دقت کنید! ملیت با تابعیت تفاوت دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144243 منبع: پرینت

برخی ها میان «ملیت» و «تابعیت» مغالطه می کنند و یکی را بجای دیگر به کار می برند. ملیت در واقع پیوند یک شخص را با ملت نشان می دهد چنانچه پاراگراف چهارم ماده 4 قانون اساسی افغانستان بیان می دارد: "به هر فرد از افراد ملت افغانستان کلمه ی افغان اطلاق می شود." ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک و سایر اقوام می باشد. آوردن ترکیب «سایر اقوام» به معنای یک سلسله اقوام خرد و ریزه ای اند که از قلم نویسنده ی قانون اساسی افتاده است و از سیاق جمله معلوم می شود که صرف اقوامی که در جغرافیای افغانستان زندگی می کنند را شامل می شود.

تابعیت عبارت از رابطه ی حقوقی، سیاسی و معنوی یک شخص با یک دولت است طوریکه در یکی از شرایط نامزدی سمت ریاست جمهوری در ماده ی 62 چنین آمده است: تبعه ی افغانستان مسلمان و متولد از والدین افغان بوده و تابعیت کشور دیگری را نداشته باشد. با درنظرداشت مطالب فوق الذکر تفاوت های ذیل میان «ملیت» و «تابعیت» وجود دارد.

1- ملیت رابطه تباری یک شخص را برجسته می سازد به این معنا که متعلق به یکی از اقوام افغانستان است که عضو ملت افغانستان می شود اما تابعیت رابطه ی حقوقی و سیاسی و معنوی یک فرد را با یک دولت مشخص می سازد یعنی یک شهروند فرانسوی اگر بخواهد تابعیت افغانستان را کسب کند افغان نیست اما شهروند و تبعه افغانستان است.

2- میان تابعیت و ملیت رابطه عموم و خصوص من وجه است یعنی اکثر افغان ها اتباع افغانستان هستند و اکثر اتباع افغانستان افغان اند اما همه ی اتباع افغانستان افغان نیستند. به تعبیر دیگر افغانی که تابعیت افغانستان را ترک کرده باشد افغان است اما تبعه ی افغانستان نیست یا یک شهروند خارجی که تابعیت افغانستان را کسب کرده باشد تبعه ی افغانستان است اما افغان نیست.

3- رابطه ی تابعیت با ترک آن از بین می رود اما رابطه ی ملیت از بین رفتنی نیست. قانون اساسی افغانستان به طور دقیق کله ی تبعه افغانستان و افغان را به کار برده است به گونه مثال در ماده 33 وقتی از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن یاد می کند از کلمه ی اتباع افغانستان استفاده می کند تا کلمه افغان زیرا یک شخص با ترک تابعیت هنوز هم افغان است هرچند رابطه حقوقی و سیاسی وی با دولت افغانستان قطع می شود.

4- ملیت صرف یک رابطه ی معنوی است اما تابعیت در پهلوی رابطه ی معنوی، رابطه حقوقی و سیاسی نیز است. افغانی که ترک تابعیت کرده باشد و تبعه افغانستان نباشد دیگر رابطه حقوقی و سیاسی با دولت افغانستان ندارد. به اساس ماده شش قانون ثبت احوال نفوس از تذکره ی تابعیت یاد نموده است که در چنین سند باید رابطه ی تابعیت یک شخص با دولت افغانستان تعریف شود و بر مبنای قانون اساسی به جایی کلمه ی «افغان» که نشانگر ملیت ما است باید «شهروند یا تبعه افغانستان» نگاشته شود.

رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ملیت
تابعیت
نظرات بینندگان:

>>>   شناس‌نامه شاه «امان‌الله خان»
در بخش قوم شناس‌نامه شاه پیشین افغانستان «محمدزایی» نوشته است. یعنی امان‌الله خان به قوم محمدزایی ها تعلق داشت، در این شناس‌نامه چیزی از افغانیت و اسلامیت دیده نمی‌شود. پس چرا امروز فاشیستان و پشتونست‌ّها (یون، غنی، اتمر) می‌خواهند واژه «افغان» را وارد شناس‌نامه‌های مردم کنند؟! اگر همه اقوام افغان هستند، پس چرا امان‌الله خود را محمدزایی یاد می‌کرد نه افغان.

پی‌نوشت: دو طبقه زیاد افغان افغان می‌گویند. ۱- آفریدی‌ها و یوسفزی‌ها که هردو قوم در پاکستان زندگی میکنند.
۲- فاشیست‌های مانند یون و انورالحق احدی (قابل یاد آوری است که آقای احدی پشتون نه، بلکه یک عرب است، اگر باور ندارید، بروید تحقیق کنید).

#من‌افغان‌نیستم
#امان‌الله‌محمدزایی
#جنبش‌من‌افغان‌نیستم
#کابل‌مگزین

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   مگر افغان چیزی جز فغان و ناله و درد و زاری و بدبختی مفهومی دارد که این همه واله و شیدایش شدید؟ اگر دارد بفرمایید مستندسازی کنید. از طرفی این واژه از نظر اصطلاحی آنقدر خاص است که حتی یک قوم را هم که حالا ادعا می‌ شود شامل نمی‌ گردد. برای معلومات بیشتر می‌ توانید به کتاب تواریخ خورشید جهان از شیرمحمد خان گنداپور ابراهیم‌ زایی مراجعه کنید و ببینید که در این باره چه نوشته است افزون بر این وقتی شما سیر تاریخی واژه‌ ی افغان را در لا به لای متون کهن بررسی کنید می‌ بینید که هیچگاه با بار معنایی مثبت در هیچکدام از متون به‌ کار نرفته است.

