عطا در بحران مشروعیت
افشای تلاش امنیت ملی برای ناامن کردن بلخ نیز نمی تواند پلی برای گذر از بحران افول عطا محمد باشد بلکه آشفتگی سیاسی رهبری است که همچنان چشم امید به الطاف ارگ دارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۲    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144215 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یک و نیم دهه زمان طولانی برای یک والی در قدرت است اما به دلیل ساختار قومیتی و وضعیت بحرانی افغانستان این امر در کشور رخ داد، ناامیدی عطا محمد از عبدلله سبب وارد شدن به معامله با ارگ برای رسیدن به پنجاه درصد قدرت بود و اولین گام زوال در سیاست.

فضای تاریک و مسموم سیاست، بهترین فرصت برای رییس جمهور دسیسه هاست که به هیچ تعهدی پایبند نمی باشد اما عدم تدبیر و دوراندیشی از رهبرانی همچون عطا محمد و جنرال دوستم با تجربه دهه ها حضور در سیاست جای بس سوال دارد و اینکه آیا امتیازها ارزش پشت کردن به تبار و مردم را دارد؟

عزل عطا محمد از ولایت بلخ در دایره اختیارات ریاست جمهوری می باشد و ایستادگی در برابر این تصمیم تنها از مشروعیت سیاسی وی می کاهد و سبب افزایش تنش ها می شود اما برکناری های اشرف غنی نه بر اساس قانون بلکه به دلیل عقده گشایی های قومیتی است.

حاشیه های پیرامون این رویداد نشان داد که تا چه میزان احزاب و رهبران غیرپشتون آسیب پذیر هستند زیرا نه حزب ها با زمان پیش رفته اند و نه رهبران، اقتضای زمان را درک کرده اند به گونه ای که همچنان رهبری بلامانع بر جناح ها حکمرانی می کند و رهبران با تکیه بر قومیت در پی منافع شخصی هستند.

تقابل عطا محمد با ارگ تهی از ارایه برنامه برای اوضاع بغرنج سیاسی و امنیتی و تنها برای ماندن در قدرت بوده است و هرچند حضور وی برای حفظ امنیت بلخ و امن نگاه داشتن آخرین پایگاه جبهه مقاومت، حیاتی می باشد اما ریاست اجرایی جمعیت همچنان چشم به الطاف ارگ دوخته و بدون به چالش کشیدن قوم گرایی حکومت به عبدالله می تازد.

پس از روزها جنجال برای ماندن در ولایت بلخ همچنان که از مشروعیت سیاسی و اجتماعی وی کاست، افشای تلاش امنیت ملی برای ناامن کردن بلخ نیز نمی تواند پلی برای گذر از بحران افول شود زیرا دیگر چه کسی بی اطلاع از هماهنگی های درون حکومتی در ایجاد ناامنی هاست!

پافشاری جنرال دوستم پس از اتهام ایشچی برای ماندن در معاونت ریاست جمهوری نه تنها سبب کاهش اعتبار سیاسی بلکه به تضعیف پایگاه اجتماعی وی انجامید و یک لشکر نظامی و حمایت های خارجی نتوانست مانع تبعید به ترکیه شود و حال باید عطا محمد همین مسیر را طی کند؟

اشرف غنی در حمایت امریکا و با تکیه بر نظامیان خارجی مانع سفر عطا محمد از مقر حاکمیتش و سد ورود جنرال دوستم به کشور می شود و برهمین اساس باید سیاستمداران مورد حمله ارگ، بیش از هر زمانی به دنبال کسب متحد و حامی باشند نه اینکه با بی تدبیری، اشتباهات گذشته را تکرار کنند و اختلاف های داخلی را دامن بزنند.

هدف اشرف غنی برای در اختیار قرار دادن امنیت ملی برای استانکزی و اتمر، حذف و به انزوا کشاندن رهبران جهادی بوده و هست و از سلاح دسیسه و فتنه سود می برد و این در حالی است که پروژه ناامنی شمال و جابه جای نیروهای داعش بدون اطلاع ارگ نشینان هیچ گاه تحقق نمی یافت.

