افغانستان در تلخی سال میلادی که گذشت
حکومت پا به پای گروه های تروریستی، سالی تلخ و سخت برای مردم رقم زد، از قوم گرایی گرفته تا نسل کشی و کشتار و حال شروع سال جدیدی که با خون آغاز شد... 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۲    ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ کد خبر: 144013 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،خشونتی که طی چهاردهه در افغانستان ریشه دوانده است اگر از سوی گروه های تروریستی سبب تداوم جنگ و کشتار می شود در حکومت نیز رخنه کرده و به عبارتی، ارگ در استفاده از گروه های تروریستی توانسته یک نظام قومیتی را حاکم و تمامی رقبای غیرپشتون را به زانو در آورد.

شروع سال 2018 میلادی برای کابل با خون و مرگ آغاز شد و اینبار، داعش پس از کشتار در مساجد و گردهمایی های مذهبی به سراغ جامعه تحصیلکرده ای رفت که امید آینده سیاست بودند اما از قومیت و مذهبی که برای رهبران پشتون، خطرناک تر از هر نیروی ویران کننده افراط گر است.

اما شروع سالی که با خون آغاز شد تا پایان چگونه خواهد بود؟ سال هایی که می گذرند و نه تنها امنیت های موجود حفظ نمی شود بلکه با از میان رفتن مناطق تحت حاکمیت داعش در سوریه و عراق، نیروهای ترد شده طالبان و افراط گرایان داخل افغانستان زیر نام این گروه در جذب نیروهای خارجی دست به اقدامات خشن و تکان دهنده از قتل عام ها می زنند.

سال 2017 برای افغانستان به مانند سال های گذشته حکومت وحدت ملی برای کشور و ملت، تلخ و سخت بود از نسل کشی ها و به ناامنی کشیدن شدن شمال تا قوم گرایی و انزوای رهبران جهادی.

طالبان که پس از سقوط حاکمیت با تضعیف نیرو و قدرت بیشتر در مناطق تحت نفوذ داخل و مرزی پاکستان عقب نشینی کرده بودند پس از سال 2005 در حمایت مالی گسترده عربستان و قطر در کنار پاکستان توانست بر نیمی از افغانستان به مانند یک تهدید باشد و مناطق جنوبی را تحت نفوذ قرار دهد.

این در حالی است که گروه های تروریستی به مانند طالب و داعش با وجود حمایت های مالی و نظامی، توان تصاحت یک ولایت استراتژیک و یا سقوط کابل را ندارد و تنها اقدام به ناامن کردن و رواج وحشت در افغانستان می پردازند.

در این میان، ضعف های کلان امنیتی حکومت ریشه در سیاست قبیله گرایی ارگ دارد که هم به دنبال استفاده از تروریستان برای تضعیف دامنه قدرت قومیت های دیگر هستند و هم با ایجاد ناامنی به دنبال خریدن زمان برای جابه جایی قومیت های رانده شده پاکستان و ایجاد کشوری پشتونیزمی.

گروه طالبان که پایگاه های محکمی در برخی مناطق جنوبی پایه گذاری کرده اند و اگر توان سقوط نظام و تصرف کامل افغانستان را ندارند اما به راحتی جنگ را در کشور مدام می کند.

سال میلادی که گذشت، سال تغییرات اساسی طالبان نسبت به جنگ و سیاست بود به طوری که در بیانه ای کم سابقه چهره مدافع حقوق مردم گرفت و خواهان کنارآمدن با حکومت شد اما با شرایط بسیار و در همین راستا، وظیفه حمله و انتحاری های مرگ بار با هدف قومیتی و مذهبی برای داعش ماند که ابایی از هیچ گونه خشونت ندارد.

