مجلس خواستار نشست فوری درباره شناسنامه ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 144007 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان با گردآوری 50 امضا خواستار بحث درباره شناسنامه های برقی در یک آجندای فوری شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان در نشست روز شنبه 9 جدی 96 مجلس خواستار برگزاری آجندای فوری درباره شناسنامه های برقی شد.

فوزیه کوفی عضو دیگر مجلس نیز دراینباره گفت: مطابق قانون 20 نماینده می توانند فوریت یک آجندا را به مجلس پیشنهاد کنند و اکنون بیش از 50 نماینده امضا کرده اند که درباره شناسنامه های برقی نشست فوریتی برگزار شود.

به باور کوفی، مساله خلاف قانون بودن فیصله کمیته مختلط باید دوباره به بحث گذاشته شود و درباره آن تصمیم گیری شود.

گفتنی است که براساس اطلاعات اداره شناسنامه های برقی قرار است که در جریان هفته جاری روند توزیع تذکره رسما آغاز شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
کمیته مختلط
نظرات بینندگان:

>>>   پيش بدخشاني ها كم آورديم، وكلاي بدخشان مدافع هويت وكيل بغلان معامله گر هويت.

>>>   Parwani
#کمپاین_وکیلم_کجاست_؟
این یک کمپاین خوب است. مردم هر استانی که فکر میکنند نماینده ی شان در پلوخوری و دالر گیری های پارلمان گم شده با ما بپیوندند.
من در بحث درج هویتم در شناسنامه، وکلای پروان و در‌کل‌ وکلای حوزه شمالی را گم‌کرده ام. لطفا کمکم کنید تا وکلای مان را بیابم و از آنها تقاضا کنم که سواد اگر نداری، بر سر حق سیاسی من معامله ها کردی، سالها گذشت اما یک حرف به نمایندگی من از دهانت بیرون نشد باز هم تحمل ات کردم اما اگر در‌ مورد‌ هویتم معامله کنی، کوفت تمام خیانت هایت را با ده چند سود از حلقوم ات بیرون خواهم کرد‌.
#اگر_بر_سر_هویتم_معامله_کنی_حلقومت_را_می‌گیرم.

>>>   این هفته آینده کی خواهد بود که هیچ وقت به سر نمیرسد؟

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   شما اوغان استید آقای اوغان .
امید که ناراحت نشود که چرا واژه افغان را اوغان نوشتم .
واژه افغان واژه فارسی است که در فارسی معنی ناله و فریاد را میدهد .
اوغان نام یک قوم است که عرب ها و پشتون ها اوغان ، هندوستانی ها پتان و مردمان پشاور پشتون میگویند .
نام اوغان تجلی هویت قومی ، زبانی و فرهنگی قوم خاص همانا پشتون ها یا اوغان ها است .
فارسی زبانان این نام را صفت افغان دادند که دلایلش در کتیبه های تاریخی بازتاب یافته است .
تاجیکان مردمان بومی این سرزمین هیچگاهی افغان نبوده و نیستند آنان تاجیکان استند و زبان ایشان فارسی .
دوم ، کوشش نکنید از بعد سیاسی یک قوم یا ملت را چه تاجیکان باشد ،ایرانی ها باشد ، پاکستانی ها باشد یا روس ها باشد یا آمریکایی ها هتک حرمت کنید .
همچنان همتباران من که تاجیک استند نباید هتک حرمت قوم پشتون را کنند .
نقد شوونیست ها و فاشیست های پشتونتبار که از دو صده بدینسو کشور مان را از رشد فرهنگ تمدنی باز داشته اند حتمی است ، حتی یک هموطن اوغان پشتونتبار عدالتخواه هم باید چنین کند .
من کارگیری واژه افغان را بر قوم شریف پشتونتباران نادرست و نامناسب می پندارم چونکه معنی زشت در فارسی دارد .
بهتر است که اوغان گفت و اوغان نوشت تا از مفهوم زشت افغان ، قوم شریف پشتون را دور نگهداشت .

>>>   ملتم #آریایی
هویتم #تاجیک
My Nationality #Aryan_TAJIK
هر وکلیلی که از هویت مان دفاع نکند و در مقابل تحمیل و جعل قانون نه ایستد خایین است که دیگر اجازه ورود به استانها و شهرستانهای مان را نخواهد داشت.