و زمانیکه رییس جمهور، برنامهِ حذف رهبران غیرپشتون را عملی می کند چرا باید پس از تبعید جنرال دوستم، عطا محمد نیز به همان روش برکنار شود، مگر وی توان تحلیل عملکرد ارگ را نداشته و از هدف به ناامنی کشاندن شمال، ناگاه بوده است؟

انتظار عطا محمد برای نتیجه مذاکره حزب جمیعت با حکومت نیز جای بس تاسف دارد و نشان می دهد که به جای ایجاد اتحاد در میان این حزب و رهبران دیگر اقوام در کنار جذب حمایت های خارجی، همچنان امید به لطف رییس جمهور دارد.

اشرف غنی تا زمانی که تمامی رهبران جهادی نابود و یا خانه نشین نشود دست از اهداف پشتونیزمی بر نمی دارد و در این راه از هیچ روشی حتی قربانی کردن مردم و گسترش دامنه نفوذ تروریستان ابایی ندارد و هم اکنون نیز، شمال تاوان سیاست شوم ارگ و بی تدبیری رهبران را می دهد.

عطا محمد که در عدم حضور جنرال دوستم توان بدل شدن به رهبری برای جریان مخالف را داشت در دام ارگ گرفتار و همچنان اشتباهات گذشته را تکرار می کند، در حالی که سیاست آلوده به دسیسه افغانستان باتلاق سیاستمداران منفعت جوی است که دلخوش به امتیازهای شخصی هستند اما همین سیاست توانست از یک تیوریسین و کرزی گمنام، قدرتمندترین ها را بسازد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
مشروعیت
نظرات بینندگان:

>>>   سلام
لطفا خبر اعدام قاتل ستایش قریشی دختر خردسال افغانی که در ایران به قتل رسیده بود را پوشش دهید ممنون

قاتل امروز صبح اعدام شد

https://www.bbc.com/persian/amp/iran-42562944

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/14/1619248/قاتل-ستایش-قریشی-اعدام-شد/amp

http://www.khabaronline.ir/detail/743126/society/judiciary

>>>   باید ګفت که در افغانستان هر کار به زور تفنګ شده است و کار به اهل کار سپرده نشده و تقریبا هفتاد فیصد حکومت را بیسواد و زورګوی تشکیل میدهد که نمونه بارز ان عطا چور است در مدت این سه هفته هر سخن رانی انرا ګوش نماید بدون حرف های ...و سربازار هیچ از انسانیت و شرافت. سخن نمیګوید و مانند ولګرد های. کوچه به لا ولهب میپردازد که هیچ فکر مثبت در راه ابادی و خدمت ندارد و کلان ترین اشتبا از خود مردم افغانستان است که از یک مشت دزد و راهزن وبسواد به نام مجاهد دفاع کرد که حالا ثمره حاصل دفاع خود را میبنند

>>>   Amirzada
از " جنبش اصلاحات و دموکراسی" حمایت باید کرد
توطئه سیاسی که ارگ کابل برای سقوط بلخ براه انداخت در نتیجه مقاومت والی بلخ و حمایت بی سابقه مردم از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب افغانستان تمام مسیر بازی را تغییر داده است. در نتیجه یک موج بزرگ مردمی " جنبش اصلاحات و دموکراسی" بر علیه دیکتاتوری و خود کامگی در کشور در محوریت بلخ شکل گرفته است که نیاز به حمایت و رهبری آگاهانه و رسالتمندانه گروه ها و شخصیت های مستقل سیاسی و جامعه مدنی کشور و هم چنان جامعه جهانی دارد.

>>>   Ahmadi
چرا جنبش نجات به اصلاحات تغیر داده شد .
آیا با اصلاح این حاکمیت مطلقه مرکزی و استبدادی شیونیستی کشور از بحران نجات خواهد یافت .

