افغان هویت نیست
هرچند قانون اساسی و قانون ثبت احوال، افغان را هویت تمامی مردم بداند اما برای مردم معادل پشتون می باشد و درج آن در شناسنامه ها عمق تعصب و نفرت اقلیت حاکمیت از غیر پشتون ها است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144280 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، به دلیل ناامنی و جنگ چهل ساله در افغانستان با تبعات گسترده کشتار و آوارگی، ثبت هویت مردم امری حیاتی است که طی شانزده سال گذشته صورت نگرفت تا انتخابات با تقلب و معامله برگزار شود و افغانستان از آن پشتون باشد.

شناسنامه به عنوان امری حقوقی در جنجال بر سر افزودن نام "افغان" به آلوده به سیاست شد به طوری که هویت مردم از گزند نگاه قومیتی حکومت رهایی نیافت و اکنون براساس قانون منتشر شده در کنار نام "افغان" قومیت و مذهب نیز افزوده می شود.

در این راستا، با وجود ناامنی های گسترده و اختلاف های درون حکومتی چرا باید جنجالی به درازای عمر دوران جدید افغانستان بر سر حذف و درج نام افغان مدام شود و آنگونه که به نظر می رسد با وجود قانونی شدن خواست ارگ، شناسنامه ها در آینده نزدیک توزیع نخواهد شد؟

مصوبه پارلمان که به تایید کمیته مختلط هر دو مجلس در ماه جدی 1392 رسید، شناسنامه الکترونیک بدون عنوان ملیت و قومیت تایید شد که نیازی به امضای رییس جمهوری نداشت اما حامد کرزی آن را به وزارت عدلیه ابلاغ نکرد و در دوران اشرف غنی در میانه قوم گرایی ها یک بار توشیع شد و دیگر باره دستور تغییر قانون ثبت احوال با افزودن قومیت و ملیت در شناسنامه ها را داد که به تازگی با تایید کمیته مختلط راه برای درج واژه "افغان" به عنوان هویت باز شده است.

واژه افغان که در قانون اساسی به تمامی شهروندان افغانستان اطلاق می شود برای جامعه قابل پذیرش نیست زیرا قرن ها حاکمیت قوم پشتون بر افغانستان چیزی جز قوم گرایی، نسل کشی، عقب افتادگی و جنگ نداشته است و در دوران جدید، دیگر اقوام خواهان برخورداری از حقوق مساوی و اشتراک در حکومت هستند تا دیگر هیچ گاه شاهد قوانین ارباب و رعیتی نباشند.

باتوجه به ناامنی های گسترده و اهداف قومی و مذهبی گروه های تروریستی آیا عاقلانه است که شناسنامه ها با قومیت و مذهب توزیع و راه برای نسل کشی های بزرگتر هموار شود؟

قومیت پشتون در کنار باقی اقوام به افغانستان معنا می دهند و توهمات کثرت جمعیت و یا قوم برحق حاکمیت همچنان که سبب ایجاد دخالت های خارجی و گسترش جنگ و ناامنی می شود زیان های جبران ناپذیری به این قومیت نیز وارد می کند، طالب و داعش که از حمایت های درون حکومت و برخی از جریان های این قومیت برخوردار هستند در حمله و انتحاری از مردم این تبار نیز قربانی می گیرد و راه را بر آموزش کودکان بسته و از دلایل عقب افتادگی آنان نیز هست.

مصوبه مجلس در سال 1392 که با تلاش های اشرف غنی بدل به درج قومیت، ملیت و مذهب شده است نشان از عمق توهمات اقلیتی در قدرت است که بدتر از هر تروریستی در کشور عمل می کنند و با براندازی اختلاف های قومیتی و با استفاده از هر روشی به دنبال نسل کشی هستند تا حاکمیت تک قومی را برقرار کنند.

نه اسماعیل یون نه هیچ جناح قوم گرایی دیگری سبب تغییر قانون ثبت احوال نشدند بلکه اشرف غنی به عنوان رییس جمهور با تکیه بر ارگ نشیان از بانیان نفرت و جنگ هستند که حتی از دخالت در هویت شهروندان دست نمی کشند.

پارلمان، مجلس سنا، دادستانی کل، پولیس و هر نهاد این حکومت ریشه در فساد و معامله دارد زیرا ارگ برای بقای قدرت نیازمند مقام های فاسد و حذف رهبران مخالف است و در این راه از سرکوب گرفته تا جنگ را بر مردم روا می دارد.

و با وجود قانونی شدن خواست ارگ برای هویت در شناسنامه ها همچنان توزیع آن در هاله ای از ابهام وجود دارد زیرا حتی شناسنامه ها با نام افغان، قومیت و مذهب مانع فساد گسترده و زد و بندهای سیاسی حکومت برای مدیریت انتخابات آینده است و سدی در برابر جابه جایی های قومت های رانده شده پاکستان.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   ما افغان نیستیم
نمی خواهیم در ناله و فغان و زاری باشیم
افغان یعنی اوغان های کوچی و این هیچ ارتباطی به دیگر اقوام شریف افغانستان ندارد
شیما کابل

>>>   افغان هویت ملت افغان است و شما مجبور نیستین که افغان باشین بروید به ملکهای آبایی تان بطور مثل تاجکستان ازبکستان ترکمنستان و غیره .

>>>   افرین این خارجی ها ... که بخاطری رسیدن به اهداف شان عجب بازی های را توسط پست ترین مردم جامعه دنبال میکنن .... و خود شان سیاه پوستان را به اماکن خود نمیگذاشتن هههه آغا جان هویت ساخت و نسب ثابت کردن هزارها سال را در بر میگیرد در ۱۵ سال باد آوردگی نمیشه فرمایش داد .‌.. تبارهای دیگری از شما با رسوخ تر اصل تر شناخته تر نیز در گذشته بودن که در جغرافیای به نام افغانستان یعنی افغان میزیستن ... پدر کلان هایتان بود ... شاید به آنها احترام نداشتید

>>>   ای چای ناخوردهگان زود کنید تذکره بگیرید! گرزیهای تزاری نگیرند وبرود به دامن وطن روس!
در 100 سال گزشته تاجکان بر ضد روس چپ ماند .افسوس به چنین قوم!!!!!!!!! تا که در نتیجه جهاد نیمه ازاد شد!

>>>   ملیت من افغان نیست . طوریکه ملیت هر هندوستانی هندو نیست
و از هر شهروند روسیه روس نیست و قس علیهذا .
م . زمین بوس کابل

>>>   افغان...........

غان غان غان

>>>   من هم افغان نيستم چون هویت من را شهروندان باز تاب نمى کند. اين نام فقط هويت پشتون را برجسته تصوير مى کند!
ستان فارسى ام دهد و افغان و فغان گير و رو به همان جا که آمدى

>>>   بی عقل پشتون نام قوم است وافغان کسیکه مسلمان ودر افغانستان زندګی میکند

>>>   زنده باد افغان. زنده باد ملت افغان زنده باد افغانستان.
مرگ به دشمنان این ملت غیور.

>>>   طبق قانون اساسی کشورعزیزمان افغانستان
کلمه «افغان» هویت ملی ماست.
هر فرد این ملت افغان نامیده میشود.

>>>   سلام شما افغان نیستید شما کی هستید آمریکایی آلمانی پاکستانی ویا کدام نام دیگر باهمین حرف ها تمام مردم رابدبخت کردید

>>>   به نا حق تشویش نکو .. اخر به این ارمانت خواهد رسیدی ... دنیای شر انداز همین را میخواهد ولی انوقت انقدر به دشواری های دیگر مبتلا باشی که افغان بودن مرحم دردهایت باشد

>>>   اگر افغان نیستید، پس بروید و ایرانیستانی شوید، اما ایران نیز شما را نمی پذیرد.

>>>   Habibi
اين جماعت دور از جماعت .......خوردند و به ابا و اجداد خود ..........كردند .هاي .........و غلامان پاكستان و انگليس

>>>   اینها می خواهند با گذاشتن نام اوغان بر همگان می خواهند که بدنامی خودرا همگانی بسازند تا در سایه همگانی پنهان بمانند
و اگر هر خوبی ایکه از همگان به دنیا نشان داده می شود به نام خود نشان دهند
نه اوغان هستیم و نه خواهم بووووووود

>>>   ما همه افغان هستیم به کوری شمی دشمنان زنده باد افغانها و افغانیستان

>>>   نمیدانم از تفرقه و شیطنت چی حاصل میکنی جناب بگذارید که مملکت و مردم بیچاره یک نفس راحت بکشد از شرح شما شرح .....در ملک های خارج رفته خوب با افتخار میگوید مه افغان هستم یا اگر ستی زن شوید با افتخار نام و ملت ان کشور را میگیرید اما در خانه مشترک خود نمک حرامی میکنید لعنت الله بر همه منافقین... اگر نمی خواهی افغان باشی افغانستان هم بالای کسان که وطن فروش و منافق هستند شرمسار است.. پس مرغ کم ... مرداری و قوط قوطش کم ... بیاید یک ملت مسلمان باشم از منافقین و شیاطین دین فروشان معامله گران دوری کنیم ما عزت اسلامی صلح سراسری و برادری میخواهیم نه ملیت و قومیت چون در اخرت از ایمانت میپرسد نه از ملیت و قومیت اگر از خاطر قوم و ملیت به جنت کس برود پس الله سبحان تعالی بهترین قوم بنی اسرائیل را افریده اما بدبخترین کسان در اخرت هستند چون از راه خداوند متعال و رسول اش دوری و سرپیچی کردن پس لعنت الله سبحان تعالی بر منافقین و شیاطین دین میشود انشاءالله خصوصا کسانیکه بنام دین مذهب و قومیت اسلام عزیز را نابود میسازد بخاطر قدرت و ثروت لعنت الله بر همه منافقین...
قیس

>>>   اصلا لازم نیست در تذکر واژه افغان استفاده شود

>>>   برادرچی کنمت که افغان هستی یا نیستی مانند تو اشخاص بی ......زیاد است
لاکن ما همه افغان هستیم ابالای افغانیت خود افتخارمیکنیم

>>>   حکیمی!
نمیدانم کدام حکیمی استی ............. آقای حکیمی، در اینکه انتخاب هویت ملی انتخابی است توسط شهروندان کلاً به استباه رفته اید! افراد نمیتوانند شهروند یک کشور باشند و هویت ملی کشور دیگری انتخاب نمایند، مثلاٌ شهروند افغانستان باشند و هویت ملی تاجکستان، ازبیکستان و ایران را بر خود بگزارند، شاید شما در شمار .......... سیاسی قرار داشته باشید ورنه واضحاً میدانستید که هویت ملی یک هویت سیاسی است که برگرفته از قلمروی است که درآن زندگی میکنی و قلمروی که شما زندگی میکنید افغانستان است الا اینکه موفق شوید نام این قلمرو را تغیر دهید اما تا آن زمان یا (افغان) استید و یا اینکه این کشور را ترک نمائید.
میهن زرغون

>>>   افغان هویت ملی است نه قومی
تاامروز چراهیچ گپی نبود حالا این معلم نوازکچا پیداشد که برایت درس داد که افغان هویت قومی است درحالیکه تا دیروز ملی بود

>>>   من‌افغان‌نیستم.
نه، تو ایرانیستانی هستی!

>>>   وقتش رسیده است که با شوونیزم تصفیه حساب شود.!کسیکه در افغانستان زندگی میکند و افغان نباشد ّس حرامی و فرزن تزاریها است طوریکه ان لب امو نسلشان مث مرغهای زراعتی تغی ر خورده است! اینها اولاده همان اوف ّوف اند!!!!!!!!ورزی میرسد که ناموسش را نیز ازد ست خواهد دادند!
افغان

>>>   من افغان نیستم و هرگز نخواهم بود ، آخر در طول تاریخ نام کدام ملتی در زبان خودش توهین آمیز بوده که نام منحوس افغان و فغان بر این ملت بخت برگشته نهاده اید ؟
نام این سرزمین در طول تاریخ خراسان بوده و انگلیسیها نام فغانستان بر این سرزمین نهادند با کمک مزدورانشان
عطاالله تاجیک

>>>   حاکمان قبيله هاى افغان از هر چيز ى فرهنگى پيش از سرازير شدن مهاجرت قبيله هاى افغان به خراسان ايران يک قسمت کوچک اش را قبول دارد. يگان وقت ها کل اش را (اگر زر و سيم دُر و آلماس کوه نورباشد ) و کل پشتونوالى يا افغانيت
از دين نيم اش را
از زبان نيم اش را
از مردم کمک اش را
از هنر کمک اش را
از شروندان هيچ اش را
از تمدن وفرهنگ همه اش را فقط چاقو وزيراکبرخان را
از موسيقى کمک اش را
اما هنرمندان پشتون يعنى افغان بدون سراييدن به پارسى مشهور نمى شود.
افغان چه معنى و مفهوم دارد? فرهنگ افغان چه است? زبان پديده فرهنگى است. زبان خود فرهنگ و هنر است. زبان افغان چه معنى و مفهوم دارد? فرهنگ افغان چه است? زبان پديده فرهنگى است. زبان خود فرهنگ و هنر است. زبان فرهنگ و هنر مى سازد. زبان فرهنگ وهنر را نگه مى کند
1- زبان افغانى چه است?
2- هنر افغان چه است ?
3-غذای افغانی چه است ?
4- موسيقي افغانى چه است?
5-ادبيات نظم و نثر و تياتر افغانى چه است?
6- زراعت يعنى فرهنگ کشاورزى افغانى چه است?
7- سيستم زراعتى و قنات و کاريزسازى که تهداب آبادى و شهر نشينى افغانى چيست?
8- ميتولوژى يعنى اسطوره هاى پيشدادى افغانى چي است?
9- رقصها و ترانه ها و سرودهاى افغانى چيست?
10- فرهنگ باغ سازى و باغدارى افغان چيست?
11- فرهنگ جنگلدارى افغان چه است?
12- آيا افغان فرهنگ شهرنشينى را مى دانند و يا کوچى در شهر?
13- آداب و رسوم و جشنهاى افغان چيست?
14- آثار فرهنگ باستانى افغان چه است?
15- آيا سينا و مولوى بيرونى و على شير نوايى ويا امير خسرو و يا ناصرخسرو افغانى نوشته بودند?
از سه کار فرهنگى افغان ازسه اديب افغان از سه دانشمند افغان از سه آلات مو سيقى افغاننامبرده نمى توانيم
کار افغان جنگ است جنايت قتل است و بربريت وحشت وبرادرکشى فرار دادن فرار کردن فروش خاک است بى ادبى وبى اخلاقى است دشنام است.
حاکمان افغان اين جور قوم اقليت خود را اکثريت مى سازد.
حتى سگ و باد و ماده مخدر و پول را فغان ساختند!
افغان کمبودى ادبى ٬کاستى هنرى ٬عدم آبادانى حقارت فرهنگى خود را با قدرت سياسى٫ کلاهبرداری ، تقلب، فریب دادن روش های مافیایی. کاربرد این شیوه های غیر اخلاقی در گذشته ننگين کوتاه شان و در حال حاضر نشان می دهد که حاکمان پشتون چگونه نا مطمئن، نابالغ و وابسته، غير مستقل هستند.
تاریخ حاکمان افغان پشتون یک فریب داستان، جعل و تقلب است:تقلب در نام کشور، تقلب در انتخابات، ، تقلب در مورد فرهنگ و ادبیات و اسطوره ها و تقلب قهرمانان. حاکمان افغان کپی و تقلید می کنند، سوگند دروغ. سوگند به قرآن.
1. اسطوره پته خزانه جعلى از قلم عبدالحى حبيبى
2. ملالى از دوشيزه ورليان ژاندارک فرانسه
3. تاريخ از حال به سوى عقب تغير دادند! نام افغان ستان در قديم آريانا! پسوندان گاهى (مکانى ) زبان پارسى قديم "انا" "نا" و "يا" بوده و که در زبانهاى ايرانى -جرمنى همريشه اند.: از "استادن" و "بودن" از استادن )= ايست و بودن (هست وباش گردان يا صرف "بودن" در حالت گزارشى حال يا اکنون من ام ٬ من هستم ٬ او هست و يا او است مى باشد: بود باش) آمده است.
بلى پسوند گاهى (مکانى ) "ان" پارسى ميانه و پارسى نو: باميان و لغمان و به هزار استان وستانها
"آباد" پسوند مکانى ديگر خانآباد جلال آباد
4. پسوند "ستان" پسوند مکانى زبان افغان يا پشت + تون => پشتون نيست. ستان خود که پس گريم باقى که مى ماند افغان تنها بدون ستان.
"تا يک نفر افغان است زنده افغان ? است."
"شعر" ات ديگر ارزش ندارد. ستان پارسى و اين زبان کهن ايران را احترام ندارى?
تون و خوا پسوند ان مکانى پشتو. برو به پشت تون و پختو نخوا!!
به پشت کوه سليمان
پروردگار هزاران بار شکر که افغان نيستم

>>>   برادران عزیز مشکل چیست که ملیت در تزکره نوشته شود اګر زیر کاسه نیم ګاسه نست بی چرا ایقدر جور جفا تاجک ازبک هزاره بلوج ترکمن پشتون مشکل در کجا است.

