در نشست لندن چه گذشت؟
اشتراک کنندگان نشست لندن بعد از بحث های طولانی و ارزیابی اوضاع سیاسی کشور به این باور رسیدند که کشمکش قدرت میان رهبران حکومت وحدت ملی محصول نادیده گرفتن توافقنامه سیاسی حكومت وحدت ملى است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۶    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144220 منبع: پرینت

انکشاف اوضاع بحرانی و نگران کننده ناشی از جنگ قدرت میان رهبران و نخبگان سیاسی حکومت وحدت ملی از مرزهای افغانستان فراتر رفته و باعث نگرانی های شدید میان شهروندان افغانستان در خارج از کشور شده است. چنانچه یک تعداد از شهروندان افغانستان مقیم انگلیس شامل استادان دانشگاه، محققان، دانشمندان، کارمندان سابق عالی رتبه ملکی و نظامی، دانشجویان مقاطع ماستری و دکترا از دانشگاه های آکسفورد، کمبریج و لندن، مدیران ارشد و کارمندان رسانه ای داخل و بیرون از افغانستان در روز اول جنوری 2018 در یک نشستی در شهر لندن اوضاع بحرانی افغانستان را مورد بحث قرار دادند.

اشتراک کنندگان نشست لندن بعد از بحث های طولانی و ارزیابی اوضاع سیاسی کشور به این باور رسیدند که کشمکش قدرت میان رهبران و نخبگان سیاسی حکومت وحدت ملی محصول نادیده گرفتن توافقنامه سیاسی حكومت وحدت ملى است. مقصرین اصلی این بحران اشرف غنی احمدزی رییس توافقی حکومت وحدت ملی و تیم تمامیت خواه او است که در راستای خودکامگی و سیاست حذف کشور را به بحران برده است. از طرف دیگر داکتر عبدالله رییس نهاد اجرایی بحیث شریک قدرت سیاسی حکومت وحدت ملی از صلاحیت های قانونی خویش استفاده ننموده و دست باز برای خودکامگی، دیکتاتوری و سیاست حذف فراهم نموده است. در نتیجه بحران کنونی در روابط بلخ و ارگ و شکل گیری "جنبش اصلاحات و دموکراسی" در محور والی بلخ استاد عطا محمد نور پیامد مستقیم نادیده گرفتن توافقنامه سیاسی میان طرفین و حرکت ارگ بسوی ديکتاتوری است.

اشتراک کنندگان نشست لندن به این نتیجه رسیدند که اوضاع سیاسی افغانستان فراتر از کشمکش میان ارگ و بلخ و جمعیت اسلامی افغانستان بر سر چند تا مقام انکشاف کرده است زیرا موج بزرگ مردمی "جنبش اصلاحات و دموکراسی" از ولایات شمال کشور از مسیر بلخ به طرف پایتخت در حال شکل گرفتن است. این در حالی است که موج های مشابه از قندهار تا هرات و از ننگرهار تا پکتیا در حال شکل گرفتن است. سرانجام این امواج بزرگ مردمی دیر و یا زود بحیث قدرت هیبتناک بسوی ارگ کانون توطیه و خودکامگی سرازیر خواهند شد که حتی حامیان خارجی ارگ نیز در برابر آن تاب نخواهند آورد.

اشتراک کنندگان نشست لندن برای بیرون رفت از بحران کنونی توصیه های ذیل را پیشنهاد می کنند:

1) از استاد عطا محمد نور والی بلخ و متحدین شان تقاضا می کنیم موج عظیم حمایت مردمی که در حال حاضر در محوریت بلخ شکل گرفته است در راستای منافع کشور مدیریت کنند.

2) از نخبگان سیاسی و داعیه داران راستین جمعیت اسلامی افغانستان انتظار برده می شود که بجای کشمکش های گروهی و جستجوی منافع زود گذر باید در تفاهم و همبستگی با نیروها و شخصیت های عدالت خواه، دموکراتیک و ترقی خواه کشور رسالتمندانه عمل نموده و شرایط حساس کنونی را درک نمایند.

3) از تمام نیروهای حامى دموکراسى، عدالت خواه و ترقی پسند تقاضا می شود كه با درک اهميت شرايط و تحولات حاضر نقش وطن پرستانه و رسالت تاریخی خویش را در رهبری و شکل دهی" جنبش اصلاحات و دموکراسی" برای نجات افغانستان از دست مافیای ارگ کابل ایفا کنند.

