آلمان 2017 و بن بست سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۴    ۱۳۹۶/۱۰/۹ کد خبر: 143961 منبع: پرینت

آلمان به عنوان یکی از قدرتهای اصلی سیاسی و بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا، در سال 2017 شاهد قدرت گیری حزب پوپولیست AfD به عنوان سومین حزب بزرگ پارلمان در انتخاباتی بود، که پس از گذشت بیش از سه ماه هنوز به تشکیل دولت منجر نشده است.

برای اولین بار از سال 1949 تا کنون آلمان در شب کریسمس فاقد دولت بود. انتخابات پارلمانی آلمان روز 24 سپتامبر برگزار شد و اکنون با گذشت بیش از 3 ماه هنوز دولت جدید در این کشور تشکیل نشده و دولت قبلی کفیل اداره امور جاری کشور است. وضعیت در پارلمان نیز به علت نامشخص بودن احزاب دولت ائتلافی همچنان بلاتکلیف است و پارلمان جدید کار خود را بطور جدی آغاز نکرده است.

سال 2017 در آلمان سال انتخابات بود هر چند انتخاباتی که چندان تب و تابی نداشت و شور و اشتیاقی در جامعه ایجاد نکرد. نشریه 'اشپیگل' در هفته های نزدیک به انتخابات با درج کاریکاتوری در صفحه اول خود که 'مارتین شولتس' رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان تلاش می کرد در میدان مبارزه 'آنگلا مرکل' را از خواب بیدار کند ، نوشت: بسیاری بر این باورند که فضای انتخابات سرد، کسل کننده و بی روح است و مرکل در پدید آوردن چنین فضایی نقش زیادی دارد و حزب رقیب مرکل هم با وجود معرفی یک فرد جدید (شولتس) نتوانست رقابتی جدی ایجاد کند.

انتخابات آلمان در شرایطی برگزار می شد که موضوع پناهجویان و ورود حدود یک میلیون پناهجو و مهاجر به آلمان از سال 2015، یکی از موضوعات مهم در مباحثات بود که در حزب اتحاد دمکرات مسیحی مرکل نیز اختلافاتی ایجاد کرد.
'اریکا اشتاینبک' سیاستمدار آلمانی که به مدت 43 سال با این حزب همراه بود، در همان اوایل سال 2017 با انتقاد شدید از نحوه برخورد مرکل رهبر این حزب و صدراعظم آلمان با موضوع پناهجویان ، استعفا کرد و از حزب جدا شد.

موضوع پناهجویان حتی فراتر از مرزهای آلمان، در اروپا و جهان نیز یکی از موضوعات مورد بحث بود، بطوری که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز گفت که مرکل با اجازه دادن به ورود بیش از یک میلیون پناهجو به آلمان، مرتکب 'یک اشتباه فاجعه بار' شده است. مرکل نیز در مقابل چند بار در اظهاراتی کنایه آمیز نسبت به ترامپ گفت که با پوپولیسم و قطبی سازی قادر به حل مشکلات نیستیم.

باری پس از ماهها مبارزات انتخاباتی که بسیاری آن را رقابتی سرد و کسل کننده توصیف می کردند، انتخابات پارلمانی فدرال آلمان (24 سپتامبر 2017) برگزارشد و نتیجه آن ریزش آرای هر دو حزب بزرگ شریک در دولت ایتلاف (ائتلاف بزرگ متشکل از دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات) آلمان و افزایش قابل ملاحظه آرای حزب ملی گرا و پوپولیست نوظهور در این کشور بود. بدون شک برنده اصلی انتخابات آلمان حزب نوظهور 'آلترناتیو برای آلمان' AfD بود که چند ماه پیش از انتخابات سال 2013 تاسیس شد اما آن سال با کسب 4.7 درصد آرا به علت نرسیدن به حد نصاب 5 درصدی موفق نشد وارد پارلمان شود.

آرای این حزب این بار بیش از 8 درصد افزایش یافت و به 13 درصد رسید. بیش از یک میلیون رای از حزب دمکرات مسیحی مرکل و حدود نیم میلیون رای نیز از حزب سوسیال دموکرات جذب حزب آلترناتیو برای آلمان شد. این حزب در سالهای اخیر بخصوص از طریق مخالفت با سیاستهای مهاجرتی دولت آرای خود را افزایش داد و در سالهای اخیر توانست در انتخابات ایالتی و انتخابات پارلمان اروپا موفقیت‌هایی کسب کند و به مجلس‌ها راه یابد و در انتخابات پارلمانی دوم مهرماه آلمان نیز به عنوان سومین حزب بزرگ وارد پارلمان شد. این اولین بار است که در مدت بیش از نیم قرن (از سال 1961 تا کنون) یک حزب راست افراطی وارد پارلمان آلمان می شود. این حزب پس از حزب راست میانه دموکرات مسیحی و حزب چپ میانه سوسیال دموکرات بیشترین کرسی ها را در پارلمان آلمان از آن خود کرد.