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی، درج واژه قومی افغانستان را به ملت شدن نمی رساند. این هویت تحمیلی را قبول نداریم و ما از خود هویت داریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   بومسعود حامد
درپاکستان هویت یک قوم براقوام دیگرتحمیل نشده است و برنامه یک سان سازی درمیان نیست.
اینجازیرنام هویت کلان و ملی سعی برحذف هویت های دیگردارند.
مگرممکن است بگویم خانم ذکیه دخترعبدالحدخان کرزی است؟
مگرمی شودپدرمن شوهرمادرخودت و بالعکس آن باشد؟
اصلن اگرچنین استدلالی را قبول کنیم چرا هویت کلان مان را خاراسانی نمانیم؟

>>>   آن چهار نماینده عــــزت فروش ومار آستــــــیــن کمیسیون مختلط که پول گرفتند وعمدا غــــیر حاضر شدند را معرفی کنید تا همه مردم بشناسند

>>>   Raheel
هویت فروشان و آنهایی را که از هویت و عزت خود و مردم خود دفاع می کنند، از دربار تا بازار و از مجلس نمایندگان تا سنا باید دنبال و نشانی کرد. همنوایی با این تحمیل حساب خودش را دارد؛ خاموشی در برابرش این تجاوز جنایتکارانه نیز کمتر از همنوایی با جنایتکاران نیست.
تنها ایستادگی در دفاع از منافع جمعی است که می تواند معیار شرافت و عزت کسی باشد- برای منافع شخصی هر موجود جانداری می تواند بجنگد!

>>>   غلام حسین ناصری، نماینده مجلس:
تصمیم چند نماینده، نمی تواند هویت مرا تغییر بدهد. ما افغان نیستیم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Mubariz
باید، این بار خاموش گذشتن از کنار شان، شریک شدن در خیانت بزرگ این جماعت مفلوک و معامله گر است

>>>   Pandshiri
مربوط به بیداری وهوشیاری سیاسی مردم است۰میگن تاکه طفل گریان نکند مادرش شیرنمیدهد۰

>>>   Parwani
مردم شمالی بزرگ!
چند‌ تا وکیل داریم و کدام های شان امروز در خط دفاع از هویت تاریخی و تباری من و تو ایستاده اند؟
آنهایی که ایستاده اند را تقدیر کنیم و آنهایی که خاموشی اختیار نموده اند را بشناسیم. وکلای من و شما که امروز تحت نام مصلحت های دروغین سیاسی خاموشی اختیار نموده اند در واقع هدف از خاموشی شان حفظ قرار داد ها و معامله های پنهان سیاسی شان است نه مصلحت های کلان. چون هیچ مصلحتی مهم تر از دفاع از هویت نیست. از همه ی شما خواهش میکنم که در انتخابات بعدی آنها را از حق نمایندگی مات محروم بسازیم.
از مردم با عزت و با شرف بدخشان یاد بگیریم که به کی ها رای بدهیم تا بتوانند از حقوق سیاسی، هویت و شرف تان بر موقع و آگاهانه دفاع کنند.
لطفا بار دیگر به تفنگدار و پولدار بی سواد و بی احساس رای ندهید. آنها در بهترین حالت معامله سیاسی اقتصادی و جنگ بر سر منافع شخصی خودرا بلد اند، نه ایستادن در خط منافع جمعی.
وکیلی که سواد، تعهد و احساس نداشته باشد، یا دور بر خودرا از مداحان معاش بگیر پر نموده در خیال خام وکیل درجه یک بودن بسر‌می برد و یا هم از حق وکالت مردم شمالی دکان سیاسی برای خود خانواده اش می سازد‌. اکثر وکلای این حوزه در هیچ کجای فرایند سیاسی از خواست های من و تو درست نمایندگی نکرده اند‌.
درود بر مردم آگاه بدخشان و وکلای متعهد و دانای شان.

>>>   Salam
كدام ...در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن به مادران تان است !

>>>   Noori
#کمپاین_وکیلم_کجاست_؟
این یک کمپاین خوب است. مردم هر استانی که فکر میکنند نماینده ی شان در پلوخوری و دالر گیری های پارلمان گم شده با ما بپیوندند.
من در بحث درج هویتم در شناسنامه، وکلای پروان و در‌کل‌ وکلای حوزه شمالی را گم‌کرده ام. لطفا کمکم کنید تا وکلای مان را بیابم و از آنها تقاضا کنم که سواد اگر نداری، بر سر حق سیاسی من معامله ها کردی، سالها گذشت اما یک حرف به نمایندگی من از دهانت بیرون نشد باز هم تحمل ات کردم اما اگر در‌ مورد‌ هویتم معامله کنی، کوفت تمام خیانت هایت را با ده چند سود از حلقوم ات بیرون خواهم کرد‌.
#اگر_بر_سر_هویتم_معامله_کنی_حلقومت_را_می‌گیرم.

