عطا به عنوان یک طرف قدرت حرف می زند نه والی
استاد عطا به عنوان یک والی حرف نمی زند به عنوان یک طرف قدرت حرف می زند. چرا که برای تیم عبدالله زحمت کشیده و مصرف کرده است و خواست وی هم کاملا برحق است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144216 منبع: پرینت

عطامحمدنور یک بار دیگر در سخنرانی اش در بلخ گفت که من والی هستم و والی باقی خواهم ماند و کسی توان برکناری من را از ولایت بلخ ندارد. این طرف هم حکومت می گوید که ما والی خود را انتخاب کرده ایم و روان خواهیم کرد. برگ برنده ای که عطامحمد نور در برابر حکومت دارد چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالوالی نیازی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «حاشیه خبر» گفت: در نظام زندگی انسانی معمولا در یک کشور رییس جمهور جور نمی آید. من علاقه داشتم اگر در افغانستان آقای اشرف غنی رییس جمهور می شد یا عبدالله باید یک نفر از اینها می شد. این علاقه کل مردم ما بود. در شرایطی که ما در افغانستان قرار داریم تمام کارکردهای ما که در افغانستان صورت می گیرد زیر نظر خارجی ها صورت می گیرد. شما می دانید که اگر خارجی ها برای امشب افغانستان را ترک کنند رییس جمهور و داکتر عبدالله هم مجبور هستند پیش شان برود.

وی، معتقد است والی بلخ فقط یک والی نیست و بیان داشت: باور عمومی این بود که چون حکومت افغانستان برآمده از قانون اساسی افغانستان نیست، مطابق با تفاهم سیاسی و توافق سیاسی زیر نظر آمریکایی ها بوجود آمده و در یک بخش هم گفتند که باید پنجاه پنجاه قدرت افغانستان بین این دو تا تقسیم شود اینها همه بلایی بودند که امروز مصیبتش را مردم افغانستان می کشند. وقتی استادعطا به عنوان والی به آنجا گماشته نشد حکومت افغانستان به جای اینکه برای اتحاد اقوام و احزاب کارکنند برای اختلاف اقوام و احزاب کار کردند. دلیل من این است که اگر داکتر عبدالله به عنوان یک طرف قدرت برای حکومت افغانستان بود، چه ضرورتی داشت که بین رییس جمهور ما و بین یک والی که استاد عطا بود تفاهم، دیالوگ و بحث صورت بگیرد و بعد از طرف حکومت برای یک والی وعده کنند که تو والی هستی و برای تو وزارت ها و سفارت ها را می دهیم.

نیازی، با انتقاد از حکومت از بی توجهی به احزاب و نگاه منفی به آنها بیان داشت:در شرایط فعلی حکومت افغانستان به جای اینکه برای احزاب کار کند و احزاب را تقویت کند و احزاب را رشد بدهد چراکه احزاب است که دموکراسی را نگاه می دارند روی چیزهای بیهوده کار می کنند. حکومت افغانستان که در راس آقای اشرف غنی و اقای عبدالله است به این موضوع تا هنوز توجه نکردند. اختلافاتی که میان استاد عطا و میان داکتر عبدالله است از کجا نشات می گیرد؟ از همینجا نشات می گیرد که مثلا رییس جمهور افغانستان با داکتر عبدالله یک طور حرف می زند و با عطانور یک جور و با صلاح الدین هم طور دیگری حرف می زند. من حرف آنها را قبول دارم که بعد از اینکه استاد ربانی شهید شد حالا یک سلسله کمی ها و کاستی هایی آنجا هست وگرنه این کمی ها و کاستی ها به جای اینکه به نزدیک شدن چهره های سیاسی افغانستان کار شود برای دوری اش کار می شود.

نماینده مجلس ادامه داد: حکومت وحدت ملی باید برای نان کار کند، برای تحصیل کار کند، باید برای کار، کار کند. هزارها جوان امروز در پشت دروازه وکیل و وزیر افتاده اند. تحصیل دارند و بیکار هستند. حکومت افغانستان باید برای امنیت کار کند. در حال حاضر اعتمادی میان سران افغانستان وجود ندارد هر کس دیگری را متهم می کند که از داعش حمایت می کند. به جای اینکه ذهن مردم افغانستان را در این شرایط آرام بسازند هر روز تشویش و نگرانی را ایجاد می کنند.

وی، در خصوص انتظار عبدالله از حکومت گفت: من اینگونه پیشنهاد می کنم که اگر استادعطا که امروز حرف می زند به عنوان یک والی حرف نمی زند به عنوان یک طرف قدرت حرف می زند. چرا که برای تیم عبدالله زحمت کشیده است و مصرف کرده است و وعده های زیادی شده است. خواست وی هم کاملا برحق است.

نیازی، در خصوص وظیفه حکومت در برابر عطامحمدنوربیان داشت: اگر حکومت افغانستان عطانور را به عنوان یک والی می شناختند و به عنوان یک والی با وی برخورد می کردند عطانور حقی نداشت که اعتراض کند، مامور حکومت بود، همان روزی که حکومت وی را نخواست مانند دیگر والی ها باید کنار می رفت. اما سوابق این حکومت، کارکردهای آن نشان می دهد که اینها استاد عطا را به عنوان یک قضیه، قدرت و طرف یک تیم شناخته اند و حالا مجبور هستند که نازش را قبول کنند. به همان دلیل به جای اینکه امروز به جنگ پیش بروند و زور بگویند افغانستان بسیار رنج دیده است هر روز قتل و کشتار و خون را توسط طالبان و داعش را در افغانستان شاهد هستیم، خوب است که رییس جمهور افغانستان و داکتر عبدالله از نرمش کار بگیرند و هر کسی را که استادعطا راضی است همان را به عنوان والی بلخ روان کنند. آسمان به زمین نمی رسد و هر کسی باشد دشمن این وطن نمی تواند باشد. به خاطر یک شخص حکومت افغانستان را به هم نریزد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   اګر به عنوان طرف هم ګپ بزند ګپ های اوبازاری . هرزه ودور ازیک سیاستمدار است