>>>   کسی که خودش مشروعیت ندارد چگونه می تواند به کسی دیگر مشروعیت بدهد یا مشروعیت را از او سلب کند. اشرف غنیخودش را خدای افغانستان درست کرده است هرچه دلش می خواهد می گوید و هرکاری دلش می خواهد انجام می دهد. گلبدین انتحاری را در کنار خودش قرار داد و دوستم طالب و داعش کش را از کشور اخراج کرد. عطا را می خواهد کنار بزند تا جمعه خان همدرد را برای تقویت نیروهای گلبدین جایگزین او کند. هرات را هم با برکناری و بی محل کردن اسماعیل خان برای طالبان فضای مساعدی ایجاد کرده است. شمال را می خواهد با حذف مجاهدین جولانگاه داعش درست کند. مردم باید در برابر خود سری های اشرف بایستند و اگر نه روزی خواهد آمد که همه کشور به وسیله طالبان و داعش به دریای خون تبدیل خواهد شد.

>>>   Salam
از همين حالا به عطا محمد نور مشوره مى دهم ؛
هيچ چاره يى ندارد مگر رويايى با همه ابعاد آن . ارگ و سپيدار تصميم خود را گرفته است، غنى مى داند كه اگر در اين بازى ببازد ، ديگر نمى تواند ادامه دهد ، اگر در روياى سياسى ببازد و يا فرمانش را واپس بگيرد ، در هر دو صورت بازنده خواهد بود و اگر در اين بازى پيروز شود ديگر آينده به او تعلق دارد. غنى در راس قوا قراد دارد و هر لحظه با امريكاى ها و انگليس ها در ارتباط است و گزينه هاى متعدد را روى ميز دارد و توان مانور رسمى اش خيلى زياد است ، عبدالله و عده يى زيادى جمعيتى ها و افراد و باند هاى معامله گران ديروز و امروز در پهلويش قراد دارند .
عطا از ديد ارگ ، سپيدار و خارجى ها شورشى محسوب مى شود و آنهم شورشى از تبار غير خودشان ، بايد سركوب شود ، سرنوشت خود را به جمعيت سپردن و يا اتكا كردن به جنرال رازق ، لالى ، حاجى قدير وچنين افراد ، ساده لوحى بيش نيست ، اينها در فرجام به دلايل معلوم در كنار غنى و خارجى ها قرار خواهند گرفت ، محقق و دوستم نه قابل اعتماد اند و نه هم قدرت مانور را دارند اگر نقشى هم داشته باشند سمبوليك و بى تاثير خواهد بود.
مشوره من به عطا اين است كه اگر واقعن راست مى گويد ، وقت را تلف نكند و از همين فرصت سود ببرد آماده مبارزه و جنگ باشد ، براى آن آماده گى نظامى و سياسى بگيرد، با همه يى نيرو هاى ملى به ويژه در شمال و شمال شرق ، غرب و مركز افغانستان جبهه يى مشترك سياسى و نظامى را بدون معطلى شكل دهند و براى تغير نظام و گزينه هاى احتمالى ديگر طرح هاى عملى را پيش كند و اولين قدم بايد نامشروع خواندن رسمى اين حكومت و خارج ساختن صلح آميز استا ن هاى دوست از بدنه يى اين حاكميت و اعلان خودمختارى تا ايجاد حاكميت مشروع بايد باشد .
در غير آن آقاى نور خواهد باخت و حذف خواهد شد .

اين پيام را به آقاى عطا برسانيد !

