من افغان نیستم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 144006 منبع: پرینت

از ایستادگی نمایندگان در برابر فرمان هویت‌ ستیزانه‌ ی اشرف غنی و جعل کمیسیون مختلط حمایت می‌ کنیم.

بحث هویت برای ما سرسری و مقطعی نیست. نمایندگان مردم در مجلس باید به این مساله توجه نمایند. آن چه امروز در تماس با یکی از نمایندگان بدخشان شنیدم خوشبختانه برای در آجندا گرفتن رد فیصله‌ ی جعلی کمیسیون مختلط در روز دوشنبه حدود 70 امضا گردآوری شده است. پس باید نمایندگان رسالتمند و همه آنهایی که از رای مردم در این نهاد حضور دارند روز دوشنبه در نشست مجلس حاضر شده و جلوی هویت‌ ستیزی حلقه فاشیست و جعل‌کار را بگیرند.

متاسفانه اکثرا دیده شده که شماری از نمایندگان در روزهای مهم و تصمیم‌ گیری بر سرنوشت مردم در مجلس حاضر نمی‌باشند. اشرف غنی به سر و صدای چند فاشیست، خلاف قانون، قانون تصویب شده را نادیده گرفت و نشان داد که او رییس یک گروه کوچک است نه رییس یک حکومت در کشور با تنوع قومی و هویتی مثل افغانستان.

اگر شناسنامه‌ ای توزیع می‌شود باید مطابق قانون تصویب شده توزیع شود و الا تحمیل هویت قومی "افغان" بر همه شهروندان پذیرفتنی نیست. افغان هویت قومی است نه هویت ملی

آثار حکیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه
هویت
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   ما افغان نیستیم افغانستانی گفته میشویم .. طوریکه هر شهروند هندوستان
چه هندو ، کرسچین و مسلم هندو ستانی اند نه هندو .
هر شهروند پاکستان پاکستانی است نه پاک .
نگار گر کابل

>>>   بلی ما از نماینده گان خود حمایت میکنیم و از ایشان جدا تقاظا داریم تا روز دوشنبه هفته روان در مجلس همه ایشان حاضر بوده مشت محکم به دهن فاشیست ها بکوبند
نور پنجشیر کابل

>>>   Homayoun Paiez
تاریخ، هیچگاهی کار نامه های افراد، جریانات سیاسی واتفاقات به ظهور رسیده را فراموش نمی کند؛ از جمله، کار نامه های درخشان جمعیت اسلامی را در دفاع از آزادی، در برابر هیولا های سرخ وسیاه... اما، بی داعیه بودن ولال ماندن این جریان را در برابر یکه تازی های فاشیسم قبیله در خصوص هویت و زبان فارسی نیز فراموش نخواهد کرد!...
ما تا کنون از جمعیت و رهبری فعلی آن، جز چانه زدن برسر چندتا کرسی بی صلاحیت؛ در بارهء مسایل استراتیژیک و ریشه ای، مثل هویت و زبان، هرگز چیزی نشنیده ایم...

>>>   بهروز جلال آبادی
من هم بهروز ام و هم جلال آبادی و هم تاجیک تبار آریایی

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد

>>>   محمد اسلم سلیم
هویت من ، هستی من !
ملتم تاجیک ، هویتم خراسانی !
وقتی می خواهند ملتی را نابود شود ، قتل ها وکشتار های جمعی و زمین سوزی ها کار ساز نیست ، زیرا همه سردمداران جنایتکار درتمام جهان این شیوه و روش را تجربه کرده اند.
شیوه و روش جدید نابودی یک ملت حذف هویت شان است که در کشور ما فاشیزم اوغانی می خواهد ، که شیوه و روش را تجربه کند ، هویت من تاجیک ، ازبک و هزاره و بلوچ را حذف و برای من هویت جعلی اوغانی بسازد.
این هویت در فراز ونشیب های تاریخ چند هزار ساله شکل گرفته و به این آسانی هم با یک روش احمقانهء اوغانی ، هیچ نیرویی توان حذف وتغیر آن را ندارد .
من تاجیک ، من هزاره و من ازبک هیچگاه تن به این ذلت نخواهم داد که هویت من که همه هستی من است حذف شود.
تاجیک ها ، هزاره و ازبک ها هر مامور حکومتی و هر نماینده مجلس : باید بدانند که اگر پا به پای فاشیزم اوغانی در تحقق حذف هویت و تغیر آن هستید درین صورت حق رای تغیر در رابطه به هویت یک ملت و ملیت را و حق نمایندگی از من تاجیک ، هزاره و ازبک را ندارید.
هویت من تمام هستی من است .