>>>   Amirzada
از " جنبش اصلاحات و دموکراسی" حمایت باید کرد
توطئه سیاسی که ارگ کابل برای سقوط بلخ براه انداخت در نتیجه مقاومت والی بلخ و حمایت بی سابقه مردم از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب افغانستان تمام مسیر بازی را تغییر داده است. در نتیجه یک موج بزرگ مردمی " جنبش اصلاحات و دموکراسی" بر علیه دیکتاتوری و خود کامگی در کشور در محوریت بلخ شکل گرفته است که نیاز به حمایت و رهبری آگاهانه و رسالتمندانه گروه ها و شخصیت های مستقل سیاسی و جامعه مدنی کشور و هم چنان جامعه جهانی دارد.

>>>   Ahmadi
چرا جنبش نجات به اصلاحات تغیر داده شد .
آیا با اصلاح این حاکمیت مطلقه مرکزی و استبدادی شیونیستی کشور از بحران نجات خواهد یافت .

>>>   Salam
از همين حالا به عطا محمد نور مشوره مى دهم ؛
هيچ چاره يى ندارد مگر رويايى با همه ابعاد آن . ارگ و سپيدار تصميم خود را گرفته است، غنى مى داند كه اگر در اين بازى ببازد ، ديگر نمى تواند ادامه دهد ، اگر در روياى سياسى ببازد و يا فرمانش را واپس بگيرد ، در هر دو صورت بازنده خواهد بود و اگر در اين بازى پيروز شود ديگر آينده به او تعلق دارد. غنى در راس قوا قراد دارد و هر لحظه با امريكاى ها و انگليس ها در ارتباط است و گزينه هاى متعدد را روى ميز دارد و توان مانور رسمى اش خيلى زياد است ، عبدالله و عده يى زيادى جمعيتى ها و افراد و باند هاى معامله گران ديروز و امروز در پهلويش قراد دارند .
عطا از ديد ارگ ، سپيدار و خارجى ها شورشى محسوب مى شود و آنهم شورشى از تبار غير خودشان ، بايد سركوب شود ، سرنوشت خود را به جمعيت سپردن و يا اتكا كردن به جنرال رازق ، لالى ، حاجى قدير وچنين افراد ، ساده لوحى بيش نيست ، اينها در فرجام به دلايل معلوم در كنار غنى و خارجى ها قرار خواهند گرفت ، محقق و دوستم نه قابل اعتماد اند و نه هم قدرت مانور را دارند اگر نقشى هم داشته باشند سمبوليك و بى تاثير خواهد بود.
مشوره من به عطا اين است كه اگر واقعن راست مى گويد ، وقت را تلف نكند و از همين فرصت سود ببرد آماده مبارزه و جنگ باشد ، براى آن آماده گى نظامى و سياسى بگيرد، با همه يى نيرو هاى ملى به ويژه در شمال و شمال شرق ، غرب و مركز افغانستان جبهه يى مشترك سياسى و نظامى را بدون معطلى شكل دهند و براى تغير نظام و گزينه هاى احتمالى ديگر طرح هاى عملى را پيش كند و اولين قدم بايد نامشروع خواندن رسمى اين حكومت و خارج ساختن صلح آميز استا ن هاى دوست از بدنه يى اين حاكميت و اعلان خودمختارى تا ايجاد حاكميت مشروع بايد باشد .
در غير آن آقاى نور خواهد باخت و حذف خواهد شد .

اين پيام را به آقاى عطا برسانيد !

>>>   قصه حكومت كابل مفت شده؟
عطا محمد نور: والى بر حال بلخ هستم و حكومت توافقى است!
جنرال رازق: فرمانده پوليس هستم و حكومت هم انتخاباتى نيست!
مسلم_شيرزاد

>>>   یک طرف قدرت خطا چور نیست بلکه آقای داکتر عبدالله میباشد. بوتل پیپسی به زباله دان تاریخ انداخته میشود.
زمانی از خیرخانه

>>>   کاندیدان پارلمانی ولایت هرات
وقتی اسماعیل خان والی ما بود در دو سال اول حکومتش تمام هرات برق ۲۴ ساعته داشت، از امینت چیزی نمیگم‌ چون خودش شبانه گزمه می‌کرد، هرات داری بزرگ‌ترین شهرک صنعتی آسیایی میانه شد و اکثریت مردم هرات بخاطر دید وسیعی که اسماعیل خان نسبت به تجارت با همسایگان داشت صاحب میلیون ها دالر شدن و همه شهروندان هراتی خوش و خندان، ولی روزی رسید که نظام فاشیست چشم دیدن پیشرفت عجیب هرات را نداشت بنا امیر قلوب را با توطئه از هرات خارج و یک وزارت را برایش در نظر گرفت. باور بخدا بکنید از روزی که اسماعیل خان از هرات رفت، سر ناموس ما تجاوز شد، اولاد مان توسط فراهی ها و هلمندی ها اختطاف شدن، تمام کورسی های بزرگ دولتی به اقوام قبیله داده شد، پول مردم هرات به بهانه مالیه و برشنا چور شد، همین اکنون هرات منزویترین شهر افغانستان نسبت به سهم سیاسی در دولت است که فقط یک عامل دارد: فاشیزم !
انتخاب باشماست مردم فرهیخته شمال

>>>   گنه کرد در بلخ یک والیی! امیدوارم گردن یک مسگری را در شوشتر ما نزنند!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است