چرا غنی مصوبه پارلمان مبنی بر درج هويت را وتو كرد؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 143981 منبع: پرینت

مصوبه پارلمان در مورد درج هويت در شناسنامه های برقی بدليل درج خرده هويت های غير پشتونی كه به نفع سياسی پشتون ها منتهی مي شود رد شد هرچند معمولا رييس جمهور مصوبات پارلمان را رد نمی كند و اغلب مصوبات به توشيح می رسند و قانون می شوند. گزارش ها می رسانند كه برخی از حلقات اين مصوبه را از روی ميز رييس جمهور برداشتند و نگذاشتند كه امضا شود.

آنها به رييس جمهور فهماندند كه گويا پشتون ها با هر قوميتی كه در اينجا زندگی می كنند در شناسنامه بالاخره پشتون نوشته می شوند درحاليكه تاجيک ها، هزاره ها و ترک تباران از اين شانس مستفيد نمی شوند و از آن هويت ها خرده هويت های زيادی را برجسته و متبارز ساخت.

حالا متاسفانه همانطور كه ديده شد اينک شمار خرده هويت ها از دل فارسی زبان ها و تركان به بيشتر از 20 هويت رسيده است. آيا وقت آن نيست تا مردمان ما به هويت فارسی وان متوصل شوند و زير چتر جمهوری زبان پارسی جمع شوند؟

سميع دره ای


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
شناسنامه
نظرات بینندگان:

>>>   چون شما خود تان خود را بی هویت ساختید ریس جمهور محترم افغانستان همین صدا دارد که ملت افغانستان ملت افغان است و از ملیت های مختلف. ساخته شده است و باید ملت قهرمان افغان و دین مبارک اسلام در ان نوشته شود ملیت هر مس هر چیزی که است نوشته شود پشتون. پارسیوان هزاره ترکمن جت جولا. کولی همجنسګر وغیره واګر شما اینقدر به پارسیوان دل سوز هستید باز هزاره ترکمن و ازبک. پشتون را دور خود جمع نماید تا ملیت خود را پارسیوان بنویسد.

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Salam
كدام ...در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن به مادران تان است !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است