علت سکوت مسعود در برابر تهدید غنی
باید گفت احمد ولی مسعود از تهدیدات اشرف غنی و استفاده از قدرت خارجی بویژه نقش خلیلزاد نماینده خاص بوش ترس نداشت اما بزرگترین ترس او از خیانت مارشال فهیم، داکتر عبدالله و ضعف یونس قانونی بود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ کد خبر: 144092 منبع: پرینت

چرا ولی مسعود ناوقت تهدید اشرف غنی را رسانه ای ساخت؟

احمد ولی مسعود را که از نزدیک می شناسم یک شخصیت با داعیه و عدالت طلب در معادلات قدرت سیاسی در افغانستان است. تلاش های ایشان در چند سال اخیر برای ایجاد یک نظام سیاسی عادل و متوازن از طریق طرح "آجندای ملی" تاکنون نتوانسته حلقه پشتونیزم تمامیت گرا را قناعت بدهد که دست از برتری طلبی و حذف دیگران بردارند. افزون بر آن ایشان حتی نتوانسته اند قشر سیاسی و یا نخبگان جهادی تاجیک را به دور از آجندای ملی ایشان متحد سازد.

به باور بنده مشکل در "آجندای ملی" ایشان نیست بلکه مشکل در تفکر میان تهی بسیاری قشر سیاسی نخبگان جهادی تاجیک است که هیچ آجندای سیاسی نمی تواند آنها را از باتلاق جهادیزم سالهای 80 و کوتاه فکری سیاسی و خودخواهی بیرون بکشد ولی مسعود جسورترین و با داعیه ترین شخصیت میراث دار احمد شاه مسعود است.

پرسش اساسی این است که چرا حالا ولی مسعود تهدید قومی اشرف غنی را بعد از یک و نیم دهه خاموشی رسانه ای ساخته است؟
واقعیت این است که جریان تهدید اشرف غنی را ایشان پس از جنجال های تصویب قانون اساسی 2003/2004 در یک جلسه که بنده هم اشتراک داشتم در سفارت افغانستان در لندن که ایشان در آن وقت سفیر بودند بیان نمودند. باید گفت احمد ولی مسعود از تهدیدات اشرف غنی و استفاده از قدرت خارجی بویژه نقش خلیلزاد نماینده خاص بوش ترس نداشت اما بزرگترین ترس او از خیانت مارشال فهیم، داکتر عبدالله و ضعف یونس قانونی بود که در برابر حلقه پشتونیزم تکنوکرات، لخدر ابراهیمی نماینده خاص ملل متحد و زلمی خلیلزاد نماینده خاص بوش عقب نشینی کردند.

همچنان دستان استاد ربانی را استاد سیاف در تحت نام جهادیزم در تبانی با کرزی و حلقه پشتونیزم تکنوکرات در جریان تصویب قانون اساسی بستند. جنرال دوستم و کریم خلیلی مصروف آجندای کوچک و حاشیه ای بودند و بحث سرنوشت شمال و نظام سیاسی پارلمانی برای آنها در اولویت نبود. احمد ولی که تازه از جرگه قانون اساسی به لندن برگشته بود از یک طرف تهدیدات اشرف غنی و فشارهای خلیلزاد با استفاده از قدرت آمریکا و از طرف دیگر معامله، کوتاه فکری و خیانت مارشال فهیم و داکتر عبدالله و ضعف یونس قانونی و استاد ربانی و اسماعیل خان و عدم همبستگی میان اقوام غیر پشتون در یک بازی سرنوشت ساز خیلی اندوهگین بود.