>>>   يک يادآورى
با یک معادله شبه ریاضی کلمه "افغان" ( "افغان" = نام حدود 14 ملیت های مختلف .قانون اساسی 2004 را ببینید)، حاکمان پشتون بدون قطعنامه، تصويب و تصمیم قانونى پارلمان مشروع دموکراتیک در قانون اساسی کرزی 2004 ميلادى درج کردند.
در آن زمان پارلمان مارلمانى نبود. و هم قانون اساسى نبود بلکه مسوده ويا پشنهاد قانون اساسى بود که برگردان اول آنرا يک داکتر کرد و از سوى مرکز علمى آلمانى ماکس پنلاک با نام يک شهروند ديگر بيرون کشيده شد. متن طرح مسوده از قانون اساسى آلمان اقتباس شده بود.
درج غیرقانونی این مطلب با این واقعیت پيوند دارد که گفته شد که دو ماده جنجالى وجنجال آور٬ يکى اطلاق "افغان" و ديگرى "سرود ملى به پشتو" ازبسته قانون اساسى که بايد به راى گيرى گذاشته شود و با اکثريت تصويب شود از اين بسته حذف شود.
گردهمايى بزرگ سنتى پشتون = "افغان" که تقليد کورکورانه از سنت گردهمايى عصر سنگ مغولی در چنین چادر گِرد که به آن "گر" و يا "جورت " ويا همان خيمه "گر" که چنگیز به عنوان خان بزرگ درآن خيمه گِرد برگزيده شد.
پشتونها که اولين منشه ظهورشان در سليمان کوه آرياوتا هند با نامهاى روهيله٬ پتان٬ پختون وافغان چندين نامه بودند٬ لقب "خان" تورانى مغولى و تورکتباران ايران زمين را گرفتند و بعضى شان دوسره.!?! همين قوم ايکه اکنون در اين سوى ديورند حکومت کردند همين تورانيان را بعد از سرنگونى خاندان ابدالى قتل عام کردند.
دولت آلمان براى برگذارى چنين همايش و نمايش عجیب و غریب خيمه بزرگ را در منطقه شهر کابل که افشار بالا وافشار پايين به افتخار حامى احمد شاه و خسرکلان تيمورشاه در زمان شاهنشاهى ممالک ايران در خراسان خاورى برپا کردند و تمام مصرف آن از سوى جامعه جهانى بخوان غرب پرداخته مى شد.
اعضای چنین نمايش که باز پشتون خود را با پر مغولى آراسته همين جلسه چنگیز و خان را افتخار پشتونوالی و یا افغانيت مى نامند. ویژگی چنین همايش دموکراتيت و مردم سالارى و مستقيم نيست . حاکم دولت پشتون اعضاى شرکت کننده را تعين مى کند. قانون اساسی کرزی 2004 توسط مجلس شورا که عاليترين قوه قانونسازى است تعیین نشده است، بلکه توسط
انتصاب همان شيوه عصر چنگيز که رييس خانهاى وياخانات مغولى شد. هزاره ها و تورکتباران ما که مانند پارسيان وهندوان بشردوست و پاکدامن اند شوربختانه در زمان هرج مرج که مسووليت اين انارشى را حاکمان وخانهاى پشتون داشتند ودارند پا را در يک زمانى از مرز بشردوستى خارج نمودند وباوجود اين جنايت ها حقانيت بومى بودن خود را و ورستاخيزى در اين سرزمين رستم وتهمينه را برجسته نشان دادند و نتجه نيک از يک کاربد همانا قدرت و رسالت غير پشتونها به قبايل پشتون و حاميان کافر شان رانشاندادند که با شيپور بالند خود گفتند که ما آريايى ها ما هندوان ما تورانيان مردمان اصلى اين سر زمينيم و ما هنوز هم استيم: چه تغير پرگماتى آمد? نام کل شان با وجود استقامت پشتون در قانون اساسى ذکرشد. اما باز پشتون زيرکى کرد چالبازى کرد هوشيارى کرد فريب زد بازى داد و همه را به لقب خود افغان کرد.
کرزی بعد از سقوط طالبان با دستور آمریکایی از رستوران زنجیره ای خودبا پروازها پرنده هاى در قندهار پرتاب شد. در کنفرانس بن اول به عنوان "رئيس جمهور موقت" توسط محور واشنگتن - بن - سازمان ملل متحد مانند شاه شجاع و کارمل به اريکه قدرت بالاى گرده مردم سوارشد. کرزی در واقع دولت با کمک مستقيم وغير مستقيم ایالات متحده انتصاب شد چون دولت ایالات متحده کمک های مالی خود را براى بازسازى وابسته به ریاست جمهوری کرزی و ساکنان این کشور با انتخاب خواسته یا به پيروزى کرزی انتخاب در انتخابات اول شد و پيش شرط کمک های مالی يک راه است: پيروزى کرزى و ندادن کمک.
عبداله خان که زنجيراش هنوز گسيل نشده بود در انتخابات دومى که چه کسى برنده مى شود درفش را بر زمين ز بخاطر پول دالرآمریکایی! سرانجام، کرزی با تقلب و تقلب انتخاباتی در سراسر کشور "انتخاب" نشد انتصاب شد.
حاکمان پشتون به این ترتیب هویت اصلى ملیت های مختلف زبانى ، فرهنگی، نژادی و مذهبی غير پشتون کشور را ربود. دستاوردهای فرهنگی قبلی شهروندان غیر پشتون به عنوان "افغانی" نامگذاری شده است. به جای "فرهنگ در خاک کشور به نام افغانستان" تبدیل به "فرهنگ افغان" !
این افغان کردن صاف تداوم نقطه اوج پشتون سازی کشور است. مشکل با نامگذاری این که افغانستان کلمه دیگری برای پشتون است. با این اصطلاح، فرهنگ های مختلف به صورت جعلی به تصویر می کشد، به طوری که آنها انگار فرهنگ های "افغان" یا پشتون اند. جالب توجه است که معنی افغان به لغت ناخوشایندی برای پشتون است. معنی افغان فریاد ناله وفغان کردن است.
امروز تحت نام افغان دست آوردهاى همه مردمان هندوايران وتوران به نام افغان ختم و خلاصه مى گردد بدون که در اين فرهنگها ودستآورد ها شريک خدمت و زحمت عرق ريزى کرده باشد. اين را زور قدرت و نه زور منطق مى نامد.پشتونى ويا افغانى شدن کشور شاخ ودم ندارد!
بلى گفتن اينکه پشتتون-افغان در پشت خود امريکا و اروپادارد وما پروردگار نتيجه داد. از شاه شجاع تا حبيب اله خان حاکمان پشتون انگليس يا برتانيه داشتند واز داود خان تا داکترنجيب شوروى. و پس از عقب نشينى امريکا و غرب افغان چه خواهد کرد: فغان٬ وفرياد٬ داد.

>>>   تمام بدبختی های کشور از دست همین قوم جاهل و نادان اوغان است
اگر این انتحار توسط یک تاجک یا ازبک یا یک هزاره می شد به 4کتاب کافر میکشیدند و در کوچه و بازار سنگسار می کردند
همو کسی که گفته نه اوغان هستیم و نه خواهم بوووووود
راست می گوید

>>>   اوغان نیستیم و هرگز نخواهیم بووووود

>>>   خداوند کریم رحم کند تاجیکها و هزاره ها و ازبکها و ... از نام افغان متنفر و فراریند هرگز افغان نیستیم و هرگز نخواهیم بوووووود

>>>   براي حل مشكل افغانستان و نجات پاكستان و ايران از شر ...، اسم افغانستان را ...بگذاريد تا همه مشكلات حل شود

>>>   به گفته سید جمال الدین افغانی
که افغانستان یک کشور افغان مساوی به پشتون وپشتون مساوی به افغان.
واژه افغان دربرگیرنده تمام افغانستانی ها شده نمیتواند.فاشیست ها دیگر اقوام را زایل شده فکر میکنند.درافغانستان صرف افغان(پشتون) زیست دارد وبس(بهعقیده پشتون ها) دیگر اقوام راکتمان میکنند.درحالی

>>>   کلمه افغان هیچ ضرورت برای درج درتذکره نیست هرکه درج افغان را لازمی میداند برترطلبی ونفاق اندازی در توزیع تذکره میشود

>>>   منبع پنمجاه فیصد همین تبعیض های قومی پنشیری ها هستند ازانطرف هم تعدادی تاجر قومی مانند یون طاکت ودیگران برای تباهی این ملک کار میکنند
صد ها مشکل بزرگتر ازین داریم سه صد سال که افغان بودیم حالا هم افغان هستیم این موضع را بگذارید به پنجاه سال بعد ، حالا امنیت رابیاورید اقتصاد را بپای ایستاده کنید از شرپاکستان وطن ومردم را نجات دهید همه ساله درخاک افغاننستان پیشروی وغصب میکند اینها مشکل واقعی است نه قومیت
ر
4

>>>   هويت فغان داستان سرمنگسگ شده
قصه فغان تون مفت در جهان شده
عتماد و اعتبار اش دود شده
پروستات سفید ریشان خشک شده
گرچه انجمن زير چادر جر چنگیز خانى اجرا ميشه
عفت در زير چادرانداز لخت - فقط در سر پت ميشه
بند شلوار کميز اش سست مى شه
هويت مردمان من در زبان و فرهنگ و علم و هنر آشکار و بيان مى شه
کاستى حاکمان داد و افغان در پاره پلاستيک نمايان مى شه
هويت ما است در باد و خاک و آتش وآب استوار هميش پابرجا
هويت پلاستيکى حاکمان افغان مى شه در اثر چار ماده اصلى زود فنا

>>>   به چه روز سیاهی افتادیم ، پس از یک عمر زندگی شریفانه و کار و زحمت شبانه روزی اوغان هم شدیم
بدخشانی

>>>   Zaki Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   11 maart
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   تحمیل نام یک قوم افغان یعنی پشتون بالای سایر اقوام به هر نیرنگ که باشد، برای اقوام غیر افغان قابل قبول نه بوده، این کار نا بخردانه وبر تری جویانه ی زمامداران قوم پرست افغان عواقب زیانباری در پروسه ملت به دنبال خواهد داشت.

>>>   ما افغان نستم خراسانی و تاجیک و هزاره و ازبک استم نام پرشکوه خراسان را برگردانید
سنگلاخی

>>>   این ....شرور و بیفرهنگ مانع تمام امکانات پیشرفت کشور شده اند۰ با لجاجت مانع سرشماری عمومی میشوند، قانون ثبت احوال را مانع میشوند، توزیع شناس نامه های الکترونیکی را مانع میشوند، خلاصه هرچه که بنفع ارتقاع عمومی کشور باشد ولی به مزاج و دروغ های قبیله سازگار نباشد مانع آن میشوند۰

>>>   اوغان یا افغان یعنی پشتون و پشتون یعنی اوغان، و ما همه شکر اوغان نیستیم۰
اوغانها یا پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   به هموطنی ارجمندی که نوشته اند که سه صد سال است که افغان هستیم...
غلط۰۰۰
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   تنها راه نجات مردم از دست این پشتونهای غار نشین و شتر سوار فقط و فقط تجزیه است و بس پس تا دیر نشده مردم شمال بهتر است در قبال وشتونها متحد شوند و مرزهای خراسان عزیز را بین خراسان بزرگ و اوغانهای حقیر بنا کنند تنها راه نجات همین است پشتون اگر آدم بشو بود طی این سالیان دراز که به کشور ما آمدند و سر بار مردم شریف خراسان شدن آدم میشدن

علی از ایران

>>>   نمیدانم کدام شیر ناپاک خورده ای نام فغانستان بر سرزمین آبا و اجدادی ما خراسان پاک نهاد ، از روزی که نام فغانستان بر این سرزمین نهاده شده مدام در حال آه و ناله هستیم ، حال این مصیبت بزرگ کافی نبود که میخاهند مارا افغان کنند ؟
عطالله سمنگانی

>>>   اغایی سنګلاخی همه میداند که شما افغان نیستید و از حمله کولی ها ممالک دیګر هستید و به افغانستان امده اید به مرور زمان در همین جا مسکن ګزین شدید که در اواخر از مزار به کابل به نام چلو میامدید و اولاد های مسلمان مردم افغانستان به زنا ولواطت اموخته ساختید و فعلا نیز همین شویه را دارید و به نام دیموکراسی ګفته کدام کار ناجایزی نیست که شما نمیکنید میتواند که دوباره به کشورهای اصلی تان برګردید و مردم افغانستان و ملت افغان را بګذارید که وطن خود را شګوفان نماید و ریشه لواطت و زنا از این کشور کنده شود

>>>   اوغان یا افغان یعنی پشتون و پشتون یعنی اوغان، و ما همه شکر اوغان نیستیم۰
اوغانها یا پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟
احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰
شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور
نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد
نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰
واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.
تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   دولت افغانستان مسیر سمرقند و بخارا را برای مهاجرین و بسماچی ها تا ۵ سال مسدود نخواهد کرد. علاقمندان میتوانند در این مدت به سرزمین های آبایی خود بر گردند.

>>>   قبل ازینکه فرمان تقنینی خود خواهانه قوم اندیش ریس جمهور غنی از جانب پارالمان کشور رد گردد دریور ریس امر به معروف زمان حاکمیت طالبان در جلال اباد که اکنون همین دریور بحیث ریس مجلس سنا نشانده شده گفته بود که اگر فرمان تقنینی غنی احمدزی ریس جمهور از جانب پارالمان رد گردد در مجلس سنا من انرا تایید میکنم چون اکثریت اعضای مجلس سنا از جمله اشخاص انتصابی ارگ است و درراس هم دریور سابق ریس معروف طالبان قرار دارد به همین اساس خلاف نظر اکثریت مردم وبدون در نظر داشت که قبلا قانون توزیع شناس نامه های برقی از فلتر مجلس سنا هم با اکثریت ارا تایید گردیده بود به تایید فرمان تقنینی رای دادند شرم اور است به مجلس سنا که بخاطر دوام چوکی شان اله دست ارگ ریاست جمهوری قرار گرفته و خواستارگ را براورده میکنند .

>>>   تحمیل نام یک قوم, افغان یعنی پشتون بالای سایر اقوام یک کار غیر اسلامی, غیر انسانی وغیر قانونی بوده وپذیرفتنی نه می باشد. تحمیل نام یک قوم بالای سایر اقوام نه تنها که ما را یک ملت واحد نه می سازد, بلکه این نوع جعل کاری ها وبر تری چویی ها, باعث شگاف های بیشتر قومی گردیده وبه پروسه ملت سازی صدمات جبران نا پذیری وارد می نماید. کسانیکه در پی تطبیق این نوع افکار پوچ قوم گرایانه اند, به هوش آمده, از خر جهالت پایین شده واز استحاله ی قومی بپرهیزند وبه حقوق همه اقوام این کشور احترام قایل شوند وبگذارند, که ما یک ملت واحد شویم.

>>>   همانگونه من هفت کلمه شریفه
1- به نام پروردگار
2- کلمه پروردگاريگانگى اش و فرستاده اش محمد (ص) :
3- کلمه شهادت:
4- کلمه لياقت پرستشى
5- کلمه يگانگى پروردگار:
6- کلمه سزاورى عبادت :
لايق عبادت آفريدگارم
7 کلمه مسووليت گيرى عفو گناهگارى م
را دوست مى دارم به همان اندازه از لقب افغان نفرت دارم. اين نام شايسته شهروندان هندوکوهان نيست بويژه براى قوم شريف پشتون"!

معنى "افغان" چيست?
فغ عربى گرفته شده : فغ (مفرد) و فغان (جمع دو مفرد) افغان (جمع ) معنى ناله و دوناله و ناله ها

>>>   غ می گوید مرا امریکا در قدرت شا نده است خدا هم نمی تو اند مرا از قدرت دور کند

>>>   اول بايد قانون اساسى را تغير و لغت فغ و فغان و افغان را تغير دهيد. نام فارسى را حذف کرديد.

معادله رياضى الجبرى نوشتيد
افغان = نامهاى زياتر از يکدرجن ملت ها را

افغان= شيون٬ واهويلا٬ آه ٬ غالمغال٬ دعوا٬ زاری، صیحه، ضجه، عربده، غوغا، فریاد، ناله، نفیر، نوحه
افغان درفرهنگ هاى پارسى:

افغان . [ اَ ] (اِ) فریاد. (میرزاابراهیم ). فریاد و زاری . (آنندراج ) (انجمن آرای ناصری ) (مجمعالفرس ) (برهان ) (شعوری ). فریاد.زاری . فغان . (ناظم الاطباء). فریاد. فغان . (شرفنامه ٔمنیری ). ناله . (غیاث اللغات ). فریاد و غوغا. (مؤید). فریادی از دردی یا مصیبتی . (شاید مرکب است از (اَ) حرف ندا و فغان جمع فغ، یعنی ای خدایان . مانند: آمین عربی که خواندن آمن خدای مصریان است ). (یادداشت مؤلف ). زاری . ناله . (فرهنگ فارسی معین ) :

افغان دراشعارهاى پارسى

گر جهل ترا درد کردی از تو
بر گنبد گردان رسیدی افغان .
ناصرخسرو.