>>>   Groepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   مرتضوي؛
از دروغ هاي كه در مقابل پول و امتيازات دولتي به مردم افغانستان گفتم معذرت ميخوايم!
.عجیب رسوای

>>>   قصه حكومت كابل مفت شده؟
عطا محمد نور: والى بر حال بلخ هستم و حكومت توافقى است!
جنرال رازق: فرمانده پوليس هستم و حكومت هم انتخاباتى نيست!
مسلم_شيرزاد

>>>   Asad
خداوندج یارومدت گار شان باشد. استاد اعطا وجنرال رازق امده گی ودو تابعیته نیستن فرزندان اصیل وشجاع کشور استن سال ها از خاک ناموس کشور خود دفاع نموده‌اند . ناکام ونابود شوند دشمنان شان . امین

>>>   Sediqi
نرسمت شمال,نرسمت جنوب,فردا,پس,فردا,از شرق,غرب نیز رهیس جمهور معلوم میشود

>>>   آزادی AZADI
خداوند ...کند این شخص ....متعصب را که تمام ملت را بین هم انداخته تا زمانیکه این .....ریس جمهور نبود هیچ کسی پشتون تاجک نمیگفت ولی این... متعصب همه را متفرق ساخته
...به تو ...

>>>   بهترین دفاع حمله است

"عطا محمد نور دستور بازداشت انجیر داود را صادر کرده است "

استاد عطا برآیند تجربهء تلخ سیاست ورزی های ناکام شانزده سال پسین رهبران جریان مقاومت بعد از مسعود است .

پس از توافقات بن و تشکیل اداره موقت تا امروز که جمعیت اسلامی یک طرف عمدهء قضیه در افغانستان بوده است، هیچگاه نتوانسته به صورت درست از حق مسلم خود در حکومت و نظام پاسداری کند.
سکوت ناشی از منفعت طلبی شخصی و خانوادگی، عدم اتکا و اتفاق به جایگاه و دساتیر رهبری و برداشت کاذب از موقعیت خود و نیت و ارادهء تیم شریک در قدرت یا رقیب سیاسی ، سیاست ورزی رهبران این جریان را سمت و سو داده است .

برای اولین بار طی یک و نیم دههء پسین به صورت مستقیم ، شفاف و ریسک پذیرانه کسی که ادعای داعیه داری و سودای سربالا از آدرس این جریان را مطرح کرده است عطا محمد نور می باشد.

در آغاز تصور اکثریت بر این بود که ایشان شاید از روی احساسات و نه پختگی سیاسی به مقصد گرفتن امتیازهای شخصی از حکومت سر به شورش بلند کرده باشد.
پس از تنش اخیر میان او و رهبری حکومت وحدت ملی و به خصوص سخنرانی دیروز آقای نور در یافتم که خیلی حساب شده و دقیق مسیر فعلی را انتخاب کرده است.

او میداند همان طور که بهترین دفاع در یک تقابل نظامی حمله گفته شده است، پیش دستی در وارد کردن فشار به حریف، در سیاست نیز یک اصل پذیرفته شده است.
او میداند که تمامیت خواهی را با ایجاد باز دارندگی باید وادار به مذاکره و گفتگو کرد و او خیلی دقیق و حساب شده می فهمد که با شکستن فقط دندان می شود ، زود گو را سر عقل آورد.
و او خوب میداند که با زیگزاک رفتن ها و ماسمالی کردن ها نمی شود خود را رهبر خواند.

آقای نور در حال حد اعلی بهره برداری از وضعیت پیش آمده به نفع کاندیداتوری خود در انتخابات آینده ی ریاست جمهوری ست .
پس او باید این راهم درک کرده باشد که وقتی کسی به اینجا می رسد ، حسادت حتی نزدیکترین های خود را نسبت به خود بر می انگیزد چه رسد به حریفان نامرد و دشمنان قسم خورده اش.
با این حساب :
باید قبل از هر چیزی حالا متوجه امنیت شخصی اش باشد، متباقی همه چیز به نفع اوست .
برنا صالحي

>>>   Hakemi
سپيدار به هويت مان معامله كرده است، به ماست مالي هـاي سخنگوي كلبه ي احزان باور نكنيد، وقتي درك كردند مردم درقبال هويت شان قاطع اند، چنين شدند، ورنه چنان بودند.

