با امضای غنی نیامده ام که با امضای وی بروم
اگر رییس جمهور منتخب می بودی، من ناکام بودم از مامور تا وزیر را هر لحظه می توانی برطرف کنی ولی وقتی من یک طرف معامله هستم، نمی توانی من را برکنار کنی. من کسی نیستم که مانند دیگران که خانه نشین ساختی صدا بلند نکنم و مردم من از من حمایت نکنند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۶    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143948 منبع: پرینت

عطامحمد نور، والی بلخ امروز شنبه 9 جدی 1396 در کی کنفرانس خبری شرکت نموده و یکبار دیگر با ارگ از موضع قدرت صحبت کرد.
اگر رییس جمهور منتخب می بودی، من ناکام می بودم از مامور تا وزیر را هر لحظه می توانی برطرف کنی ولی وقتی من یک طرف معامله هستم بدون مشورت من نمی توانی من را برکنار کنی. من کسی نیستم که مانند دیگران که برکنارشان کردی و خانه نشین ساختی صدا بلند نکنم و مردم من از من حمایت نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عطامحمد والی بلخ در این نشست گفت: قرار بر این نبود که کسی یکجانبه مرا برطرف کند مگر به تفاهم. اگر توجیه حکومت این است که تو استعفا داده ای. موضوع این است که من یک سال پیش استعفای بی تاریخ نوشتم تا صداقت خود را نشان دهم. من در سیاست نمی خواهم از چال، نیرنگ و فتنه و دروغ کاربگیرم. ماکیاول می گوید سیاستمدار گاه یک شیر درنده است و گاه یک روباه مکار تا خود را به سر منزل مقصود برساند. من نه آن شیردرنده ام نه آن روباه مکار و شیطان صفت. من یک افغان مسلمان هستم و در افکار خود صادق می باشم. به همین دلیل است که اخص اعم مردم افغانستان از من حمایت می کنند.

وی در خصوص اختلاف با حکومت می گوید: مخالفت من با حکومت از آنجایی شروع شد که حملات بر نهادها و افرادسیاسی و سرکوب کردن جنبش های مردمی زیاد شد. من صدای خود را بر هر کدام از این موارد بلند می کردم. بسیاری از انتحاری ها در این میان از مهمانخانه های حکومت و هم پیمانان جدید حکومت صورت می گرفت. در این میان رهبری جمعیت را هم می خواستند بکشند. پس چه جای اعتماد با حکومت مانده بود. در حالیکه ما از تمام پروسه های حکومت حمایت کرده بودیم. حتی از صلح با حکمتیار. این اوضاع باعث شد که روابط ما با حکومت تیره و تار شود.

عطامحمد نور، در خصوص حرف هایی که درمورد خودش زده می شود بیان داشت: برخی ها می گویند والی هستی دیگر. والی تغییر و تبدیل می شود. رییس جمهور هم صلاحیت این کار را دارد. من بیشتر از اینکه نگران از دست دادن چوکی خود باشم. نگران حق خود هستم. باقی حق خود را می خواهم. به دلیل اینکه من یک طرف معادله افغانستان بودم. درست است که داکتر عبدالله نماینده من بود اما دیگر به وی اعتماد ندارم. وی از جمعیت نمایندگی درست نتوانست و دیگر نماینده ما نیست. داکتر عبدالله را جمعیت کاندید کرد و هم توافقنامه امضا شد به عنوان ریاست اجرایی پیشنهاد شده بود.

وی، می گوید که من برای این حکومت فقط یک والی نبودم و یک طرف توافقنامه بودم و افزود: من در کارهایی که برای انتخابات کرده بودم به عنوان والی نبود که کار کردم. بعد از انتخابات و کارهای زیادی که همراه داکتر عبدالله در حکومت موفق شدیم که کابینه را هم تقسیم کنیم. بر سر چهار وزارت بسیار کلیدی جنجال بود. بر سر تقسیم آنها هم تفاهم ایجاد کردیم. اگر من فقط یک والی بودم چطور است که در تمام این کارها نقش داشته ام؟ بعد از اینکه بن بست شد و من اعتماد خود را از داکتر عبدالله گرفتم. قرار شد که با رییس جمهور مستقیما مذاکره کنم در اینجا بازهم من توانستم که تمام فیصله شورای رهبری جمعیت و همکاران خود را بگیریم و به عنوان یک طرف مذاکره کنیم. مذاکره کردیم و نتیجه اش هم این شد که مواردی که توافق شد عملی شود. نوشته خام آن هم در پیش من است و هرگاه نیاز شد و اگر به توافق نرسیدیم من آن را به میدان می کشم.