واقعیت این است که بیش از 15 سال از اندوه احمد ولی مسعود می گذرد و او بر حق بود. در این مدت در نتیجه خیانت دلالان تاجیک و بازی ماهرانه فاشیزم همه فرصت ها از دست رفت و اکنون کشور بدست اشرف غنی و تیم تبهکار او رسیده است که وعده نابودی تاجیکان و کلیه مردم غیر پشتون را 15 سال قبل داده بود. واقعیت این است که بهای اشتباهات و کوتاه فکری نخبگان سیاسی تاجیک، ازبک و هزاره را نسل جوان کشور می بپردازند. چنانچه جنرال دوستم بهای آن را در تبعید می پردازد که خودش غنی را بر سر شانه هایش خانه به خانه مردم شمال در 2014 می برد. هزاره ها هر روز به نام های مختلف نسل کشی می شوند.

لشکر کشی غنی علیه استاد عطا در بلخ در راستای تحقق همان وعده ای است که او برای احمد ولی مسعود 15 سال قبل داده بود. داکتر عبدالله بحیث مار آستین در مجلس بزرگان (لوی جرگه) قانون اساسی تاجیکان را ماهرانه نیش زد و حالا آخرین ماموریت خود را در توطیه حذف هویت شهروندان در شناسنامه های برقی و کودتای سیاسی برای سرنگونی والی بلخ آخرین سنگر مقاومت در برابر فاشیزم انجام می دهد.

امید است افشاگری های احمد ولی مسعود در سطح رسانه ها بتواند مردم را از عمق نیات اشرف غنی و همفکران تبهکار او آگاه سازد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احمدولی مسعود
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
پشتون هویت زبانی است نه قومی.‌
اگر همه پشتوزبانها یک قوم شناخته می شوند، همه فارسی زبانها نیز یک قوم اند.
غلجایی و درانی هرگز یک قوم و یک خون نیستند. فرق میان غلجایی و درانی همان اندازه است که هزاره و تاجیک از هم فرق دارند.
دولت غدار دوسره کنونی با برنامه های رذیلانه یی که دنبال می کند، کشور را به سوی تباهی می کشانده اند.
ما به یک دید و طرح تازه سیاسی که هویت جمعی مردم این کشور مصنوعی را معنی حقیقی بدهد، نیاز داریم.

>>>   Salam
هيچ ارزشى بالا تر از هويت تان نيست به هيچ قيمتى اجازه ندهيد تا فاشيست ها در تبانى با معامله گران تاجيك ، هزاره و ازبيك واژه ( اوغان)را تحميل كنند .
اگر مردمى و تبارى شايسته يى واژه يى اوغان باشد آن پشتون ها اند, به حكم تاريخ و علم تبار شناسى تنها پشتون ها افغان اند و افغان ها پشتون .
هزاره و تاجيك و ازبيك و ايماق و هندو و......افغان نيستند .ملت ها با فرمان ساخته نمى شوند ، ملت ها در يك روند تاريخى -سياسى شكل مى گيرند و حاجت به فرمان ندارد .
فاشيست ها و شوؤنيست هاى قبيله گرا ديوانه وار تاريخ جعل مى كنند و حال مى خواهند ملت جعلى هم بسازند .

>>>   Habibi
خائن ترین اشخاص و افراو کسانی اند که خود و یا هویت خود را میفروشند، این قماش مردم بی خرد ترین مردم در روی زمین اند.

>>>   دلالان ونخبگان تاجكيان به شمول مسعود يان با جيبدرازي شان فرصت طلايي را از دست ندادند و خوب شكمهاي خود را چاق كردند.

