عایدی کابل از این نشست های بیهوده چه است؟
ما مانده ایم و بلاتکلیفی چندین ساله و باج دهی های ناتمام و هزینه های سرسام آور و گزاف بی هیچ اندوخته ای، درحالیکه طرف طالبان باج گرفت و فرصت خرید و ... 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۶    ۱۳۹۶/۱۰/۵ کد خبر: 143751 منبع: پرینت

نشست مشترک افغانستان، پاکستان و چین به میزبانی بجینگ در حال برگزاری است. در این نشست نمایندگان سیاسی هر سه کشور پیرامون اوضاع امنیت در افغانستان بحث و تبادل نظر می کنند. گفتگوهای سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین که به میزبانی چین دایر شده است بر وضعیت امنیتی و اقتصادی منطقه تمرکز خواهد داشت. وزیران خارجه هرسه کشور در بجینگ پس از دیدار با یکدیگر به موضوع های اید شده خواهند پرداخت.
شاید به جرات بتوان واژه هایی نظیر بیهوده، بی هدف و بی سر و ته را در توصیف نشست های سه یا چهار یا چند جانبه ی مذاکرات صلح افغانستان و طالبان به کار برد که هر بار کشوری آمد ابتکار عمل را در دست گرفت؛ هر چه می خواست از این زمین به حال خود رها شده درو کرد و رفت.

حال ما مانده ایم و بلاتکلیفی چندین ساله و باج دهی های ناتمام و هزینه های سرسام آور و گزاف بی هیچ اندوخته ای، درحالی که طرف طالبانی در تمام طول این رفت و آمدها به کشورهای مختلف، باج گرفت و فرصت خرید و هر چه می خواست بدون ابا از نکوهش و از دست دادن فرصتی دوباره انجام داد و رفت.

شورای به اصطلاح عالی صلح افغانستان که به راستی چیزی در چنته ندارد و با تغییر چندین باره ی اعضا و رییس اش اما هیچ تغییری در رویکرد و عملکردش نسبت به طرف های مورد مذاکره صورت نگرفته است؛ خموشانه و فرمان بردار به هر سوکه دیگر طرف ها بکشندش و بخوانندش راهی می شود.

پیش از این و از هنگام شکل گیری فرزند نامیمون و نامبارک مذاکرات صلح و سپس شورای عالی صلح (از افراد ناکارآمد و مصروف در چند پوسته ی دولتی بصورت همزمان) تاکنون، این مذاکرات نافرجام در کشورهای مختلفی اعم از عربستان، امارات، پاکستان، قطر، افغانستان، هند و ایران با حضور واسطه ها و میانجی های متعددی از جمله قدرت های منطقه و ابر قدرت های غربی از جمله چین، امریکا و روسیه برگزار شده است اما...

اما متاسفانه دستاورد صریح و روشن و دوامداری که بتوان آن را عایدی و حصول از این مذاکرات عوام فریبانه و گمراه کننده برشمرد هرگز دست شورای صلح و به تبع آن طرف افغانستانی را نگرفته است؛ این مصداقی بر این مدعا است که ما بازندگان همیشگی و بی چون و چرای این میدان بوده ایم.

دیگر اینکه، سیاست زاری و بیزاری توأمانی که حامد کرزی و هم قطارانش در حکومت پیشین نسبت به طالبان دوست و برادر خوانده شده در پیش گرفته بودند و دست تضرع شان همواره به سمت بنیادگرایان افراطی دراز بود؛ نتیجه ای در بر نداشت و امید آن می رفت که رویکرد اشرف غنی و عبدالله چیزی جز این باشد.

در حالیکه رییس جمهور کنونی دست رد به درخواست سفر پاکستان زده بود و امید آن می رفت که بنیاد مخروبه و کرم خورده ی شورای صلح را نیز از هم بپاشد و زایل کند اما خبر نشست سه جانبه در چین و سفر قریب الوقوع اشرف غنی به اسلام اباد و نشست چهارجانبه ی صلح در عمان، گویای تکرار همان مکررات است و بس!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست چین
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   فقط بازی کردن و زیرکی پاکستان است که در هرنشست به دشمنان افغانستان علاوه میگردد و پاکستان امتیازات بیشتر سیاسی،اقتصادی و نظامی بدست می آورد و ملت را غافل تر می سازد.
ختک

>>>   این نشست های الکی صرف گمراهی ضایع وقت و پول الکی برای دولت افغانستان هیچ چیزی رو تداعی نمی کند، این جا چین و پاکستان دو دوزه بازی می کند ، انها قبلا شریک تجاری بودند ، و پاکستان از اینکه دولت امریکا به اصطلاح زهر چشمی بگیرد با نوعی بازی خبیثانه رو اجرا می کند و اینجا است که دولت افغانستان انگشت به دهن نگاه کند اگه این که شعور سیاسی که هیچ کسی بر خور دار نیستند ، می بود و دولت خودشه خراب نمی کرد ، نمی رفت ، این بیچاره ها تابع حکم هستند چه کنند ، مجبوری رفتند با دنگ فونگ زیاد اما با نتیجه صفر دست از پا دراز تر بر گشتند ، خوب ببنید تماشاه کنید.

>>>   جوانان دلیر و آگاه کشور افغانستان باید در صحنه بمانند و از تجربیات جهان آزاد و دموکراتیک درس و عبرت گرفته و با استقرار آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان کشور را از خشونت و خونریزی ازاد سازندو بسازند و زندگی کنند، وگرنه کشور در دست دینداران ریاکار و عقبمانده در کشاکشهای دینی و خون و ویرانی مانند گذشته خواهد ماند

>>>   تا کی باید چنین بانادانی حکومت کرد واز خرد وکلان ناراضی تراشید و بجای همسو گشتن با کشورهایی برادر ودوستی همچون ایران دست گدایی بسوی پاکستان که دستش تا مرفق به خون جوانان ومردم بی گناه ما آلوده است دراز کرده..ای جوانان غیور افغان بخود آیید که تا ویرانی وطن دیری نمانده است

>>>   قلمچران مرا همین کلمه عایدت خوشم آمد ، راستی که قلم میچرانی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است