نور، ادامه داد: در آن نوشته تعهد تطبیق تفاهمنامه سیاسی توسط حکومت در آن نوشته وجود دارد. تدویر مجلس بزرگان و در مداقه قرار دادن تشکیل صدارتی در آن مشخص است. یک ماده دیگر برای توزیع تذکره آمده است. حرف های قومی در مورد توزیع تذکره هم بعدا ایجاد شد که این حرف ها روی تعصبات راه انداخته شده است.

عطامحمد نور در خصوص توطیه ای که برای اجرایی کردن استعفای وی شد بیان داشت: توطیه طوری شد که بعد از اینکه من ایتلاف را ایجاد کردم و ایتلاف هم انتقادهایی را کرد و بازی های انتخاباتی پیش روی را مورد بررسی قرار داد و موضوع آمدن جنرال دوستم را پیش کشیدیم و سفری که به هرات داشتم و سفری که می خواستم به قندهار داشته باشم برای حکومت بسیار گران تمام شد. سفر به قندهار سفری عادی نبود یاران من که در آنجا جمع بودند افراد بزرگی بودند و مجموعه ای تاثیرگزار برای تعیین سرنوشت افغانستان بودند. این ایتلافی را که درست کردیم برای جنگ نبوده است. قوی ترین ایتلاف افغانستان است. بیشتر ایتلاف ها و حزب های مردمی و مهم افغانستان در این ایتلاف عضویت پیدا کردند. با گذشت هر روز هم این تیم قوی تر می شد. یکی از اهداف هم ورود جنرال دوستم به داخل کشور است و از لحاظ قانونی هم هیچ مشکلی ندارد. هر کسی غیر از این نظری دارد بیاید و ثابت کند چرا که غیر قابل اثبات است.

والی بلخ، در خصوص هدف حکومت از برکناری ها اظهار داشت: اشرف غنی معاون اول خود را که با رای همان فرد به میدان آمده است عقب زده است. احمدضیا مسعود را که با رای همان فرد به میدان آمده است عقب زده است. بعدها هم یک بهانه پیدا کردند که هیچ وزیر دوره کرزی باید در این کابینه نباشد این بهانه به این دلیل بود که شخصیت های توانمند و مدیر راه پیدا نکنند. هر کسی که حرف شنو اینها است این ها راه پیدا کنند و دیگر راه پیدا کردند و گفتند که هیچ وکیل پارلمان هم باید وزیر نشود. اما دیدیم که از جانب خود رییس جمهور جناب فاروق وردک آمد، اما دیدیم که زاخیلوال رفت و سفیر شد، شکریه باکرزی و کروخیل هم رفتند و سفیر شدند. این همان نیرنگ و پالسی ماکیاولی است که فریبکاری می کنند.


وی ادامه داد: وقتی من این همه نقش در این حکومت داشتم. طرف مذاکره بودم. حزب ما کاندید داشته، وزیر ما یک طرف معامله است البته جمع متحدینش. پس کی می تواند مرا برطرف کند؟ مگر تفاهم. اگر رییس جمهور منتخب می بودی، من ناکام می بودم از مامور تا وزیر را هر لحظه می توانی برطرف کنی ولی وقتی من یک طرف معامله هستم بدون مشورت من نمی توانی من را برکنار کنی! خبر داشتم که روز دوشنبه می خواهند این موضوع را اعلان کنند. از آنها خواهش کردم که اعلان نکنید من برگی نیستم که با امضای تو آمده باشم و با امضای تو برکنار شوم. بیدی نیستم که با فوت تو شمال بلرزد. من کسی نیستم که مانند دیگران که برکنارشان کردی و خانه نشین ساختی صدا بلند نکنم و مردم من از من حمایت نکنند. من نوکر مردم هستم و مردم مرا می شناسند و جز خدمتگزاری به مردم هدفی ندارم پس می ایستم. من آنچنانی که قهرمانانه آمده ام در رکاب و پای مردم بوده ام و خدمت کرده ام تا آخرین مرحله پیش می روم. ترس اینها از نفوذ من است، ترس اینهاازجرات من است، ترس اینها از توانایی و عیاری من است، ترس اینها از انتخابات ریاست جمهوری است.