داعش و در پس آن طالبان با حمله های به تکرار در کابل به دنبال نمایش قدرت و رواج خشونت است اما نه تنها دوران حاکمیت گروه افراطی بر افغانستان به پایان رسیده بلکه این گروه ها با وجود حمایت های گسترده خارجی توان سقوط نظام را ندارند و در کنار ارگ در پی تداوم جنگ و ناامنی می باشند

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان
سال گذشته
نظرات بینندگان:

>>>   عرب های دزد ومجرم همچون نیاکان شان همیشه بنام اسلام غارت میکنند:
مقامات جوزجان: افراد داعش تا کنون ۴ چوپان و ۱۸۰۰ راس مواشی را با خود برده‎اند

>>>   درین یک دوروز بیش از هفتاد هموطن ما کشته شدند حالا شرکت انحصاری پنشیر وردک که سابق بنام ریاست امنیت ملی یاد میشد برای اینکه زیاد مورد تنفر وسوال مردم قرار نگیرد دو سه عدد سرگلوله زنگ زده ماین وراکترا از تحویل خانه ها گرفته ودرجای میگذارند بعد تصویر تهیه میکنندوچشم دونفر از همکاران شانرا با دستمال می بندند بعد اعلان میکنند که دونفر از شبکه حقانی راکه می خواستند ارگ وزارت دفاع وزارت داخله سفارت امریکا دافغانستان بانک ومیدان هوائی را کاملا تخریب سازند پرسونل همیشه بیدار شرکت کشف وخنثی نمودند این پلان در کویته ساخته شده بود

>>>   خواجه صاحب عبدالروف ابراهیمی هر روز بشر دوست را از مجلس بیرون میکشد ، صرف برای آزمایش تو یکبار اقدام به بیرون ساختن ظاهر قدیر همایون همایون حمید لالی ویا یکی دیگر از کمیشن کاران امتحان کن ببین که ترا با چوکی ات بکجا می اندازند
می فهمی که بشر دوست مفسد وقلدر نیست تا می خواهد صحبا کند فورا میگوئی :
امنیت ، بکشبش از تالار !
دیگران ترا دزد خطاب میکنند جرئت نداری که بگوئی : امنیت بکشیش ، چون میدانی خودت را بیرون میکنند

>>>   این تقویم که شما آن صحبت مینماید مربوط به سرزمین ما نمیشود لطفا بعد از اول بهار دوباره تحلیل نمائید.

>>>   Faiq
پنج پرسش كلان به سويه اوغانيت:
1-اوغان چي وقت سر عقل ميايد ؟
2-اوغان چي زمان دست از انتحار فزيكي ميبردارد؟
3-اوغان چي زمان دست از انتحار فرهنگي ميبردارد؟
4-مردم گوسفندي ما چي زمان از خواب خرگوش بر ميخيزند؟
5-سياسيون ما تا چي وقت دول وحدت مُلي ميزنند؟
شرم نامه:
چهار دانه اوغان نكتايي پوش #تمدن_گريز و#كتاب_سوز ميايد براي زبان ما و هويت ما حق تكليف تعين ميكند! لعنت بر وجدان هاي به خواب رفته و طوطيان وحدت ملي گوي

>>>   Rashidhamad
یگانه راه حل جنگ قومی زبانی در افغانستان تغیر نام به خراسان و تغیر نظام ریاستی به فدرالی است

>>>   Salam
هيچ ارزشى بالا تر از هويت تان نيست به هيچ قيمتى اجازه ندهيد تا فاشيست ها در تبانى با معامله گران تاجيك ، هزاره و ازبيك واژه ( اوغان)را تحميل كنند .
اگر مردمى و تبارى شايسته يى واژه يى اوغان باشد آن پشتون ها اند, به حكم تاريخ و علم تبار شناسى تنها پشتون ها افغان اند و افغان ها پشتون .
هزاره و تاجيك و ازبيك و ايماق و هندو و......افغان نيستند .ملت ها با فرمان ساخته نمى شوند ، ملت ها در يك روند تاريخى -سياسى شكل مى گيرند و حاجت به فرمان ندارد .
فاشيست ها و شوؤنيست هاى قبيله گرا ديوانه وار تاريخ جعل مى كنند و حال مى خواهند ملت جعلى هم بسازند .

>>>   Latifa Nuri
کاش یک تظاهرات سراسری در افغانستان صورت بگیرد این فاشیست ها هم لرزه به اندام شان به افتد تا بدانند که درین مدت چه خیانت کردند و جزایش را به چشند افسوس که مردم ما در خواب خرگوش هستند ایران بخاطر بلندی نرخ مواد خوراکی به جاده ها ریختند ولی اینجا از پایانی نرخ انسان که ارزش خوده از دست داده در هر روز صدها کشته میشود همه گوشه به کری و چشم را به کوری زدند .

>>>   Groepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است