>>>   برادر گرامی چرا اینقدر عقده در دل و ذهن داری مردم عادی افغانستان ازهرملیت که باشد برادر وبا هم وطن هستند. نخستین مشکل درفکرهرهموطنت پیدا کردن یک لقمه نان حلال است نه مشکل ملیتی و قدرت. این خیالات درذهن آنهای است که درخارج از کشور از بیکاری خسته شدند، مزه نان خیرات اورپایها هم دلش زده؛ مزد سگ شویی هم مثل سابق نیست.مجلس های سازوسرود که از بیکاری در خانه های افعانها در خارج به راه انداخته میشود و با شراب همراهی میشود کیف گذشته ندارد.اگر واقعاً توبه این باوراستی که گویا پشتونها ظلم میکنند بیاوطن در مقابل استادشو واز حق خود دفاع کن
گر نه صدا شنیدن دهل از دور خویش نیست. بردار گرامی من یک فابریکه کوچک دارم درکابل از ۳۷ نفر آنها
۱۱ نفر پشتون هستند دیگران از هر ملیت نجییب افعانستان در ذهن من قسم به خدا تصورخطور نمیکند که کی از کجا است.من خودم پشتونم یاداشت های شمارا دروقت بیکاری یگان بارمیخوانم هر وقت بوی ملیتی میدهند.میدانم بیکار استی در باید مصروفیت داشته باشید.سودجویی از نفاق مردم خودکار شیطان است. الله عزوجل همه مرا هدایت کند تا دلهای ما از کینه وعقده پاک شود خدا آرامی وامن کند در کشور. تا شما از غربت دیار ییگانه به مادر وطن خود بیاید ومن شخصاً تورا برادر گرامی هارون جان در آغوش پر محبت خود بیگرم. افغانستان گلستان است و هرملیت ان گل پر رنگ و خوشبوی این گلستان است.
برادر کوچک تان. امید قیوم

>>>   قانونی سرمه خورده
عبدالله به اصلش بر گشته
اسمعیل خان آخرین چانس را دارد و باید استفاده کند.
شمال هم حکومت ساز است و هم حکومت بر انداز انتخاب با غنی است که کدامش را میخواهد.

>>>   تا جاییکه دیده میشود شما از همان ...های هستید که تمام روز در چمن ببرک سگ.. میکرد و قمار میزد شما از جمله دلالان سرچوک هستید که صبح تا شام قره قل زرد دراز پوشیده و برای خوشګذرانی مردم مال پیدا میکرد.

>>>   امیر زاده شنګری زاده هیچ به یادنه دارم که در نبییشه هایت یک دو دشنامبه پشتونها نثار نه کرده باشید وبیاد نه دارم که کدام تاجیک را خاین کفته باشید تاجیکان در زدوبند باروسها وشوروی وقت قدرت را تصاحب کردند ولی بنا به خصلتهای ضعیف که تاجیک ها دارد نتوانستند دراهرم قدرت باشند به همه اقوا م به جنګ فرسایشی پرداختند وبالاخره طالبان این تاجیک های مفسد را تاکولاب دوا ندند چانس یاری کرد حملات بر امریکایک بار دیګر مارهای نیمه زنده شر وفساد را به قدرت فوقالعاده رساندند همه مقامات بلند دولتی داختیار دوذدان شمالی وپنجشیر قرار کرفت این مفسدین تا که توانستند دوذدی کردند امریکا بی وفای فرزندان ناخلف خویشرا تحمل کرده نتوانستند به مثابه کاغذ تشناب از ایشان استفاده کرد ه در خاکنداز انداختند تاجیکان به هیچ عنوان قدر ت راادمه داده نه میتوانند زیرا اینهادوذد ورهزن است هزارها حب وطندارد ازبک وسایر اقوام افغانستان رادوست دارند مګر تا جیکان یکبار حوادث سالهای ۱۳۷۲ را با ازبکها وهزارها رابیاد بیاورند باز ازاین دوقوم نمایندګی کنند
بی خبر

>>>   احمد ولی یک آدم فاقد عقل و شعور است.
علی عربی

>>>   برادر مسعود یک آدم کم جرعت وکوتاه فکراست. اشرف غنی چند وقتی سبک سنگین کرد دید چیزی نیست مثل تف دور انداخت به اندازه بچه عقل ندارد اگر اشرف یک جوکی بدهد باز به لیسیدن کفشهایش شروع میکند