عطانور، در خصوص دلیل برکناری خود گفت: ترس داکتر عبدالله هم از جمعیت این است که با نفوذ و قدرتی که جمعیت داردو همه گروه ها و اقوام را با خود دارد می ترسد ما با این قدرت وی را از سر راه برداریم. رییس جمهور هم دو برنامه دارد. یک، برنامه اقتصادی، محلی و منطقه ای و برخی حرف های سیاسی دارد. و برنامه دوم هم مساله انتخابات است. رییس جمهور می داند که اگر من باشم آنها برنده انتخابات نمی شوند. این بود که اینها باهم جمع شده اند و خواستند که مرا از سر راه کنار بکشند.

والی بلخ در خصوص پست خود در حال حاضر بیان داشت: حالا باید بگویم که من والی بودم و والی هستم و هیچ مقامی نمی تواند مرا برکنار کند مگر به تفاهم، که به جمعیت صلاحیت داده ام. ما به حرف خود برسیم. اگر هم من کنار بروم کاندید خود را قبلا داه ایم که قوماندان امنیه و والی چه کسی باید تعیین شود. اینها اگر این را عملی نکنند من به هیچ وجه کنار نمی روم. فعلا رسما هم والی می باشم. هر کسی هم غیر از این کاری کند جواب خود را می گیرد. تا زمانی که وضعیت مشخص نشود بیشتر به ولایت می آیم.

وی، خود را در برابر مردم با توجه به بی کفایتی حکومت مسوول می داند و می گوید: من چطور می توانم ملت خود را تنها بگذارم که داعش بیاید بر سر گرده اینها سوار شود و مردان را گردن بزند و دخترانش را برای سربازان خود نکاح کند؟ من چطور قبول کنم که داعش بیاید مردم را جمع کند که از سرنو، کلمه بخوانند و از سر نکاح بخوانند تا مسلمان شوند. مگر مردم مسلمان نیستند؟ چطور قبول کنم که داعش بیاید کودکی را دوپاره کند. از همه بدتر تمام دختران جوان را به نکاح سربازان خود دربیاورد و آن دختر هم دیگر حق آزادی ندارد که دیگر شوهر نکند. فردای همان روز وی را به سرباز دیگر نکاح می کنند. آیا من می توانم قبول کنم که بر سر مردم ما چنین چیزی بیاید.
عطامحمدنور در اخیر گفت: اگر به جای من با توافق کسی دیگر بیاید وی را حمایت خواهم کرد و در کنار وی خواهم بود و به مردم خدمت خواهم کرد. اگر هم به توافق نرسیدیم تا آخر عمر حکومت وحدت ملی والی هستم.


کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عظامحمد نور
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   هوالله
جناب نور
اگر این صلاحیت را غنی نداشت چرا شما استعفا نامه ات را به غنی پیش کش نمودید وباید به جناب صلاح الدین ربانی رهبر جمیعت پیش می نمودید نظر به گفته جناب عالیقدر (که صلاح الدین ربانی ) صلاحیت دارد که من را از چوکی عزل نماید
استاد بزرگوار شما هم به خط مشی امر صاحب واستاد ربانی را گام بگام تعقیب مینمایید انها نیز به همین منوال به منظور نگهداشتن قدرت شورا های دروغین را ترتیب نمودند وکشور ومردم را تباه نمودند وهمین چوکی را که شما فعلا به گونه میراث تلقی مینماید تا به تاجیکستان به خود انتقال دادند مگر عاقبت چی شد .....؟ وشما اگر با این طرز فکر اگر ادامه دهید عواقب وسرنوشت امر صاحب واستاد درانتظار شماست

>>>   بلی هرکس ازخود بادار دارد وباید به امضاء بادارخود مقرر وبرکنارشود رئیس جمهور حق ندارد که درکاربادارکس دست بزند هههههههه اینه سیاسیون
اینه نخبه گان

>>>   راجع به داغش درست میگه غ باید نخست به فکر نابودی داغش باشد

>>>   بلی، با امضای کرزی آمده ای، باید با او یکجا میرفتی!!

