مگر افغان چیزی جز فغان و ناله مفهومی دارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 143988 منبع: پرینت

به نظر می‌ رسد مشکلات این سرزمین به آسانی حل‌شدنی نیست چون یک‌ عده فکر می‌ کنند که تنها حق با آنان‌ است و دیگران هیچ حقی و سهمی در این خراب‌ آباد ندارند. اگر شناسنامه‌ها را مطابق قانون مدون و مصوب و موشح توزیع می‌کردند چه مشکلی داشت جز اینکه یک کار قانونی انجام می‌یافت، کاری که به خیر همه بود.

راستش همان کسانی که اسلامیت و افغانیت را شعار خود ساخته‌ اند بعید است که به مفهوم هیچکدام از این دو پی برده باشند اگر اسلامیت می‌ خواهید که اسلام ملت واحد است پس چرا آن را به افغانیت و ایرانیت و پاکستانیت و عربیت و فلان و بهمان تقسیم می‌ کنید اگر افغانیت می‌ خواهید بفرمایید بگویید که کجای این واژه‌ مسحورتان ساخته که ما هم بدانیم؟

مگر افغان چیزی جز فغان و ناله و درد و زاری و بدبختی مفهومی دارد که این همه واله و شیدایش شدید؟ اگر دارد بفرمایید مستندسازی کنید. از طرفی این واژه از نظر اصطلاحی آنقدر خاص است که حتی یک قوم را هم که حالا ادعا می‌ شود شامل نمی‌ گردد. برای معلومات بیشتر می‌ توانید به کتاب تواریخ خورشید جهان از شیرمحمد خان گنداپور ابراهیم‌ زایی مراجعه کنید و ببینید که در این باره چه نوشته است افزون بر این وقتی شما سیر تاریخی واژه‌ ی افغان را در لا به لای متون کهن بررسی کنید می‌ بینید که هیچگاه با بار معنایی مثبت در هیچکدام از متون به‌ کار نرفته است.

این کلمه همیشه بار معنایی منفی داشته و مترادف با کلمات نادلپذیر استعمال شده است حتی اگر کلمه‌ ی افغان را از منظر دیگری نگاه کنیم که برخی کردند و آن را از ریشه‌ ی اپگان بدانیم باز هم معنای منفی دارد. برای اطلاع می‌ توانید کلمه‌ ی اپگان را در لغتنامه‌ ها جستوجو کنید. با این بیان نیازی دیده نمی‌ شود که یک عده بر اموری از این دست تاکید بی جا کنند. بیش از این نخواهید که مردم در اسارت یک عده باشند دیگر مردم این خطه به مرحله‌ ای از آگاهی دست یافته‌ اند که به آسانی نتوان آنان را اسیر و برده ساخت.

دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف اراده‌ ی آگاهانه‌ ی مردم حرکت کند چیزی جز گرفتاری در دام ذلت نصیب اش نخواهد شد!

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
واژه افغان
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   اسلامیت و افغانیت به کسانی مفهوم ندارد که اواره و کولی هستند و کسی که از افغانستان است و مسلمان است برای انها مفهوم بسیار بزرګ دارد ولی این اغا حیسنی ګناه اش نیز نیست چون از اجداد کولی هستند و معلوم نیست که از کجا و از کمر کی به وجود امده اند

>>>   اصلاح سطر نخست در پاراگراف پایانی:
دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل بسر آمده است

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد

>>>   محمد اسلم سلیم
هویت من ، هستی من !
ملتم تاجیک ، هویتم خراسانی !
وقتی می خواهند ملتی را نابود شود ، قتل ها وکشتار های جمعی و زمین سوزی ها کار ساز نیست ، زیرا همه سردمداران جنایتکار درتمام جهان این شیوه و روش را تجربه کرده اند.
شیوه و روش جدید نابودی یک ملت حذف هویت شان است که در کشور ما فاشیزم اوغانی می خواهد ، که شیوه و روش را تجربه کند ، هویت من تاجیک ، ازبک و هزاره و بلوچ را حذف و برای من هویت جعلی اوغانی بسازد.
این هویت در فراز ونشیب های تاریخ چند هزار ساله شکل گرفته و به این آسانی هم با یک روش احمقانهء اوغانی ، هیچ نیرویی توان حذف وتغیر آن را ندارد .
من تاجیک ، من هزاره و من ازبک هیچگاه تن به این ذلت نخواهم داد که هویت من که همه هستی من است حذف شود.
تاجیک ها ، هزاره و ازبک ها هر مامور حکومتی و هر نماینده مجلس : باید بدانند که اگر پا به پای فاشیزم اوغانی در تحقق حذف هویت و تغیر آن هستید درین صورت حق رای تغیر در رابطه به هویت یک ملت و ملیت را و حق نمایندگی از من تاجیک ، هزاره و ازبک را ندارید.
هویت من تمام هستی من است .

>>>   نمیدونم چه کسی برای اولین بار بر نام این کشور بدبخت و مفلس رید و نامش رو از نام زیبا و تاریخی خراسان به نام مضحک و ضد انسانی و مسخره فغانستان تغییر داد!!!

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی، درج واژه قومی افغانستان را به ملت شدن نمی رساند. این هویت تحمیلی را قبول نداریم و ما از خود هویت داریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Salam
كدام احمق در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن است !

>>>   آسیا مشکلات سی ساله ما صرف همین نام است ؟؟؟

>>>   افغان= فغ و فغان٬ شيون٬ واهويلا٬ آه ٬ غالمغال٬ دعوا٬ زاری، صیحه، ضجه، عربده، غوغا، فریاد، ناله، نفیر، نوحه
لغت "افغان" حيثيت و عزت ملى بخود نگرفت نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است