>>>   به لحاظ خدا راجع به یک چیز دیگرفکرکو این دامن زدن به تفرقه قومی فائیده ندارد
میگویند که :
عوض آنکه به تاریکی لعنت بفرستیم باید درآن شمع افروخت
حال مرد آنست که درفکرشمع باشد نه لعنت لعنت تشنج رازیاد میکند مانند پوف کردن است به شعله آتش
وبرماوشماست که شعله آتش را پوف نکنیم
فائیده ندارد
چراتفرقه قومی رادامن میزنید وازآن چی سودی خواهید برد

>>>   Zahir Ariaie
به پشتونيست هاى مانند غنى كه خواب نابود كردن و نسل كشى يك قوم پر افتخار و مالكين واقعى اين كشور اند را در قرن بيست و يك در سر مى پرورانند ، بايد گفت كه اين خواب پريشان را پدران غدار تان نيز ديده بودند و شما هم فرزندان همان غداران مزدور هستيد كه خون ....انها در رگ هاى شما نيز در جريان است. ما از چنين نيات شما تعجب نمى كنيم چون در عمل ثابت ساخته ايد كه دنبال نسل كشى يك قوم پر افتخار هستيد . ثابت ساخته ايد كه تنها ميراث تان به بشر ، ظلم، تعصب و نابودى بوده است. تنها اختراع تان انتحار بوده است. از موجودات مانند شما هر ظلم ، جنايت سر زده و خواهد زد. اما اين نسل جوان و نو فرزندان واقعى ابو مسلم خراسانى و رستم اند و تو و افكار گنديده همفكران تو را به ياس تبديل خواهند كرد . اين ملت مصمم اين زنجيره ظلم را خواهد شكست و شكست اين زنجيره تاريخى ظلم شما انتحار زادگان فرا خواهد رسيد و اين ملت بزرگ با همه تنوع قومى و زبانى به بهار صلح خواهد رسيد!

>>>   برادر گرامی امید قیوم وقتی مطلبی مینویسی وهمه هموطنانت راکه در کشور های اروپایی زندگی دارند را بجرمی نکرده متهم میکنی و اثتثنای قایل نمیشوی باید در عقلت شک کرد من بیشتر از 16 سال میشود در یکی از کشور های اروپایی زندگی دارم و با چیزهای که شما به همه هموطنانت تهمت بستی برخورد نکرده ام ولی خودت از افغانستان همه را میبینی یا صدای دهل از دور خوشست . برادر عزیز من روزانه دوصفحه قران با تفسیر میخوانم .تهمت بستن گناه است برادر .این برادران و خواهرانت که در اروپا و یا جای دیگر زندگی دارند همه بنابر دلایلی بوده و منفعت های اقتصادی هم بداخل کشور دارد . به امید اینکه در افکارت تجدید نظر نمایی.
افغان

>>>   ایرج ایرج
این چارلی چاپلن هنوزهم از اجندای ملی گپ میزند شرم هم خوب چیزی است.

>>>   اگر من بجاى اين عالى جناب ميبودم پسوند مسعود را از نامم حزف ميكردم و ميشرميدم

>>>   با این گذشت و بردباری‌های مصلحتی راه گریز خوبی پیدا کرده‌اید. در برابر ظالم خاموشی و گذشت گناه است. کسانی که روی هر مصلحتی پاسخ انسان‌های بیمار را چنان که باید نمی‌دهند، امروز بهتر است یاوه‌سرایی نکنند

>>>   اقای امیرزاده !!!!
خیلی پررو هستی
از کمونیستی به دلالی قوم
ولی کمی دیر کردین حالا ما هوشیار شدیم و بازی نه میخوریم

>>>   امید قیوم احساسات روح و ریشه اسلامی و انسانی دارد ولی حقیقت اینقسم نیست.تمام داراییها،سفارتخانه های مهم،وزارتخانه های مهم و منابع تصمیم گیری و درآمد مالی بدست پشتونها است.صحبت ما بالای یک مامور پاین رتبه نیست شما یکبار به وزارت خارجه سرزنید که چه جریان دارد.
زابلی