>>>   باد اورده را باد خواهد برد.......,

>>>   گرچه از جمله علاقه مندان عطا محمد نور بودم.حال دانستم که انسان خود خواه وبی دانش است خداوند انسان متکبر را خوش ندارد بزودی نابود میشود.مرچه که بال بکشد گمی آن می آید.منهم حال از آن نفرت دارم.بسزای اعمالش میرسد.
کامران .کابل.

>>>   اول ش را خ بساز
دوم اگر رئیس ترا در چهار هفته آینده سلب صلاحیت نتواند ، ایشان باید استعفاء دهد و بعد شما با شیر های غران آشنا میشوید.

>>>   اگر هدف ات امنیت بلخ است.خو بگو والی استی.معامله هم نمی کنی.و اگر هدف ات چوکی و منافع شخصی است .شرایط را کی به دولت گفتی بدهد،چرا مردم را بازی میدهید.اگر داعش می اید.بنشین.و امنیت بلخ را بدست بیگر.از معامله تیر شو....

>>>   عطا جان زیاد پف و پتاق را کم کو یادت رفته کرزی خودت را کابل خواست ، بجای اینکه کابل بیایی تاجکستان گدیختی، اما غنی کرزی نیست مثل خودت توهین و دشنام را بلد نیست اما در تصمیم خود سخت پابند است ، گلیم تو جمع شده.
انشاالله و انا علیه راجعون.

>>>   واه واه واه چه مملكتى و چه ملتى هر كس از زور سخن ميزند معلوم ميشود كه هيچ قانوني وجود ندارد پس وقتى كه زور زور است و بالاى ملت مظلوم. ظلم روان است أين سارندوالى. ، أين قضاوت و مراجع عدلى همه برأى فقير ا اشخاص ناتوان است

>>>   آغای عطامحمد در سال های 1372 هم به اثر خود خواهی یکه تازیی مسعود ربانی در کابل 80000 انسانی بیگناه به شهادت رسید و تو هم می خواهی آن حوادث تلخ را باز تکرار نماید.
زلمی

>>>   اخر دور و ذلیل میشی ... چاپلوسی شه خو زیاد کردی از لوگر وطندارش خوده کشیدی ولی حیله گری ات کار نکد ..او مرد عیار و صاحب منطق است با او کار کردن و کنار رفتن بالا ترین اهلیت و شخصیت میخواهد ... تو با پول های خیراتی و دزدی شده بسیار مغرور شدی ... این حرفها دور از تعصب است ولی حقیقت اشکار

>>>   حرف محکم زدی اما مهمتر از همه این است که باید هزاره و تاجیک و ازبک به همدیگر نزدیک شوند و متحد شوند و به این دولت دل نبندند.
باید طرح پشتونسازی و داعش سازی شمال خنثی شود.

>>>   ایا تفاوت بین طالب داعیش عطا وجود دارند ناخیر هر گز نی ولی عطا خطرناکتر از طالب و داعیش.

>>>   ملخك يكبار جستي دوبار جستي آخر بدستي ......

>>>   Khorasani
از عبدالله عبدالله شکایت نکنید. او پشتون است و طبیعتا به نفع پشتون های خود خدمت می کند. از تاجیک ها .....خود بنالید که یک پشتون را رهبر خود ساخته اند.

