آيا عتيق الله بريالى گزينه خوبى براى بلخ است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144250 منبع: پرینت

با مردود شدن انجنير داوود از سوى جمعيت اسلامى و فرهاد عظيمى از سوى ارگ عتيق الله بريالى بعنوان گزينه ديگر جانشينى عطامحمد نور در مقام ولايت بلخ مطرح است. چند روز قبل آقاى بريالى در يک موضع گيرى همسو با والى بلخ و رهبران جمعيت اسلامى از داكتر عبدالله انتقاد نموده تلويحا علاقه مندى اش را براى ايفاى نقش در حكومت ابراز نمود. سوال اين است كه آيا او اجماع نظر نور، عبدالله و غنى را در اين امر كسب خواهد نمود و ديگر اينكه آيا او جاگزين مناسبى بجاى عطامحمد نور است؟

شايد زمانيكه نور از حق ضايع شده بريالى خان در حكومت وحدت ملى يادآور شد تصور نمى كرد كه بزودى بعنوان جانشين hش مطرح خواهد شد اما روی هم رفته تصور نمى رود حتى در صورت ملاحظات شخصى اش علنا عليه او موضعگيرى نمايد. داكتر عبدالله نيز با درايت و حوصله مندى كه از وى سراغ است سخنان بريالى خان را براى ختم اين غایله ناديده خواهد گرفت و با تقررش مخالفت نخواهد ورزيد و اما ارگ با چانه زنى او را خواهد پذيرفت و سرانجام، تقررش را امتيازى براى جمعيت وانمود خواهد كرد.

عتيق الله بريالى از بستگان فاميلى يونس قانونى و بسم الله محمدى است. هر چند از مجاهدان پيشتاز نيست اما از ياران نزديک مسعود است كه پله هاى پيشرفت را در زمان اندكى پيموده است. او سابقه ى كار در معاونيت وزارت دفاع را در كارنامه اش دارد و اركان حربى خود را از كشور انگليس بدست آورده. او جزء محدود مجاهدان آموزش ديده ای است كه واجد معيار هاى يک دولتمرد كنونى است. انتقادى كه بر او وارد است سهم فعال داشتن در برنامه حذف و خلع سلاح مجاهدين است كه در سال هاى اوليه حكومت كرزى و بنابر طرح هاى جامعه ى جهانى براى منزوى نمودن و به حاشيه راندن مجاهدين عملى شد هر چند چنين برنامه هايى بدون حضور و دخالت كسانى چون بريالى هم محقق شدنى بود اما همكارى و همسويى چهره هاى شاخص جهادى در اين پروسه آنها را مورد سوء ظن و انتقاد مجاهدين قرار داد.

بريالى شخصيتى فهيم، پركار، مبتكر، خونسرد و دورانديش است. خوش صحبت و اهل مطالعه مى باشد. استعداد خوبى در تامين و حفظ روابط اش دارد اما روی هم رفته تجربه ادارى كار در راس يک ولايت را ندارد و براى توفيق در اين راه نياز به زمان دارد. چالش بزرگى كه در آينده فراراه وى در احراز مقام ولايت بلخ قرار دارد اين است كه بدون شک با كنار رفتن نور از ولايت بلخ دامنه ى فعاليت هاى سياسى و اقتصادى وى از آنجا قطع نخواهد شد. روى اين ملحوظ حفظ تعادل ميان فعاليت هاى او و مطالبات ارگ والى جديد را در تنگاى قرار خواهد داد كه بى ترديد بر يكى از روابط اش سايه منفى خواهد افکند.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بریالی
بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
از " جنبش اصلاحات و دموکراسی" حمایت باید کرد
توطئه سیاسی که ارگ کابل برای سقوط بلخ براه انداخت در نتیجه مقاومت والی بلخ و حمایت بی سابقه مردم از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب افغانستان تمام مسیر بازی را تغییر داده است. در نتیجه یک موج بزرگ مردمی " جنبش اصلاحات و دموکراسی" بر علیه دیکتاتوری و خود کامگی در کشور در محوریت بلخ شکل گرفته است که نیاز به حمایت و رهبری آگاهانه و رسالتمندانه گروه ها و شخصیت های مستقل سیاسی و جامعه مدنی کشور و هم چنان جامعه جهانی دارد.