>>>   Homayoun Paiez
هویت یک ملت، یایک قوم، در مسیر یک تاریخ و در بستر یک فرهنگ ویک تمدن ، با گذشت سده ها وهزاره ها شکل می گیرد؛ که نشانه ها و معرف آن هویت را، می توان زبان، رجل شناخته شده، ادبیات وشعر و هنر ودر یک جمله فرهنگ آن قوم به شمار آورد؛ حالا، مثلن، فارسی زبانان این خطه، هویت شناخته شده و روشن هزاران ساله دارند؛ چرا این هویت را در مجلس ویا جای دیگری به رای گذاشت؟!
رای زنی در مورد هویت ها، آنقدر مضحک است که ما یک انسان صد ساله را بگوییم، یا به زور واکراه مجبور بسازیم که بپذیرد؛ نامش مثلن اشرف غنی نیست؛ بلکه قطب الدین است...
حالا، در این جغرافیا، تمام هویت هاشناخته شده وثابت است؛ یعنی افغان افغان است، تاجیک تاجیک است الا اخیر...
چرا باید همه هویت ها در هویت یک قوم حل گردد؟
در این مساله رای زنی مزخرف وبی معنی ست
ملت سازی ایکه نتیجه اش مسخ و نادیده گرفتن تاریخ و هویت اکثریت قاطع مردم این کشور باشد؛ و به هر طریقه ایکه و از هر مجرایی که تصویب گردد؛ مردود است

>>>   كل كفتي برادر عزيز من فردا سر جوك ميروم اميد أين كلا سر خك نير مرا. به همان جا برد تا ساعتي كيف كنيم انعام ايشان داده ميشود من هم مجرد هيتم كيف كنيد عقب بشتو وفارسي نكر ديد مو ضوع حل است واز سويه شما مر..... بلند است بوظيفته بر سود تأن در سر جوك ادامه دهيد وازين طريق به مردم خدمت كنيد

>>>   .. ... در وصف دزد مینویسد.
... بر چاپلوسان!!
نظام از هرات

>>>   نویسنده در لندن نشسته و در اینجا ....میکند بسیار جای شرم است به این جناب که خواسته و نخواسته اب در اسیای دشمن میندازد راستی که شرم ندارد بی ...است

>>>   هارون امیر زاده نمی دانم خودت خودت مسلمان هستی ویا .....
افسوس وصد. افسوس بحال خودت وهمنظران خودت که بوی ...ونفاق قومی از دهن شان خارج میشود افغانستان باغستان گلستان همه اقوام افغانستان است باید. سخنی ایراد کرد. که مردم با هم نزدیک شوند نه از هم بپاشند ،خداوند. متعال نفاق وشقاق را دوست ندارد لطفا از نوشتن چنین نوشته های مسخره آمیز دوری کن ،پشتون برادر ما است هزاره برادر ماست تاجک برادر ماست ،همه برادرهستیم ،خداوند. متعال همه را اتحاد اسلامی دهد که افغانستان را آباد. کنیم من برادر یک دری زبان هستم ،در کابلستان متولد و اما در مقابل کسانیکه مردم را به نام های مختلف وبنام قوم وسمت به هم میندازند نفرت دارم ،مرگ بر دشمنان افغانستان که نفاق وشقاق را در بین مردم تحکیم میکنند.
عبدالله ریحان

>>>   هویت،زبان ناموس ما است
عبدالله یک پختون است خیلی بیشتر از گلبدین پختون است و پختون پرست است. چه کرده به شمال هیچ جیز