>>>   Khorasani
تنها عبدالله مار آستین نیست. هر پشتون مار آستین است. اگر میخواهید از عقب خنجر نخورید، پشتون

>>>   Amirzada heeft
حذف هویت مردم در شناسنامه های برقی نتیجه "صبر ستراتیژیک" و خیانت مار آستین در کاخ سپیدار است

>>>   Lalzad
تعدادی از جیره خواران سپیدار هنوز هم کوشش می کنند که عبدالله را به حیث یک مرجع قابل اعتبار به جوانان معرفی کنند... در حالیکه همه خیانت ها و جنایت ها در پیش چشم این «مار آستین» و با همکاری او صورت گرفته است!

>>>   Hamdam
سزاى نخبگانى تاجك ها از اين بد تر زيرا توانا ى انسجام بخاطر دفاع از حقوق مردم شان را ندارند و استراحت طلب هستند كارى عملى نتوانسته اند

>>>   عطاچور از کدام زمان غم مردم همرایت شد و از کدام زمان شما یک طرف قضیه حکومت شدید از یاد مردم نمیرود که از شراب فروشی ها از فاحشه خانه ها از قمار خانه ها حق میګرفتید و مبلغ یک نیم ملیارد سرمایه ساختید ان وقت مردم کجا بود. یکبار میګوید افغان نیستم و حالا که ماموریت تان در خطر است هم افغان هستی و هم از افغانستان و باز میګویی که یکی از تفاهم من همرایی حکومت به ارتباط تذکره بود از سخنان تا هویدا است که از همان کوچه ګشت های لاوبالی هستید و چند لندغر ودزد را همرایت یکجا ساختید باز سخن از ملت میزنید شما شاید باز به کولاب بروید و باز این چند لندغر را به میدان رها خواهید کرد.

>>>   Faiq
ساختار شكني آقاي عطا محمد نور الگوي براي نسل امروز و رهبران منزوي شده ما.
بخاطر داشته باشيد كه هيچ قدرتي در مقابل يك مردم مصميم كاري كرده نميتواند!

>>>   Zareh
جمعیت از لحظه یی که با جدیت به عبدالله نی گفت، اوتومات به حیث یک قدرت سیاسی مستقل مطرح شد و استقلال تصمیم گیری و مذاکره را پیدا کرد. عبدالله جمعیتی ها را آنقدر از خارجی ها ترسانده بود که ملا آدمه از خدا و آخرت نمیترسانه. حال ظاهرن صلاح الدین و عطا نور جای ترس از غربی ها را به گفتگو با غربی ها داده اند. قدرتمند ترین اسلحه عبدالله ایجاد ترس کاذب از اآمریکایی ها بود

>>>   هرکه فاشیست نیست با عطا است.
پشتون تاجک ازبک هزاره نورستانی پشه یی گجر ایماق شغنانی
نوریتانی همه و همه مگر فاشیسم قبیله منتظر است تا غربی ها برای تثبیت موقعیت فاشیستان با ملت افغان در گیر شود مگر غربی ها نه عاشق غنی هستند و نه بی بی گل و میدانند که درگیری با ملت افغانستان یعنی سرنوشت مکناتن و داکتر برایدن و قوای سرخ است.
پس ایستاده ایم تا فاشبسم عقب نشینی کند.

>>>   به امضا غنی نیامدی بلکه به امضا او در ګودال تاریخ میافتی، دیګر ما حوصله بدماش ترا نداریم! و به دزودی از طرف خود مدافعینت ازبین خواهی رفت

>>>   در اضا پدرت امدی چرا که چوکی شما خاینین از پرکلان های تان است اشرف غنی راستی چیزی کرده نمیتواند خداوند در غضب خود گرفتار تان کند همگی تان را

>>>   برای عطامحمد نور یک مشوره خورد ولی خیلی آسان دارم از یک واسکت کار بگیرد و در کدام قطار خارجیان خودرا بزند هم جنت میرود وهم نام نیک او درتاریخ تروریست ها جوانمردانه ثبت میشود.

>>>   زلی جو در سال 72 یکه تازی مسعود شهید وربانی شهید نه بلکه گل بی دین بود.