از خواندن چیزی که بخوانی و ندانی
هرگز نشود حاصل چیزیت جز افغان .
ناصرخسرو.

من هم از باد سربدرد سرم
ابرم از باد باشد افغانم .
خاقانی .

ز بس کاورد درد چشمش بافغان
گلوی خراشیده ز افغان نماید.
خاقانی .

در طواف کعبه ٔ جان ساکنان عرش را
چون حلی دلبران در رقص و افغان دیده اند.
خاقانی .

گرچه ز افغان مرا با تو زبان موی شد
در همه عالم منم موی شکاف از زبان .
خاقانی .

خاقانیا دلت را ز افغان چه حاصل آید
چون دل نیافت داور ز افغان چه خواست گویی .
خاقانی .

هزارت مشرف بی جامگی هست
بصد افغان کشیده سوی تو دست .
نظامی .

ز بس خنده که شهدش بر شکر زد
بخوزستان شد افغان طبرزد.
نظامی .

کزان پیش کافغان برآرد خروس
برآیدز لشکرگه آواز کوس .
نظامی .

نماند جانوراز وحش و طیر و ماهی و مور
که بر فلک نشد از بیمرادی افغانش .
(گلستان ).

بهر سو بلبل عاشق در افغان
تنعم از میان باد صبا کرد.
حافظ.

افغان ز تو شوخ نامسلمان افغان
افغان ز تو آفت دل و جان افغان
افغان بچه ای در دل تو رحمی نیست
از دست فغانی بچه افغان افغان .
(از آنندراج ).

- در افغان بودن ؛ در ناله و زاری بودن . نوحه سرایی کردن .
- افغان از دل برآمدن ؛ از دل نالیدن :
برآمد هر شب افغان از دل زار
چو روز موسی عمران فروشد.
خاقانی .
- به افغان آوردن ؛ به ناله درآوردن
ز بس کاورد درد چشمش به افغان
گلوی خراشیده ز افغان نماید.

افغان در پارسى کتاب تاريخ افغان نوشته سيدجمال افغانى:
سيد جمال الدين افغانى مى نگارد :"فارسها اين مردم را "افغان" ناميده اند ؛ به اين علت كه هنگامي كه آنان در زمانهاي قديم توسط بخت النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون مي كردند . از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسي معناي ناله وفرياد مي دهد آز آن زمانها بر آنان اطلاق مي شده است .
"عوام فارسي به زبان عاميانه اين مردم را " اوغان" مي نامند كه مشابه نام " پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق مي شده . اما بعضي از طوايف افغاني مثل ساكنين قندهار و غزني خود را پشتون و يا پشتانه مي خوانند . و بعضي هم مثل ساكنين نواحي خوست ؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه نا ميده اند ". ترجمه امين خوگيانى پسر" اسراييل خوگيانى چاپ کتاب 1940
اين دوبند متن ترجمه امين خوگيانى از کتاب سيد جمال الدين افغانى زير عنوان "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" مى باشد که به زبان عربی در سال 1901 در مصر منتشر شد.سيد جمال الدين افغانى ويا اسد آبادى که با "ال کابلى" هم دستخط دارد اين کتاب را در قرن نوزده نوشت ولى چاپ اش دراولين سال قرن بيست به فرمان آدمکش قرن, جانى بشرى عبدالرحمان خان چاپ شد.

شما افغان يعنى پشتون نمى خواهيد در اين ستان شيون٬

>>>   پا فشردن به درج کلمه افغان در تذکره برقی از سوی اشرف غنی بیانگر این واقعیت تلخ است که دولت وحشت ملی به حقوق سایر ملیت های ساکن درافغانستان احترام قایل نیست وبر خلاف نص صریح قرآن آنان را مجبور به پذیرش نامی میکنند که سنخیتی با آن ندارند وعلاوه بر آن کلمه افغان هیچ بار مثبت دربین جامعه جهانی ندارد، که آنرا پذیرفت واز امتیاز آن بهره گرفت کلمه افغان درذهن اکثر ساکنان کره زمین مساوی است به انتحار، انفجار، قاچاق وزرع مواد مخدر قتل وغارت وانسان کشی، پس چنین نامی به ملیت های متمدن افغانستان با گذشته درخشان تاریخی پذیرفتی نیست.

>>>   جای تاسف در این است که این دست نشان دهنده ها که ۳۰۰ سال روی قدرت تشریف دارند و کلی چک سفید از این بابت در یافت می کنن ،چی توقع داشتید ، باید هم چنین کاری رو می کردند ، به نظر حقوق بگیران دیگر اقوام کشور افغانستان در قانون اساسی درج نیستند ؟

>>>   ما مردم غیر پشتون افغانستان افغان نیستم افغانان به قوم پشتون تعلق دارد ،خواست ما از پارلمان این است که در شناسنامه هر شهروند هویت قومی ـ تاجیک، هزاره، پشتون، ازبک ـ ذکر شود و ما مخالف تعمیم هویت افغان به شهروندان افغانستان هستیم. به این دلیل که هویت افغان متعلق به قوم خاص یعنی پشتون است و هویت دیگر شهروندان را بازتاب نمی‌دهد.

>>>   مرد م 80 فیص افعانستان افغان نیستم افغانان به قوم پشتون تعلق دارد ،خواست ما از پارلمان این است که در شناسنامه هر شهروند هویت قومی ـ تاجیک، هزاره، پشتون، ازبک ـ ذکر شود و ما مخالف تعمیم هویت افغان به شهروندان افغانستان هستیم. به این دلیل که هویت افغان متعلق به قوم خاص یعنی پشتون است و هویت دیگر شهروندان را بازتاب نمی‌دهد.

>>>   همه ملت با تغییر نام موافق است چون نام اوغانستان نحس است که مردم تا به امروز وقت خوش نداشته جز عذاب و بد بختی شاعر شرین سخن و نغز گویی هم با شعر نحوست و بدیمنی این نام را گوشزد کرده است:
ز سگ غف غف ز زاغان غان گرفتند***حریفان اسم او افغان گرفتند
اگر این نام نحس از روی این کشور نفرین شده بر داشته شود اقبال و سعادت روی خواهد نمود .مردم به سوی سعادت و دولت آغوش خواهد گشود و این خمودگی وافسردگی که نام یک قوم بر اقوام دیگر تحمیل شده سایه سنگین و پلید خود را از سر مردم این سرزمین دور خواهدنمود. سرزندگی و نشاط برای آبادنی همه را فرا می گیرد و تمام کسانی که تابعیت این کشور را دارد به آن افتخار خواهد کرد. اکنون نام افغان به عنوان دشنام بکار می رود و همه از تابعیت این کشور بی زار است .پس با دلیل منطقی و فلسفی وسیاسی وعقلی و خرد جمعی تغییرنام این کشور لازم و ضروری است
بهلول

>>>   چه زیبا است
حبیب الله یوسفزی

>>>   بله کار درست همین است

>>>   اگر تو افغان نیستی برو زود برای از افغانستان. اینجا ملیت اگر پشتون یا تاجک یا هر ملیتی که باشد، به تنهایی جای ندارد.
افغانستان از افغانها است و نه خاص برای تاجک ها ویا پشتون ها و غیره.
شبگرد

>>>   من شکر افغان هستم و به افغانیتم افتخار میکنم. من هم پشتون نیستم اما پشتون های افغان را دوست دارم، چون
وطنداران من هستند. پشتون هایکه افغان را بد میبینند هم هرگز دوست ندارم.
عبدالشکورافغان

>>>   زنده باد افغانستان!
زنده باد افغان!

>>>   خنده آور است! فقط 4 نفر افغان نیستند.
و باقی همه بر حق و کاملآ بجا مخالف تفرقه اندازی و شرورت و احترام به همدیگر هستند.
منصور از دایکندی

>>>   اسمعیل یون یک «فاشیست نو» شناخته شده است۰

>>>   این هم ادامه سیاست اوغان سازی وادامه سیاست مقام دادن و کوچ دادن قبایل پشتون پاکستانی و کوچی های جهت تصاب سرزمین کهن خراسان میباشد۰ اهل قبیله خیلی مکار است، از هر فرصت ممکن در پیشبرد اهداف فاشیستی خودش استفاده میکند۰
سیاست های فاشیستی را که حمید گل مومهند پاکستانی و هاشم جلاد برادر نادر غدار دیره دونی شروع کرده بودند اولاده قبیله هنوز هم به پیش میبرد۰

>>>   بی انصافی بزرگی در حق این مرز و بوم و مردمانش شده۰ نام این کشور باید تغیر بخورد۰ چند تا خائن و وطنفروش با معامله با استعمار همه چیز را مطابق میل خود و قبیله خود رقم زده اند۰ این معامله ها هنوز هم ادامه دارند۰ من دیگر نمیخواهم افغان یا اوغان خوانده شوم۰ ننگ و عارم باشد۰

>>>   نام این سرزمین تا زمان امیر محمد افضل خان هم خراسان بود و موصوف حتی به نام امیر خراسان برایش سکه هم ضرب زده است۰ در زمان پسرش امیر اعبالرحمن خان بعد از سازش او با انگلیس، وی نام کشور را به مشوره انگلیس به اوغانستان تبدیل کرد۰ انگلیس به امیر پول و سلاح داد تا اقوام دیگر را قلع و قمع نماید۰ همان بود که لشکر کشی های امیر برای سرکوب اقوام دیگر زیر نام ازبین بردن ملک الطوئیفی زیر نظر انگلیس شروع شد۰ وحشی ترین این مظالم برضد هزاره ها انجام یافت، همچنان مردم نورستان امروزی درین میان به زور برچه مسلمان ساخته شدند۰ نام افغاستان در زمان امیر اعبدالرحمن خان توسط انگلیس بر این مملکت تحمیل شد و سابقه ۵۰۰۰ ساله چه بلکه این نام سابقه ۱۵۰ ساله هم ندارد۰
آهنگر

>>>   همه اینها پنچرمین هستند. تا دیروز اسم غلام بچه هیچ شرم برایشان نبود ولی امروز به اسم پاک افغان توهین میکنند. ایا اسم افغان بد است ویا به اصطلاح غلام بچه.

>>>   وحدت ملی در حال زخمی شدن است خدا خیر کند
فضل

>>>   کسی که افغان نیست ازافغانستان نیست و ازافغانستان این بی غیرت ها برآید وبگوید که ایرانی ویا پاکستانی ویا تاجکستانی است هویت خود راروشن بسازد این شعاربدردنمی خورد.
زنده باد افغان وپاینده باد افغانستان... به کسانی که شعارمیدهد که افغان نیستم.
وطن دوست.

>>>   این تظاهرات کدام نتنیجه ای را در پی ندارد این مردم تماما از معلم عطا دستور گرفته و این تظاهرات را به پاه انداخته اند و پشت این تظاهرات دستان ... و ملیادر افغانستان معلم عطا است .
معلم عطا

>>>   ما همیشه شعار افغانستان بود اما متاسفانه با دامن زدن موضوع قومی وتوهین با اقوام غیر پشتون مردم افغانستان مردم دیگر مجبور ساخت که علیه چنین موضوعات برخواست ومبارزه واز حق حقوق شان دفاع نمایند

>>>   آفرین بر شما مردم شجاع و افغانستانی حالا وقت شماست که این فاشیست های خدا ناترس ره پاسخ دندان شکن بدهید ... بر فاشیست ها باد که در تاریخ افغانستان غیر از دزدی وطن فروشی کشتن برادر توسط برادر و جور کردن زینه کاخ توسط استخوان های برادر که از یک ...کرده... تر بودند انجام دادند ولی حالا قرن قلم وسواد است نه تحمیل کردن کلمه افغان بالای همه اقوام این خیال پلو ره از سر خود دور کنید
کابل
اجمل پنجشیری

>>>   آن ناجنرال پشتون و نوکر چتلســــــــتان که به اقوام شریف افغانستان تو حین کردند باید بمیرد و اعدام شود !!!!!!

>>>   ...هرکس که افغان نیست جاسوس بیګانګان است و افغانستان خانه مشترک تمام افغانان است بناء کسانیکه خودرا افغان نمیدانند میتوانند به کشورهای ابایی خودبرگردند وبا اباواجداد خود درکشورهای ابایی خود به زندگی خود ادامه بدهند
مرتضی ازفنلند

>>>   تفرقه افگنی خوب نیست خصوصا درین مقطع ما بیشتر به وحدت ملی نیازداریم واگراقای طاقت ان حرف هاراگفته باشد ان گپ هایش را محکوم میکنم.اگراین گپ ها را گفته باشد باید توسط تمام تلویزیون ها ازمردم غیرپشتون معذرت بخواهد
کابلی

>>>   آفرین شیر بچه ها کشورمان بهترین شما درنزد الله ج با تقوا ترین تان است .

>>>   افغان یعنی یک افغانی= یک روپیه ؟؟؟
افغانستان وطن است
افغانی واحد پول است نه قومیت یا ملیت

>>>   چقدر شما مردم کلان گو شده اید افغان نمی خواهی برو تاجیکستان برو ازبکستان برو پیش اقوام خودت
اوغانستان جاویدان

>>>   زیاده خواهی پشتونها به جایی رسیده است که می خواهد نسل و نژاد ما را عوض کنند. اسم کشور ما را به نام خود کرده و حالا می خواهند که تمام غیر پشتونها از هویت خود دست بردارند و بگویند که ما همگی افغان و پشتون هستیم. کاری نکنید که غیر پشتونها به خاطر این کار شما دوباره اسم کشور را به اصلش برگردانند. چرا شما دوست ندارید که با تفاهم و دوستی و امنیت زندگی کنید و پیوسته چالش انگیزی می کنید. به زبان ما شما کار دارید به قوم و هویت ما شما کار دارید به طرز زنگی ما شما دست اندازی می کنید! اینها فساد و فتنه ایجاد می کند اگر بر این کار تان پافشاری کنید کشور به سوی نابودی کشانده می شود. از زمانی که شما وارد کشور شده این بدون وقفه کشور تخریب شده و هنوز هم که از طرف شما این کشور روزش به شب تبدیل شده است. آرام نمی نشینید و به حق تان قناعت نمی کنید و دوست دارید اربابی کنید.

>>>   کسی که میگوید هر کس که از افغانستان نیست بر آید
من برایش میگویم که من از کلمه افغان نفرت دارم و در دهن او اشخاصی میزنم که تاجک بودنم را از من بگیرد چرا که حالا سمت شمال از برادرهای تاجک هزاره و اوزبک هستند پس ما با همیم تا از ملیت خود دفاع کنیم و به اوغانا یک توصیه مکنم که حالا قرن ۱۷ ۱۸ نیست قرن ۲۱ است و او آرزو های شوم خود ره با خود به گور ببرید شما فاشیست ها. زنده باد از رهبر فرزانه ما ستر جنرال استاد عطا محمد نور
اجمل پنجشیری

>>>   این چه میگویند در زیر سایه تانک های امریکایی چقدر دیده درای شده اند این غلام بچه ها بابه ، 5 تن این اجنبی ها که میگویند افغان نیستم شاید هم پاسپورت کدام کشور دیگر را گرفته باشند. در غیر از آن گاو پیر کنجاره خواب میبیند. زنده باد افغانستان زنده باد نام مقدس افغان... بر دشمنان افغان و افغانستان.
سمیرا ازکابل

>>>   پشتونها(افغانها) باید به همان کشوری برگردند که از آنجا داخل افغانستان شدند یعنی به پاکستان برگردند و دست از سر مردم خراسان بردارند.بهترین نام برای ای سرزمین خراسان است و نه نام قلابی افغانستان که انگلیسها 150 سال پیش اختراع کردند و بالای این مملکت گذاشتند.

>>>   ما همه افغان هستیم کسیکه در افغانستان زندگی میکند افغان است افغان یک لفظ است ما خودمان بد هستیم چون افغانیت به ما وشما چیزی نگفته و... بر کسانکه بین افغانها تفرقه می اندازد ما همه اقوام به یک دیگر ضرورت داریم من پشتون هستم اما اگر کدام کسی به هزاره و یا تاجک دشنام و یا بد بگوید سخت مخالف آن شخص خواهم بود .و... به کسانیکه افغان نیستند

>>>   آفرین به این شیربجه های خراسان، من افغان نیستم: افغان = اوغان یا پشتون، من تاجک هستم.
کابلی

>>>   این همه کار خارجیها و کار مزدوران انها است.ملت افغان در آن دخیل نیست.
افغا بچه گک

>>>   ... به کسانی که بین افغان نها تفرقه می اندزد ما هم افغان هستیم واز افغانستان هستیم....بر مزدوران و نوکرانی خارجی.
زلمی

>>>   حیف وصد افسوس است بحال این ملت نادان وجاهل دنیا در کجا وما در کجا شرم است مردم در مریخ ومادر قهر زمین حیف وقت تان بحال وبیدار شوید بس است قلندرشاه

>>>   حالا از هر زمان دیگری نوشتن ملیت ها در تذکره نفوس حتمی می باشد .