>>>   کاندیدان پارلمانی ولایت هرات
وقتی اسماعیل خان والی ما بود در دو سال اول حکومتش تمام هرات برق ۲۴ ساعته داشت، از امینت چیزی نمیگم‌ چون خودش شبانه گزمه می‌کرد، هرات داری بزرگ‌ترین شهرک صنعتی آسیایی میانه شد و اکثریت مردم هرات بخاطر دید وسیعی که اسماعیل خان نسبت به تجارت با همسایگان داشت صاحب میلیون ها دالر شدن و همه شهروندان هراتی خوش و خندان، ولی روزی رسید که نظام فاشیست چشم دیدن پیشرفت عجیب هرات را نداشت بنا امیر قلوب را با توطئه از هرات خارج و یک وزارت را برایش در نظر گرفت. باور بخدا بکنید از روزی که اسماعیل خان از هرات رفت، سر ناموس ما تجاوز شد، اولاد مان توسط فراهی ها و هلمندی ها اختطاف شدن، تمام کورسی های بزرگ دولتی به اقوام قبیله داده شد، پول مردم هرات به بهانه مالیه و برشنا چور شد، همین اکنون هرات منزویترین شهر افغانستان نسبت به سهم سیاسی در دولت است که فقط یک عامل دارد: فاشیزم !
انتخاب باشماست مردم فرهیخته شمال

>>>   Ayar
بنام قوم افغان چه کردیند تا ها که حلقوم پاره میکنید. آی شفاخانه درست کردیند ؟سرک دارند ، آب صحی دارند ؟ مکتب دارند ؟ مدرسه دارن؟ ؟ تعلیم درست دارند ؟
....ها روز میبینــــیم که بیشترین قربانی کام قوم میشه ؟ آیا دریباره هم منحیث افغان فکر کردی یا تنها جفیدن را یاد داری.
لعنت خدا بسرتان با لیدر قوم شدن تان ،
قوم خود ره برباد و تباه کردیند. از تعلی ، تربیه ، پیشرفت ، از تمام امکانات که در زندگی سهولت میآورد ملت بیچلره ره باز ماندید

>>>   Amirzada
سیاست متضاد ترامپ نسبت به جنبش های اعتراضی در ایران و افغانستان
درین روز ها صدای اعتراضات در دو کشور همسایه و هم زبان ایران و افغانستان بر علیه استبداد و بی عدالتی داغ است. در ایران صدای مردم علیه استبداد ولایت فقیه تا به گوش دشمنان ایران حتا تا کاخ سفید ، اسرائیل و سعودی هم رسیده است. اما در افعانستان به صدای اعتراضات مدنی مسالمت آمیز مردم علیه خود کامگی ارگ و تروریزم نه در کابل گوش شنوایی دارد و نه در کاخ سفید. این در حالیست که دولت آمریکا یک حکومت مستبد، فاسد و تروریست پرور را از طریق تقلب بر سر گرده های مردم افغانستان نشانده است.
واقعیت اینست که باید میان جنبش خشونت گری و جنبش مدنی تفاوت قائل شد. باید از اعتراضات مدنی مسالمت آمیز مردم ایران علیه رژیم دیکتاتوری مذهبی حمایت کرد، ولی
جنبش ویرانگری و تاراجگری را محکوم کرد. در افغانستان عین رویکرد نیز ضروریست از اعتراضات مدنی و بر حق مردم علیه ترو یزم، بی عدالتی و تمامیت خواهی حکومت فاسد اشرف غنی حمایت کرد و اعتراضات خشونت آمیز و جنبش خشونت گرایی را محکوم کرد.
پرسش اساسی اینست که چرا حکومت ترامپ از جنبش های ویرانگر که همه چیز را می سوزانند به عنوان جنبش دموکراسی و ضد دیکتاتوری ولایت فقیه حمایت جهانی می کند، ولی از جنبش اعتراضات مدنی مسالمت آمیز علیه خودکامگی، مافیای قدرت و تروریزم علیه حکومت دست نشانده خودش در ارگ کابل خاموش است؟

