عملکرد قومی، واکنش قومی را در پی دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ کد خبر: 144075 منبع: پرینت

تقریبا همگان این موعظه پدرانه و مثلا دلسوزانه را همیشه در قالب یک «کلی گویی» زمزمه و تکرار می کنند که «شکاف های قومی را باید از بین ببریم» اما کمتر کسانی پیدا می شوند که این مشکل اجتماعی را به طور عمیق بشکافند و آشکار کنند تا همه بفهمند و بدانند که منشا و منبع این مصیبت در کجا است و توسط چه کسانی دامن زده می شود؟ حداقل به عنوان «مشت نمونه خروار» همین دو سند تاریخی به خوبی نشان می دهد که این همه بحث های زبانی و هویتی که باعث جدل های فراوان در کشور شده ریشه در یک حرکت زیاده خواهانه، جابرانه و انحصار گرایانه مطلق دارد تا هویت نژادی و زبانی شان را بر دیگران تحمیل کنند تا جایی که زبان فارسی ما را «دری» بنامند و تمام اقوام افغانستان را از نظر فیزیکی مثلا «جراحی پلاستیک» بکنند و نام «افغان» را بر آنها بگذارند در حالیکه افغان نام یک ملت نیست بلکه به گواهی تاریخ نام یک قوم است.

با زبان«پشتو» نه تنها هیچ حساسیتی ندارم بلکه آن را دوست دارم و حتی بسان زبان مادری ام بدون لهجه با آن سخن می گویم و طرفدار انکشاف و پویایی آن نیز هستم. این را هم حق مسلم هموطنان پشتو زبانم می دانم که به زبان مادری شان آموزش ببینند و سخن بگویند اما حرکت خزنده و موزیانه ای که حداقل در طی یک قرن گذشته با هدف هویت زدایی قومی و زبانی در این کشور توسط برخی از سیاستمداران مغرض و نادان با شدت تمام پیگیری شده و می شود نه تنها به نفع وحدت ملی کشور نیست بلکه یک حرکت مخرب و خاینانه در راستای تباهی افتخارات گذشته تاریخی و تمدنی این مرز و بوم و میراث گرانبهای گذشتگان آن پنداشته می شود.

به طور مثال: آیا برای نوشتن تمام اسناد معتبر دولتی «از واحد پولی گرفته تا سرود ملی، متن مدال های معتبر دولتی، شناسنامه، گذرنامه و ده ها مورد دیگر» فقط به زبان پشتو کدام دلیل قناعت بخشی وجود دارد؟ پس طبیعی است که سیاست غیرانسانی و اصرار بر کتمان عامدانه هویت های دیگر و عدم تحمل آنها آن هم با روحیه ستیزه جویانه فرهنگی و مخرب که به قیمت نادیده انگاشتن تمام افتخارات تاریخی و تمدنی آنها می شود به طور قطع واکنش های قومی را در پی دارد.

سلمانعلی ارزگانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هویت
عملکرد قومی
نظرات بینندگان:

>>>   راه حل چیست برای شما عوض افغان چی نوشته شود و برای اقوام پیشه یی، نورستانی، ازبک و ترکمن چی نوشته شود؟
منتظر پاسخ هستم و باید بدانیم کی بالاخره یعنی چی؟
شریف

>>>   Habibi
نمایندگان اوغانزده که در بین مردم نفوذ دارند، خود را بالای مردم اصیل تاجیک گوسفندی، یا برای دعوت کردن یک شکم غذا و یا در بدل صد دالر تحمیل مینمایند، نتیجه اش فروش هویت و معاملگری میشود.

>>>   احمد بهزاد:
دو شنبه و سه شنبه نداریم. غنی احمدزی و قصر سپیدار، برای خودشان شناسنامه بگیرند. ما شناسنامه افغانی نخواهیم گرفت، و عمر این شناسنامه، برابر به عمر نظام غنی احمدزی خواهد بود.
#خجسته_محمدی

>>>   Aziz
مردم بیهویت مثل اشرفغنی احمدزی کوچی که نه مکانش معلوم نه پدرش فقط آنها خلق شده اند بینظیر بوتو زنجیر در گردنشان به اندازه هر طرف کش شوند مثلاً طالبان

>>>   قلمت رسا دستت درد نکند ماقوم پرست نیستیم اما مجبور هستم که از هویت مان دفاع کنیم
ودیگر اینکه به زور نمیشود هویت یک قوم را بالای تمام ملت کشور بنام افغانستان تحمیل کرد