>>>   تا حالا نماینده های پنجشیر و بدخشان، مستقیم اعلام کردند که افغان نیستند. از نماینده های پروان، کاپیسا، بغلان، کندز، تالقان، بلخ، بامیان، هرات، جوزجان، غور، کندهار، غزنی، ننگرهار و.. صدا کمتر شنیده می شود. یا نکند، شما هم مثل طارق نور، افغان با افتخار هستید؟ صف خود را جدا کنید. تصویر خائنین را درست به حافظه می سپاریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   ایض الله خلیلی
درود به وکلای باهمت بدخشان وپنجشیر .واقعیت این دو ولایت همیشه در ردیف اولین ها جهت حق خواهی اقدام نموده اند.

>>>   تاجیک ام
تیر باران ام کنند صد بار گویم تاجیک ام
صید زندان ام کنند بسیار گویم تاجیک ام
گر دو دستم قطع پایم با تبر ببرند ز بیخ
حمله بر جانم کنند اینگار گویم تاجیک ام
سینه ام بیشکافن و چشم ام زسر آرند بیرون
با تبسم سوی آن غدار گویم تاجیک ام ...‌
گر تمام هستی را برمن دهند بگذر ز خویش
لیک من هستی نخواهم زار گویم تاجیک ام
گر زبانم قطع کردن جمله سفا کان وقت
با توصل بستن افکار گویم تاجیک ام
طیب امیر خراسانی

>>>   در ۱۷ سال فرصت، دولت و حکومت را تغییر دادیم. باز مه نام تو را قبول می کنم!؟ از خواب بیدار شوید، وطن را خراب نکنید. افغان نیستیم، برای هرگز نخواهیم شد. به هیچ هویت فروش خایین، تفنگ سالار و مافیا هم اجازه نمی دهیم که بالای هویت ما معامله بکند.
#احمد_شاه_فرید

>>>   نقیب الله رسولی:
《کوتاه اینکه!
هر آن وکیلی که در امر دفاع از هویت ما صدا بلند نکرد، یا کیسه مال حمام است، یا ختنه گر اطفال یا سرباز قبیله؛ نماینده ما که شده نمی تواند.》
پ.ن: جوانان عدالت خواه باید نمایندگان شان را مورد پرسش قرار دهند!

>>>   Ariaie
نه تنها هويت را بر شما تحميل ميكنند كه از بركت يك عده وكيل خايين و مزدور ، همچنان ريس اجرايه ( مار استين) شما را به خانواده ها و اقوام خيالى تقسيم نموده اند در حاليكه اقوام قبيله داراى يك هويت ثابت اند كه در نتيجه اگر تقلب و جعل كه در اين روند برنامه ريزى شده است را نيز در نظر بگيريم، همان اكثريت ٦٦٪؜ را سر تان ثابت خواهند كرد.
براى خنثى سازى توطيه بايد كمپاين خانه به خانه را راه اندازى نموده و همه را اگاه سازيد كه زبر نام خانواده و غيره كسى هويت تاجيكى، و ازبيكى خود را از دست ندهد .

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.
همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»
منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   بروانی بیدار شو که صبح است که از غریبی نمانی.

>>>   از وکلای بدخشان می خواهیم که از هویت مردم شمالی بزرگ هم دفاع کنند.
یاد دهانی!
این روز ها بار دیگر بحث توزیع شناسنامه های برقی بالا گرفته است که جزچند تن از وکلای با وجدان مردم سلحشور و آزاده ی بدخشان همه وکلای دیگر مهر خاموشی بر لب نهاده اند. من منحیث یک جوان از این وکلا ابراز سپاس و قدر دانی می کنم و از این وکلای با وجدان خواهش می کنم که به جای وکلای مردم ولایات پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن زمین نیز صدای شان را در مجلس بلند کنند چون از دید من مردم پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن در مجلس نمانیده ی فعال و بیدار ندارند که از هویت مردم خویش در موقع حساس دفاع و در داخل مجلس نمایندگان در بحث هویت صدای شان را بلند کنند.
پ.ن:- جا دارد از جوانان بدخشانی نیز بخواهیم که در قسمت رساندن این پیام به وکلای خویش پل ارتباط شوند.
احمد ذکی زاهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است