>>>   نجیب بارور
احمدولی مسعود چقدر مظلومانه پس از چندین سال یاد می‌کند که اشرف‌غنی احمدزی به من اخطار داد که شما را به زور فلان و بهمان از این وطن گُم می‌کنم.
خب احمدولی خان، پاسخ تو برای این فاشیست مریض چه بود؟ چرا در برابر این حرف پست و خیره‌سرانۀ او هم‌زمان پاسخ نگفتی؟ سوگند می‌خورم اگر من جای احمدولی بودم و چنین حرفی را اشرف‌غنی برای من گفته بود، چنان مشتی به دهنش می‌زدم که تا آخر عمر فراموشش نمی‌شد

>>>   هارون ....و صبور راخیل و بچیه جیه لعلزی و دیگر خوجایین های انطرف و این طرف از بقایای وطنفروشان کارملی که چند روزی در شوروی در رشته فتنه اندازی و شراندازی درس خوانده اند هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید

>>>   رزاق مامون:
احمدولی مسعود: دکترغنی گفت؛ به زور قوم، شمشیر یا نیروی خارجی کار تان را یک طرفه می کنیم.

احمدولی مسعود از گفت وگوی چند سال پیش خود با دکترغنی نکته ای را نقل کرده است که عصارۀ تاریخ معاصر افغانستان است.
وی می گوید دکترغنی دراوایل کارش درحضور بیست نفر از شخصیت ها به من هشدار داد که ما شما را یا به واسطه قوم، یا به زور شمشیر یا به ضرب نیروهای خارجی ازین کشور گُم می کنیم.
هشدارهای علی احمد جلالی هم همین گونه بود و درهمین استقامت چند مدتی تپید و سپس به همان جایی رخت سفربست که از آن جا آمده بود. او درسال 2003 درارگ درمحضر جنرال دوستم، کرزی و دکترخلیلزاد پیشنهاد کرده بود که فهیم و قانونی و همگروه های ارشد آنان را درارگ جمع کنید و با یک امرعسکری چنواری کنید؛ تمام جنجال ها حل می شود. خلیلزاد فوری مخالفت کرده و گفته بود که این اقدام برای فعلاً با منافع امریکا درتضاد است.
روایت گراین رویداد، جنرال ولی یکی از نزدیکان مارشال فهیم است که درآن زمان در بخش امنیتی ارگ مشغول به کار بود. نیازی گفت که مساله را فوری به فهیم خان اطلاع دادم اما او باور نکرد.
حامدکرزی نیز درمجالس ودعواهای درون ارگی با جناح ضد طالبان که درمجموع ضعیف تر از خود وی بودند بارها انگشت بالا می برد و می گفت که من شما را سرجای تان می نشانم و چند بار از مقامات امریکایی از جمله رابرت گیتس درین باره استمداد جسته بود. اما عاقبت با مدعیان خویش دست اتحاد داد و به ریاست جمهوری اش مداومت بخشید.
گلبدین واتمر نیز منادیان اصلی همین طرح و نظریه اند اما هرچه، چهار را به پنج و پنج را به فرق شش زدند؛ نتیجه یا برعکس بود یا بعد از مختصر کش وگیر، مآمول حذف و گردن شکنی دیگر جناح ها محقق نشد. ازین پس نیز چنین خوابی تعبیر سرچپه دارد؛ زیرا تاریخ و احوال زمانه بر منوال «گذشته» درحرکت نیست.
حال پرسش این است که احمدولی مسعود چطور این هشدار دکترغنی را تا حالا درگوشه ذهن خود پس اندازه کرده و اکنون آن را فاش می کند؟ فقط یک علت دارد: مقاومت تاریخی استاد عطا.
ای چه بسا که گشایش های دیگری نیز در راه است. همین پروسه ای که رقم خورده، احتمال دارد احمدولی را به نماینده از محور مقاومت و دودمان شادروان احمد شاه مسعود درانتخابات بعدی به قدرت برساند.

>>>   Mazari
من حیران به قانونی و فهیم هستم که چطور با این گروه ها یاری نمودند؟مقام های تشریفاتی را از منافع مردم خود
ترجیح می دادند.