>>>   Kakar
پشتونيزم يك بيماري رواني است. ش مليون پشتون پاكستاني، از افغان بودن خود مي شرمند و افغان بودن را معادل دشنام مي پندارند، پس پشتونيستهاي افغانستان با كدام منطق انساني چنين نام گنده ومتعفن را بالاي كسان تحميل ميكنند كه هيچ پيوند تباري و فرهنگي با افغانها ( پشتونها) ندارند؟

>>>   محمد اسلم سلیم
نمایندگان مجلس هویت یعنی ناموس
ناموس تانرا به معامله نگیرید!
حد اقل یک روز مردانه برای بزرگترین ومهمترین ارزش انسانی که هویت شما و ملیونها همتبار شما که رای خود را اعتماد کردند درکنار مردم تان به ایستید ، رای واعتماد مردم و هویت تانرا که به مثابه ناموس تان است به معامله نگیرید ونفروشید.
امروز مردم و فردا تاریخ درمورد شما بسیار بی رحمانه قضاوت خواهد کرد ودرصورت خیانت حتی بازماندگان شما در پیشگاه تاریخ سرافگنده خواهد زیست .

>>>   Homayoun Paiez
در مقابل دوستان عدالت پسندپشتونم و توده های مظلوم قوم محترم افغان؛ به تعبیر عام" کلوخ دیوار":
پیش از همه و بیش از همه، سیاست مداران پشتون، یا افغان ما از قدامت پنجهزار سالهء این سر زمین و تاریخ و مردم آن سخن می زنند؛ احمدشاه ابدالی، در تاریخ مشهور به امپراطور خراسان است واین سلسله تا زمامداری محمد افضل خان، به نام شاهان و امیران خراسان یاد می شوند( البته در تاریخ های واقعیی، نه در جعلیات پسین و تاریخ های رسمی و دولتی) تغیر نام خراسان به افغانستان، عمده تن، در وقت امارت شاه شجاع صورت گرفته وآنهم توسط انگلیس ها... اگر از این هم بگذریم ؛ و زمامداری سلسلهء افغان ها را از زمان احمد شاه درانی قبول کنیم که چنین هم است ؛ پیش از این سلسله نام این سر زمین چه بوده است ؟!...با این هویت ،با گذشتهء پنجهزار ساله ات چه می کنی؟ چگونه آن را در هویت افغان می گنجانی؟
حالا، عده ای از دنیا بی خبر آمده اند و شعار می دهند و می نویسند: " هرکس که هویت افغان را قبول ندارد؛ از کشور ما خارج شود..." این ها فکر می کنند که نام این جا از همان پنجهزار سال قبل، افغانستان بوده... یانمی دانند و یا خود ها را به جهالت زده اند و به دیگران هم فشار می آورند که همین غلط مشهور را بپذیرند!...

>>>   حمد اسلم سلیم
عقب نشینی و کوتاه آمدن در برابرغنی
اشتباه جبران ناپذیر تاریخی خواهد بود
رک و راست باید گفت:
تغیر نام این کشور به خراسان و هویت خراسانی
تغیر ساختار سیاسی از ریاستی به پارلمانی و یا فدرال

>>>   اقای اشرف غنی احمدزی که در قبیله دوکتورای خود را گرفته و توچه بیشتر به قبیله خود دارد از روزیکهبه حیث ریس جمهور توافقی بین دو تیم برچوکی ارگ تکیه زده دیده شده که در تعینات و مقرری ها از جانب غنی احمدزی فقط و فقط توجه بقوم و زبن خودش کرده و در صدد دور کردن دیگران از پست های بلند دولتی و در صدد ان هم است تا ادرات را تا قدمه های مدیریت تماما بقوم و زبان کم سواد خود تقسم کند چنانچه ریاست هواه شناسی که از طریق رسانه های داخلی نشر شد مدعای ماست و هم چنان سند از داخل ارگ توسط مخکش و سند قوماندانی عمومی نظم عامه خود نشان دهند انست که ارگ در صدد دور کردن اقوام دیگر از پست های کلان دولت و در اینده تا پاینترین قدمه اگر وقتمجال دادهپلان کرده اند اما کور خوانده اند که اگر چنین کار ممکن بود عبدالرحمن خان و نادر غدار چنین خیانت را داشتند اما ناکام شدند .