پس از حدود یکماه مذاکرات دشوار سیاسی بین احزاب آلمان برای تشکیل دولت ایتلافی، مذاکرات مقدماتی بین احزاب دموکرات مسیحی، سبزها و دموکرات های آزاد برای تشکیل دولت ایتلافی موسوم به 'جاماییکا' شکست خورد و اکنون مرکل منتظر است تا پس از تعطیلات سال نو مذاکرات را با شریک قدیمی خود یعنی دمکرات مسیحی برای تشکیل ایتلاف دوباره آغاز کند.
در ادامه نگاهی می اندازیم به مهمترین رویدادها و تحولات مرتبط با آلمان در سال 2017 میلادی که تا چند روز دیگر به پایان می رسد:

** منتقد سرسخت ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری آلمان
'فرانک والتر اشتاین مایر' وزیر امورخارجه سابق آلمان و از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ، اواسط فوریه 2017 به عنوان رییس جمهوری آلمان انتخاب شد تا روابط آینده برلین - واشنگتن بیش از پیش با اما و اگر رو به رو شود. وی پیشتر در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفته بود: این نتیجه چیزی نبود که بسیاری از آلمانی ها انتظارش را داشته باشند اما به هر حال آن را می پذیریم. اشتاین مایر اوایل بهمن ماه سال گذشته نیز در مقاله ای که در روزنامه 'بیلد ام زونتاگ' منتشر شد، نوشت: پس از به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا ، 'نظم قدیمی جهانی به پایان رسیده است' و به سمت دورانی پرآشوب در حرکت هستیم.
اشتاین مایر روز یکشنبه 29 اسفند ماه سال گذشته در مراسمی نمادین در کاخ 'بلوو' (Bellevue) برلین جانشین یواخیم گائوک رییس جمهوری قبلی آلمان شد، و بطور رسمی کار خود را به عنوان دوازدهمین رییس جمهوری فدرال آلمان آغاز کرد. وی اوایل آوریل (اواسط فروردین) در اولین سخنرانی خود در پارلمان اروپا، با انتقاد از 'برگزیت' (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) آن را تلخ و غیر مسئولانه توصیف کرد و گفت: پوپولیست ها جهان را سیاه و سفید به تصویر می کشند و هراس مردم را به سرمایه سیاسی تبدیل می کنند.

** کنفرانس امنیتی مونیخ و هشدار درباره خطرات رشد پوپولیسم برای امنیت جهان
کنفرانس امنیتی مونیخ روزهای 17 تا 19 فوریه 2017 برگزار شد و این کنفرانس در گزارش سالانه خود درباره خطرات رشد پوپولیسم برای امنیت جهانی هشدار داد و خاطرنشان کرد که محیط امنیتی بین المللی دچار بیشترین بی ثباتی از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شده است. کنفرانس امنیتی مونیخ به صحنه بیم و امید اروپایی ها از سیاست های دولت جدید واشنگتن و همچنین لفاظی برخی کشورها و رژیم صهیونیستی علیه ایران در برابر منطق استوار ایران تبدیل شد.