>>>   من اول افغان استم بعد تاجییک
من اول افغان استم بعد پشتون
من اول افغان استم بعد اوزبیک
من اول افغان استم بعد هزاره
من اول افغان استم بعد ترکمن
من اول افغان استم بعد عرب
من اول افغان استم بعد پشه یی
من اول افغان استم بعد ایماق
سنگشکن از کابل

>>>   زنده باد افغانستان! زنده باد وطنداران عزیزم از تمام ملیت ها!
غفور افغانی

>>>   تاجیک هستی برو تاجیکستان

>>>   فقط پشتونها قبول دارند که اوغان هستند (حدود سی فیصد) هفتاد فیصد اوغان نیستند تاجیک هزاره ازبک و .... هستند. زنده باد خراسان که نام یک قومیت نیست و وحدت ملی می آورد. خود نام اوغانستان تفرقه می آورد. اگر راست می گویید رای گیری کنید تا معلوم شود اوغان بیش از سی فیصد نیست. من هم برادران اوغان خود را قبول دارم اما آنها سی فیصد هستند نه صد فیصد.
میرویس

>>>   طاقت راست گفت که اوغان یعنی پشتون به همین دلیل نام این کشور باید چنج شود به نام باستانی آن یعنی خراسان

>>>   افغان بودن به ما نان وآب نمیدهد ونه مایه کدام افتخاراست .امروزسردمداران ما بنام افغان بودن چه خیانت وجنایت های شرم آوری نکرده اند که ازگرفتن نام ان انسان خجل میشود .بس است دیگه سر نام افغان بودن نه پیچید بالای انسان بودن فکر کنید .ماکه افغان بودیم چه کردیم .فقط وطن خودراخراب کردیم ومعامله کردیم ,مردم خودرا گشنه یک لقمه نان ودربدرساختم .افغان بودن افتخارنیست بلکه آدم بودن افتخاراست .آنهایکه افتخار میکنند ووطن خودرا ساختن برای مردم خودرفاوآسایش آورده اند.ما بنام افغان بودن درطول تاریخ چه کردیم وچه افتخارداریم ؟جزخراب کر دن وطن ,برادر کشی ,قاچاق بری ,فساد ورشوه خوری ,مزدور بیگانه بودن ,پا به گلوی ضعیفان ماندن , ازخون مردم برای خود قصروآسمان خراش ساختن ,دیگر چه کردیم ؟! بس است دیگه .
همایون ازکابل

>>>   میگن یک روز افغانها تمام جهان ره تصرف میکند ؟
چرا که خارجی ها در آنوقت ده مریخ زندگی میکنند هاهاها
اگر این(اوغان) اسم خوب میبود در جهان عزت و شرف میداشت
چرا که؟
۱ مقام سوم در فساد
۲ مقام اول در کوکنار
۳ در جهالت بعضی افراد مقام اول (سر بریدن افراد معصوم ملت)
و گذاشتن مواد منفجره ده لنگی و شکم (توبه کدیم خدا یا)
۴ وقتی در میدان هوایی خارجی ها اگر بفهمند که تو اوغان هستی ۹۹ قسم تو ره تلاشی مکنند
پس به چی علت ملیت خوده اوغان بنامم ؟
زنده باد تاجکان هزارستان ووووو
اجمل پنجشیری

>>>   جنرال طاقت خودش نا اهل ... است باید اعدام شود.
ابوزد آزادبیگ هزاره از کابل

>>>   دوستان عزيز
من پشتون هستم وبه فاميل خود كه همه فارسي گپ ميزنند افتخار ميكنم من تمام اقوام وطنهم را به مانند يك باغي كه گل هاي مختلف به زيبايي ان هنوز هم زيا نموده است را دوست دارم طاقت ويون وسنجر ما را هر گز از هم جداً ساخته نميتوانند وازهمه شما خواهش ميكنم كه اشخاص زيدخل را مورد حمله علمي قرار بدهيد نه اقوام را انهم احساساتي
سيد جلال از بره كي راجان لوگر

>>>   کی داغستان من افغانستان میشود کی فغانستان من خراسان میشود کی این ملت بدبخته من از خواب بیدارمیشود کی مرده بی کفن من در یک قرستان جابجا میشود کی این قبیله گراهی روسوا میشود کی ملت من آگاه میشود من که ناله هر روزه دارم کی دعای من به جا میشود
بااحترام خلیل

>>>   اوغان ها 60 فیصد اند نه 30 فیصد لابد در مناطق شمال 30 فیصدند برو تاجیکستان بچم

>>>   در کتاب سقوی دوم که توسط اسماعیل یون مالک تیلویزیون ژوندون وچند نفر افغان ملتی دیگر نوشته شده است ، به این نکته تاکید اکید شده است ویکی از مواد اصلی و مهم این کتاب را تشکیل میدهد. و این طور آمده است به خاطر اینکه افغانستان همیشه در تحت سیطره وتسلط پشتون ها باقی بماند باید ایدهء افغان وافغانیت هرچه بیشتر در بین مردم تبلیغ گردد . تا سایر اقوام به مرور زمان هویت خودرا از دست داده وهویت افغانی یعنی پشتونی را بپذیرند. بعد از نشر این کتاب اکثر متعصبین پشتون وبه خصوص افغان ملتی ها وظیفه ودَین خود میدانند تا افغان وافغانیت را در بین مردم تبلیغ کنند. تا به این ترتیب یک تعداد مردمان ساده لوح دیگر اقوام را فریب داده وبه مرام شوم خود نایل آیند ورنه در خفا همه پیروان کتاب دویمه سقوی افکار فرسودهء مانند طاقت را در سر می پرورانند. طاقت هم که از فلسفهء کمونیزم دل سرد شده بی طاقت گردیده وبه فلسفهء قوم وقبیله پناه برده وظیفه گرفته تا به این کار مبادرت ورزد.

>>>   ... کلمه افغان توهین آمیزه این شاها ن بی سواد گذشته اگه عقل میداشت یگ اسم قشنک برا کشور میذاشت هم پول افغانی هم ملت افغانی خند ه آور است جناب کرزی صائب تو کی عقل شعور بالاتر نسبت به هم کیشان خود داری یگ چشمگ زده ونام ای کشور را عوض کن تا خدا ومردم ازت راضی باشه
نسل نوین

>>>   من پشتون هستم. افغان نیستم.
کشورم باید پشتونستان شود و نام افغانستان گم شود.
زلمی زیرک

>>>   از روزیکه نام افغانستان دراین سر زمین نهاده شده وپشتون های که این نام را برآن گماشتند تاامروز غلام بیگانه بوده اند وقسمت اعظم خراسان کبیر را با سازش وزدوبندهای خائینانه به گشورهای هسایه واگذار وساده بگویم خاک فروشی نموده اند وکشور رامحاط به خشکه نموده اند تا امروز ساکنین این سرزمین رنج خیانت این قبیله سالاران بدوش می کشانیم دیگر به این مغاره نشینان کوچی وقت نمیدهیم تاهویت انسانی ما را به یغما ومعامله گری نمایند من تاجکم هیچگاه افغان یعنی پشتون نیستم واز پشتون بودن نفرت دارم...

>>>   نام واقعی سرزمین فعلی ((اف غ ا ن س ت ا ن)) درکتب تاریخی خراسان امده است ولی با توجو به وجود این نام درایرن بهتر بنظرم میاید که اونرا ((کشورمان را )) خوراسان شرقی بنامیم زی را 70فیصد مردم اوغان نیستند بلکه 3فیصد اوغان میباشند .اسامی دیگر که خوب هستند وپیشنهاد می کنم پارسه خورستان - هزارستان -تاجیکان .ایران -دهدشت

>>>   من افغان تاجک هستم و افغانیت خود افتخار داشته و دارم .
مخصوص تفرقه انداز ها...
احمد جمیل افغان افغان افغان.

>>>   وای وای وای ازدست شماهای بی وطن وبی فرهنگ فقط ازدست شماهای است که افغانستان به این روزبدافتیده است اگر شماها افغان بودید هیچ وقت اینطور نمی سود
سیدالرحمان فیضان از میدان وردگ

>>>   مشکلات افغانها در اصلیت شان نیست .هیچ فرقی ندارد که کی از کدام قوم است ؟مگر چیست و تفکر ش چیست و به خاطر و برای چیست؟
اگر از حقیقت تیر نشوم در مهین پاک ما مشکلات انقدر زیاد است که همه میدانندو مسله مسنویی قوم و قوم بازی را رهبر های بی مغز و بی عقل ما پیش بیسوادان می اندازند. صحتمند ارام و موافق باشید.
احمد احمدزی

>>>   این را اول طاقت فاشیست در تلویزیون گفته که اوغان یعنی پشتون، و درست هم گفته۰ آنهائیکه در تظاهرات شرکت کرده اند و اعتراض کرده اند هم کاملاً درست میگویند۰ افغان = پشتون و اکثر ما افغان نیستیم۰ این نام افغان در لویه جرگه ساختگی سال ۱۹۶۳ بجبر و ریا بالای بقیه مردم تحمیل شد۰

>>>   وقتیکه من نام افغان و افغانستان، که معادل نام قومی پشتون هستند را، بصورت رسمی بحیث نام های رسمی و ملی هویت خود قبول میکنم، تو هم باید بدانی که حفظ هویت قومی من، و احترام به آن هویت اصلی من، حق من است که تو هم باید به آن احترم کنی۰ ورنه هیچ کدام اینها قابل قبول نیستند و همه مسائل باید دوباره از نو و عادلانه باید تعین شوند۰

>>>   وزارت خارجۀ اسرائیل تائید نموده است که دولت اسرائیل تحقیقات گستردۀ را جهت شناسائی قبایل پشتونهای افغانستان و پاکستان که اصلیت یهودی دارند آغاز نموده است .
پروسۀ یهودی سازی قبیلۀ پشتون در افغانستان از چندین دهه بدینسو جریان دارد و ما شاهد روزی خواهیم بود که رسانه های خبری گزارش گرویدن ملیونها تن از پشتونهای افغانستان به آئین یهودیت را در اثر تلاشهای همه روزۀ اسرائیل به نشر خواهند رساند. تعداد زیادی از سازمانهای غیر حکومتی در اسرائیل همین اکنون مصروف جستجوی قبایل گمشدۀ خود اند.
اسرائیل نهایت تلاش دارد تا قبیلۀ پشتون در افغانستان را که نفوس آنها تقریبا 15 ملیون تن می باشد به دعوای اینکه اصل آنها یهود اند به آئین یهودیت برگرداند. تا کنون ده ها نهاد وسازمانهای یهودی تماسهای متعددی با سران قبایل و رهبران پشتون که در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان قرار دارند انجام داده اند وهمچنان ده ها جلد کتاب یهودی را به زبان پشتو ترجمه گردیده و در آنها از اصالت یهودیت پشتونها و خصوصیت یهودی آنها توضیح داده شده است. همچنین در این کتابها توضیح داده شده است که پتانها نسب شان بر میگردد به ( افغان بن شاوول ) که در تورات از شاوول منحیث اولین پادشاه یهودی در سرزمین فلسطین نامبرده شده است.

>>>   انتقات کار ی اسان است بیاید راه کار پیدانید که چه کار کنیم که راه نجات باشد یک دفعه ی از شری این گپ ها خلاص شویم امید است که در این موضوع گپ زده شود
حقیقت بین

>>>   سلام به خواننده!
از خواندن بعضی فساد افروزان که خودرا افغان نمیگویند خجالت هم نمیکشند بسیار متاسف شدم. نام رسمی این کشور افغانستان عزیز است و به این نام هر تبعه حلالی که متولد افغانستان است افتخار باید کند و از شر اندازان وکه دست چند ستمی و کشور های مغرض در عقب آن ها است آگاهانه باید برداشت کنند . سر بلندی و شگوفاهی افغانستان در وحدت و همدلی ماست بنآ در پی پروپاگند مغرضین و ... نروید وحدت ملی تانرا حفظ کنید کسی که از نام افغان متنفر است لطفآ از افغانستان خارج شود ورنه شیر بچه های این کشور بسراغش می آیند. و درسی برایش خواهد داد که تولد خودرا بیاد خواهد آورد.
افغان

>>>   اگر پشتون استی برو پشتونستان (چتلستان) ...
غم خورک کابلی

>>>   من افغان هیستم

>>>   درطول تاریخ اوغانها معامله گربا خارجی ها بودن به همین خاطرپادشاهی کردن.
... خراسانی

>>>   ... بر کسانیکه به نام قوم امتیاز طلبی می کنند و این نفاق را میان امت مسلمه به میان می آورند افسوس به حال شما که از هر قوم باشید.
چرا خود را زیر نام امت یاد نمی کنید که همه ما امت بهترین عالم پیامبر اسلام و اشرف رسول هستیم. تا به کی نفاق و نفاق و به آسیاب دشمن آب اضافه می نمائیم،
یکبار به قرآن آن راهنمای بشریت هم سری بزنیم.
فاروقی

>>>   نام قلابی افغانستان را انگلیسها 150 سال پیش اختراع کردند و بالای این مملکت گذاشتند.
خالو

>>>   من انتظار میمانم که معلوم شود دادستانی کل افغانستان گفته است که به مجریمین برخود میکند به کسانی که در شبکه قبیله گرایانفاق میان ملت میندازم معلوم خاهد شد که این دستگاه در خدمت قبیله گراین باقی میماند یعنی میتواند قبیله گرایان را مجازات کند فکر نمی کنم ولی انتظار میمانم برای مهم معلوم خاهد شد که حکومت در کل قبیله پرست است
فضلی

>>>   برادر های عزیز !تاریخ بشریت در عدود میلیونها سال در زمین جریان دارد و در طولی این سال ها خون یکدیگر صد ها هزار بار یکجا شده و حالا شما...میخواهد در یک سال انرا جدا سازید؟
در افغانستان فعلی مشکلات مردم نسبت به خواهیشات بیجا شما بسیار زیاد است اول مردم را خوشبخت و ارام بسازید بعد گپ های بیجا و خالی را حل کنید.
وطن دار سابق تان.

>>>   به جواب آنکه گفته تاجیک ها بروند تاجیکستان باید بگویم که تمام پشتون ها... بروند به پشتونستان خود تحت اثر پنجابی ها

>>>   کسانیکه خودرا افغان نمیدانند ولی درافغانستان به سر میبرند واز اب وهوای افغانستان استفاده میکنند معلوم میشود که برای جاسوسی به افغانستان امده ورنه افغانستان خانه مشترک تمام افغانها بوده به هرقوم که مربوط باشد
جمال ناصر ازممبیی

>>>   غیر پشتون ها باید ازین به بعد کشور را بنام خراسان یاد کنند که نام تاریخی آن بوده است.قبایل پشتون از پاکستان به مناطق جنوبی خراسان کوچ و مسکن گزین شدند و بعد حاکمان محمد زائی زمین های حاصل خیز دولتی را بصورت مجانی برای شان در بعضی مناطق شمال دادند که همی حالا ... در بین غیر پشتون ها زندگی میکنند و با طالبان همکاری دارند.
رسا

>>>   در انتخابات رياست جمهوري آينده به كانديدي راي دهيد كه سر شماري نفوس كل كشور جز برنامه هاي كاري اش باشد .
چون تا زمانيكه گليم اكثريت و أقليت از اين سرزمين چيده مردم ما از دست اين اكثريت هاي دروغين و انتحاري روي خوشبختي را نخواهند ديد .