>>>   در قدم اول این رویارویی باید به یک مصالحه بینجامد تا جنگ داخلی در نگیرد.
یک نفر تا والی نشود تجربه والی بودن را کسب نمیکند.
در قدم دوم همه بروند به طرف انتخابات و سالم برگذار شدن آن
شمال هم حکومت ساز است و هم حکومت بر اندار
پس بهتر است تا از حکومت سازی اش استفاده شود

>>>   عصر و دوران زور گویی است. اگر زور نداشتی، عاجل میپراند تان.
عتیق بریلی شاید از نگاه علمی و تیوری مانند قانونی آدم فهمیده و رسیده و کاردان و یا گپ دان باشد.
اما این کشور جای ادب و فهم و دانش و علم نیست. این کشور سرزمین جرگه های چرک ها و توپک و توپک والا و مشران قومی است.
در طول تاریخ پنجهزار ساله این سرزمین، فقط غیرت و مردانگی و جنگی بودن و جهاد و قتل و
کشتار و ویرانی وجود داشته است.
بنأ در مقابل زور ضرورت به زور است.

>>>   من منحيث يك تاجك اگر قرار باشد كه كدام پيغمبر جديدي از سوي خداوند مبحوث شود و از بنجشير باشد به خدا سوگند كه پيغمبرش را قبول ندارم به هيچ پنجشيري نميشه اعتماد كرد همه اين ها دزد و معامله گر هستند درين ١٧ هرچه روز بد است از دست همين نطفه هاي ناجايز رحيم غلام بچه است به غير از مسعود بزرگ همه ي شان دين فروش و مردم فروش حتي ناموس فروش برامدند

>>>   چند سخنی با محترم انجیر داود ، هم کوچه و همسایه ما ! آرزو دارم به گوش شان برسد .
انجیر صاحب ، شما مرا می شناسید و من شما را ، اجداد شما در مسجد میانه گذر مارمل سجده می کردند و از من در مسجد اول . ما هر دو زاده همان کوچه یی هستیم که سالها شما بالا آب جوی محبس بودید و ما پائین آب . نسبت به شما نهایت کوچکم ، نه در جهاد فی سبیل الله مانند اشتراک کرده ام که امروز مانند یک مجاهد و همرزم به شما می نوشتم و نه هم در تخنیکم نفت و گاز شمال با شما همصنفی بودم که به حیث یک همصنفی .
به هر روی ، امروز شما نماینده برگزیده یک دولت هستید و من مهاجر و وطن گم کرده . گر چی تفاوت من شما دید سیاسی ، اجتماعی و منطقی بسیار زیاد است ولی باز هم به خود جرات می دهم تنها منحیث یک کوچه گی که سالها در غم و خوشی یکدیگر شریک بودیم چند نکته را خدمت شما بنگارم .
دولت آقای غنی با شما دوست نیست گرچی شما از او به نیکویی یاد می کنید ، این معامله گران بی هویت شما را ابزار و وسیله تصادم بین اعضای حزب جمعیت اسلامی ساخته اند . شما را با همرزمان مجاهد تان که عمری را کوه به کوه و دره به دره بر علیه دولت رسمی وقت جنگ کرده بودید ، در یک جوال انداخته تا هر قصد و قصوری را که در جریان مبارزه سیاسی مذهبی بین تان روی داده از یک دیگر بگیرید . دولت غنی را دست کم نگیرید ، بستر همان نیرنگ و همان چال بر اندازی دولت امانی را دوباره هموار نموده اند و به شما رول حبیب الله کلکانی داده اند تا وسیله گذار شوید و خود منفعت سیاسی برند . این دولتی که شخصیت شما را با فریب تحکیم ارزشهای قانونیت ، افغانیت و اسلامیت در جامعه افغانی بلند نموده است ، خود به هیچ قانونی پای بند نیست . این دولت مزدور با پیشکش نمودن شما در عرصه سیاست تمامیت خواهی و ایجاد تنش ها و بحران ها در شمال هدف مشخص دیگری ندارد جز پیاده نمودن مرام راهبردی برای گسترش دولت اسلامی داعش .
پدیده منحوس داعش را هم دست کم نگیرید ، داعش زیر نام اسلام با باور و اعتقاد کورکورانه مردم بی سواد و خوشباور ما بازی سیاسی می کند تا پلان ژئوپولتیک باداران خود را در منطقه پیاده نمایند و شما را درین بازی سیاسی وسیله سازند . اشرف غنی تا دیروز با جنرال دوستم دوست و همبازی در بزکشی بود ولی امروز سایه او را با خودکفان هایش انفجار می دهد و همین بازی را با شما هم خواهد کرد .
من حقیر با جناب والی بلخ آقای نور هیچ پیوندی ندارم ، نه حزبی و نه هم سلیقه یی ، اما مخالفت امروز شما با پشتیبانی دولت بی هویت اشرف غنی بر علیه جناب والی بلخ به خیر و فلاح مزاری ها نیست و نمی بینم . شاید باشند چند بزرگواری کوچه مارمل ، گذر چتگری ، گذر پنجشیر ، یولمرب پایین ، گذر شادیان و چند کوچه و پس کوچه مزار که از شما حمایت نمایند ، اما داشتن و پیدا کردن تجربه مدیریت دولت کار ساده و سهلی نیست . با وجودیکه آقای نور بهترین زمان بازسازی روبنایی ولایت بلخ را از دست داده اند ، اما یگانه دست آورد شان تحکیم صلح و ثبات نسبی امنیت ولایت و پایه گذاری اداره دولت بوده که روی همرفته قابل قدر است . درین مدت پانزده سال آقای نور اساس و بنیاد یک اداره تفاهمی و توازنی را با افاغنه ناقل در مزار بنیاد گذاشته اند که هر رئیس از هر نگاه دهن پرآب نزد والی بلخ اند . همینکه آقای نور کنار رفت هیچ قدرتی مانع کارشکنی و فساد اداری این روسا شده نمی تواند و حتی امکان دارد همان روسای که هوا خواه آقای نور اند هم آغاز به بی بند و باری و از وظیفه محوله در اداره مربوطه خود گریز کنند تا شخصیت سیاسی و توان مدیریت شما را منحیث والی جدید زیر پرسش ببرند . اگر شما انتظار کمک و همیاری از دولت مرکزی داشته باشید تا شما را در بهبود وظایف محوله کمک کند ، سخت اشتباه کرده اید . یک راه دارد که شما می توانید در امور محوله وظایف دولتی و مدیریت سالم ادارات ولایت پیروز شوید که همه پرسونل کاری و کادری ولایت را برکنار نموده اشخاص سالم اندیش ، مسلکی و بادرایت را به جای شان بگمارید . آیا چنین امکانی را در خود می بینید ؟ آیا دولت مرکزی شما را درین راستا همکاری خواهد کرد ؟ هرگز !
پیشنهاد من به شما اینست جناب انجنیر صاحب داود :
هنوز هم دیر نشده ، برای ثبات وضعیت امنیتی شهر مزار و در مجموع شمال و زدودن تنش های پیش آمده سیاسی بین شما و آقای نور نزد بزرگان شهر خود بروید ، حقیقت را انگونه که است بی پرده بیان دارید و با ایشان مشورت کنید که راه حل این تنش ها را چگونه برایتان مشوره می دهند . باور کامل دارم که آقای نور به آن پیمانه بینش و درایت سیاسی رسیده اند که برای بقای صفا و صمیمیت شهروندی و نگهداری وضعیت امنیتی با شما در تفاهم خواهند رسید . از مردم خود نترسید ، زنده گی یکبار است و با مردم بودن لذت و کیفیت دیگری دارد . شما برای مزار باید نمونه عیاری و از خود گذری باشید تا هر مزاری به وجود شما افتخار نماید . دولت غنی به شما دوست نبود ، نیست و نخواهد بود ، چهارمغز های کوهی را از جیب های خود به دور اندازید که هیچ گونه خیر و خوبی را برایتان نخواهد آورد .
منصور بدری

