولت دارند، دیر یا زود، پشت عطا را خالی خواهند کرد. فقط آنهایی که بیرون مانده اند احتمالا از او حمایت خواهند کرد، اما این حمایت بیش از آنکه حمایت از عطا باشد، بیان نارضایتی از بیرون ماندن است، و در نتیجه، امکان تطمیع آنها و دور کردن شان از عطا وجود دارد. داکتر عبدالله گرچند فعلا و ظاهرا در موقعیت بهتر قرار دارد، اما در نهایت او هم بازنده است چون اختلافات فعلی در نهایت به سطوح پایین جمعیت و حوزه ی نفوذش هم رسوب خواهد کرد، و واضح است که تکیه بر حزب چند پاره و حوزه ی نفوذ پراکنده و سر در گم، عاقبت خوشی نخواهد داشت.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   می گویند، مورچه که زوالش رسید، بال می کشد، به هوا پرواز می کند وشکار پرنده ها می شود.
زوال معلم عطا زمانی رسید که تجهیزات ناتو را در بندر حیرتان به بهانه های مختلف متوقف ساخت، به ایران و روسیه نزدیک شد و با این کار خود بادار کلان را خشمگین ساخت.
بادارکلان هم با یک پسگردنی نوکر را از چوکی به پایان پرتاب کرد.

اما اگر از نگاه قانونی گپ بزنیم، در کدام قانون افغانستان نوشته شده است که یک والی انتصابی باید 15 سال در مقامش پایدار بماند و یا بیشتر ازین مدت را دعوا کند، ولو که "جان کری" نصف قدرت را در دولت افغانستان به حزبِ که این والی به آن منسوب میشود، ارزانی فرموده باشد.
معیاد وظیفۀ یک والی انتصابی با ختم دورۀ کاری رئیس جمهورِ که او را انتصاب کرده است، تمام می شود. بعد رئیس جمهور جدید والی های خود ش را در ولایات نصب می کند.

اما چون در افغانستان گپ آخر را قانون نه ، بلکه زور می زند، پس باید انتظار بود که زور معلم عطا و حزب جمیعت به بادار کلان می رسد یا مانند آن دایم الخمر دیگرش به ترکیه، ایران یا روسیه تبعید می شود.
به نظر من یک چانس دیگر معلم عطا دارد، که نزد بادار کلان خط بینی بکشد، پیشانیش را به زمین بساید، رابطه هایش را با رقیبان بادارکلان قطع کند و وعده نماید که بار دیگر این گستاخی را نمی کند. درین صورت شاید بادارکلان به او اجازۀ نوکری را در خانۀ خود بدهد.

>>>   وطندار
تاریخ در حال تکرار شدن است.
این احمدزی از سرنوشت آن احمدزی پند نگرفت.
وشاید این احمدزی به سرنوشت آن احمدزی دچار شود.

>>>   Salam
عبدالله در معامله يى بن أشكارا از رهبرى يك پشتون حمايت كرد و عليه رهبرى تاجيكان قرار گرفت . اين را ديگر نمى شود پنهان كرد.
هر تاجيكى كه از عبدالله اين فرد قبيله تبار دفاع مى كند ، نه عزت دارد و نه شرف . اينها فرومايگان و خودفروختگان بيش نيستند .

>>>   سخنان دشمنانه بنام جعلی عبدالله وطندار نفر فیسبوکی و رسانه ای معاش خور ارگ که بنفع غنی احمدزی و دارو دسته ان است کاملا نادرست و تحلیل غلط است طرفداران عطامحمد نور والی بلخ نهتنها که در یک قوم و یک سمت خلاصه میشود بلکه از تمام اقوام و از تمام ولایات کشور حمایت شانرا در غیر قانونی خواندن منظور به اصطلاح استعفای اقای نور از ولایت بلخ و حمایت قاطع شانرا از والی بلخ رسما بیان کردند چنین اشخاص فیسبوکی های معاش خور ارگ به هیچوجه نمیتوانند که انرا از دید و ذهنیت مردم دور کنند وانرا سوق و سوی دیگری دهند چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است مردم چشم دارند و گوش دارند میبینند و میشنوند .

>>>   اگر انها هوشار باشند روس ایران را با خود و کرزی را هم یکجا کرده یک حک. مت مو ازی علیه یهودی ها به وجود بیا ورند تا امریکا حیران بماند که مسلمانان را هم خدا فکر داده علیه یهودی ها اتمر و ارگ

>>>   اقای نویسنده !
طوری وا نمود میسازین که اگر معلم عطا نباشد تاجکان میمیرد
فاشیست های بزرگ چه کرد که غنی کند
هیچ کس هویت ما تاجکان را نابود کرده نه میتوانه و از شما احترامن تقاضا میکنم تا از یک دزد میلیاردر و لنده غر سبک یک قهرمان تاجک نسازین
معلم خودش لوگری بوده و پشتون هست مبادا صبح ما را بازی بدهد
هوشیار باشین
با احترام
جاوید از ترکیه

>>>   عبدالله اصلن پشتون بود واز سادگی تاجیک ها درانتخابات استفاده کرد وسرانجام به اصل خود پیوست وعلیه تاجیک ها قرار گرفت حزب جمیعت را هم پارچه کرد.
عاقبت گرگزاده گرگ شود .....گرچه باآدمی بزرگ شود.
بااحترام عبید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است