>>>   من فکر میکنم که در سناسنامه های نو، در برابر کلمه ملیت، یک کلمه یی که حاوی ملیت تمام اقوام افغانستان باشد، استفاده شود.
مثلآ کلمه (پتانه) که حاوی حرف اول نام تمام اقوام افغانستان است:
پ/پشتون
ت/تاجک و ترکمن
ا/ازبک
ن/نورستانی
ه/ هزاره
بدینصورت تمام اقوام شامل آن میشوند و همه قانع میشوند.
امجد خان پتان از دهلی نو.

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی، درج واژه قومی افغانستان را به ملت شدن نمی رساند. این هویت تحمیلی را قبول نداریم و ما از خود هویت داریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   جکیمی صاحب اگر افغان نیستی خی ...هستی از اول معلوم بود واقیعا... تاجک ویا هزاره های ... یی یا ... ایرانی ها هستی

>>>   در ۱۷ سال فرصت، دولت و حکومت را تغییر دادیم. باز مه نام تو را قبول می کنم!؟ از خواب بیدار شوید، وطن را خراب نکنید. افغان نیستیم، برای هرگز نخواهیم شد. به هیچ هویت فروش خایین، تفنگ سالار و مافیا هم اجازه نمی دهیم که بالای هویت ما معامله بکند.
#احمد_شاه_فرید

>>>   تاجیک ام
تیر باران ام کنند صد بار گویم تاجیک ام
صید زندان ام کنند بسیار گویم تاجیک ام
گر دو دستم قطع پایم با تبر ببرند ز بیخ
حمله بر جانم کنند اینگار گویم تاجیک ام
سینه ام بیشکافن و چشم ام زسر آرند بیرون
با تبسم سوی آن غدار گویم تاجیک ام ...‌
گر تمام هستی را برمن دهند بگذر ز خویش
لیک من هستی نخواهم زار گویم تاجیک ام
گر زبانم قطع کردن جمله سفا کان وقت
با توصل بستن افکار گویم تاجیک ام

طیب امیر خراسانی

>>>   من ازبک و از سرپل هستم وبا افتخار می‌نویسم و میگویم که من افغان واز افغانستان هستم، نمی خواهم هویت دیگر داشته باشم، نه ازبکی، نه سمرقندی، نه بخارایی، درقدیم ها افغانستان با پدران و پدرکلان های ما که از ظلم روس‌هایی کافر از خانه و کاشانه ای شان فرارکردند بسیار کمک کردند ودر افغانستان جای دادند، بنآ من به افغانستان وافغان بودنم افتخار میکنم، کسانیکه بسیار تاجک تاجک میگویند یکبار برای چند وقت تاجیکستان بروند که قدر افغانستان را بفهمند، امام علی رحمانوف به مردم اجازه نمی دهد ک ریش داشته باشند و بالای فرزندان خود نام های عربی واسلامی بگذارند، تاجیکستان جای بسیارخوب برای منافقین ولامذهب ها میباشد.

>>>   با سلام به همه مردم و نمایندگان محترم. هویت ما همان تذکره و عنوانی است که نوشته است: جمهوری اسلامی افغانستان، دیگر نیار به درج عنوان دیگری مانند: افغان یا تاجیک یا هزاره ووو نیست. پس بیاییم با حذف هر گونه عنوان اضافی از تذکره راه را هموار کنیم. وقتی ما تذکره داریم و در بالای آن نوشته است افغانستان دیگر نیاز به ذکر ملیت یا قومیت نیست.لذا بهانه به دست کسی هم داده نمی‌شود.

>>>   سلام.
در تذ کره عوض افغان، افغانستانی نوشته شود. تاپرابلم حل شود.

>>>   بس برو إز هر كجايکه أمدى!!! كسى خو محكمت نكرفته!!!