**ادامه تنشهای آلمان با ترکیه
تنشها در روابط آلمان با ترکیه که در پی کودتای نافرجام ترکیه در 15 ژوییه 2016 شدت گرفته بود در سال 2017 نیز ادامه یافت . 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه اوایل ماه مارس 2017 لغو برنامه سخنرانی انتخاباتی مقامات این کشور را در اجتماع ترک تبارهای آلمان محکوم و دولت آلمان را به ادامه راه نازیسم متهم کرد. در واکنش به این اظهارات ، 'اشتفان زایبرت' سخنگوی مرکل خواستار حاکم شدن منطق به جای احساسات شد و گفت: قیاس با نازی ها همواره بی معنی و نابجاست زیرا چنین قیاسی تنها یک نتیجه دارد و آن این است که جنایات نازی ها علیه بشریت مساله ای کوچک و عادی جلوه داده می شود. 'زیگمار گابریل' وزیر امور خارجه آلمان اما پس از دیدار و گفتگو با 'مولود چاووش اوغلو' همتای ترکیه ای خود ، بر حل اختلافات با ترکیه و بازگرداندن گام به گام روابط دو کشور به حالت عادی تاکید کرد.
گزارش های رسانه ها مبنی بر جاسوسی ترکیه از ترک تبارهای آلمان موجب تشدید تنش ها بین دو کشور شد و آلمان اواخر ماه مارس تحقیقاتی را درباره اتهام های مربوط به جاسوسی ترکیه از اتباع ترک تبار آلمان آغاز کرد و همزمان وزیر داخله آلمان گفت که برلین جاسوسی خارجی در خاک خود را تحمل نخواهد کرد.
وزارت امور خارجه آلمان اواخر تیر ماه سفیر ترکیه را در ارتباط با دستگیری فعالان حقوق بشری از جمله یک شهروند آلمانی در ترکیه، احضار کرد؛ صدر اعظم آلمان نیز دستگیری این افراد را محکوم کرد و غیر موجه دانست. مرکل همچنین اواسط تیرماه در حاشیه اجلاس گروه 20 با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار کرد و پس از آن گفت که اختلافات عمیقی بین او و اردوغان باقی است. مرکل درباره اختلافات با ترکیه تصریح کرد: بازداشت های گسترده در پی کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه و مناقشه بر سر یک پایگاه نظامی 'ناتو' موضوعاتی است که من مطرح کردم و اختلافات عمیق را نشان می دهند و ما اختلافات را زیر میز پنهان نکردیم.
اشتاین‌مایر رییس‌جمهوری آلمان سیاستهای اردوغان همتای ترکیه ای خود را 'غیرعادی و غیر دیپلماتیک' خواند؛ در مقابل اردوغان دخالت در امور داخلی ترکیه را ممنوع اعلام کرد. در ادامه این تنشها ، اردوغان اواخر مرداد ماه سه حزب دموکرات مسیحی (حزب مرکل) ، سوسیال دموکرات و حزب سبز آلمان را 'دشمنان ترکیه' دانست و از ترک تبارهای آلمان خواست در انتخابات پارلمانی (24 سپتامبر ) به این احزاب رای ندهند. این اظهارات نیز با واکنش تند مقامهای آلمان روبرو شد.

** انتقال نیروهای ترکیه از اینجرلیک به اردن
پس از آنکه مناقشه بر سر بازدید از پایگاه اینجرلیک ترکیه، موجب انتقال نیروهای آلمان از این کشور به اردن شد، رسانه های آلمان اواخر تیر ماه گزارش دادند که ترکیه از بازدید نمایندگان مجلس آلمان از نیروهای نظامی این کشور مستقر در پایگاه 'ناتو' نزدیک شهر 'قونیه' نیز جلوگیری کرده و در این حال فشارها بر دولت آلمان برای خارج کردن کامل نیروهایش از ترکیه افزایش یافت و مدتی بعد وزیر امور خارجه آلمان به کمیته دفاعی مجلس این کشور اطلاع داد که آنکارا با دیدار قانونگذاران آلمانی از یک پایگاه نظامی نزدیک شهر 'قونیه' در چارچوب هیات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در روز هشتم سپتامبر موافقت کرده است.

**رسوایی فعالیت راست‌گرایان افراطی در ارتش آلمان
اوایل سال 2017 رسوایی فعالیت راست‌گرایان افراطی در ارتش آلمان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت بطوریکه 'اورسولا فان درلاین' وزیر دفاع آلمان در همین ارتباط تحت فشار قرار گرفت. بازرسان دریک پادگان دیگر در جنوب آلمان به اتاقی برخوردند که با نشان‌های مربوط به ارتش آلمان نازی مزین شده بود. هفته‌نامه 'اشپیگل' نوشت بازرسان در پادگان 'فورستنبرگ' در شهر 'دوناوشینگن' در جنوب آلمان نیز یک سالن سخنرانی پیدا کردند که با علائم نازی‌ها تزیین شده بود. افشای این موضوع در کنار حمله به اتوبوس تیم بوروسیا دورتموند که به راستهای افراطی نسبت داده شد بار دیگر خطر گروههای افراطی داخلی آلمان را بیش از پیش برجسته کرد.