>>>   راستش همان کسانی که اسلامیت و افغانیت را شعار خود ساخته‌ اند بعید است که به مفهوم هیچکدام از این دو پی برده باشند اگر اسلامیت می‌ خواهید که اسلام ملت واحد است پس چرا آن را به افغانیت و ایرانیت و پاکستانیت و عربیت و فلان و بهمان تقسیم می‌ کنید اگر افغانیت می‌ خواهید بفرمایید بگویید که کجای این واژه‌ مسحورتان ساخته که ما هم بدانیم؟

>>>   AyarGroepsbeheerder
دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف اراده‌ ی آگاهانه‌ ی مردم حرکت کند چیزی جز گرفتاری در دام ذلت نصیب اش نخواهد شد

>>>   Groepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟
من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟
نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   اگر متعصب نيستيد ملت را خراسانى بنويسيد!
خراسان نه از تاجيك است نه از هزاره و نه از پشتون يا ازبيك.
معنى ان سرزمين طلوع خورشيد است.
اگر مى گوييد واژه فارسى است ، افغانستان و افغان هم واژه هاى فارسى اند.
متحد و يكپارچه ميرويم كه كشور خود را مترقى در حد اروپا بسازيم!

>>>   Pedram
نام افغانستان نص قرآن شریف و وحی منزل نیست که درباره اش نتوانیم صحبت بکنیم!
ما به عنوان شهروند در باره ی هر موضوعی که متعلق به ما باشد میتوانیم بحث و گفتگو بکنیم. یک شهروند حق دارد که بگوید این کشور را میشود که چند نامه کرد. میشود که نام اش را تغییر داد و یا میشود درباره اش بحث کرد.
بسیار کشور ها چند زبانه و چند نامه هستند مانند هالند وآلمان و غیره..... زمین و آسمان که به هم نمی خورد. از لحاظ قانون این حق ماست که در مورد این گونه مسایل بحث و گفتگو بکنیم. یک شهروند حق دارد در مورد قانون مملکت خود در مورد ساختار نظام، در باره ی زبان و در باره ی نام کشور خود بحث و گفتگو بکند.

اگر نام افغانستان معضل ساز است و خیلی ها سوال دارند یا به هر حال نمی پذیرند بگذارید در یک رفراندم یا همه پرسی گذاشته شود، بگذارید بحث عمومی شود، بحث های اکادمیک صورت بگیرد، بحث مدرن بشود.
هر جا ما بتوانیم باب گفتگو را باز کنیم و جرات داشته باشیم گپ بزنیم، ما از یک غایله جلوگیری کرده ایم. تصادم ها و انقطاب های خونین زمانی بوجود میاید که شما فرصت گپ زدن ندارید و دهن تان را می بندید. فاشیزم یعنی این. فاشیزم یعنی اینکه سکوت کن گپ نزن. سخن هتلر همین بود. واگر گپ میزنی گپ من را بزن. وقتی کار به این جا برسد که تو گپ زده نتوانی جنگ میکنی.
-هرکدام ما به این مسایل فکر میکنیم. من گمان نمی کنم در این جمع کسی باشد که در مورد این مسایل اندیشه نکند. اما نمی گوییم. پنهان کاری میکنیم. برای منفعت های کوچک، برای چیزی های که هیچگاه هم برایش نمی رسیم...

گزیده ای از سخنان دکتر لطیف پدرام ریس کنگره ی ملی افغانستان در مراسم ایجاد شورای عالی همبستگی تاجیکان.

16 دلو 1393 کابل افغانستان
بیشتر در ویدیو بیبینید...

>>>   شناس‌نامه‌ی من در جهان پریشانی‌ست
تمام داشته‌ام هرچه است، ویرانی‌ست

به جز تباهی و وحشت چه سرنوشت مراست
گذشته‌ی من و تاریخ من پشیمانی‌ست

نوشته‌اند به پیشانی‌ام: تروریستی!
و افتخار من این لکه‌های پیشانی‌ست

منم! برادر طالب، برادر داعش!
منم! که قصه‌ی من داستان یک جانی‌ست

***

از این به بعد بخوانم به‌نام حیوانات
ولی مگوی که هویّتِ من افغانی‌ست

چرا که تاجکم و از تبار انسانم
چرا که هویّت من، تبار سامانی‌ست

مرا به جعل و دروغ تو نیست پیوندی
شناسه‌ی من و اجداد من خراسانی‌ست!

نجیب بارور

>>>   دوستان ملیت خراسانی نداشتیم توی تاریخ یه ملیت بوده اونم ملیت ایرانی.خراسان آذربایجان فارس سیستان کردستان تاجیک و همه و همه یک قوم به حساب می ایند ملیت تنها یکی ست که از هزاران سال پیش بجای مانده اونم ملیت ایرانی ست.بی خودی دنبال جعل تاریخ نباشید.که باز هم به پارادوکس هویت میخورید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است