4) از ارگ ریاست جمهوری جدا تقاضا می شود که مسوولانه و عاقلانه عمل نموده. باید شناسنامه/تذکره های برقی را مطابق به فیصله قبلی پارلمان افغانستان و توشیح سه سال قبل رییس جمهور چاپ و توزيع نمايند. در غیر آن هر نوع معامله میان ریاست اجرایی و ریاست جمهوری و برخی وکلای پارلمان در راستای سیاست حذف هویت و تحمیل هویت یک قوم بر اقوام دیگر و همچنان سیاست صد پارچه ساختن اقوام عواقب خیلی خطرناک جنگ قومی و بی ثباتی غیرقابل پیش بینی را در پی خواهد داشت. همچنان از وکلای ملی اندیش و طرفدار برادری و برابری اقوام افغانستان تقاضا می شود که در برابر توطیه های هویت کش ارگ و همدستان شان در تحمیل شناسنامه های برقی ایستادگی کنند.

5) از جامعه جهانی تقاضا می کنیم که بجای حمایت از رژیم خودکامه و فاسد ارگ در تحت رهبری اشرف غنی از موج عظیم "جنبش اصلاحات و دموکراسی" در راستای تغییر از نظام خودکامه متمرکز به نظام مردم سالار غيرمتمرکز حمایت کنند.

اشترک کنندگان نشست لندن
هارون امیرزاده


وضعیت افغانستان-نشست لندن

وضعیت افغانستان-نشست لندن

وضعیت افغانستان-نشست لندن

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وضعیت افغانستان
نشست لندن
نظرات بینندگان:

>>>   حالا دیگه باید دولت با عطا محمد نور به یک تفاهم برسد. در غیر آنصورت باعث آزردگی و خفه گی اشتراک کنندگان جلسه لندن میشود که نه رییس جمهور توان گذشت از گپ اشتراک کنندگان جلسه لندن را دارد و نه هم عطا محمد نور.
از خنده گرده کفک شدم.

>>>   Pedram
نام افغانستان نص قرآن شریف و وحی منزل نیست که درباره اش نتوانیم صحبت بکنیم!
ما به عنوان شهروند در باره ی هر موضوعی که متعلق به ما باشد میتوانیم بحث و گفتگو بکنیم. یک شهروند حق دارد که بگوید این کشور را میشود که چند نامه کرد. میشود که نام اش را تغییر داد و یا میشود درباره اش بحث کرد.
بسیار کشور ها چند زبانه و چند نامه هستند مانند هالند وآلمان و غیره..... زمین و آسمان که به هم نمی خورد. از لحاظ قانون این حق ماست که در مورد این گونه مسایل بحث و گفتگو بکنیم. یک شهروند حق دارد در مورد قانون مملکت خود در مورد ساختار نظام، در باره ی زبان و در باره ی نام کشور خود بحث و گفتگو بکند.

اگر نام افغانستان معضل ساز است و خیلی ها سوال دارند یا به هر حال نمی پذیرند بگذارید در یک رفراندم یا همه پرسی گذاشته شود، بگذارید بحث عمومی شود، بحث های اکادمیک صورت بگیرد، بحث مدرن بشود.
هر جا ما بتوانیم باب گفتگو را باز کنیم و جرات داشته باشیم گپ بزنیم، ما از یک غایله جلوگیری کرده ایم. تصادم ها و انقطاب های خونین زمانی بوجود میاید که شما فرصت گپ زدن ندارید و دهن تان را می بندید. فاشیزم یعنی این. فاشیزم یعنی اینکه سکوت کن گپ نزن. سخن هتلر همین بود. واگر گپ میزنی گپ من را بزن. وقتی کار به این جا برسد که تو گپ زده نتوانی جنگ میکنی.
-هرکدام ما به این مسایل فکر میکنیم. من گمان نمی کنم در این جمع کسی باشد که در مورد این مسایل اندیشه نکند. اما نمی گوییم. پنهان کاری میکنیم. برای منفعت های کوچک، برای چیزی های که هیچگاه هم برایش نمی رسیم...

گزیده ای از سخنان دکتر لطیف پدرام ریس کنگره ی ملی افغانستان در مراسم ایجاد شورای عالی همبستگی تاجیکان.