** اجلاس گروه 20 در هامبورگ ؛ تداوم اختلافات / دیدار پوتین و ترامپ
اجلاس سران گروه 20 در هامبورگ آلمان عصر شنبه 8 ژوئیه در حالی به پایان رسید که بیانیه پایانی این اجلاس هر چند برای نزدیک کردن دیدگاهها و رسیدن به متنی مورد رضایت همه طرفها تلاش کرده اما نشان داد اختلافات اساسی بین قدرت های بزرگ جهان در مورد سیاست های جهانی همچنان باقی است. سران 19 کشور عضو گروه 20 (در کنار اتحادیه اروپا) شامل کشورهای دارای اقتصادهای بزرگ و نوظهور، در بیانیه پایانی این اجلاس، تصمیم آمریکا به خروج از توافق آب و هوایی پاریس را به رسمیت شناختند اما در عین حال بر تعهد خود بر اجرای این توافق تاکید کردند و آن را غیرقابل بازگشت دانستند.
مرکل صدر اعظم آلمان و میزبان اجلاس دو روزه گروه 20 از اینکه تمام اعضای گروه 20 بجز آمریکا تاکید کرده اند که توافق آب و هوایی پاریس غیرقابل بازگشت است ابراز رضایت کرد. مرکل در ارتباط با مذاکرات خود با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفت که در مورد برخی موضوعات به نتایج خوبی رسیده اند اما برخی امور مانند تجارت دشواری هایی همچنان باقی است. وی افزود: به گمانم، بسیار روشن است که ما نتوانستیم به اتفاق نظر برسیم اما اختلافات لاپوشانی نشدند بلکه به روشنی بیان شدند.
روز جمعه 7 ژوییه مهمترین رویداد روز اول اجلاس گروه 20 دیدار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین همتای روسیه ای او بود. ترامپ روز بعد از آن در آغاز دیدار با ترزا می نخست وزیر انگلیس، دیدار با پوتین را بسیار عالی و فوق العاده توصیف کرد.
نا آرامی های بی سابقه در حاشیه اجلاس گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان نیز تا هفته ها مورد بحث رسانه ها بود و حتی رنگ و بوی انتخاباتی هم گرفت و موجب جنگ لفظی در ائتلاف حاکم شد بطوری که زیگمار گابریل وزیر امور خارجه از حزب سوسیال دمکرات، آنگلا مرکل صدر اعظم را مورد انتقاد شدید قرار داد.

** کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل با تاکید بر فوریت مقابله با تغییرات اقلیمی
شرکت کنندگان در کنفرانس بن که روزهای 6 تا 17 نوامبر به ریاست کشور فیجی برگزار شد و بطور غیررسمی از آن به عنوان کنفرانس COP23 یاد می شد، تاکید کردند که چگونه دو سال پس از تصویب 'توافق پاریس' و در شرایطی که دولت آمریکا تصمیم خود برای خروج از آن را اعلام کرده ، بتوانند نیرو و توان جهانی ایجاد شده برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را حفظ کنند. در این کنفرانس ، مقاماتی از شهرها و دولتهای محلی از جمله برخی شهرها و ایالات آمریکا ، تلاش خود را برای تحقق اهداف مشخص شده در توافق پاریس تشدید کردند.
در کنفرانس بن بیش از 20 کشور جهان از جمله کانادا ، فنلاند ، فرانسه ، مکزیک ، انگلیس، اتریش و ایتالیا یک ایتلاف جهانی جدید با هدف پایان دادن به استفاده از سوخت ‌زغال‌سنگ تشکیل دادند. بسیاری از ایالت‌های آمریکا نیز به این ایتلاف پیوستند اما جای آلمان در میان این کشورها خالی بود که با اعتراض شدید طرفداران محیط زیست رو به رو شد. 'باربارا هندریکس' وزیر محیط زیست آلمان از دیگر شرکت‌کنندگان خواست که وضعیت آلمان را درک کنند زیرا این کشور قبل از تشکیل دولت جدید نمی‌تواند تصمیمی در این زمینه اتخاذ کند.

** دورنمای چالشهای آینده و تاکید اشتاین مایر بر امید و خوشبینی
به این ترتیب آلمان در حالی وارد سال 2018 می شود که فوری ترین چالش آن خروج از بن بست سیاسی و تشکیل دولت است و در ادامه نیز با توجه به حضور قوی پوپولیستها در پارلمان و همچنین افزایش اختلافات در سطح اتحادیه اروپا بخصوص در موضوع مهاجرت با کشورهای اروپای شرقی و مرکزی و موضوع مجازات لهستان به علت قوانین جدید جزایی در آن کشور ، سال دشواری پیش روی دولت آینده آلمان خواهد بود.
در این شرایط ، اشتاین مایر رییس جمهوری آلمان ، در پیام کریسمس خود خطاب به مردم آلمان بر لزوم خوشبینی و امیدواری تاکید کرد و گفت 'هیچ چیز غیرمنتظره ای حتی زمانی که تشکیل دولت بیش از زمان پیش بینی شده طول می کشد ، نباید موجب هراس ما شود' .
وی با بیان اینکه ما در زمانی زندگی می کنیم که بطور مداوم با امور غیرمنتظره رو به رو می شویم، در اشاره ای به روایت انجیل از تولد مسیح خواستار امیدواری و ثبات قدم مردم آلمان شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آلمان
بن بست
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است