>>>   Ariaie
وقتى نقل قول احمد ولى از غنى مبنى بر گم كردن اقوام ديگر از كشور را شنيدم حرف دوستى يادم امد كه گفت غنى در اين پنج سال مصروف تحكيم حكومت خود است و انتقام نگرفته است . و پنج سال اينده را به انتقام تخصيص خواهد داد.

>>>   Ariaie
به باور من جناب اسماعيل خان والى نام نهاد هرات را به طرف كابل رخصت نموده با حمايت مردم رهبرى هرات بزرگ را در دست گيرند و تا زمانيكه دولت مشروع در كابل وجود ندارد #هرات_بزرگ را مدريت نمايند، چون اراده ملت همين است.

>>>   Mutaref
یک جوان پنجشیری:
«من پیام مادرم را به شما میگویم. مادرم گفت به استاد بگو؛ ما یک مرد داشتیم (مسعود شهید)، رفت و اما حالا روح مسعود را در چهره شما می بینیم، لطفن سنگر این مرد را خالی نگذار!»
امروز هنگامی که شماری از جوانان از ولایات مختلف کشور به دیدار و حمایت عطامحمد نور آمده بودند، جوان جسور و بلند قامتی در جریان سخنرانی آقای نور با صدای بلند از میان جوانان صدا زد و پیام مادرش را به جناب استاد، منتقل کرد و در حالی که گلویش را بغض گرفته بود، به تصویر قهرمان ملی در تالار اشاره کرد و گفت؛ لطفن سنگر این قهرمان را خالی نمانید!
پاسخ عطامحمد نور به این جوان؛
«همسنگر مسعود قهرمان بودم، هستم و تا ابد
نامش را بلند نگه میدارم!»

>>>   بنده منحیث یک تاجیک مقالات و تحریر های که از نخبگان گمراه تاجیک درین صفحه با خوانیش میگیرم فوق العاده خجالت می کشم. ایا جز ازین مضامین تعصب و نفرت انگیز کدام اندیشه دیگر هم دارند یاخیر.از مسول این شبکه رسانی بااحترام ارزو دارم که از نشر چنین مقالات و نظریات که باعث تعصب و نفرت میگردد از نشرش خودداری نماید.

>>>   محمد همایون صادقی
درود بر پدرام بزرگوار ، پدرام هویت تاجیکان پدرام زبان فارسی ، پدرام خراسان و درود بر استاد عطا محمد نور ، نور بلخ ، نور تاجیکان ، نور خراسان .
از این دو بزرگ مرد سرزمین خراسان باید از جان و دل دفاع کرد

>>>   Shahaab
من با ريس جمهور شدن يك ازبك و يا يك شهروند هزاره نتنها هيچ مشكلى نميبينم بلكه با نام جعلى و قومى افغانستان سخت نفرت دارم و يك نامى بايد براى كشور ما گذاشت كه هر تاجيك پشتون و ازبك و هزاره با آن نام بايد افتخار كند.

>>>   ذکر نام قوم در شناسنامه ملی سبب آن خواهد شد که اقوام کم نفوذ و آنهایکه در اقلیت اند زود تر شناساپی شوند. در حکومت هر قوم افراد قوم خود را حمایه خواهد کرد و دزدان راه زود تر کسی را که در جستجوی اوست زودتر خواهد شناخت. کسانیکه طرفدار ذکر نام قوم در شناسنامه های الترونیکی هستند و بودند بفکر مه خیانت بزرگ را بر علیه ملت افغان کردند. اگر همه بنام یک ملت واحد افغان یاد میشدیم فکر میکنم که سیلی محکمی بود بروی همسایگان که تخم نفاق میکارند و هم به متعصبین ذلیل.
سروری