>>>   این عطا انسان است که به سیاست هیچ نمی فهمد خود در بین ملت بی آبرو کرد اگر احترمانه به خانه خود می نشست کار خیلی خوب بود این را نه میداند که به زور امریکابه افغانستان آمده حال میگوید من با قدرت خودچوکی را گرفته ام

>>>   Salam
من هم شخص را اينجا مخاطب قرار داده ام . عدالتخواهى قوم پرستى نيست ، قوم پرستى آن است كه قوم خود را بر تر از ديگر اقوام بدانى و حق حكمراوايى را تنها حق قوم خود . يك قوم سه سده است كشور را حق خود مى داند ، نام كشور ،،پول ، درفش ، سرود ملى ، تمام واژه هاى رسمى و نامگذارى ها ووووووو را فقط به خود اختصاص داده است و اكنون مى خواهند نام اوغان را هم بر همه به زور تحميل كنند !
ما كى مى گويم ما همه مساوى ايم و برابر !

>>>   ههههههه اغای نور!
بیش ازین نه خود را ریشخند بساز و نه جمعیت را شما به خواست آمریکا عزل شده ایداشرف غنی تنها امر امر خود را ابلاغ نموده است.کله ات باز شد یا نه یا می خواهی از این هم عامیانه تر بگویم

>>>   برو ... لوده، مملکت ویران کدین دست از سر ملت برنمی دارین
دزد ....

>>>   های مردم، کمی سر عقل بیائید، اگر یک جبهه جنگ دیگر به جنگهای فعلی اضافه گردد، بدانید و آگاه باشید که این آقایون گردن کلفت و جنگسالاران را هیچ مثیبت دامنگیر نمیشود فقط ما و شما تباه تباه میشویم. از این هیزم کشی بر شعله آتش دست بردارید.

>>>   باید شورای حل و عقد تشکیل گردد تا این مشکل رفع گردد

>>>   شرکت سهامی بین طرفین ساخته شد حالا یک طرف نمیتواند شریک طرف مقابل را حذف کند

>>>   من به نمایندگی تمام مهاجرین درایران پشتیبانی خودمان را به استاد عطا اعلام می کنم تمام حرفهای استاد عطا درست است شایستکی رهبری یک کشور را دارد امنیت بلخ را ببین با جاهایی دیگه مقایسه کن به برکت وجود استا عطا است کاستی هایی که وجود دارد می پذیرم زنده باد استاد عطا جانم فدای رهبرم استاد عطا مهاجر ازایران شیراز مرودشت

>>>   ... بر دشمنان استاد محترم عطا محمد۰

>>>   جناب والی صاحب پیشیین ولایت بلخ اگربه امضای ریس جمهورکنونی تعین نشدی ولی به امضای ان برکنارمیشوید.

>>>   اقای نور با امضای خدا امدی با پول های دزدی ات عقل و منطق و شعور سیاسی ات را از دست دادی این دوستان نادان ات با عث کشتن ات خواهد شد و مردمان خوش باور مانند جنبش روشنایی و جنبش رستا خیز نابود خواهند شد
بصیر نظری

>>>   بر خلاف ادعای بعضی ها روی دوم سکه ئی بنام فاشیزم قبیله مجادله، انتقاد، و هرنوع مبارزه علیه فاشیزم شده نمیتوانند. کسی یا طرز فکری که علیه شئونیزم و فاشیزم مجادله و مبارزه میکند نمیتواند معادل یا همقطار خود فاشیزم پنداشته شود. چنین برداشتی، ویا چنین بر چسپی بر آن کسانیکه علیه فاشیزم قبیله مجادله میکنند در واقعیت کوششی است در پشتیبانی از فاشیزم قبیله و تنها از همان سمت فاشیزم قبیله آمده میتواند و بس.

>>>   وقتی اجداد من درین کشور زندگی میکردند اجداد تو عقب شتر های سرگردان شان در صحرا های اسرائیل راهشانرا گم کرده بودند که از بخت بد به کوه های سلیمان انجامید۰ تو درین کشور تاریخ نداری، نوروز را نمیدانی، و هیچ دست آورد فرهنگی نداری۰ تمام اسم های محلات تاریخی و اسم شهرستان های کهن این کشور، سنگ های نوشته یافت شده درین دیار، آثار کهن و تاریخی کتبی این دیار همه به زبان فارسی اند که خود نمایندگی از قدامت و اصلیت تاریخی من درین خاک میکنند، در حالیکه تو در اول یک مهاجر شتروان بودی و بعداً حالا هم یک ناقل ... هستی که خودت هم میدانی.