16 دلو 1393 کابل افغانستان
بیشتر در ویدیو بیبینید...

>>>   شناس‌نامه‌ی من در جهان پریشانی‌ست
تمام داشته‌ام هرچه است، ویرانی‌ست

به جز تباهی و وحشت چه سرنوشت مراست
گذشته‌ی من و تاریخ من پشیمانی‌ست

نوشته‌اند به پیشانی‌ام: تروریستی!
و افتخار من این لکه‌های پیشانی‌ست

منم! برادر طالب، برادر داعش!
منم! که قصه‌ی من داستان یک جانی‌ست

***

از این به بعد بخوانم به‌نام حیوانات
ولی مگوی که هویّتِ من افغانی‌ست

چرا که تاجکم و از تبار انسانم
چرا که هویّت من، تبار سامانی‌ست

مرا به جعل و دروغ تو نیست پیوندی
شناسه‌ی من و اجداد من خراسانی‌ست!

نجیب بارور

>>>   اینها که گرد هم امده اند اگاهانه ویاناخود اگا چنان مینمایند که گویا کشورشان ازاد وگردانندگان امود اصحاب اراده واختیار اند این بی خبران از واقعیت های کشور ویا طرفه روان حقایق ارده ای خارجی ها واشغال وتجاوز بر کشور را درزیر پوشش سازمان ملل نادیده گرفته اند فکر مینمایند که غنی قدرت دارد وحرکاتش به اساس تفوق طلبی وقوم گرای میباشد در حالی هر انچه که او وشریک جرمش عبدالله انجام میدهند دکته وفرمان بیرونی ها بوده عمدا میخواهند درین ویران سرا نزاع وکشمش دوام داشته باشد تا انها دارای های ملی ما را چپاول نمایند واهداف سیاسی خودراازینجا در جهان پیاده نموده وکشور ما را تخته ای خیز وملت مارا قربانی ان اهداف سازند اگر راستی این نخبه گان واگاهان کشور عزیز ما تا این اندازه بی خبر وغافل باشند پس انا لله وانا الیه راجعون
فقیر محمد شیخانی از سانچارک

>>>   نجیب پنچرمین ترا به جعل ودروغ است پیوند بزرګ تو یک کولی هستی
بی نصب ....
تو جدا ز تاجک یی هزاره و پشتون ازبکی
یک ...که از کدام .....و اب ....امده یی

>>>   چند تا .... و شاګردان ... و .... یکجا شده از نخبګان و نخبه بازی سخن میګویند اینها کسانی هستند که به پولهای عطاچور و فهیم بینی در لندن تجارت میکنند.

>>>   تشکر از محمد شیخانی از سنچارک واز شعر زیبای نجیب یارور

>>>   باابراز تشکر از نشر کننده موضوع فوق ، خصوصآ موضوع تدویر جلسه برون مرزی لندن ، زیرا نشان دهنده فعال بودن افغانها در برون مرز می باشد. ولی باتعصب باید گفت که افغانها در هر جای بدور از موضوعات لسانی، سمتی ، حزبی بیرون نیستند. در افغانستان نسلها است که زیر نام افغان وافغانستان واز پول مروج افغانی استفاده مینمایند که با توجه به مشکلات درون کشور وجود دارد حالا وقت ان نیست تا تغیر هوایت یعنی مخالفت با کلمه افغان ویا افغانستان صورت گیرد . بهتر این است تا با هر صورت که تذکره تصویب شده باید چاپ گردد تا بدونیم در کشور عزیز ما اقلآ انتخابات تدویر و از استفاده هویت جعلی استفاده نگردد. و همچنان استاد عطا مورد احترام همه است ولی چیز را خودش گشت گرد باید خودش درو هم کند زیر استاد عطا خودش داخل معامله پنهانی با ارک ریاست جمهوری شد و با داکتر صاحب عبدالله که نماینده مقامت و حزب جمعیت بود مخالف اشگار نمود که این در شان سیاست مدار نیست تا در مطبوعات ظاهر ومخالف همکار که خودش انرا حمایت می گرد نماید.این موضوع جای استاد عطا راضعیف ساخت که حالا خودش در مشکل است. که بهتر است که با حمایت یک طرف ویا طرف دیگر وطن را خراب نگنیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است