عبدالله از سرنگونی والی بلخ چه بدست خواهد آورد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۲    ۱۳۹۶/۱۰/۷ کد خبر: 143819 منبع: پرینت

داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در آغاز تشکیل دولت پایگاه مردمی و مشروعیت قوی داشت. همچنان عبدالله نمادی از تمثیل قدرت جمعیت اسلامی و تاجیکان در حکومت وحدت ملی به حساب می آمد. افزون بر آن آقای عطا محمد نور والی بلخ از مهمترین حامیان عبدالله و معادله قدرت در شمال به حساب می آمد. در سایه همین حمایت عطا بود که عبدالله با وزن سنگین در قدرت شریک شد ولی طوریکه حوادث نشان داد علیرغم فشار های متحدین بر عبدالله او از حق و سهم قدرت خود در برابر تمامیت خواهان ارگ عقب نشینی کرد در نتیجه حامیان و متحدین خود را مایوس ساخته و اعتبار خود را از دست داد.

عجیب این است که عبدالله نه خودش حاضر شد از حقوق مردم و صلاحیت و مشروعیت خویش استفاده کند و نه به کسی دیگری این اجازه را داد. تمام فلسفه سیاسی مشارکت عبدالله در قدرت " صبر استراتژیک در راستای سیاست های کلان ملی است" تقریبا عمر حکومت به آخر رسید ولی نه "صبر استراتژیک" او به پایان رسید و نه تحرکی از او نمایان شد. هر چند یک بار در نتیجه فشار افکار عامه وعده داد که چهره دیگر خود رانشان می دهد اما تا حال چهره دیگر خود را به کسی نشان نداده است تا اینکه اخیرا استاد عطا چهره اصلی او را بحیث" مار آستین" به مردم افغانستان نشان داد.

واقعیت این است که صبر مردم و نور که بزرگ ترین حامی او بود لبریز شد و از وی سلب صلاحیت کردند و در مقابل او قرار گرفتند در نتیجه جمعیت اسلامی افعانستان و مردم شمال از عبدالله مایوس شده و از وی رو گشتانده به استاد عطا رو آوردند. والی بلخ با داشتن قدرت مردمی و مشروعیت سیاسی مستقیما وارد بازی با تمامیت‌ خواهان در ارگ کابل شد.

استراتژیست های ارگ برای تضعیف بیشتر ریاست اجرایی و تعمیق اختلافات میان عبدالله با جمعیت اسلامی و استاد عطا وارد بازی با والی بلخ شد. بحران کنونی در روابط ارگ و بلخ و ریاست اجرایی محصول این بازی است. ارگ موفق شد با استفاده از همدستی عبدالله و اختلافات با جمعیت و والی بلخ توطیه سقوط بلخ را در دستور کار قرار بدهد.

پرسش اساسی این است که انگیزه های ارگ در سقوط بلخ قابل درک است ولی عبدالله و باند او از سرنگونی والی بلخ چه چیز را بدست خواهند آورد؟
به باور من سقوط بلخ به معنای سقوط ریاست اجرایی نیز است. ریاست اجرایی به جز از سیاه رویی هیچ چیزی بدست نخواهد آورد.

امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   متل قدیم دارم که زمستان تیر می شود روی ساگی برای عبدالله زنجو می ماند گرچه که این ع غیرت هچ ندارد

>>>   این عبدالله مرد نیست تمام حرکاتش حتا زنانه نیست مثل دختران نو بالغ است ازین امیدی نداشته باشید ، برای او دفتر و فیشن باشد و بس ، ازین بالا کاری ازو ساخته نیست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است