>>>   در یک حکومت توافقی دو سره یک سر آن صلاحیت برطرف کردن سر دیگر آنرا ندارد۰ هر غولی که همینقدر را هم نمیدانند گناه خودش است۰
این حکومت بر اساس قانون اساسی به میان نیامده که یک عده کم عقل درینمورد حرف از قانون اساسی میزنند۰

>>>   غالب تو را به گوشه ای دوزخ عمارتیست
جنت اگر میسر شد شد نشد نشد
غنی وعبدالله گاهی در خواب می بینند که یکی ریس دولت ودیگری نگهبان قصر سپیدار اند قبل ازین که بیدار شوند بعض تصمیم های نا معقول وعجولانه میگیرند چون از خواب بیدار میشوند به خود می ایند که نه بابا انچه ما دیده بودیم درخواب بوده حاکم اصلی وحکمرانان واقعی درین کشور اجانب وبیگانه ها اند ودر ساحات اختیارات معدودی هم که به انها سپرده اند مطلق العنان وازاد نیستند یگان وقت مانند عصای کورچیزی را هدف میگیرند به امید این که شاید تیرشان به هدف بخورد واگر نشد نشد اگر موفق شوند العیاذا بالله مانعی بزرگ را از پیش رو برداشته اند وگرنه چیزی را از دست نمی دهند وچیزی برای از دست دادن هم ندارند عده ای تشویش دارند که در صورت ناکامی برنامه ها ابروی انها ازبین میرود از چیزی تشویش دارند که انها از اول ندارند ومعمولا اجنت ها ومزدور ها این چیز هارا ندارند از اول با این ارزش ها وداع کرده اند میگویند نانت حلال باشد در سر راه نوش جان کن اقای نور استدلال میکند که خودش بخشی از حکومت وحدت ساخت جان کری است اگر قرار باشد اورا دور نمایند باید جان کری دوباره وزیر خارجه ای امریکا شود وبیاید اورا از مقامش دور سازد اینها از بس وارخطا وپریشان انداز ابزار کهنه وتاریخ تیر شده استفاده مینمایند باهم نشستند ومشوره کردند چه چاره ای برای دور کردن اقای نوربسنجند بلاخره در خیال خامسشان امد تا ازهمان استعفای توافقی قبلی کار بگیرند شاید کار گر افتد وارباب ها هم احتمالا چراغ سبزی نشان داده باشند اما نگفته اند که با این کار صد در صد موافق هستیم
درین تغییر وتحول عطامحمد نور زیاد متضرر نمیشود او جایگاه ملی ومردمی خودرا یافته واز هرحیث اماده ای هر نوع تحول وتغییر است ولی خداوند ملت بلخ را از بلای این گرگ گرسنه {داود قاتل}نجات دهد که بیست سال است درلندن خاک می لیسد ودر هر کاری دزد یازید موفق نشد از کهنه دوزی گرفته تابکس فروشی وپالیش وبلاخره کلاه برداری در ان لاین واخیرا شامل گردیدن در ایم ای و...اگر خدای نخواسته در راس مقام ولایت قرار گیردتا این جیب های دراز واین مشک های خشک وانسانهای عقده مند از پول وثروت مملو میگردد ان نیمی نفسی را که هم مردم میکشند خلاص خواهد شد وخون وریم ملت را خواهند خورد و وهمه ای دارای های ملت را بخورند سیر نمی شوند حاجی جان محمد{پارسا}

>>>   بلی، متعصب نباشیم، ولی بر ضد تعصب، شئونیزم، و فاشیزم باید جنگید و مبارزه کرد.
مبارزه علیه فاشیزم که خود فاشیزم نیست.
کسی که علیه قومپرستی اعتراض کرد و در مقابل آن از حقوق قومش دفاع کرد قومپرست که نیست.

