پنج دلیل عقب‌ نشینی احتمالی غنی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۹۶/۱۰/۷ کد خبر: 143823 منبع: پرینت

ده روز از منظوری استعفای تاریخ‌ گذشته والی بلخ گذشت اما حکومت مرکزی تا هنوز جرات نتوانسته والی نام‌ نهاد خود را معرفی کند. دو روز پیش اگرچه سخنگوی ارگان‌ های محل گفت که به زودی این اداره انجنیر محمد داوود را طی مراسمی در ولایت بلخ به حیث والی معرفی خواهند کرد اما آگاهان این اظهارات را بخشی از جنگ روانی ارگ علیه جمعیت دانسته و آن را یک امر غیر عملی می‌ خوانند. آگاهان به این عقیده‌ اند که گره کور معضل بلخ جز از راه گفتگو و تفاهم با جمعیت حل‌ شدنی نیست و هر گونه زورگویی و لجاجت می‌ تواند معضل را گسترده‌ تر و پیچیده‌ تر بسازد.

پنج دلیلی که آگاهان برای غیرعملی‌ بودن اظهارات ارگان‌ های محل و احتمال عقب‌ نشینی غنی ارایه می‌ کنند به شرح زیر اند:

1) ایستادگی مردم بلخ
سیزده سال حکمرانی عطامحمد نور بر ولایت بلخ سال‌ های توسعه، بازسازی و پیشرفت آن ولایت بوده و بلخیان در زیر چتر حاکمیت او در صلح و ثبات و امنیت زیسته‌ اند به همین خاطر مردم ولایت بلخ کنار زدن عطامحمد نور را از این سمت توطیه‌ ای در راستای اخلال صلح و ثبات آن ولایت تلقی کرده و آماده هستند در هر صورت در کنار نور بایستند و از وی حمایت کنند.
گزارش‌های چند روز پسین نشان می‌ دهد که بلخیان اعم از نمایندگان مجلس و اعضای شورای ولایتی، نظامیان، فرماندهان پیشین، نمایندگان احزاب سیاسی، متنفذان قومی و فعالان مدنی گروه گروه به منزل والی بلخ تشریف آورده و با وی تجدید بیعت کرده‌ اند. ویدیوهایی که از نشست‌ های مردمی ولایت بلخ به مطبوعات درز کرده است نشان می‌ دهد که مردم با شور و هیجان و با مشت‌ های گره‌ کرده به حمایت از نور شعار می‌ دهند و حکومت مرکزی را به نافرمانی تهدید می‌ کنند.

2) ایستادگی جریان‌ های مطرح سیاسی
عطامحمد نور در کنار آنکه والی بلخ است رییس اجرایی جمعیت اسلامی و یکی از بنیانگذاران “ایتلاف نجات” نیز می‌ باشد. جمعیت اسلامی به عنوان یکی از طرف‌ های توافقنامه حکومت وحدت ملی به غنی و عبدالله هشدار داده اند که در صورت عدم تجدید نظر درباره منظوری استعفای والی بلخ آماده هستند برای دفاع از حقوق مردم به هر گزینه‌ ای متوسل شوند. جنرال دوستم و محمد محقق، همپیمانان والی بلخ در ایتلاف نجات نیز حمایت همه جانبه خود را از مواضع وی بیان کرده اند.

افزون بر این‌ ها جنرال رازق، فرمانده مقتدر قندهار، محمداسماعیل خان چهره پر نفوذ جهادی در غرب کشور و ده‌ ها فرمانده حوزه کابل و شمالی نیز اقدام منافی با توافقنامه حکومت وحدت ملی از سوی غنی و عبدالله را محکوم و از مواضع نور پشتیبانی کرده‌اند. به نظر می‌ رسد سیاسیون و مردم افغانستان بر سر حمایت از عطامحمد نور به “اجماع ملی” دست یافته باشند.