>>>   بد بخت هاى مريض و .... كه هم نان و إز هواى أفغانستان استفاده مى كنيد و هم إز نامش بد تان مى ايد!! زنده باد أفغانستان ، تا يك نَفَر افغان زنده أفغانستان هست!!! يك افغان

>>>   مردم ساده و بي عقل، در تمام جهان از هر نسل و نسبي كه هستيد مهم نيست اما شهريت و يا citizenship همه گروپها همانا شهريت مملكت ميباشد، مثلاً من خودم أصلاً از ولايت ميدان وردك هستم، نژادم هزاره است، اما شهريتم استراليائي است، تنها در إسناد محل تولدم را ميدان درج نموده أم.
در افغانستان هم بزرگان ما تذكره تابيعت افغانستان را داشتند، و در آن اسم، اسم پدر،محل سكونت أصلي و قوميت ، ديانت، حالت مدني درج ميبود، ولي هنگام اخذ پاسپورت تنها معلومات ديانت درج ميبود، نه نژاد و غيره، چون همه اتباع افغانستان را افغان ميدانستند.

>>>   او مردم!
با افغان گفتن خود را به جرم انتحاری که نکرده اید شریک نسازید
بگذارید حداقل به نام هر قومی که استید یاد شوید تا از طعنه های دنیا به نام انتحاری و مواد مخدر درامان باشید
کابلی

>>>   کسی که خود را افغان حس نمی کند برود یا به مغولستان شما خاینین افغانستان و وطن فروشان و خود فروشان
بصیر نظری

>>>   اكر افغان نيستى بس هر كه هستي به وطنت برو.
افغانستان فقط وفقط براي افغانهاست و بس

>>>   کسی که افغان نیست و مېګویند من افغان نیستم صدفیصد ...است.
حکومت باید ار هر قوم صد نفر را بیاورد و D N A. ایشان را معاینه نماید هر قوم که ..زیاد داشت همان ها افغان نیست.

>>>   تذکره یا کارت هویت سندیست که کاربرد داخلی دارد و پاسپورت نیست که در ان نشنلتی یا شهروندی افغان را بنویسیم. موضوع بسیار واضح است اما متاسفانه که نوکران بیگانه نمی گذارند توزیع این تذکره ها که بسیاری پروسه های مهم ملی به شمول انتخابات منتظر ان است اغاز شود.

>>>   شما بسيار... ...هستيد الفاظ رزيلانه وتوهين أميز كه سزاوار ان شما مر دمان بي كلتور وبي فر هنك هستيد مينويسيد أصلا اي كشور أفغانستان است وهركسيكه. دارين كشور زندكي ميكنند افغان هست ودر بيرون إز كشور ساكنين أفغانستان را بنام افغان ميشناسند نه تاجيك هزاره بشتون وأربك فهميديد اي جواسيس ومز دوران بيكانه

>>>   خوب نیستی بدرک که نیستی چرا اینقدر دوست داری مردم به جان هم بیافتن

>>>   میدانیم افغان نیستید ...هستید. از جوانان افغان نسل ګیری میکنید

>>>   هویت افغان به مملکت افغانستان تعلق دارد.شاهدتمام اقوام افغانستان است. نه تنهابه فوم پشتون.ازیک هزاره وتا جک .اگر کسی ابن هویت راقبول نمیکند و خودرا خراسانی میداند.حق داردکه بطرف خراسان برود.اماجایش در افغانستان نیست

>>>   دقیقا موفق استیم با این گفته افغان این تنها به یک قوم میدانند بس

>>>   او برادر اگر تو میخواهی یا نمیخواهی بزور مشت افغانیت را
بالایت میقبولانم

>>>   نگار گر جان .
حال افغان میشوی.امید که افغانستان را ترک کنی.

>>>   تنها راه نجات افغانستان و خروج از بن بست تجزیه است و هر قومی برای خود یک کشور بسازد تا دیگه اختلافات تمام شود
وحید هزاره

>>>   من هم اوغان نیستم۰ افغان یا افغان یعنی پشتون و من را خداوند پشتون هست نکرده است۰
من نه هویت خود را بر دیگران تحمیل نمیکنم و نه هم میگذارم دیگران هویت خود را به هر بهانه که شده بر من تحمیل کنند۰

>>>   لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد

>>>   اصلن خراسان همین افغانستان امروزی است۰ خوش نیستی برو .........به همان پشتونستان خیالی ات زیر بیرق پاکستان، به همان جائیکه تعلق داری۰

>>>   ماده چهارم قانون اساسی با زور، تذویر، ریا، و دروغ بر مردم تحمیل شده است، و هیچ مورد قبول اکثریت قاطع مردم بجز خود اوغانها یا پشتونها نیست. این قانون هرچه زودتر باید اصلاح گردد.
اوغان افغان پتهان پشتون یا پختون همه یکی است و مترادف یکدیگر هستند، و اکثریت باشندگان کشور اوغان نیستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است