>>>   تعهد ، صداقت، وفاداری و راستگویی:

مردم وقتی بالای یک سیاستمدار حساب می کنند و او مورد اعتماد مردم قرار می گیرد که دارای تعهد، صداقت، وفاداری و راستگویی باشد. هدف قرار دادن داکتر عبدالله (رییس اجراییه حکومت وحدت ملی) که نماینده جمعیت در حکومت وحدت ملی است در چنین وضعیت و به چنین الفاظ غیر اخلاقی و غیر سیاسی کاملاً اشتباه بود. می دانم استاد نور تلاش کرد تا بالای داکتر عبدالله فشار وارد کند و دیگران را علیه او به نحوه تحریک کند تا باشد برای حفظ قدرت او در بلخ ذهنیت سازی شود و زمینه استقرار قدرت برای استا نور میسر گردد اما خیلی نارواح و غیر لازم و هم چنان بدور از اخلاق سیاسی بالای داکتر عبدالله (هم سنگر) دیرینه خود حمله آور شد. اگر من یکی از پیروانان استاد نور می بودم همین امروز با ایشان برای ابد مقاطعه اعلام می کردم چون او هرگز یک سیاستمدار پخته و اهیت و شایستگی رهبری را ندارد. استاد نور که با داکتر عبدالله می تواند به چنین سادگی و بصورت فاحش برای حفظ منافع خود بتازد، مطمین باشید که ارزشهای جمعیت اسلامی را نیز فردا به معامله خواهد گرفت. بنظر من داکتر عبدالله بیشتر از هرکس دیگر در حال حاضر یک سیاستمدار پخته ، با درآیت ، با مهارت و قابل قبول در جمعیت اسلامی است. اظهارات غیر اخلاقی و متناقض استاد نور نه تنها که به ضرر او تمام خواهد شد بلکه موقف اجتماعی حزب جمعیت اسلامی را نیز خدشه دار خواهد ساخت. قابل یاد آوری است که در مورد فروپاشی حزب جمعیت اسلامی افغانستان من تقریباً ۵ ماه قبل نوشته تفصیلی تحریر کرده بودم که امروز آن پیش بینی ها به اثبات رسید و فروپاشي جمعیت اسلامی عملاً برای همه ملت قابل لمس شد.

>>>   شکیبایی، بردباری، تواضع و انعطاف پذیری:

در سیاست برد و باخت یک امر متداول است. هیچ سیاستگری بدون باخت در جهان ثبت نشده است و نخواهد هم شد بناٌ وقتی یک سیاستگر در وضعیت نامناسب و یاهم در معرض باخت قرار می گیرد باید از خود شکیبایی و بردباری لازم نشان دهد و تلاش کند تا گزینه های موجود را جستجو نماید تا تصامیم درست مبتنی بر وضعیت حاضر اتخاذ نماید. تواضح و انعطاف پذیری کلید موفقیت در سیاست معاصر تلقی می گردد. یک سیاستگر معاصر باید یک اندازه ماکیاولیست نیز باشد و دارای شخصیت نیمه ارتجاعی باشد . امروز سیاست نیازمند شمشیر، زور و زر نیست بلکه عقلانیت، مهارت و خرد می باشد. در سیاستهای معاصر گاهی برای تضعیف یا از بین بردن رقیبان حتی می توان از ارزشها و اصول قبول شده نیز برای یک مدت کوتاه گریز کرد و یاهم با دشمن مفاهمه، معاهده و دوستی کرد. سخنرانی امروز استاد نور نشان داد که او یک سیاستمدار شتاب زده، ضعیف و سست عنصر است که تحمل بازی کردن با بازیگران سیاسی را در وضعیت وخیم و بحرانی ندارد و بزود ترین فرصت عصبانی می شود و احساسات خود را کنترول نمی تواند. یکی از ویژگیهای یک سیاستگر ماهر مهارت آن در مدیریت اوضاع بحرانی و پر مخاطره می باشد که در وجود استاد نور کمتر بنظر می رسد. با چنین سخنرانی گدود استاد نور بیشتر خود را یک سیاستمدار احساساتی و رادیکال و غیر انعطاف پذیر نشان داد درحالیکه پافشاری بالای این نکات در سیاست امروزی افغانستان قطعاً ناکامی را ببار خواهد آورد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است