>>>   تـاجـيـكـم من تـاجيـكم بـا تـاجيـكـان من زنـده ام

اينكه جعل است نـام كشور نـزد خود شرمنـده ام

كـي تـوانـم مـن پـذيـريـم هـويــت جـعلـي بـخـود

مـن كـه از اصل و نسـب يــك تـاجـيـك فـرزانـه ام
ش شرفيار

>>>   برادران عزیز / غیر افغان / غیر پشتون یا اوغان ( تاجیک, هزاره , ازبک ترکمن , ایماق پشی ی ,بلوچ ....)از دید من و در مقایسه با گذشته های ١٠٠ سال اخیر .. در مسله درج هویت غیر پشتون ها باختند .. چون درج هویت های قومی در شناسنامه ها در ١٠٠ اخیر در هر رژیم وجود داشت .. همان گفته بودند که بگیرش که نگیرد یا در تب بگیر که به مرگ راضی شود .. اوغان ها درج واژه افغان را در چانه زنی گرفتند , مانند اینکه سرود ملی پشتو ´ساختند و از ٢ زبانه شدن ان جلوگیر ی و برابری شهروندی را دور زدند و در بدل ذکر نام اقوام را در سرود پشتو جا زدن و همه را هم افغان خواندند .." این بار درج واژه افغان را محکم گرفتند که دیگران از ذکر نام اقوام شان بگذراند , چون در پاسپورت هم هویت افغان است و در شناسنامه هویت ملی آنقدر مهم نیست و بسیار کار برد داخلی دارد تا خارجی ...
از طرف دیگر ما کدام امتیاز با عدم درج هویت های خود نگرفتیم بلکه از دست

>>>   افغان در قاموس انگلیسی سک تازی یا سک وفادار معنی میدهد- زمانیکه انگلیسها وفاداری افغانها ی صوبه سرحدی و مرزی خراسان را بخود بخصوص شاهان فغان را بخود دیدند - نام خراسان را به سکهای وفادار یا فغانستان گذاشتند- البته که درین میان روسها نیز همنوا با فغنه ها - یک خط حایل میان شوروی سابق و هندبرتانوی سابق - به این نام غیر انسانی با انگلیسها همنوا بودند.
وگرنه به آنهاییکه به نام افغان افتخار دارند- از آنها سوال دارم که آیا معنی افغان یا فغان را میدانید؟؟؟
پس اگر معنی این نام افتخار آمیز برای تان است- لطف کنید معنیش را بنویسید - تا ما هم آگاه شویم.
کابلی

>>>   نلسون ماندلا این رادمردی بزرگتاریخ ومبارزه خستگی ناپزیر ماندلا وهمکارانش به عنوان یکی ازطولانی ترین وپرقربانی ترین مبارزات که تاریخ ندیده است برای رسیدن به عدالت اجتماعی وبرابریکه به حقوق شهروندی مبدل شد افریقای جبوبی یگانه کشوری است که دروضیعت بعد ازجنگ فقط عدالت همدیگر پزیری واشتی جویی حرف اول رازد نلسون ماندلا الگوی متفاوت از خشونت پرهیزی ماندلا در اولین سال پس از ازادشدنش اززندان به او زندان که بنامی رامن سفر کرد وزندانبانی که بیشترین شکنجه را براو روا داشته بود بدون قیدشرط انهارا بخشید درزمانیکه ریس جمهورافریقا جنوبی شدهوهیچ گاهی انتقامگری از عوامل رژیم اپارتاید نپرداخت وانتقام جویی را به شدت سرکوب وقربانیان جنگ وبی عدالتی را در محراق توجه عدالت انتقالی قرارداد دریک جامعه پس ازجنگ برنامه عدالت انتقالی تاسیس شد مجرمین وادارشدند به خانوده های قربانیان غرامت بپردازندویابخانوده های قربانیان حقیقترا بگویند ارین خاطر افریقای جنوبی به خطربی سباتی سیاسی واجتماعی مواجه نشدند باتوصل به شیوهای انسانی عدالت اجتماعی در ان جا معه تامین شد بیاید خشونت رامثل ماندلا سرکوب نمایم ریشه کن ونابودنمایم عدالت اجتماعی را جایگذین نمایم بیاید علیه بی عدالت ونابرابری جهل وبسوادی مبارزه خستگی ناپزیرنمایم واین بیدادگر ی و تعصب وجاطلبی هارا نابود سازیم زنده باد ازادی اسقلال عدالت اجتماعی. نامی این رادمردیبزرگ نلسون ماندلاضدی اپرتایدوخشونت جاویدانبادنام اینمردبزرگ
باحترام راسیخ

>>>   من افغان نیستم من از کشور خراسانم خراسان کبیررر

>>>   من افغان نیستم، من خاک ووطن ندارم، فقط دالر را میشناسم وزیر سایه امریکا تا چند مدتی خیزوجست میزنم . فقط دالر بده وحدمت بخواه.

>>>   دولت مردان پشتون با پافشاری انکار نمودن هویت اقوام غیر پشتون با خدا محاربه میکند خدا در قران فرموده شمارا قوم قوم قبیله قبیله ساختم تا هویت داشته باشید ..
اواره

>>>   جمال ناصر خودت در همان ممبیی باقی بانی بهتر است چون نمیدانی که اسم اصلی این دیار خراسان است و افغانستان یک نام جعلی و تحمیلی است که به مشوره انگلیس اولین بار در زمان امیر اعبدالرحمن خان این دیار را به آن بدنام کردند۰
آهنگر

>>>   ... بر همه کسانی که ملیت خود را نسبت به افغان بودن خود ترجیع میدهد.
...بر ان کسانی که افغان بودن را صرف به ملیت خود ترجیع میدهد.
ای نوکران سرسپردۀ پاکستان و پشتونستان و انگلیس این تفرقه اندازی شما دایم بلای جان خودتان و اولا اولادتان شده. شرم کنید بس است. اولاد تان ننگ منکند به این افتخارات بی جا وبی مورد.
رویا

>>>   سلام براي هموطنان عزیزم
بخدمت عزیزانیکه میګویدپشتونها یک قبیله اسرییلی است عرض می شود
که برادر محترم این سخن تان به بی علمی تان دلالت می کند هرانسان خداوندج دریک قوم پیدانموده است وخودش خوب میداند برای دیګران حق اعتراض برعلیه خداوندیکتانیست ازهرقوم که هستی ازهرکجا که هستی بهرشکل که هستی وقت بهترین انسان میشوی که تقوی بیشترداشته باشید وبرای انسانها مصدر خدمت واقع شوی واخلاق خوب داشته باشید ودل وقلب دیګران را ازرده نسازید کجااست این صفات
امااسرییلی بودن نه اینکه عیب نیست بلکی مایه افتخارشاید حتما باشد اګربحث قبل ازدین مقدس اسلام مطرح باشد میدانی که بنی اسراییل یعنی اولاد یعقوب ع
واګرشمادرکی ازقران عظیم الشان باشید می بنی که اکثرت پیامبران خداوند درین قوم امده است خداوندج می فرماید‌(تفسير مجاهد (ص: 304)
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنْبِيَاءَ وَجَعَلَكُمْ مُلُوكًا وَآتَاكُمْ مَا لَمْ يُؤْتِ أَحَدًا مِنَ الْعَالَمِينَ (20) خلاصه) اینکه یادکن وقتیکه موسی ع ګفت برای قوم خویش ای قوم من یادکنیم نعمتهای خداوند اینکه خداوندج درمیان شمایان انبیاې فرستاده وشمایان رابادشاهی نصیب نموده وبرای تان داده که درجهان برای کسی دیګه نداده است ) وموسی ع یکی ازپیامبران بزرګ خداوندج که ازرسولان الوالعزم است که من وتومکلف هستیم که براوایمان بیاوریم ورنه مسلمان نه میمانیم زیراکه مسلمانان برهمه پیابران خداوندج ایمان می اورد (تفسير ابن أبي حاتم - محققا (2/ 698)
لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
مایان درمیان انهاهیچ فرق نمی نمایم ومایان برای همه شان تسلیم هستیم
این ګفتارمسلمانهادر قران کریم است
وموسی ع ازبنی اسراییل بود یابه اصطلاح دیګر ازقوم پشتون بود مثلی که شما برای این اشاره داشتی که پشتونها اسراییلی است وهچنان می فرمایید(تفسير مجاهد (ص: 201)
يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ (47)
ای اولاد یعقوب یادکنیم نعمتهای من راکه برشمایان نمودم واینکه من فضلیت دادم شمارابرهمه جهانیان ) اینکه خداوندج برای پشتونها فضیلت برهمه مردم داده ګپ خوب است برای انان
وهمچنان عیسی ع نیزازین قوم پشتون (اسرییل) است واکثربیامبران خداوندج ازین قوم است
وامادردین مقدس اسلام هرکسی که ازانها مسلمان شوده خداوندج ازوبسیار ستایش بعمل مثل عبدالله بن سلام که یک عالم بزرګ اسراییل (پشتون) بودمسلمان شود ودیګران خاوند ج برای شان بسیاراشارات داشته است که موضوع دراز میګردد
عزیزان پشتون اسراییلی است چه نقصان دارد حالااین بخش ازاسراییل ایمان اورده ومسلمان هستنداګرشماهمه پشتونهاراکافرمیدانی این بازحرف دیګر است که لاییقیت بحث ندارید ومسلمان راکافرګفتن خود انسان راازدایره اسلام خارج می کند وتقریبا ۵۰) میلون مسلمان پشتون درجهان راتکفیرمینماید کسانی بدهستند که ایمان نه اورده
ایاتومیدانی که چند قرن پيش یعنی پيش ازرسیدن دین اسلام به این سرزمین بزرګان عبادت چه می کردند طبعا عبادت اتش وبوت وګو می کردندوحال این مابرای شمایان ګفته نمیتوانیم که شمااولاد بت فرست یاګوفرست هستی ابدا
شماالان برادرمسلمان ماهستی اګراین رامایعنی قوم پشتون برای شماګفتم بسیارجاهل هستیم که برادرمسلمان خودرا ازنسل بت فرست بګویم وامادرباره شمااین فیصله رابرای مردم باانصاف وعاقل میمانیم که انها فیصله کند
شرافت

>>>   اقای جمال ناصر شما به یک مسئله خیلی مهم اشاره کرده اید ولی کسانیکه به همچو مسایل دامن میزنند اکثریت مطلق شان جاسوسان بیگانگان هستند ورنه تاحال این مسئله اصلآ درذهن افغانها خطورنمیکرد وهمه ایشان افغانستان راخانه مشترک خود میپنداشتند وکسانیکه میگویند که افغان نیستند میتوانند ازهرکشور که امده اند به کشورخود برگردند
وثیق ازکلکته

>>>   لعنت بر منافقین
ما نی به پشتونُ، نی به تاجیک و نی هم به ازبک و هزاره و غیره و غیره ضرورت داریم
فقط ما افغان را کار داریم کسی که از افغانستان باشد.
کسی که میگوید افغان نیست برود به کدام جای دیگر ما برایش ضرورت نداریم.
در هر کشور مردم به زبان های مختلف صحبت میکنند اما در تذکره و شناسنامه شان منصوب به یک کشور استند.
... به...باکستان با این منافقت شان
حلیمی

>>>   افغان بودن به معنی این است که ما از افغانستان استیم
مردم...
در کانادا نیم مردمش به فرانسوی صحبت مینمایند اما در تذکره و پاسپورت همه کانادایی استند. در ایران مردم بلوچی صحبت میکند ان ها هم بگویند در تذکره ما بلوچستان نوشته کنید
در پاکستان سی میلیون نفر پشتو صحبت میکند یعنی که ان ها هم افغان استند.
قوم جاهل شما را چی می شود ؟
چرا هوشیار نمی شوید به غم اینده اولاد تان و بهتر شدن زندگی تان باشید. هیچ دردی با این کلمات دوا نمی شود.
من پشتون استم اما در خانه همه با هم فارسی صحبت میکنیم و من به پشتو صحبت کرده نمیتوانم ایا خود را بکشم ؟
ما که این طور نبودیم چرا این طور شدیم ؟
از این هم ... تر ما میسازند منتظر باشید.
یک افغان بدبخت

>>>   حیف وقت تان که صرف جدال بالای موضوع قوم و ملیت میشود. مردم کشورهای دیگر وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش علمی در خدمت بشریت میکنند تا کشور شان آباد تر و مردم شان آرام تر شوند و ما شب و روز خود به اینگونه میگذرانیم.
افسوس بحال ما!!!

>>>   با سلام خدمت دوستان عزیز لطفا یک کم مطالعه کنید بعد اظهار نظر کنید بسیاری از عزیزان می گوید ملیت من تاجک است یا مثلا افغانستان کثیر الملّیت می باشد!!! این یک اشتباه فاحش است ملیّت غیر از قوم و قومیت است لذا است که همه ما باید به دنبال هویت ملی باشیم تا هویت قومی و تا ز مانی که از قوم و قوم گرایی دست بر نداریم و به یک وحدت ملی اسلامی دست نیابیم وضعیت افغانستان از این بهتر نخواهد شد. بنده متعلق به قوم سادات یا سید هستم اما در واقع هویت ملی ام افغانستانی است. با تمام مشکلات که کشورم دارد و جفاهای که خائنین به این ملت و سر زمین به آن روا داشته است به کشور و سر زمینم افتخار می کنم .
امیری

>>>   حلیمی، تو خودت را فریب میدهی نه مردم را۰ ماهمه پشتونُ، تاجیک و ازبک و هزاره و غیره و غیره هستیم و مشترکاً یک ملت واحد را میسازیم که امروز نام آنرا ملت افغان گذاشته اند، ولی البته این نام نظر به سابقه اش که مربوط یک ملیت میشود برای همه ملیت ها غیر عادلانه است۰ بناعاً در پاسپورت ذکر ملیت یا قوم ضرور نیست و تنها کلمه افغان یا افغانستانی کافی است، ولی در تذکره یا سند هویت حتماً نام ملیت یا قوم باید ذکر شود۰ با در نظر داشت شرایط تاریخی و اجتماعی افغانستان ذکر نام ملیت یا قوم در تذکره حتمی است و سبب اعتماد سازی و همبستگی میشود۰ اگر خودت خوش نیستی برو به پشتونستانت۰
آهنگر

>>>   این را اول طاقت فاشیست در تلویزیون گفته که اوغان یعنی پشتون، و درست هم گفته۰ آنهائیکه در تظاهرات شرکت کرده اند و اعتراض کرده اند هم کاملاً درست میگویند۰ افغان = پشتون و اکثر ما افغان نیستیم۰ این نام افغان در لویه جرگه ساختگی سال ۱۹۶۳ بجبر و ریا بالای بقیه مردم تحمیل شد۰

>>>   به نظر من نوشتن نام هر قوم روی تذکره مشکلی بزرگی ایجاد نمی کند این ما هستیم که مشکلات را بزرگ می کنیم. همان هایی که 200 سال پیش نام زیبای این کشور را تغییر دادند و امروز هم می خواهند قومیت همه را یکی کنند. تا با این کار خودت بعد از چند قرن نسل های بعدی ما دیگر به یاد نیاورند که تاجیک ، هزاره و ازبک بوده اند و همه خود را افغان بنامند. دوستانی که مخالف این مسئله هستند فقط احساسی تصمیم می گیرند که ما همه افغان هستیم و ذکر کردن قومیت وحدت ملی را به هم می زند. مردم اگر فرهنگ و سواد بالا داشته باشند وحدت ملی هم دارند . با عوض کردن تابعیت اکثریت به اقلیت نمی توان وحدت ملی بوجود آورد. و لذا نباید به نوشتن قومیت در تذکره حساسیت نشان داد.
من شخصا نوشتن افغان بروی تذکره را خیانت به نسل های بعدی خودم می دانم و مخالف این مسیله هستم. من به هزاره بودنم افتخار می کنم همانطور که تاجیک و ازبک و افغان(پشتون) افتخار می کند. و همینطور به همه ی اقوام احترام می گذارم و اگر روزی قدرت گرفتم نام افغانستان را به هزارستان تبدیل نمی کنم و دیگر اقوام را هم مجبور کنم که تابعیتشان را هزاره کنند.