>>>   زبان پشتو ۵۰ سال عمر دارد
گرامر زبان پشتو در دوران شاهی ظاهر شاه بنیاد گزاری شد ، پیش از این پشتو نه گرامر داشت و نه هم زبان رسمی بود ، یک تعداد دوستان فکر میکنند که پشتو در زمان احمد شاه ابدالی و یا میرویس هوتکی زبان رسمی شد لیکن چنین نیست بلکه در آن زمان زبان رسمی ابدالیها و هوتکیان فارسی بود و نام کشور خراسان ،
نام کشور در وخت عبدالرحمان خان از خراسان به اوغانستان تبدیل شد و زبان پشتو در وقت ظاهر زبان رسمی

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
تحمیل هویت ممنوع!
حالا که افغان‌ها تصمیم گرفته‌اند حتی در تذکره، هویت قومی خود را بر دیگر اقوام تحمیل کنند، دیگران باید برای تغییر نام افغانستان اقدام و مشکل را از اساس حل کنند.

>>>   آزادی
همان‌گونه که عمر استبداد و خودکامه‌گی به پایان رسید و کسانی با تقلب‌های آشکار نتوانستند یک‌جانبه به گرده‌ی مردم سوار شوند، خواب تحمیل هویت جعلی نیز به گور برده خواهد شد. "افغانیت" هویت ملی نیست و هیچ‌گاه نخواهد شد. من افغان نیستم!
انتحاری، انزجاری، انفجاری نیستم
ناخلف باشم اگر‌ گویم که افغانی‌ستم
خانه‌ام گسترده و هویت‌ام شهنامه است
کابل و کولاب و تهرانم، خراسانی‌ستم

>>>   Allahyar
از وکلا محترم که علیه جعل هویت امضا نموده اند خواهش میشود که لست امضا کننده گان را افشا نمایند
تا چهره هویت فروشان معامله گر که امضا ننموده اند
افشا شود
تا مردم دیگر بالای این هویت فروشان اعتماد نکنند

>>>   Shukoor SH
ما ازداکتر پدرام حمایت میکنیم خون خویش رادر دفاع ازهویت تاجک بودن خویش میریزانیم ما نه میخواهیم که واژه وحشت. انتحار.وطنفروشی.مزدوری.واپسگرایی.راقبول نماییم ماطرفداران عدالت اجتماعی وحقوق شهروندی استیم.

>>>   Ali Faiq
جناب مولوی عباسی شير مادر حلالت باد!
————————————————
"من به نمایندگی از ملت باعزت ومجاهد پنجشیر
آواز بلند میکنم که حکومت وحدت ملی مردم ما حاضر نیستند که بادرج کلمه(واژه #افغان) در شناس نامه های برقی شناس نامه اخذ نمایند.هویت ما تا جیک است و تا جیک افتخار ملی ماست وبه هیچ کس اجاز ه نمی دهیم که به سر نوشت ملت مان معامله کند.اگر شک دارید امتحان کنید .........."
وقتيكه مردم آگاه شد، هيچ بيابان گردي بالاي ما حكومت كرده نميتواند