3) انتفای گزینه نظامی
وقتی بر سر حمایت از نور هم در بلخ و هم در میان سیاسیون مطرح کشور اجماع نظر وجود داشته و شخص نور نیز ایستادگی کند تنها گزینه‌ ای که فرا روی ارگ و سپیدار باقی می‌ ماند توسل به قوه قهریه و استفاده از گزینه نظامی است اما آگاهان می‌ گویند این گزینه نیز منتفی است چون ساختار و ترکیب نیروهای امنیتی به گونه‌ ای است که اگر غنی این ماموریت را به آنها محول کند میل تفنگ شان به سوی همدیگر نشانه خواهد رفت و ارتش افغانستان فرو خواهد پاشید. آمارها نشان می‌ دهد که بیشترین قربانی را در جنگ علیه طالبان سربازانی می‌ دهند که مربوط به ولایات شمال کشور هستند و این را همه می‌ دانند که آنها هرگز به جنگ نور نخواهند رفت. افزون بر این جمعیت اسلامی نیز تهدید کرده است که در صورت توسل ارگ به قوه قهریه مردم حق دفاع از خود را دارند. معنای دیگر این سخن این است که جمعیت نیز مقابله بالمثل خواهد کرد.

4) انتفای مداخله خارجی
برخی‌ ها شاید به این باور باشند که غنی روی حمایت خارجی‌ ها حساب می‌ کند و در صورت حادشدن معضل غربی‌ ها مداخله خواهند کرد اما منابع ما می‌ گوید که جامعه جهانی از مجاری مختلف دپلماتیک به نور اطلاع داده اند که در جنجال‌ های درونی افغانستان بی‌ طرف باقی خواهند ماند. خارجی‌ها به نیکی می‌ دانند که در صورت مداخله در جنجال‌ های درونی کشور تیغ آنهایی که ناتو را متهم به اشغال افغانستان می‌ کنند تیزتر خواهد شد.

5) احتمال عقب‌ نشینی غنی
غنی یکی از زمامدارانی در منطقه است که بیشتر از همه با “بحران مشروعیت” مواجه است. او نه یک رییس جمهور منتخب بلکه رییس حکومت توافقی است و حق اعمال صلاحیت‌ های قانونی یک رییس جمهوری را ندارد. در این میان نارضایتی‌ ها از غنی نیز چنان گسترده است که مرزهای قومیت و جغرافیا را در نور دیده و از شمال تا لوی قندهار از هرات تا فاریاب مردم برای عزل او لحظه‌ شماری می‌ کنند.

غنی حتما این را محاسبه کرده که در صورت لجاجت با نور امکان دارد ولایات دیگر نیز از بلخ الگو گرفته و دست به نافرمانی بزنند و طغیان کنند. غنی از نسل زمامدارانی است که فروپاشی حکومت نجیب را خوب به یاد دارد. حکومت نجیب که توانایی‌ های بیشتر نظامی داشت دقیقا هنگامی فروپاشید که جنرال مومن و جنرال دوستم در بلخ دست به نافرمانی زدند و سایر ولایات نیز از آن الگو گرفتند. راه آبرومندانه‌ تر برای غنی عقب‌ نشینی است. احتمال دارد که غنی در تفاهم سیاسی با جمعیت از موضع خود عقب‌ نشینی کند و با ابقای نور موافقت نماید.

سامانيان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   سامانیان!
رد ۵ شرطت:
استادګی مردم افغانستان در برابر فساد،استادګی جریانهای سیاسی دیګر از اعتبار ساقط و احزاب ساقط از اعتبار ملت
مداخله خارجی اساس مشکل است،دالرهای مادران خارجیها که مثل.... کار میکند دیګر به نور هدیه نمی کند وحساب میخواد
غنی وعبدالله هردو مشروع ودارای ظلاحیت اند وملت در عقبش
اګر جانب به سلاح دست زند ملت هم به سلاح اماده است ودیګر نمیخواهد بر ګرده لملت سوار شود
سامانیان غم سامانت را بخور که سامان از یاد تاریخ رفته
و مرده ګان هزار ساله را تنفس مصنوعی کار نیست

>>>   در هیچ کنج دنیا یک حکومت از یک دزد و راهزن ترس نداشته است و غنی باید دلیرانه وظیفه را اغاز کرده انجام نماید زمان شهید داکتر نجیب با امروز فرق دارد وتمام افغانستان بازی خورده بود و عقب چند دزد وطن فروش بنام مسلمان و مجاهد ایستاده بودند که به امدن ان دزدان همه افغانستان فهمید که خطا رفته بودند و از اینکه از مسلمان واقعی داکتر شهید پشتبانی کند از دزدان ناموس فروش پشتباتی کردند که خود در ااش سوختند و حالا کسی پشت ان دزدان مسلکی ایستاد نمیشود و کسیکه ایستاد است از قناش همان دزدان است که بدون. هرچ مرچ زنده ګی خود را در خطر میبند. و مقاومت ایشان بیست چهار ساعت دوام نخواهد کرد.