>>>   پشتون پرستی یک بیماری عفونی واگیردار است که کشور را به لجنزار و جهنم تبدیل خواهد کرد.

>>>   شیدا میگوید!
تا که انگلیس نخواهد بخدا حل گردد
...چاره همین است که جنگ بل گردد
مهم داود واحمد ومحمود نیست انچه برای انگلیس ها مهم است اجنت ودست نشانده ای انهارویکار شود وانها در اداره ای کار ها کنترول داشته باشند ازینرو جناب عتیق الله نیز تربیت یافته ای انجا وبافایل شان در انگلستان سکونت دارندوتعلمیمات نظامی خودرا نیز انجا تکمیل نموده انداین یک مسله ای واضح وروشن است که اجانب در مقتدرات کشور ما حاکم بوده داخلی ها هیچ کاره ای نیستند هرکه را که انها بخواهند می اید وگزینه ای خارجی ها مهم واصل است نه خواست وگزینه ای ملت ونه ممثلین در حکومت حق تعیین وانتخاب را دارند
اما اشتباه نشود که روس وامریکا وانگلیس بخاطر سرکوبی این ملت وویرانی این کشور متحد وهمسو میباشند روسها بخاط انتقام گیری ودیگران از ترس وهراس مقاومت وقیام های ملی تا میتوانند مردم ما را سرکوب وازادی خواهان کشور را کنار میگذارند وتا انجا که دست شان میرسد حذف مینمایند ماکه خود این کشور را به بیگانه ها هدیه داده ایم دیگر تپیدن مصلحت نیست واین نتیجه ای ندانم کاری ها وبی تفاوتی های خود ما است که ان را لمس مینمایم
شیخ علی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است