چند وزارت در نتیجه ایستادگی در برابر غنی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144160 منبع: پرینت

اگرچه پرداختن به اعتبار وجوه سياسى و استراتژيک پيش شرط هاى جمعيت كه اخيرا با نمايندگان ارگ مطرح شده است عرض عريضى دارد اما به صورت موجز و مختصر مى گويم كه نتيجه ايستادگى و مقاومت در برابر غنى و تماميت خواهان ارگ بايد تحقق توافقنامه سياسى، تغيير نظام موجود و دگرگونى در فرمول توزيع قدرت باشد نه بدست آوردن چند وزارت و رياست و سفارت.

اگر هسته كانونى و مركز ثقل مطالبات جمعيت دستيابى به وزارت و رياست باشد غنى برنده است زيرا آنچه را در مذاكرات فعلى مى دهد چند هفته بعد پس مى گيرد. من اگر جاى استاد عطا و مذاكره كنندگان جمعيت بودم قطعاً مواد فهرست پيشنهادات خود را براساس ضرورت گذار از نظام متمركز كنونى و وجوب رسيدن به يک سيستم دموكراتيک و مشاركت پذير تهيه مى كردم و ظرفيت حضور مردم را در اين جهت سازماندهى مى نمودم تا با عبور از امتناع دموكراسى به امكان استقرار مردم سالارى توافقى دست ميافتيم.

عبدالله پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
عطامحمد نور
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
جنگ قدرت میان ارگ و بلخ بخاطر چیست؟

اهداف ارگ برای برکناری والی بلخ واضح و روشن در راستای سیاست حذف و تمامیت خواهی است. اما اهداف والی بلخ چیست؟
آیا اهداف والی بلخ چند تا چوکی بی ارزش است؟
واقعیت اینست ‌که حمایت گسترده مردم افغانستان از استاد عطا محمد نور از شمال تا قندهار، از هرات تا مشرقی ، جنوبی و مرکزی کشور بخاطر چند تا چوکی بی ارزش برای استاد عطا و یا جمعیت اسلامی افعانستان نیست. مردم خواستهای گسترده و مشروع دارند ‌که آنرا در شخصیت دلیر و داعیه داری نظیر استاد عطا جستجو می کنند. این خواستها از تامین امنیت گرفته تا عدالت اجتماعی، مبارزه علیه فساد،فقر زدائی و اصطلاحات از طریق تغییر عادلانه قدرت است. والی بلخ باید نیاز ها و خواستهای مردم و موقعیت بی نظیر خود را درک کند. باید از موضع ملی و قدرت مردمی با ارگ وارد مذاکره قدرت شود نه از موضع جمعیت اسلامی و یا چند تا دلال سود جو.
شرایط عینی و ذهنی بی سابقه برای یک تحول بنیادی در افغانستان در حال شکل گرفتن است. اما والی بلخ باید بحران را به فرصت تبدیل کند و با همکاری شخصیت های باورمند به تغییر ، بحران را به نفع مردم و شکست تمامیت‌خواهان ارگ مدیر یت کند.
آیا استاد عطا دارای چنین ظرفیت و توانایی مدیریت بحران را دارد؟

>>>   Wakeely
امید مردم از عطا محمد نور چنین چیزیست که شما فرمودید امیدوارم عطا محمد نور همچنان دید بلند و ملی داشته باشد و تنها به گرفتن چند چوکی و سفارت خود را و مردم خود را فریب ندهد ،امروز یک فرصت طلایی نصیبش شده ،ناگفته نماند که این فرصت خطرناک هم است اگر درست مدیریت نشود ، عطا محمد نور باید از کسانیکه تجربه در سیاست داخلی و خارجی دارد مشوره بگیرد و بسیار محتاطانه گام بردارد انشاالله که موفق می‌شود.

>>>   طندار هموطن
درین جا شما ها که در امور سیاسی دانش وتخصص دارید باید استاد عطا را حمایت ومشوره دهی سیاسی کنید من از شخص شما جناب امیرزاده ممنونم که همیش از حق دفاع کرده اید شما باید یک الگوی مناسب برای سایر سیاسیون باشید و شما وسایر سیاسیون نباید استاد عطا را درین شرایط سخت ودشوار تنها نگذارند شما در بین دانشمندان سیاسی قوم تاجیک نزد من مستثنا استید وواقعن دین تارا اداکرده اید ولی به هر صورت ممکن به خاطر مردم تان باید استاد عطا را با مشورت دهی هاسی سیاسی تان حمایت کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است