>>>   این خیال و محال است و جنون!!!!

>>>   یک دلیل ششم نیز وجود دارد و ن عبارت است از:
کسی که میخواهد دندان های رقیب انتخاباتی اش را یعنی داکتر عبد الله را بشکند و در هنگام سالگرد تجلیل ذبیح الله با وجودی که او را برطرف کرده است، باز هم عکس او را در مراسم نصب میکند و چپلوسی میکند و میگوید که شاید سی فیصد محترم رییس جمهور صاحب در برطرفی او شامل باشند، اما هفتاد فیصد همی داکتر عبد الله خاین مقصر است که مه دندانهایش را بشکنانم، شاید این چاپلوسی اش دلیل شود که اشرف غنی او را معاف کند و او را برطرف نکند.
اما برایش خاطر نشان میکند که دیگر پایت را از گلیم ات بیرون نکن و در فکر دسیسه و دسیسه بازی نشو و در پی ساختن اعتلاف در مقابل من نشو و در همان مزار باش و شوله خود را بخور و پرده خود را بکن.
در غیر آنصورت اگر این مرتبه بالایت قهر شدم، نه تنها از مزار برطرف ات میکنم، بلکه مثلی که وستم را به ترکیه تبعید کردم، تر نیز به تاجکستان و یا ازبکستان تبعید خواهم کرد.

>>>   غني در غوندي خير مي نشيند و تماشا ميكند كه مار و گژدم چه طور همديگر شان را ميخرد.

>>>   باد اورده را باد خواهد برد هه هه هه .....

>>>   غ انقدر جرحت ندارد او فقط چیغ بزند زنده و جا ویدان باد نور صا جب مرگ بر ع وغ یهو دی ها

>>>   تو اگر ۲۰۰۰ صفحه دیگر شعر بنویسی ... کار شدنیست .. یک چشم ات بخندد و یک چشمت بگرید

>>>   شرم باد برکسانی که ازین غنی دست نشانده و نوکر امریکا و انگلیس که وظیفه دار تطبیق کننده پلان های استعماری شان است دفاع مینماید اگر نور و جنرال دوستم نباشند سمت شمال کشور میدان جنگ روسیه و امریکا میشود و این خواست و برنامه این حکومت است . هرچه زود تر این رهبری وطنفروش تبدیل شود و این پایگاه های استعمار گران برچیده شوند کشور زود تر به آرامی میرسد هرکسی که برای سرنگونی این دست نشانده ها اقدام میکند و برای صلح و ایجاد حکومت با پایه های وسیع ملی و دموکراتیک مبارزه نماید ،اقدامش ملی و شرعی است

>>>   خطاب به انهاى كه كور خوانده اند. !
دوران عبدالرحمن پنجابى ديگر تكرار نميشود.
با چند نفر خريدگى از عربهاى وهابى و وزير استانى ها ى پاكستانى نميتوان يك حنيش مليونى را از ميان برداشت. راكتيار و بادارش دال خوران اين تجربه را كردند. ولى اين كشور در تاريخ بار ها نشان داده كه در مقابل دسيسه ها يك جا ميشوند.
چند نفر نوكر و بلى گويان احمق نميتوانند كارى از پيش ببرند.
ح ع

>>>   غنی اگر مرد است بیازماید
این احمد زی به سرنوشت آن احمدزی دچار خواهد شد

>>>   به نظرم غنی و عبدالله برای برداشتن عطا هم از همان گزینه دوستم استفاده کنند کار ساز تراست، چون نتیجه داد و تجربه شده است. هرودویش بگرام بروند که امریکایی ها معاینه کنه اگر قدیما هم کدام بیعقلی کده باشند سر عطا میشه.

>>>   غنی بد کند با جمعیت درین مورد سخن زند!
جانب غنی عبدالله دندان شکسته است! نه نورک! و نورک رفت به گودال تاریخ تا ریخ!

>>>   دیروز استاد سیاف اشاره رسان که راه مفاهمه و مصالحه بهتر است وگرنه هیچ کدامی جان سالم بدر نخواهد برد و لجاجت به سودی کسی تمام نمیشود. این را مغز متفکر و مشاوران و سخنگویان وی شاید خوب هضم کنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است