>>>   خلاصه اینکه گلیم اباشان دزدان و قوم پرستان آهسته آهسته جمع میشود. انشاالله

>>>   علت سکوت مسعود
1- نبود پایه های مرمی خود آقای مسعود به عنوان سفیر زمان که ایشان ایفای وظیفه می کردند ، نمی توانست حرفی را بگوید که همه مردم به آن اعتماد کنند و بلاخره یک بسیج مردمی ایجاد شود.
2- عملا چنین کاری انجام نشده بود ولی آقای مسعود در انتظار به وقوع پیوستن سخن ها های غنی در عرصه عمل بود متاسفانه کمی تعلل کردند .
3-اعتماد بیشتر بر حضور خارجی ها و دموکراتیزه شدن عرصه های مختلف دولت داری و ایشان فکر می کردند چنین زمینه در حضور خارجی ایجاد نخواهد شد.
امروز اگر آقای مسعود عملکرد آقای غنی را با حرف هایش افشا گری می کند، اول اینکه ااحمد ولی مسعود توانسته پایگاه اجتماعی قابل اعتماد را بین مردم ایجاد کنند.دومی اینکه وضعیت ایجاب می کند
احمدی

>>>   خداوندا ما قوم تاجکهانظر به حکم قرآن به توتسلیم هستیم که فرموده اید قوم وزبان واسطه افهام وتفهیم وشناخت بین هم است باتقوا ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شما است . ونظر به فرموده لاهوریکه .... قلب مااز بلخ وروم وشام نیست .... مرز وبوم ما به جز اسلام نیست .مگر نظر به این همه تضادها وچنایات غرب زده های یهود صفت به همه هموطنان مسلمان با دیانت خود میگویم که فریب نخورده وتسلیم وطن فروشان بیگانه نشوید ویکجا با مدافعین وطن درمقابل وطنفروشان ایستاده گی نمایید
احمد ازکابل

>>>   برادر گرامی ام افغان!
هدف نبشته من همه افعانهای عزیزم نیست که در خارج زندگی میکنند مقصد من انهای است که تفرقه راازخارج جای آرام در بین ملیت های کشورم می ااندازد همه همچو شما افعان گرآزورده شده باشد مرا معذور بدارید
امید قبوم

>>>   اميرزاده صاحب ، عدالت به شما شما نياز دارد، قلمت هميشه سبز باد.

>>>   باید فرق تاجیک و پشتون است زیرا که تاجیکان ادم های نرم دل و عدالت خواه اند ولی پشتون ها آدم های غوغا گر و بی رحم اند .
زره

>>>   که سکوت نکند چی ازدستش میاید دستش خلاص دسات تو هارون هم خلاص نمیدانم درخدمت کدام کشورهستی حالا مردم اقغانستان هوشیار اند هرگودی گک ومزدور بیگانه هااینها را فریب داده نمیتواند
هیچ خواری بیجا نکو به دردت نمیخورد

>>>   طندار هموطن
درین جا شما ها که در امور سیاسی دانش وتخصص دارید باید استاد عطا را حمایت ومشوره دهی سیاسی کنید من از شخص شما جناب امیرزاده ممنونم که همیش از حق دفاع کرده اید شما باید یک الگوی مناسب برای سایر سیاسیون باشید و شما وسایر سیاسیون نباید استاد عطا را درین شرایط سخت ودشوار تنها نگذارند شما در بین دانشمندان سیاسی قوم تاجیک نزد من مستثنا استید وواقعن دین تارا اداکرده اید ولی به هر صورت ممکن به خاطر مردم تان باید استاد عطا را با مشورت دهی هاسی سیاسی تان حمایت کنید

>>>   استاد عطا مرد با همت و شجاعی است که در برابر طاغوت فاشیسم غنی و همکاران قد بر افراشته است. نام او در تاریخ در صف کسانی نظیر بعقوب لیث صفار ثبت خواهد شد.

داوود

>>>   یک کمپاین انتخاباتی نماید که کدام قوم زیاتر ...فروش است همان قوم ...است و از افاانستان نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است