سیاسیون باید غنی را توبه سیاسی بدهند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۳    ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ کد خبر: 144170 منبع: پرینت

مذاکرات حزب جمعیت اسلامی با ارگ ریاست جمهوری بر سر بلخ آغاز شده و روز گذشته نمایندگان دو طرف با هم دیدار داشته اند. جزییات این نشست هنوز فاش نشده، مردم اما نگران هستند. نگران یک توافق بد بر سرنوشت بلخ. این نگرانی از جایی ریشه می گیرد که مردم ما به علت عدم آشنایی با هنر چانه زنی همواره در مذاکرات شکست خورده اند و به قول معروف تن به معامله "بشقاب عدس" داده اند.

عملیات بشقاب عدس به استراتژی ها و برنامه هایی گفته می شود که یک گروه توتالیتر و تمامیت خواه، با درک وضعیت روانی جانب مقابل، امتیازات ناچیزی می دهد و امتیازات بزرگی می ستاند. نام این عملیات برگرفته شده از داستان "عیسی" برادر بزرگ یعقوب در تورات است.

در تورات آمده است که روزی عیسی با شکم گرسنه و دست خالی از شکار بر می گردد و می بیند که یعقوب عدس خیلی خوش مزه ای پخته. با یعقوب وارد معامله ای می شود و می گوید: "من از حق نخست زادگی ام که بنا بر سنن یهودی حقوق و امتیازات ویژه ای دارد، چشم می پوشم. در مقابل تو بشقابی از عدس به من بده!" از این به بعد است که "معامله بشقاب عدس" کنایه ای می شود برای واگذاری امتیازهای بزرگ در بدل امتیازهای کوچک.

عملیات بشقاب عدس در افغانستان با کنفرانس بن آغاز شد. در کنفرانس بن یک گروه تمامیت خواه و قومگرا با راه اندازی جنگ روانی و ایجاد وهم و ترس نخست ریاست جمهوری را در بدل چند وزارت از ما ستاندند و سپس از همان وزارت ها نیز حذف مان کردند.

مرحله دوم این عملیات در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تطبیق شد. در انتخابات گذشته ریاست جمهوری علیرغم اینکه برنده قاطع آرای مردم تیم اصلاحات و همگرایی بود اما گروه رقیب با توجه به وضعیت روانی ما یک نهاد فاقد صلاحیتی به نام "ریاست اجرایی" را ایجاد کرده و باری دیگر ریاست جمهوری را از ما گرفتند.

ما در چند دوره مذاکره همواره نشان داده ایم که هنر چانه زنی را بلد نیستیم. از همین جا است که هر باری سیاسیون ما سر میز مذاکره می نشینند مردم ما نگران می شوند. نگران اینکه نکند سیاسیون ما باری دیگر فریب بخورند و با یک بشقاب عدس برگردند.

مقاومتی که در چند روز اخیر بر سر بلخ شکل گرفت بی نظیر بود. مردم افغانستان از جنوب تا شمال در کنار عطامحمد نور والی بلخ ایستادند و شجاعانه ایستادند. اکنون که در اثر این ایستادگی ها ارگ به مذاکره تن داده، سیاسیون ما باید غنی را توبه سیاسی بدهند و با روحیه قوی گفتگو کنند. حمایت مردمی که از موضع نور وجود دارد، او را در جایگاه برتر قرار داده است.

مذاکره کنندگان ما باید اینبار به یک بشقاب عدس و چند سفارت و وزارت تن ندهند. باید گفتگوهای فعلی را گفتگوی مقدماتی بخوانند و پیش شرط هر گونه مذاکره واقعی را الغای رسمی تصمیم ارگ درباره والی بلخ عنوان کنند.

عبدالشهید ثاقب
خبرگزاری جمهور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بشقاب عدس
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت باید از سلاح کُـــــــد 91 استفاده کند چون موثر ترین سلاح در مقابل اینهاست

>>>   کدام سیاسیون هههههههههههههه
هردزد سیاسیون شده نمیتواند
فرق دزد وسیاست مدارباید شود

>>>   Rayed
غني رييس جمهور نيست. او رييس حكومت توافقي است كه بزنده انتخابات نداشت. مشروعيت مردمي و حقوقي ندارد، منبع مشروعيت غني جان كري و توافق نامه است