>>>   نه پشتون می تواند تاجیک هزاره ازبک را از افغانستان اخراج کند
و نه تاجیک از بک هزاره پشتون را. بهتر است که در کنار هم زنده گی کنیم هیج کشور در دنیا وجود ندارد که دارای یک زبان و یک مذهب با شند
ملک

>>>   مردم از گرسنگی در روی سرک ها شب و روز میمیرند...
90% مردم بیسواد ماندن از دست همی کارا
بیخی از انسانیت برامدیم...
بخیالم که گذشته ره فراموش کدین که حالی باز ...
جوانمرد از قندار

>>>   به یک افغان بدبخت
تو به کدام عقل و منطق وا به کدام حق میگوئی ۳۰ ملیون پشتو زبان پاکستانی هم شهروند افغانستان یعنی افغان هستند؟ نه، آنها پاکستانی های پشتون هستند۰
دوستان دیدید که مشکل در کجا است؟ بلی، افغان=پشتون و ما همه افغان نیستیم۰
دیدید که عامل این همه تفرقه و نفاق امروزی سیاست های غلط و استبدادی قومی و قبیلوی دیروزی هستند۰ پشتون سازی دیروز حساسیت ضد پشتونی امروز را توجیع میکند۰
آهنگر

>>>   سمیرا ازکابل خودت در خواب ... هستی۰ بیدار شو این زمان عبدالرحمن یا هاشم جلاد و شرکا دیگر نیست۰

>>>   او اوغان بدبخت کانادایی
توکه در کانادا هستی - آیا معنی کانادا را میدانی؟؟؟؟
آیا کانادا به معنی یک قوم خاص است؟؟؟؟؟؟مانند قوم افغان یا اوغان یا پتان؟؟؟؟؟ ودیگر اینکه اگر کانادا به یک قوم خاص اسم گذاری شده- پس آیا کاناداییهای اصلی قدامت شان قبل از دخول فرانسویها و تو اوغان بدبخت که با این نام فغان زده هرگز هم خوشبخت نخوایی شد-در آنجا زیست مینمودند ؟؟؟ویا فرانسویها؟؟؟؟
چون کشوریکه انگلیسها وروسها بنام افغانی یا فغانی بدبخت نامگذاشتند- بفرمایش خودیشان بود -نه به ریفراندم ویا نظرخواهی همه شمول نفوذ این سرزمین فغانزده-
سرزمینیکه مانند من وتو بدبخت تولید میکند.
کابلی/خراسانی-ازتبارتاجیک

>>>   خدا خیر نته او کسی ره که ای نامه سر وطن ما ماند و نام آریانای کهن ره حذف کد
درست است
تغییر یافتن ای نام هم یکی از دسیسه های انگلیس بود که بتواند بین ما و همسایهای ما نفاق بندازه

>>>   ... بر مبلغین تفرقه افکن
... بر مبلغین تفرقه افکن
انسانی هستم که متعلق به کشور افغانستان هستم
افغانستانی که از هر قوم و نژادی تشکیل شده
تاجیک،افغان(پشتون)هزاره ازبک و...من افغانستانی هستم با تمام اقوامش

>>>   حیف وقت تان که صرف جدال بالای موضوع قوم و ملیت میشود. مردم کشورهای دیگر وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش علمی در خدمت بشریت میکنند تا کشور شان آباد تر و مردم شان آرام تر شوند و ما شب و روز خود به اینگونه میگذرانیم.
افسوس بحال ما
ثمر از تهران

>>>   به کسانی که کمی فارسی بلدند می گویم آف در فارسی همان خورشید است و خور هم به معنی خورشید است پس خوراسان به معنی محل خورشید می باشد و افگان(افغان) هم به معنی محل خورشید می باشد.پس چه خراسان بنامیم و چه افغان یک معنی می دهد.
سید مهدی از ایران

>>>   قوم گرایی آن است که من بگویم این خاک مشترک ما تاجیکستان نام شود!
قوم گرایی آن است که برادر ترکمنم بگوید این خاک مشترک ما ترکمنستان نام شود!
قوم گرایی آن است که برادر ازبکم بگوید این خاک مشترک ما ازبکستان نام شود!
قوم گرایی آن است که برادر هزاره ام بگوید این خاک مشترک ما هزارستان نام شود!
قوم گرایی آن است که برادر افغانم بگوید این خاک مشترک ما افغانستان نام شود!
قوم گرایی این نیست که همه بگوییم این خاک مشترک ما نام قومی نداشته باشد و خراسان نام شود.

>>>   به سید مهدی از ایران
نامگذری افغانستان به اساس نظریه که شما نوشتید صورت نگرفته۰ این نام توسط استعمار انگلیس در جریان مراودات شان با حاکمان پشتون آنزمان به این دیار داده شده است۰ آنها دولت حاکمان پشتون را دولت افغان مینامیدند و به همین ترتیب ساحه زیر کنترول آنها را بنام افغانستان یاد کردند۰

>>>   یک کمی هشیار شوید او پنچر مین ها کلینر ها , سواد یاد بگیرید , عاقل شوید از جهالت برایید آخر در کابل زندگی میکنید, تمدن,سرک,برق, آب و تعمیر را دیدید, غذا را دیدید و نوش جان کردید , زمین های دولت را غضب کردید , بود و نبود مردم را چور و چپاول کردید ,از برای خدا ای چی میگین شما , کلمه افغانستان در هیچ قاموس پشتو نیست و مربوط پشتون ها نیست, ما را همسایه های ما با هم انداخته , دیروز به نام روس امروز بنام افغانستان و فردا به یک نام دیگر مارا مصروف میسازند تا کشور خود را ویران کنیم , و در مجموع این حرف ها را مذدوران و جاسوسان خوش دارند تا تخم نفاق بپاشند , اگر خرآسان باشد و اوغانستان و افغانستان و یا کدان نام دیگر چی تفاوتی در بین ؟ چی تغیر میکند ؟ با این صرو صدا ها ما هیچ چیز را تغیر داده نمی توانیم و نه مارا صاحبان اصلی این مرزو بوم که همه اقوام است اجازه نخواهند داد و این کاروان را ما و شما چند نفر مانع شده نمی توانیم. پس چی ضرورت ؟ باز کسی که خوش نیست برود به کشور های بیگانه انشا ا لله که قبول میشوند . من یک تاجک هستم ولی به افغانیت خود افتخار میکنم و این کشور را خانه خود فکر میکنم . ولی یگان وقت سر تانرا در گریبانتان پایین کنید و بگوید و بپرسید که آیا شما به افغانستان چی کاری انجام داده اید؟ چی خدمتی کرده اید ؟ شما بمن بگویید که قوم من تاجک زبانم دری و یا فارسی وکشورم را چی نام بگزارم و همینطور برادر پشتون اگر این کشور را بنام خود میکرد باید پشتو نستان میبود , ایرانی ها در سالهای 1935 از نام فارس گذشتند و کشور شانرا ایران نامیدند ولی ما از سه صد سال به اینطرف افغانستان هستیم , ایرانی ها از ما تقلید کردند در تغیر نام کشور شان ولی ما باید به نام و ملیت و هر قوم کشور خود ببالیم نه اینکه گپ های بزنیم تا همسایه ها را بخندانیم و خود خجالت بکشیم و من ا لله توفیق
برادر شما سلجوقی

>>>   من در تاریخ و مقاله ها خواندم که آفغان کلمه یهودی است افغان بن شاوول که در تورات از شاوول منحیث اولین پادشاه یهودی در سرزمین فلسطین نامبرده شده است. یهود ها که دشمن اسلام است و من هم مسلمان هستم چرا کلمه ناپک افغان که کلیمه یهود است هویت تعمیلی بجای هویت اصلی تاجیک بودنم یا هزره بودنم یا پشتون بدنم در شناسنمه خود گیرم. ارگز نمی گرم و بر علیه تعمیل گران مبارزه جدی می کنم

>>>   پشتون یک قوم تاریخی است که تقریبا اکثر بیامبران خداوندج درین مبعوث نموده است
۱) موسی ع پشتون بود
۲) عیسی ع پشتون بود
۳) یعقوب َ ع پشتون بود
ودها رسول که خداوند ج درین قوم مبارک فرستاده است
زیراکه این یک شاخه بنی اسراییل است
وبعضی مردم بی خرد می ګویند پشتون تاریخ ندارد انها
کورخوانده تاریخ تاریخ پشتون است انها سرهند ستان حکومت
نموده است وسراصفهان همچنان
سؤال: من اینست ایا این برادران مستقیما ازبابا ازدم ع وحواع
بدنیا امده هستند یا اینکه نسل بنسل پیداشوده هستند که پشتونها
نیز به این ترتیب تااین وقت نسل شان دوام دارند واین یک قم
جاودان است جاودان خواهد ماند واین است همیشه درمقابل تجوز
خارجی شیروار استادګی نموده وانها را رانده است
0)ببرک کارمل غیر پشتون بود که خارجیها ی رادعوه نمود
1)ربانی غیرپشتون خارجیهای غربی رادعوه نموده
واین پشتونها است که می جنګید تاانها بکشد ومن
ازهمه هموطنان عزیزم می خواهیم که این قوم برادر خود را
احترام کند غلطی درهرکس معنا غلطی این نیست که یک دیګر
نفرت کنید
بااحترام احمد جان منیر

>>>   پیشنهاد مسالمت آمیز؟
برای این که این همه اشکال و اعتراض و ناراحتی و نگرانی پیش نیاید و دل همه ملت مسلمان کشور ما آرام باشد بهترین راه و پیشنهاد ما بلکه خواسته همه افراد مسلمان میهن دوست ما این است که همه ما برگردیم به انتخاب و اختیار نمودن همان نام اصلی و اسلامی قدیم خود که همان : خراسان، (مشرق زمین = همیشه درحال طلوع و امید و زندگی افتخار آفرین) می باشد و همه بالاتفاق فریاد سر دهیم که کشور ما : خراسان است نه نام های تحمیلی و نژاد پرستی و طایفه گرایی و فتنه اندازی!
آری، افغانستان بودن یعنی حقوق حدود بیست میلیون هموطن را نادیده گرفتن است! و چرا نابودی حقوق؟ افغانستان بودن یعنی فقط طایفه افغان خواهی و نه دیگران بلکه محروم سازی و بالاتر یعنی حذف و نابود کردن میلیونها انسان! و چرا این همه ضجر و ویرانی و تباهی مداوم؟ افغانستان بودن یعنی غیر افغان هیچ ارزش و قیمت وجودی و شرافتی و انسانی ندارند! مگر ما انسان نیستیم؟ مگر ما همچون سایر مردمان زندگی نمی خواهیم؟ پس ای مردم غیرتمند «خراسان» همه باید فریاد بزنیم که: نه افغانستان و نه تاجیکستان و نه هزارستان و نه ازبکستان و نه قبایلسان و نه نژادستان و نه بیدینستان بلکه خواسته دل همه ما: خراسان. بلی، این نام شامل همه مردمی که در این سرزمین زندگی سازش خواه است می گردد و هیچ کسی را استثنا نمی کند و هم این که بنا به شهادت تاریخ این کشور حدود 13قرن نام این دیار مسلمان، خراسان، بوده است ؟
شهرستانی از فیض آباد.

>>>   شما غیر از پیشناد مسالمت آمیز کاری درگر از دست شما ساخته نیست گریه وزاری این کار یک مهاجر است
خالد پشتون از کابل

>>>   ... به اعطا محمد نور این خاین ملی و تفریقه انداز

>>>   افغانستان درسال 2035 پشتون نستان میشود.

>>>   کسیکه خود را افغان نمیداند طوریکه بشردوست ګفته اجنبی است باید تذکره نه بلکه اجازه اقامت در افغانستان بګیرد. شما در خارج از کشور اګر من تاجکم بګویید شما را به تاجکستان واګر ازبکم بګویید به ازبکستان و اګر هزاره بګویید به مغلستان روان میکنند. این نفاق اندزی کار خوب نیست
عبدالله
>>>   یک چیزی که بسیارجالب است اینکه باوجودیکه این حکومت کوچکترین خدمتی به مردم افغانستان نکرده اما
غربیها و امریکا آنرا سر مردم افغانستان تحمیل میکنند
اینکه دلیلش چی است ما نفهمیدیم اگر منضور غربیها
آوردن صلح وخدمت به مردم باشد میتواند اشخاص بهتر را روی کاربیاورند تاحد اقل هم امریکایها بخورند هم دولتی ها بخورند و هم یک چیز ناچیزهم به مردم غریب و غربه بدهند اما در این حکومت که فساد و چپاول بیداد میکند ومردم قتل عام میشوند اما بازهم امریکایها وغربیها از همه ارگ نشینها و کابینه و مجلس
آلوده به خیانت دولت وحشت ملی حمایت همه جانبه میکند .
فرید شمس

>>>   به عبدالله!
اگرمن بگویم نام این مملکت ترکستان است وباز به این هم اکتفا نه کنم وبگویم هر کسی ازین ترکستان است، ترک هم است. آیا برای تو افغان وپشتون برای یک لحظه اگر هم باشد، قابل قبول خواهد بود? هر گز که نه!

>>>   اوغان یا پشتون دلیل، منطق، و اسناد تاریخی را قبول نداردو مغز آنها هنوز آنقدر انکشاف نکرده که بر مبنای عقلانیت و شعور انسانی بحث کنند. فقط غوارو نه غوارو را میدانند.

>>>   بایدمثل کره جنوبی وکره شمالی شودهر زمانیکه پشتونها
....شدند شود افغانستان واحد درغیرآن زندگی کردن
.....مشکل است پشتونها میخواهند مثل ....در
لجن زندگی کنند امکان نداردکه باقی اقوام غیرپشتون هم زجر جهالت چندتا نافهم رابکشند

>>>   اول باید در جریده رسمی و لغت نامه ها نشر شود که افغان مساوی به پشتون نیست
و پشتون نام قومیت است و افغان نام ملیت

>>>   خود داشتن تذکره افغانستان گواه روشن وصریح بر افغانی بودن دارنده تذکره است. در داخل تذکره چه نیازی به درج کلمه افغان است؟ در هیچ کشوری در داخل تذکره درج قوم و ملیت مرسوم نبوده و نیست. چرا ما با دیت خود چالش و مشکلات را در فرا روی خود قرار می دهیم. اگر کلمه افغان در داخل تذکره درج نشود چه مشکلی پیش می آید؟ اما درج آن صدها مشکل را به وجود آورده و می آورد. دنیا به سوی قوم زدایی پیش می رود اما ما به سوی قوم گرایی که ناشی از جهل و نادانی است پیش می رویم و با دست خود با قوم گرایی اختلاف و تفرقه ایجاد می کنیم.

>>>   چرا به تاجيکستان و اوزبکستان مونگوليا بريم نام پيشينه 170 سال پيش تازه وزنده مى کنيم:
ايران و توران يا ممالک با درفش هاى خورشيد.
افغانه يا شهروند باش و يا بازگذشت کن به پشت کوه سليمان يا "جبل موسَى" که رهبر ما کوروش بزرگ شمارا از ظلم و کشتار بخت النصر نجات داد
اکنون که خود ظالم شده ايد و سرزمينهاى ديگران رامىگيريد و "مينه واتها و شهرک ها مى سازيد" مانند کوروش بزرگ باز هم مردمان ايران زمين ايران فردوسى تا ايران ١٧٠ سال پيش نور خورشيد باز تاب مى کند.

>>>   به خدا و به قران غیر پشتون افغان نیستند. هر کاری بکنید اینها به افغان تبدیل نمی شوند. بلی افغانستانی هستند یعنی از کشوری که اسم آن افعانستان است. پشتونها تاریخ بسیار روشنی دارند که دو صد سال پیش به تدریج از پاکستان و کوه های سلیمان وارد این کشور شدند و در زمان احمد شاه اسم خراسان را به نان یک قوم تبدیل کردند. حالا اینه که از خارج آمده اند مردم بومی ان را از این خاک نمی دانند برای اینکه افعان نیستند. دزد امده وارد خانه سده و صاحب خانه از خانه اش بیرون می کند. عجیب رویی دارند اینها!!

>>>   افغانستان هم شد اسم آخه؟ نحسه اصلا. تا وقتی این اسم روی کشور شما باشه رنگ آسایش رو نمی بینید. یعنی سرزمین ناله و افغان. خداییش خیلی ضایعه دیگه. یک همه پرسی برگزار کنید، تغییرش بدید و تمام.

>>>   حاکمان قبيله هاى افغان از هر چيز ى فرهنگى پيش از سرازير شدن مهاجرت اقبيله هاى افغان به خراسان ايران يک قسمت کم اش قبول دارد. يگان وقت ها کل اش را (اگر زر و سيم باشد) و کل پشتونوالى يا افغانيت
از دين نيم کمک اش را
از زبان کمک اش را
از مردم کمک اش را
از هنر کمک اش را
از شروندان کمک اش را
از تمدن کمک اش را
از موسيقى کمک اش را
اما هنرمندان پشتون يعنى افغان بدون سراييدن به پارسى مشهور نمى شود

اين کدام شرمندگى بود !جنرال که شاه خراسان شد و تاسال 1747 ميلادى در زير رکاب شاهنشاه ايران زمين نادرافشار مى دويد.
اين جنرال اوغان نام خود را به درانى تغير داد. نام نشانه از هويت است. فرزندان اش (منظور قبيله اش) نام خراسان را به نام منحوس افغان ستان تغير دادند.

>>>   افغان چه معنى و مفهوم دارد? فرهنگ افغان چه است? زبان پديده فرهنگى است. زبان خود فرهنگ و هنر است. زبان فرهنگ و هنر مى سازد. زبان فرهنگ وهنر را نگه مى کند
1- زبان افغانى چه است?
2- هنر افغان چه است ?
3-غذای افغانی چه است ?
4- موسيقي افغانى چه است?
5-ادبيات نظم و نثر و تياتر افغانى چه است?
6- زراعت يعنى فرهنگ کشاورزى افغانى چه است?
7- سيستم زراعتى و قنات و کاريزسازى که تهداب آبادى و شهر نشينى افغانى چيست?
8- ميتولوژى يعنى اسطوره هاى پيشدادى افغانى چي است?
9- رقصها و ترانه ها و سرودهاى افغانى چيست?
10- فرهنگ باغ سازى و باغدارى افغان چيست?
11- فرهنگ جنگلدارى افغان چه است?
12- آيا افغان فرهنگ شهرنشينى را مى دانند و يا کوچى در شهر?
13- آداب و رسوم و جشنهاى افغان چيست?
14- آثار فرهنگ باستانى افغان چه است?
15- آيا سينا و مولوى بيرونى و على شير نوايى ويا امير خسرو و يا ناصرخسرو افغانى نوشته بودند?

کلمه افغان زخم سرطانى ويا دانه ناسور که بايد با جراحى از ستان خور بريده شده و به پشته سليمان کوه انداخته شود هر کسیکه خودرا افغان میداند دروازه های آريانم به روی شان باز است میتوانند به جايگاه آبايى خود اسراييل و يا دورادور کوه سليمان بازگذشت نمايند.

آيا اسراييل آب دهن اوغو را تجزيه و آزمايش ژينى نکرد و نگفت که اوغان ازجمله اقوام گريخته بنى اسراييل اند? آيا سليمان پادشاه اسراييل نبود?