>>>   مشروعيت و قانونى بودنده گانه يک دولت حکومت و کشور از نگاه فلسفه و فلسفه سياست

1- Autarci خودگردانی سیاسی و خود دولت توسط شهروندان آزاد و نه غلامان و يا وابسته گان.
2- (Isonomia)برابر بودن همه شهروندان باقانون کانون که ابن سينا قانون طبابت cannon of medecus .
3- پیگیری استقلال داخلی از طریق قوانین خودمختارى (Autonomía) و نهادهای سیاسی. ادارات با انتخاب ادارات اعطا نمى شوند
4- اصول استقلال خارجی از طریق اقدام نظامی بر اساس یک سرویس عمومی و اجرائیات نظامی (Eleuthería = freedom) ونه خلق وپرچم (شوروى) طالبان ( امريکا پاکستان امارات عربستان) و کرزى وغنى (امريکا )
يعنى امنيت داخلى عليه تجاوز حمله و قطع مداخلات بيگانه گان
5- استقلال اقتصادی . خانوار شهروندان (Autarkia)
6- Poleis ( مانند گروه هاى اجتماعى امروز احزاب سياسى) ساختمان های عمومی (به عنوان مثال ساختمان های شورا) و یک محل ملاقات مرکزی (agora) بود. در تمام سطح ها سراسر کشورى شهرى و روستايى و اجتماعى حتى محله اى و همسايه گانى
7- گاهنامه و برنامه کارى سياستمداران
8- پاسدار فرهنگ ها و ارزشها جشنواره ها و حرمت های خود؛ برای هر پلیس نیز یک جامعه مذهبی با یک "خدای نگهبان" (به عنوان مثال آتنا پولیااس برای آتن) بود.
9- سکه خودى ارتش خودى نه پول گرفتن از خارجيان بلکه ماليه از روزه شهروندان پس از حاصلات و درجشن ميزان يا مهرگان وشکرگذارى درزمان درو وکشت وکاشت نوروز
10 در فرایند تصمیم گیری سیاسی یک پلیس بالغ (سياسيتمدار) ، شهروند و گاهی اوقات با مهارت های خاص دارایی (دفاتر اغلب بدون افتخار پست های افتخاری) بخشی از جمعیت درگیر بود. گرچه زنان در انتخابات و اشغال موقعیتی نداشتند، همانطور که در دوران پیش از مدرن معمول بود، زن در افغانستان در اجتماع نيست در زير چادر وجود دارد. فقط عده غرب ديده و از عرب آمده در اجتماع داخل است.

در اينجا ميتوان دريابيد که ده از مشروعيت دولتى يک امنيت حياتي امنيت خارجى است و 9 بار ديگر در مورد مشروعيت دولتى امنيت داخلى را در بر دارد

راى گيرى کردن تنها قانونيت و مشروعيت دادن منطق عقلانيت سياسى نيست
ازاين جهت جان باختن انسان نابودى حيات انسان چه ازطريق تفنگ بيگانه خارجى و چه ازنيروهاى دولتى وغيردولتى وچه از بيکارى و گرسنگى حفاظت و حمايت از هر شهروند و شهروندان و کرامت انسانى در قانون اساسى به اصطلاح کشور افغانستان فقط روى کاغذ و کاغذ صبور است.
اگر يک شخص آزاد (با مسووليت) امنيت ده گانه هسته خانواده خود را (کوچکترين بخش فاميل = پدرومادرو فرزندان) گرفته نتواند خود را شرمنده حس مى کند بزرگان خانواده و مردم به او چه خطاب مى کنند???
امکان دارد اين لقب ها شايد بکار برده شود: عدم غيرت ننگ و ناموس

>>>   Salehi
عکس دیار اشوزرتشت ،مولانا، ابن سینا ،ناصر خسرو ،دقیقی
و اسماعیل سامانی ، شهر علم و دانش شهر پهلوان ها شهر خسروان شهر زادگاه زبان فارسی زادگاه فرهنگ و تمدن خراسانی یا ایرانی .
بلخیم من بلخیم من بلخیم
شور دارد عالمی از تلخیم
مولانا جلالدین محمد بلخی