>>>   Amirzada
جنگ قدرت میان ارگ و بلخ بخاطر چیست؟

اهداف ارگ برای برکناری والی بلخ واضح و روشن در راستای سیاست حذف و تمامیت خواهی است. اما اهداف والی بلخ چیست؟
آیا اهداف والی بلخ چند تا چوکی بی ارزش است؟
واقعیت اینست ‌که حمایت گسترده مردم افغانستان از استاد عطا محمد نور از شمال تا قندهار، از هرات تا مشرقی ، جنوبی و مرکزی کشور بخاطر چند تا چوکی بی ارزش برای استاد عطا و یا جمعیت اسلامی افعانستان نیست. مردم خواستهای گسترده و مشروع دارند ‌که آنرا در شخصیت دلیر و داعیه داری نظیر استاد عطا جستجو می کنند. این خواستها از تامین امنیت گرفته تا عدالت اجتماعی، مبارزه علیه فساد،فقر زدائی و اصطلاحات از طریق تغییر عادلانه قدرت است. والی بلخ باید نیاز ها و خواستهای مردم و موقعیت بی نظیر خود را درک کند. باید از موضع ملی و قدرت مردمی با ارگ وارد مذاکره قدرت شود نه از موضع جمعیت اسلامی و یا چند تا دلال سود جو.
شرایط عینی و ذهنی بی سابقه برای یک تحول بنیادی در افغانستان در حال شکل گرفتن است. اما والی بلخ باید بحران را به فرصت تبدیل کند و با همکاری شخصیت های باورمند به تغییر ، بحران را به نفع مردم و شکست تمامیت‌خواهان ارگ مدیر یت کند.
آیا استاد عطا دارای چنین ظرفیت و توانایی مدیریت بحران را دارد؟

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد.

>>>   بهترین کار را در حق شما وطنفروشان کرده است شما بخاطری چوکی همیشه ملت را ابزار سیاسی کرده اید چشم ریس جمهور را صدقه که شما دزدان و مافیا را خسی ساخته است
شغنانی
کابل

>>>   این کدام مشکل نیست.
دولت چند نفر اعضای جمعیت را بشمول اسمعیل خان و بسم الله خان و ضیأ مسعود و دیگران را در پست های دولتی مقرر میکند و عطا محمد نور استعفی میدهد و چند وقت بعد مجلس نمایندگان همه این وزرای جدید را بخاطر عدم کفایت کاری به مجلس میخواهد و به همه رای عدم اعتماد میدهد.
اما اشرف غنی به پاس استعفی داوطبانه عطا محمد نور، بعد از برطرف شدن وزرای حمعیتی، برای هرکدام شان یک یک مدال (غازی جای محمد خان) میدهد.
نوت:
جای محمد خان یعنی محمد خان که جای میکند.

>>>   اقای ثاقب خیلی عالی و درست و بجا فرموده اید ازمودن را ازمودن گناه است ریس جمهور بجز همین چهار نفر که از جانب ارگ برای مذاکره با جانب حزب جمعیت تعین کرده عبارت از حنیف اتمرمشاور شورای امنیت و معصوم استانکزی ریس امنیت ملی و اکلیل حکیمی وزیر مالیه و رحیمی ریس دفتر اش نه بالای کسی دیگر اعتماد میکند و نه هم دارد همین چهار مداری فلوته باز بشمول شخص ریس جمهور تمام قدرت دولت را در دست دارند و هرچه که دل شان خواست همان میکنند همین چهار کلاه ملت را به بسا مشکلات ودرد و غم گرفتار کرده همین چهار کلاه درین مذاکره هم همین چهار تن را ریس جمهور تعین کرده تا جانب مقابل را اغفال کند و تصمیم نادرست خودشانرا بکرسی بنشانند .

>>>   Amirzada
موج سواری استاد عطا در نبرد قدرت
اوضاع کشور در حال انکشاف فرا تر از خواستهای محدود والی بلخ از ارگ بسوی موج بزرگ خواستهای مشروع و سرکوب شده میلیون ها انسان در شمال، جنوب، شرق و غرب تبدیل شده است. از بخت نیک استاد عطا بر این موج هیبتناک مردمی سوار است و بسوی ارگ کابل در حرکت است. حالا زمان آن رسیده که استاد نور این موج عدالت طلب و قدرتمند را در گفتگوها با جامعه جهانی و ارگ مدیریت کند.

>>>   عطا صفوی
به احساسا ت پاک وخرد جمعی مردمان این سرزمین دیگر توهین نکنید ..!
------------------------------------------------------------------------
اولین نشست تیم مذاکره بین هیأت حکومت و هیأت جمعیت اسلامی برگزار شد ؛ وجمعیت خواسته‌هایش را به حکومت گفت... منبع - اسپوتنیک
اگر خواست مذاکره کنندگان نظر به منبع که نخواسته است نامش افشا شود فقط کرسی‌های «دو وزارت، دو سفارت، یک ولایت و یک فرماندهی پولیس» بوده باشد. اگر واقعآ چنین خواست پیش پا افتیده مطرح شده باشد ، بازهم همه بازنده هستیم و در تقدیر این گروه جز باخت ومعامله گری چیز دیگری نوشته نشده است که این خود بازی به احساسات پاک مردم وتوهین به عقلانیت انسانی وخرد جمعی باشندگان این مرزبوم است.

>>>   ثاقب جان خوب گفتي، بايد لاندي پلو تقاضا نمائيد نه دال،

>>>   ثاقت از اسلام کرده در یهودیت بسیار معلومات دارید نی که بخاطر جرمنی رفتن خود را اماده ساختید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است