شما افغان آنقدر پررو هستيد کستاخ استيد که کيش و خويش و اصل و نسب تانرا به باد افگان در بالاى سرخ افگان با سگ افگان و مزه سياه و سبز افگان فراموش ى سپرده ايد!

ديگر اينقدر "افغان" و "فغان" مه کن!!!
شما اوغان از گفتار رفتار و کردار نيک ما سپيدپوشان پاک صفت و ويژه گى هاى ما پاکى و مدارا صفتى سوء استفاده نموده ايد!
برو گم شو اى اقوام گمشده يهودى
از کشور خور و نور کشور بى نور با باروت و دود تان کشور را کرديد.توبه من تذکره افغانى صادر مى کنى من تذکره تاريخى تو را و جنايات تخريبات و وحشت تو را در تذکره گذشته ويران گيرىهايتثابت مى کنم.

نام ببر از سه کار فرهنگى ات ازسه اديب ات از سه دانشمند ات از سه آلات مو سيقى ات!
کار افغان جنگ است جنايت قتل است و بربريت وحشت وبرادرکشى فرار دادن فرار کردن فروش خاک است بى ادبى وبى اخلاقى است دشنام است.

>>>   افغان پیپر چار نظر من را که مالک این سرزمینم در مخالفت با این پشتونهای بی رشه پررو و آواره را منتشر نکردی من خراسانی هستم نه افغان آنان که به مردم شریف خراسان میگویند اگر افغان نیستید از خراسان بروید تاجیکستان و... بهتر است دهان گشادشان را ببندن و از سرزمین ما خراسانیها گورشان را گم کنند وگرنه تمام اقوام محترم غیر پشتون متحد خواهند شد و تمامتان را به وطنتان یعنی کوه های سلیمان کوچ خواهیم داد بترسید از خشم خراسانی این از نجابت ماست که تا بحال با شما مدارا کردیم

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   جنایت و فتنه و فساد و تفوق طلبی در این قوم موج می زند همان خصوصات قوم یهود را دارند. دولت اسرائیل به خاطر همین خصوصیات ظاهری این قوم به آنان شک می کنند و علاقه مند می شوند که ممکن است از قوم یهود باشند. به همین دلیل آنان ازمایش های دی ان ای را بر خون این قوم انجام می دهندو از نظر ژنیتیکی نیز برای آنان ثابت می شود که قوم افغان یا پشتون یکی از تیره های گمشده یهود است. دولت اسرائیل در باره قوم کرد نیز همین گمان را دارند زیرا خصوصیات ظاهری آنان نیز با قوم یهود شباهت دارند. و امروز می بینیم که یهودیان اسرائیل در کردستان عراق حضور فعال دارند. البته توجه به این مطلب لازم است که همه اقوام پشتون یهود نیستد بلکه زبان آنها به پشتو تبدیل شده است. در خصوص قوم جاجی و جدران این احتمال قوی است که آنها پشتون نیستند بلکه ترک بوده اند و به تدریج زبان شان در اثر مجاورت با پشتونها تغییر یافته است.

>>>   بایذ نام کشور تعغیر کند عقاب استان گذاشته سود که فتنه قوم گرایی گم شود

>>>   من هم افغان نيستم

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

>>>   انگيزه اصلى تهيه ديدن چنين تدارکات و سياست تفرقه اندازى و حکومت کن خودش شرينى دادن است.
" نظريهconcerted action برنامه مشترک هماهنگ قبل آماده و گفتگو شده " داکتر اسپنتا اين تيورى خوب حفظ کرده و رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی هم از طريق اسپنتا
اين يک تيورى "علم" يا هنر اقتصاد سياسى آلمان است که براى انجام يک هدف مشترک تمام ماهيران و مديران چرخهاى حلقه هاى قدرتمند دولتى در يک برنامه مشترک و آگاهانه و پيشتر تصويب شده و پيش هماهنگ شده توجه مردم را بسوى موضوعات جانبيى و فرعى و گذشته بدون ارزش اما انتقادانه ماهيرانه سوق مى دهند.
اين بار بوجود آوردن شکاف بين غير پشتونهاست - ملیت ‌ها ملیت ى هزاره، ازبک، و غیره به استثنای ملیت تاجیک پشتون تاکتيکى نام گرفته شده) تا هدف اصلى تحميل هويت افغان در تذکره است " . در زبان پارسى متل است : او را خط کن و ماهى گرفتن. او پارسى قديم است مانند نجرو تگو وپنجاو بلخاو دواو : در پارسى که بادبيره عربى نوشته شد او به آب تبديل شد
چرا حاکمان افغان اين بدنام " افغان" را با اين قدر خرج پول هنگفت جامعه جهانى بر مردم تحميل مى کنند:
1- بخاطر که ازقومهاى گمشده يهودى است?
2- بخاطرايکه فرهنگ و هنر وآبدات و رسومهاى جشنها هندوايرانى وتورانى را آثار نياکان غير پشتون را درجهان وانمود مى کنند که انگار ازخودشان است ودر درون همانرا مى سوته افغانى مى کوبد.
مثلن در ز مينه جهانى شدن نوروز در بزرگداشت 800 سالگى جلال‌الدین محمد بلخى "مولوى بلخ وروم" تاجيک که درنزدکى خلتان در گرگان تپه تولد شد و مدرسه و خانه اش در بلخ است فراموش نکنيد که Bactra بلخ شهر و استان و باکتريانا هم باختر و بلخ ناميده مى شد که خوداش کشوربود درهردو سوى فرا رودان آمو و پنج. احمدخان ابدالى در هرات و تيمور پسراش درمشهد تولد شد ناميد و هيچ بار درى ويا فارسى و تو افغان نام حذف کردى لعنت برتو.
مگر از چه وقت افغان نوروز جشن مى گيرد? مگر افغان از چه وقت شمس تبرزى و مثنوى معنوى خوان شده? در همين ديوانها در همين ديوان مولوى ٢٩ بار زبان خود را "پارسى" .
هندوايرانيان وتورانيان تاجيکيان و پارسيان اوزبيک تورکمن را "خميرخوران" مى گفتند: آيا آشک و آش و منتو و سمبوسه و ديگر خوراکها "افغانى" اند . هيچ يکى از اين خوراکها افغانى نيست.
در بخشهاى ديگر هم اين واقعيت افغانىسازى صدق مى کند . مگر پسوند مکانى آباد پارسى نيست. جلال آباد و اسدآباد از سوى هندوايران وتوران ساخته شده اند. و پسوند مکانى "ان" مانند "ملتان" و "مردان" - "لغمان و پروان" بغلان وبدخشان وهزاران ان ديگر. نياکان ما تخمه گستاشب اسپنديار و تخمه اوکوروش بزرگ و دارا ايران زمين و يا آريانم به يهودىها پناه دادند و اکنون شما کستاخى مى کنيند?
3- با افغاني شدن يا پشتونى شدن کل شهروندان خاليگاه هاى عميق فرهنگى و سنتى هنرى و ادبى و روسومى و بويژه افغانيت بقول پژواک و تغير نام به "پشتونوالى" همين خاليگاه را پر کند ويا با پرديگران خود را آراسته کند.
4- چون خاليگاه هاى زياد است درضمير از همين حقارت رنج مى برند. نخست و همين اکنون هم بسيار مردمان غير پشتون قتل عام کردند بويژه هزاره و اوزبيک واکثرا تورانى تباران را.
5-در همين زمان نديدى که چقدر تاجيک کشتند. بشرم امراله و عبداله. اله را از نام تان پس کنيد پاىبوسان حاکمان پشتون
6- نالغت "افغان" را هويت همه مى کنند زيرا در اقليت اند. همين انتخابات تقلبى به صورت آشکارنشان داد که تا کنون وانمود مى کردند بدون همه پرسى و شمارش والجبر وحساب پشتون ويا افغان را اکثريت ناميدند. حالا که ديدند که پشت شان درديوار رسيد که با دورغ و فريب قرون پيشين توانايى ندارند اکثريت خود را ثابت کنند زيرا معيارها و امکانات فن آورى نوين
دروغها, تقلبات و دزدى راى مردم با سند و عکس و تصوير دريک ثانيه در هندوکوهان و جهان بخش ونشر شد. اگر همين تقلبات در يک کشورى ديگرى ميبود که در گرو يهوديت وصيونيزم جهانى نبود.
از انيرو از همه غيرپشتونان و پشتونان که براى همزيستى وختم جدال تمنا و انتظار دارم که يک حلقه خاص قدرت با چال بازى لقب افغان را هويت همه بسازد.
1- مردم و رسانه ها به دولت گوشمالى کنند که وظيفه دولت امنيت است و نه ايجاد تشنج جدال وجنجال
2- همانقسم که که با حذف درى عضمت بزرگى ورنگارنگى گويشهاى هزارگونه پارسى (هراتى کابلى لغمانى پروانى پغمانى چاربندى جلالبا د هزا رگى بلخى قطعغنى پاميرى سيستانى) قانونا انکارشد در حالى که مردمان هندوکوهان زبان فارسى درباى و ادبى نمى دا نند .
3- کمان رستمى بودن مردم اين کشور در هفت رنگينى است درهفت شهرعشق است. يک هويته خيانت تاريخى است بويژه که افغانستان مستقل نيست .
4- تغير هويت ها با پول و عساکرخارجى
5- لطفا هر گوينده به زبان خود نام هاى نظامى و اقتصادى وسياسى و دولتى و فرهنگى را بيان کند
6- اصلاحات مولى را همه اش را براى غير پشتونان وبويژه پارسى زبانان بى اعتبار مردود اعلان مى کنم.
7- حذف فارسى غير قانونى وحقوق ملل است. اگر چه يک چند بار بزرگان ما به ادبيات نظمى وشعرى پارسى از شيوه وطرز نظم درى گفته اند که از دربار شاهان آمده ولى با توجه که همه اکثريت شان اشعار پيگارى گله اى نقدى وطنزى به درباريان داشتد و به در نظرداشت پيشرفت و تفکر مردمسالارى ازاين نام اناکرونيستى درى درباريان سدازوى و محمدزايى (با نام جديد افغانسان 1856) من زبان خودرا پارسى و يا فارسى مى گويم همان نام که همه درخانه مى گويند.لطفا مرا يارى رسانيد و انگيزه ودلايل ديگرى بافزايد ما به جز دليل آوردن و برهان قاطع نداريم . تا ازحماقت سياسى سران اين کشور در زمينه افغانسازى و درزمينه هاى ديگرجلوگيرى نموده باشيم. با سپاس هاى فروان داکتر ارمان

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است.
بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.
همچنین خاطرنشان ساخت ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.
مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.
دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»
درخت آزادی را باید گا گاه با خون میهن پرستان و ستم کاران آبیاری کرد
درراه عشق میهن آبایی خود سر فدا کرد
جاندان از برای حراست وطن« مادر » فخر وسروریست
منابع و ما خذ :
1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   من کوشش مى کنم که در برگهاى همين برگ درصورتيکه متن اش با فرهنگ سرزمين ما پيوند داشته باشد بگونه فشرده پيشينه فرهنگى بادورانه و مثالهاى رواجها و سنتهاى فرهنگى را نام ببرم که کدام شان افغانى" است". بطور مثال "اتن" و يارساله پژواک افغانيت و "پشتونوالى". البته همين سه چيز از پشتون ويا افغان است.

آغاز سخن
فردوسی » شاهنامه » فریدون
به سه بخش کرد آفریدون جهان
نخستین به سلم اندرون بنگرید
همه روم و خاور مراو را سزید
دگر تور را داد توران زمین
ورا کرد سالار ترکان و چین
همی پاک توران شهش خواندند
از ایشان چو نوبت به ایرج رسید
هم آن تخت شاهی و تاج سران
بدو داد کورا سزا بود تاج
همان کرسی و مهر و آن تخت عاج
نشستند هر سه به آرام و شاد
چنان مرزبانان فرخ نژاد

فرهنگ هاى باستانى در سرزمين سه فرزند يک پدر (توران به تور روم به سلم و ايرانبه ايرج )

چون زبان اولين پديده فرهنگى است و پيش از هفت آهين فريدونى آرياورتايى وآريايى "آتش‌پرستان" اغلب به زرتشتیان اشاره شده که نادرست است ميترايسيم برهامنى شمانى هندويزم زردشتى (آتش وباد و خاک و آب آذرگاه و يا آتشگاه باعث شد که زردشت ها را آتش پرست بنامند ) و بوديزم:

زبانها:
زبانهاى ريگويدا و اويستا و سانسکريت مادران زبانهاى هندو اروپايى. (واژه هاى پدر٬ مادر٬ برادر٬ دختر٬ در ٬اودر کليه زبانها ى هندوايرانى همصداى دارند )

جشنها باستانى
1- جشن اعتدال روز و شب بهار فروردين
2- جشن درازترين روز ماه تير
3- جشن اعتدال روزوشب مهرگان
4- جشن درازترين ماه شب ماه دى يا ماه دهم

همين جشنها در هندوتوران وايران وممالک اروپايى تا به دوران مسيحت
تجليل مى شدند واکنون هم مى شوند.
در قرن اول میلادی، پاپ و کاردينال ها مسیحیت توافق کردند و يا زيرکى به خرج دادند جشنهاى باستانى قبل از مسیحیت مردمان را در تقویم جولیانى (ژولینی ) ميلادى همآهنگ کنند وبگنجانند تا بين "وحدت ملى" با "وحدت دينى" جنجال تضاد و تنش و مناقشه ايجاد نشود.

پس از درست سازى گاهنامه خورشيدى عمر خيام (1000 ميلادى) پاپ گریگوری سیزدهم در سال 1582 "آقا" (به ميلادى " سال آقا") در حدود 600 سال پس از خيام بزرگ گاه‌شماری ژولینی را درست کارى کرد وبه گاه‌شماری گریگوری (گرِگوری) مشهور شد.و اما برج هاى صورت فلکى ياحيوانى ماهها از پيش اين منجم رومى گدوود شد. چون آغاز گاه شمارى را 2 ديماه گرفت که ماه ده م (Dezember = Dezimal = 10 ) خورشيدى است ونه ماه دوازدهم.

* جشن اعتدال روزوشب بهار فروردين جشن رستاخيز (تولد دو باره) عيسى مسيحى ايسترن (جشن تخم و خرگوش شد)
* جشن درازترين روز ماه تير جشن جشن تولد انقلاب تابستانی است. در کشورهای اسکاندیناوی و همچنین در بالتیک، جایی که شبها در این زمان ("شبهای سفید") به سختی تاریک می شوند، آداب و رسوم از مراسم مذهبی قبل از مسیحیت هنوز در اين جشن مذهبى ز نده است

جشن اعتدال روزوشب مهرگان باستانى در اول برج ترازو در اروپا به تاريخ 23 سبتامبر (Septem = هفت معنى ولى با اشتباه پاپ گرگور ماه نوم شد و ماه اکتوبر که هشت معنى دارد ماه دهم شد و ماه نوامبر که ماه ٩ معنى دارد ماه يازده ام) . اين را مى گويد علميت ودانش خيام.
اين جشن که جشن اکتوبر نام دارد در تاريخ 23 سبتامبر شروع مى شود و جشن شکرگزارى حاصلات وغله جات است. اين جشن در مونيخ يا مونشن آلمان بسيار مشهوراست .

جشن درازترين ماه شب ماه اول دى يا ماه دهم در شب يول اروپاى شمالى وجرمنها و يا به نام جشن يلدا با دبيره سوريانى تولد نور درهندو ايران و توران زمين با انار سيتان در دروازه تاجگرگان تجليل مى شد.
پيروان مسیحیت اين جشن را دو روز به بعد به تولد نور يعنى روز ميلاد مسيح جشن چراغان (کرسمس) 24 ماه دسامبر.