>>>   اریانا نیوز؛

خبــــر تکاندهنــــده؛

رئیس جمهــــور افغانستان داکتـــر اشرف غنی احمــــدزی تصمیــــم گرفتـــه تا دارائی هــــای اشخاص ذیل را در بانکهــــای داخل و خارج از وطــــن ضبط و ملــــی نماید؛
۱ــ عطامحمد نور « ۲ » میلیــــارد دالــــر
۲ــ قسیم فهیم « ۱٫۵ » میلیــــارد دالــــر
۳ــ استاد ربانی و فرزندان « ۱٫۲ » میلیــــارد دالــــر
۴ــ احمـــد مسعود فرزند احمدشاه مسعود و برادران احمدشاه مسعود « ۱٬۱ » میلیـــارد دالـــــر
۵ــ مجددی «۶۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۶ــ پیرسیداحمد گیلانی «۵۳۰ » میلیـــون دالـــــر
۷ــ محمود کرزی « ۸۴۵ » میلیـــون دالـــــر
۸ــ گل آغا شیرزی «۸۱۰ » میلیـــون دالـــــر
۹ــ داکترعبدالله «۷۸۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۰ــ تورن اسماعیل « ۷۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۱ــ رسول سیاف «۷۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۲ــ عبدالرشید دستم « ۸۱۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۳ــ محمد محقق « ۷۱۵» میلیـــون دالـــــر
۱۴ــ خلیلی «۷۳۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۵ــ حاجی ظاهر قدیر «۷۶۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۶ــ انورالحق احدی «۴۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۷ــ بسم الله محمدی «۳۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۸ــ رحیم وردگ « ۴۹۰ » میلیـــون دالـــــر
۱۹ــ یونس قانونی «۲۹۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۰ــ امرالله صالح « ۱۹۵» میلیـــون دالـــــر
۲۱ــ سيدحسين انوری «۳۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۲ــ فاروق وردگ « ۳۲۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۳ــ صدیق چکری « ۳۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۴ــ ایوب سالنگی « ۵۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۵ــ عبدالرئوف ابراهیمی «۲۵۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۶ــ فضل الهادی مسلمیار « ۱۸۰ » میلیـــون دالـــــر
۲۷ــ زلمی ویسا « ۲۵ » میلیـــون دالـــــر
۲۸ــ الله گل مجاهد « ۱۸ » میلیـــون دالـــــر
۲۹ــ ملاتره خیل «۱۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۰ــ شیخ آصف محسنی «۴۵۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۱ــ امان الله گذر « ۲۶۵ » میلیـــون دالـــــر
۳۲ــ ظاهر اغبر« ۱۲ » میلیـــون دالـــــر
۳۳ــ کرام الدين کریم « ۸ » میلیـــون دالـــــر
۳۴ــ بصیر سالنگی « ۱۶ » میلیـــون دالـــــر
۳۵ــ عمر داودزی « ۱۴۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۶ــ حسین فهیم « ۱۵۰» میلیـــون دالـــــر
۳۷ــ شیرخان فرنود « ۲۰۰ » میلیـــون دالـــــر
۳۸ــ خلیل الله فروزی « ۱۷۵» میلیـــون دالـــــر
بصیر نظری

>>>   آقای انعامی نماینده‌ی مردم بدخشان:

برای رسیدن به عدالت اجتماعی و برابر زیستن دراین ستمکده هنوزهم نیاز مند مبارزات پیگرانه توام با قوت و پشتیبانی مردم هستیم صدای ما وقتی قدرت تمامیت خواهان را محدود میسازد که ازطرف مردم حمایت شود لذا خواهش مندیم درصورت لزوم با حرکت های مدنی تان درولایات مختلف از حق تان دفاع کنید.

>>>   امریکا ماندن و بودن عطا را دیگر به صلاح نمی‌دید و لذا او را حذف کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است