>>>   به قلم عبدالله دانش:
امروز تاجیک ها در ضعیف ترین وضعیت در صد سال پسین در کشور قرار گرفته اند، کار های را که دیروزعبدالرحمان خان، نادرخان و محمدگل مهمند، با زور تفنگ و شمشیر نتوانستند انجام دهند، امروز نواده های شان به راحتی و بدون متوسل شدن به زور،موفق به انجام آن شده اند.
ندای مقاومت و جبهه واحدی این مردم را که پاکستان با تمام قوت، در همکاران نزدیک به حامیان خارجی اش نتوانست از هم بپاشد وخاموش بسازد، امروز در اثر ضعیف النفسی سران تاجیک در حال برباد شدن وخاموش شدن است، هدافی را که طالب با ضرب شلاق نتوانست عملی کند، امروز یک حلقه کوچک در دولت غنی ان را با دسایس نرم انجام می دهند، بزرگان ما نیز دست زیر الاشه نشسته و شاهد برباد شدن هویت ملی شان هستند، هویتی با افتخاری که اجداد شان هزارن سال به قیمت خون خود آن را زنده نگه داشتند، اما امروز برخی فرزندان ناخلف شان بدون هیچ فشاری آن را از لوح تاریخ با دستان خود، رنگ پاک می زنند.
امروز چشم های پر از التماس چند گرک پیر تاجیک، متوجه رقیبان تاریخی شان است، تا چی وقت بالای شان لطف می کنند و جلوی شان استخوان فرسوده ولاش گنده یی را می اندازند، تا آن را به بهای عزت و شرف خود و مردم شان خریدار باشند.
در کنار هویت، زبان تاجیک ها نیز در این کشور به تمسخر گرفته می شود، گلبدین حکمتیار، حبیب الله رفیع, حلیم تنویر, کریم خرم, اسمعیل یون, باری جهانی, فاروق وردک وغیره همه کارشناسان زبان تاجک ها شده اند و برای ایشان تعین می کنند که نام زبان شان چه باشد و چگونه باید صحبت کنند.
این همه در حالی صورت می گیرد که ده ها کلاه پوش خنثا و بی خاصیت، از آدرس همین مردم به کرسی ها دولت و موتر های زرهی تیکه کرده اند و نظاره گر این مستند اسبتداد، تهیه شده در پرودکشن فاشیزم استند.
سران تاجیک اگر قهرمان استند، در ولایت خود قهرمان استند، اگر زورمند استند در ولسوالی و قریه خود، بالای کشاورزان ترکیده پا و شکم گرسنه گان روزگار زورمند استند، نه در سطح ملی و بین المللی، اگر دقت کرده باشید، صدها کیلوات برق ازبکستان از سر شکم قهرمانان شمالی عبور کرده، اما خانه های شان تاریک و بی برق است، در حالیکه هراس افگنان در جنوب کشور، در روشنایی همین برق، حملات هراس افگنی خود را طراحی می کنند، پس رهبر بودن و زعیم بودن این پلو خوران تاجیک چه معنا دارد؟
چون بحث عبور کیبل های برق از شمالی به میان آمد، بیجا نخواهد بود تا از نماینده گان مردم پروان در حکومت نیز یاد کنیم، بنده حتا یک روزی هم شاهد نبوده ام که یکی از نماینده گان این ولایت در پارلمان کشور، از توسعه متوازن و اجرایی شدن عادلانه پروژه های انکشافی در ولایت شان سخن بگویند، یا خواست ها و حق مشروع و قانونی مردم شان را با حکومت مطرح کنند، هیچگاهی شاهد نبودم که یکی از نماینده گان پروان، در برابر بی عدالتی ها و برنامه های مخرب دولت ایستاده شود و از هویت، زبان و قوم خود، مانند لالی حمیدزی، کمال اصولی و قادر زازی دفاع کنند، چون می دانیم که آن ها قدرت تحلیل و تجزیه مسایل ملی را ندارند و از برکت سایه بال هما(پرنده افسانویی) یکشبه به تاج و تخت رسیده اند.
نماینده های ما به جای دفاع از حقوق، هویت، عزت و شرف مردم، یا فکر کردن برای توسعه، انکشاف، بازسازی، کاهش فقر و فراهم سازی زمینه کار برای مردم، به رقابت های ذالبینی پرداخته و یکی بر ضد دیگر، قلعه های جنگی مستحکم می سازند، برای جوانان دیار شان تفنگ و جنگ افزار های گوناگون توزیع می کنند که ثمر آن ریختن خون مردم بیگناه و بالا گرفتن جرایم جنایی در پروان است.
گر همین مکتب است و این ملا – وضع طفلان خراب می بینم
عبدالله دانش

>>>   این همه القاب های نظامی هم عمر ۵۰ زبان وتاریخ پشتون ها را نشان میدهد، همین طور است؟

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   ,,تحمیل نام یک قوم بالای سایر اقوام پزیرفتنی نیست.

>>>   تا سه سال قبل چرا این جاروجنجال ها و خشونت های قومی در افغانستان نبود که حالا به اوج خود رسیده است. یک مثل بسیار عام است که اگر آب از سرچشمه گل آلود نباشد تا پایان هم صاف است. در دوران حکومت خلق و پرچم چرا این مشکل وجود نداشت ببرک کارمل اصلا ٌ یک کشمیری بود و ریس جمهور افغانستان ، تره کی ، امین و نجیب پشتون اما اختلافات ایشان رنگ و بوی و ریشه قومی نداشت. کشتمند ده سال صدراعظم بود هیچ کسی نمیگفت که یک هزاره ده سال است که صدراعظم است در دوران سیزده سال حکومت کرزی هم هیچگونه تشنجات قومی در دستگاه حکومت و میان مردم احساس نمی شد زیرا اصلاٌ این رهبران به مسایل قومی به بهانه چند نفر را دور خود جمع کنند اهمیت نمیدادند و این اندیشه زیشت و ضد ملی را ننگ و عار خود میدانستند اما حالا دیگر مردم نزدیک است که به جان هم بی افتند این کار زیشت از چند نفر که در قدرت اند نشات کرده است و این ننگ تاریخ در پیشانی اینها تا ابد خواهد بود و بدانند که عمل و سیاست درستی نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است