واکنش ابراهیمی به نامه بررسی فیصله کمیته مختلط
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۱    ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ کد خبر: 144139 منبع: پرینت

ابراهیمی به نامه نمایندگان برای بررسی فیصله کمیته مختلط بی اعتنایی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان در واکنش به امضای 56 نماینده برای بررسی فیصله کمیته مختلط شورای ملی در آجندای فوری گفت: این پیشنهاد مطابق اصول وظایف داخلی نه فوریت در آن آمده است و نه استعجالیت دارد.

ابراهیمی بیان کرد: "چیزی در این نامه نیامده است، مفهوم این نامه را نمی فهمم و یک توصیه است."

گفتنی است که 56 نماینده مجلس با امضای نامه ای خواستار بررسی فیصله کمیته مختلط شورای ملی در خصوص تعدیل قانون ثبت احوال نفوس شده بودند.

قانون ثبت احوال نفوس سه سال قبل پس از توشیح رییس جمهور در جریده ای رسمی چاپ شد اما ریس جمهور غنی پس از توشیح این قانون به درخواست شماری از افراد و بزرگان اقوام، فرمانی تقنینی صادر کرد و به آن واژه های افغان، دین و ملت را افزود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ابراهیمی
فیصله کمیته مختلط
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار انسان مکار و دزد برامدی تو ابراهیمی پول های دزدی را دوباره تحویل کردی یا خیر شما ها تا اخرین درجه پست و فرومایه بودید همه شما درد ها و شرابی فاچاقبران مواد مخدر .....بشما
افغانستانی

>>>   بهترین جواب ابراهیمی داده است این کار سګبازی و بچه بازی نیست که در چمن ببرک جمع شوید و ...جنګی و قمار بزنید و یا حکومت را به مسخره بګرید ابراهیمی باید این ورق را بسته نماید و حکومت به کار خود دوام دهد و این قدر دموکراسی و ازادی در امریکا همه نیست که حکومت این جا برای چند دزد بی وجدان و .....فروش داده است

>>>   Haidarzoda
ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص

>>>   من که از افغانستان هستم افغانستانی هستم.
مثل
پاکستان پاکستانی
ایران ایرانی
و یا
هلمند هلمندی
لوگر لوگری
لغمان لغمانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است