در هند همين چار جشن آرياي ها به نام ويساک و هولى و جشن نور با گاهنامه قمرى برگذار مى شود.
ادامه دارد
به اميد وحدت مردمان هندوايران وتوران

داکتر ارمان

>>>   من کوشش مى کنم که در برگهاى همين برگ درصورتيکه متن اش با فرهنگ سرزمين ما پيوند داشته باشد بگونه فشردهدوران پيشينه فرهنگى با مثالهاى رواجها و سنتهاى فرهنگى را نام ببرم که کدام شان "افغانى" است? بطور مثال "اتن" و يا رساله پژواک افغانيت و "پشتونوالى". البته همين سه چيز از پشتون ويا افغان است. حاکمان افغان اين جور قوم اقليت خود را اکثريت مى سازد. و نام زبان ملت ومردمان پارسا را حذف مى کنند.
حاکمان افغان یا پشتون، خود را با گوهرهاى مردمان غير پشتون آراسته مى کنند که عليه آنها ظالمانه برخورد مى کنند.
حاکمان افغان ازديد خود بينى در ذهنيت خود٬ - خودرا باکمبودی٬ فقر و کاستى هاى فرهنگی احساس و يا تصور مى کنند که در واقعيت عينى مردمان پشتون بدون مقايسه با ديگران به فرهنگ خود افتخار مى کنند بدين معنى که اين حقارت٬ کمبودی٬ فقر و کاستى مشکل مردمان پشتون نيست بلکه مشکل حاکمان پشتون پس از نامگذارى کشور "افغانستان" باسرنگونى دودمان درانى در زمان شاه شجاع آغاز شد.
حاکمان افغان که از بطن جامعه چادرنيشينى مستقيم به ارگ شاهى شهرى وشهرنشينى بقدرت رسيدند و خود را مقايسه نمودند. از اين جهت بجاى بناى فرهنگى جديد خود را با گوهرها يعنى دستاوردهای برجسته فرهنگی و هنری معماری و ساختمانى و سازه هاى موسيقى مردمان غير پشتون ساکنان فارسی زبانان و همچنین سایر مردمان مليتهاى هندوايرانى و تورانى تزیین و همين حقارت ديد خودى را با اين دستاورد ها سوء استفاده نمايد تا آنرا پنهان نموده باشند. بخش ديگرى حاکمان افغان شروع نمودند به تخريب همين آثار گرانبها.
از بین بردن نام های قدیمی کشور، به عنوان مثال "سرزمین خورشید" که هیچ قومیتی از ملیت خاصی را منعکس نمى کرد و نور اش همه را روشن ، ما اعتبار و ارزشمندی عمومی داشت که همه مردم این کشور با این نام شناسایی داشتند و خود شاهان از احمدخان ابدالى تا نواده اش خراسان مى ناميدند. از آنجا که تغییر نام این کشور به "افغانستان"، انجام شد که برای پشتون تاریخی در نظر گرفته شده است و حتی امروز معنی برای پشتون هادارد و غیر پشتون کشور مجبور اين نام را تحمل کند نام ايکه گریه و وزاری و فرياد معنی دارد و از زمان نامگذارى تا امروز جنگ بی سابقه جدال تنش و بحران، جنگ و فغان به ارمغان آورده و مى آ ورد.
این هم دلیل اصلی که چرا تضاد قومیت است که هنوز در کشور غلبه مى کند. این یک درگیری دائمی است.
نام "افغان" به یکپارچگی تمام مردم کمک نمی کند. در مقابل، نام مانعی بر سر راه و رشد اتحاد ملتها و وحدت همه مردم است. خبر پشتون با نام افغان در خارج از کشور منتشر شده است ولى در عين زمان چنين وانمودمى شود که "افغان" ماهيت و يا معنى ومفهوم واشاره وبرچسب واهمیت تاریخی این کلمه دگرگون شده و "افغان" برای "اتباع افغانستان" تبدیل شده است. این تغير وخالى نمودن ماهيت رسا لت و اصليت همچون و همچم بودن آن به عنوان لقب پشتون حتى برای کشورهای خارجی مشکل است قابل درک باشد، باوجود کشورهای خارجی معنی اصلى کلمه "افغانستان" را نمی دانند. مردم غير پشتون در داخل اين خشونت ها، اين فشار را از افغانى و پشتونى شدن کشور را در تار پود خود احساس مي کنند.
با حذف نام هاى باستانى که با نامهاى قومى هيچ يک پيوند تبارى نداشتند نام افغان که چه از ديدگاه تاريخى و چه با پندار پشتونى همين اکنون اقوام و قبيله هاى پشتون بستگى ارگانيکى يا زنده ن را مى رسانند. ودر خارج از کشور چنان وانمود نموده که معنى افغان بکلى تغير نموده و افغان به عنوان هر کسيکه درافغانستان است. اين تفکر شهروندى نيست
عساکر خارجى از 50 کشور هم بدون اجازه اقامت خى هم افغان است.
مشکل حاکمان افغان = پشتون در تعريف واژه ها نامها وتغير آنها هم است. فارسى حذف شد و درى برجسته شد. و افغان که لقب تبارى پشتون بود با "منطق" (Logic) تعريف نشد بلکه با فرمان دولتى و فورمول يک جلسه قبيله اى که نمى دانند منطق وحقوق قانون بشرى چه است.
آغاز سخن
فردوسی » شاهنامه » فریدون
به سه بخش کرد آفریدون جهان
نخستین به سلم اندرون بنگرید
همه روم و خاور مراو را سزید
دگر تور را داد توران زمین
ورا کرد سالار ترکان و چین
همی پاک توران شهش خواندند
از ایشان چو نوبت به ایرج رسید
هم آن تخت شاهی و تاج سران
بدو داد کورا سزا بود تاج
همان کرسی و مهر و آن تخت عاج
نشستند هر سه به آرام و شاد
چنان مرزبانان فرخ نژاد
فرهنگ هاى باستانى در سرزمين سه فرزند يک پدر (توران به تور روم به سلم و ايرانبه ايرج )
چون زبان اولين پديده فرهنگى است و پيش از هفت آهين فريدونى آرياورتايى وآريايى "آتش‌پرستان" اغلب به زرتشتیان اشاره شده که نادرست است ميترايسيم برهامنى شمانى هندويزم زردشتى (آتش وباد و خاک و آب آذرگاه و يا آتشگاه باعث شد که زردشت ها را آتش پرست بنامند ) و بوديزم:
زبانها:
زبانهاى ريگويدا و اويستا و سانسکريت مادران زبانهاى هندو اروپايى. (واژه هاى پدر٬ مادر٬ برادر٬ دختر٬ در ٬اودر کليه زبانها ى هندوايرانى همصداى دارند )
جشنها باستانى
1- جشن اعتدال روز و شب بهار فروردين
2- جشن درازترين روز ماه تير
3- جشن اعتدال روزوشب مهرگان
4- جشن درازترين ماه شب ماه دى يا ماه دهم
همين جشنها در هندوتوران وايران وممالک اروپايى تا به دوران مسيحت
تجليل مى شدند واکنون هم مى شوند.
در قرن اول میلادی، پاپ و کاردينال ها مسیحیت توافق کردند و يا زيرکى به خرج دادند جشنهاى باستانى قبل از مسیحیت مردمان را در تقویم جولیانى (ژولینی ) ميلادى همآهنگ کنند وبگنجانند تا بين "وحدت ملى" با "وحدت دينى" جنجال تضاد و تنش و مناقشه ايجاد نشود.
پس از درست سازى گاهنامه خورشيدى عمر خيام (1000 ميلادى) پاپ گریگوری سیزدهم در سال 1582 "آقا" (به ميلادى " سال آقا") در حدود 600 سال پس از خيام بزرگ گاه‌شماری ژولینی را درست کارى کرد وبه گاه‌شماری گریگوری (گرِگوری) مشهور شد.و اما برج هاى صورت فلکى ياحيوانى ماهها از پيش اين منجم رومى گدوود شد. چون آغاز گاه شمارى را 2 ديماه گرفت که ماه ده م (Dezember = Dezimal = 10 ) خورشيدى است ونه ماه دوازدهم.
* جشن اعتدال روزوشب بهار فروردين جشن رستاخيز (تولد دو باره) عيسى مسيحى ايسترن (جشن تخم و خرگوش شد)
* جشن درازترين روز ماه تير جشن جشن تولد انقلاب تابستانی است. در کشورهای اسکاندیناوی و همچنین در بالتیک، جایی که شبها در این زمان ("شبهای سفید") به سختی تاریک می شوند، آداب و رسوم از مراسم مذهبی قبل از مسیحیت هنوز در اين جشن مذهبى ز نده است
جشن اعتدال روزوشب مهرگان باستانى در اول برج ترازو در اروپا به تاريخ 23 سبتامبر (Septem = هفت معنى ولى با اشتباه پاپ گرگور ماه نوم شد و ماه اکتوبر که هشت معنى دارد ماه دهم شد و ماه نوامبر که ماه ٩ معنى دارد ماه يازده ام) . اين را مى گويد علميت ودانش خيام.
اين جشن که جشن اکتوبر نام دارد در تاريخ 23 سبتامبر شروع مى شود و جشن شکرگزارى حاصلات وغله جات است. اين جشن در مونيخ يا مونشن آلمان بسيار مشهوراست .
جشن درازترين ماه شب ماه اول دى يا ماه دهم در شب يول اروپاى شمالى وجرمنها و يا به نام جشن يلدا با دبيره سوريانى تولد نور درهندو ايران و توران زمين با انار سيتان در دروازه تاجگرگان تجليل مى شد.
پيروان مسیحیت اين جشن را دو روز به بعد به تولد نور يعنى روز ميلاد مسيح جشن چراغان (کرسمس) 24 ماه دسامبر.در هند همين چار جشن آرياي ها به نام ويساک و هولى و جشن نور با گاهنامه قمرى برگذار مى شود.

>>>   من مضمومن را نخواندم!!!!!!!!!!۱ ولی عکسش بسیار مقبول وهمه چیز را انعکاس دادهاست::::::::::::عکسهای صرف سلسله شاهان قرنهای اخیر پشتونها را واقعا نشان داده است!!!!!!!!!!!! ملتهای زنده چون ملت افغان است اما ملتهای غلام و خواب برده را در تاجکستان ازبیکستان وترکمنستان ببینید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   بلی در شناس نامه افغانستان
اول نژاد پرستی
دوم آدم کشی
سوم بچه بازی اوغانها
چهاروم ناموس فروشی در جهلستان به کلاشنگوف
پنجم خوردند حقی مظلوم
ششم کشتن هزاره ها مانند دوره عبدالرحمن قاتل
هفتم فرختن خاگ به کشور ها با شناس نامه اوغان
هشتم نوکر به وهابی شیطان
نهم دادند همه چیز به کشوری بچه بازی تاریخ
سیاه جهلستان شیطان دوم
دهم دست دراز کردند به ناموس هم وطن
خاگ بر سریتان به این عقل ناقیس

>>>   Rayed
غني رييس جمهور نيست. او رييس حكومت توافقي است كه بزنده انتخابات نداشت. مشروعيت مردمي و حقوقي ندارد، منبع مشروعيت غني جان كري و توافق نامه است

>>>   Groepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Badry gedeeld.
هموطنان ارجمند متوجه ناقلین تازه وارد در شمال زیر نام کوچی باشید .
دولت شوونیست و پیروان سنت اوغانوالی حاکم در قدرت سیاسی اوغانستان تصمیم گرفته اند در همه آستان های شمال به نام کوچی ها ، قبایل آنسوی سرحد را جا به جا نموده با احکام غیر قانونی برای این ناقلین تازه وارد زیر نام کوچی شناسنامه توزیع نماید . شرط گرفتن شناسنامه ناقلین تازه وارد هم تصدیق یک کوچی شناسنامه دار و تصدیق سرخیل یا کلان کوچی هاست . ( روباه را گفتند شاهدت کیست گفت دمم ) یک کوچی کوچی دیگر را تصدیق می کند که او هم از همین یا از فلان آستان است . این است قانونیت، اوغانیت و اسلامیت .
پیامد این کار دولت شوونیست کوچی ها مستقر در کابل چنین است که در انتخابات پوشالی آینده از هر آستان شاید یک یا دو کوچی را بر علاوه دیگر کوچی های انتصابی به نام وکیل منتخب کوچی ها در مجلس نماینده گان جا به جا نماید ،تا تصمیم های مجلس را برابر با خواست ارگ و شوونیست های حاکم در قدرت عیار نمایند .
با وجود اینکه ده ها ناقل سلیمانکوهی طالب دوست شمال امروز عملا در مجلس نماینده گان حضور دارند و سیاست طالب سازی را در همه عرصه های سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اجتماعی در عمل پیاده می کنند ، باز هم عطش این دولت کوچی ها در کوچی گری فرو نه نشسته است .
دولت کابل این پلان نهایت زیرکانه و خطرناک را گرفت استه و با چنین نیرنگ ها ، حیله ها و کوچی گری ها می خواهد در آینده زمام امور را کاملا در دست گیرد .
با چنین فرمان غیر قانونی که هیچگونه اساس اداری و پرنسیپ های قبول شده توزیع شناسنامه در آن دیده نمی شود ، همه صوبه سرحدی ها می توانند شناسنامه اوغانی بگیرند و کسی هم پیدا نخواهد شد بپرسد که قانون و قانونیت چی شد ؟

>>>   اعضای محترم مجلس نمایندگان، فردا غیر حاضری هیچ توجیه ندارد!
فردا در پیوند به رد فیصله‌ی جعلی کمیسیون مختلط و فرمان خلاق قانون اشرف غنی، در مجلس نمایندگان بحث و فیصله خواهد شد. پس نمایندگانی که به شهروندمداری، همدیگر پذیری و علیه هویت ستیزی هستند، غیر حاضری شان جفا به حق مردم و خیانت به رای آن‌هاست که هرگز بخشیده نخواهد شد. فردا فهرست غیر حاضران را شریک بسازید تا مردم بشناسند.
#شناسنامه‌ی_الکترونیک
#افغان‌هویت‌قومی‌است‌نه‌ملی
#من‌_افغان‌_نیستم

>>>   برای پاسداری از وحدت ملی، در پسوند هر استان افغانیت را اضافه کنید. مثلن، پنجشیر افغانی، بدخشان افغانی، بلخ افغانی، سمنگان افغانی، جوزجان افغانی، بامیان افغانی، تخار افغانی، هرات افغانی، کابل افغانی، پروان افغانی، فراه افغانی، غور افغانی، کندهار افغانی، غزنی افغانی، ننگرهار افغانی و اسلامی و.. به این ترتیب، به وحدت ملی افغانی و اسلامی رسیدیم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Haidarzoda
ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص

>>>   Ayar
یک هویت فروش بدتر ازیک ناموس فروش شرفباخته است ، چه رسد که حتی بدتراز حیوانات که گله های خود درا رها نمیکنند

>>>   Amirzada
موج سواری استاد عطا در نبرد قدرت
اوضاع کشور در حال انکشاف فرا تر از خواستهای محدود والی بلخ از ارگ بسوی موج بزرگ خواستهای مشروع و سرکوب شده میلیون ها انسان در شمال، جنوب، شرق و غرب تبدیل شده است. از بخت نیک استاد عطا بر این موج هیبتناک مردمی سوار است و بسوی ارگ کابل در حرکت است. حالا زمان آن رسیده که استاد نور این موج عدالت طلب و قدرتمند را در گفتگوها با جامعه جهانی و ارگ مدیریت کند.

>>>   Ariaie
همان موج را كه در زمان انتخابات در حمايت از داكتر صاحب عبدالله راه انداختيد ، اكنون دو برابر ان را براى حمايت از استاد عطا بايد راه بيندازيد چون خواست اصلى استاد اين است كه چرا باند چند نفره ارگ دروغ گفتند و فريب كارى نموده اند. استاد خواستار اجراى توافق نامه است ، خواستار تغير است. اين خواسته ها زمانى جامه عمل مى پوشند كه همه يك صدا ، قاطعانه و بدون لغزش از هر قوم و گرايش در حمايت استاد و اين خواسته هاى برحق ايستاده شويم. ياد مان باشد استاد يك شخصيت مردمى است نه يك ارگان . و نيروى او همه ما منحيث مردم هستيم و اين نيرو بايد هميشه در صحنه اماده باشند.

>>>   Faiq
هنر مذاكره(Art of Negotiation)بر ما امر ميكند كه تفنگت را بردار تا گپت را بشنونند! سياست بدون #تفنگ و تفنگ بدون سياست در #اوغانستان كاربرد دينامكي ندارد و محكوم به باخت، باخت است. مذاكره كننده گان گرامي تفنگ(#قدرت_سخت)تان را فراموش نكنيد!

>>>   Farghand
به نظر من این حق هر انسان است که هوویتش معلوم باشد، خود الله متعال بخاطر شناخت ما را به گروه های مختلف انسانی مشخص نموده است، اگر من جای این صلاحیت داران می بودم هوویت هر کس را مقابلش می نوشتم و تمام، من این حرف را بخاطر شما نمی نویسم، این سخن خودش حق است در صورت ناحق می شد که هیچ عنوان از ملیت یا قوم ذکر نمی بود و ما پافشاری می کردیم که حتمن ذکر کنید.

>>>   راه حل چیست برای شما عوض افغان چی نوشته شود و برای اقوام پیشه یی، نورستانی، ازبک و ترکمن چی نوشته شود؟
منتظر پاسخ هستم و باید بدانیم کی بالاخره یعنی چی؟
شریف

>>>   Habibi
نمایندگان اوغانزده که در بین مردم نفوذ دارند، خود را بالای مردم اصیل تاجیک گوسفندی، یا برای دعوت کردن یک شکم غذا و یا در بدل صد دالر تحمیل مینمایند، نتیجه اش فروش هویت و معاملگری میشود.

>>>   احمد بهزاد:
دو شنبه و سه شنبه نداریم. غنی احمدزی و قصر سپیدار، برای خودشان شناسنامه بگیرند. ما شناسنامه افغانی نخواهیم گرفت، و عمر این شناسنامه، برابر به عمر نظام غنی احمدزی خواهد بود.
#خجسته_محمدی

>>>   Aziz
مردم بیهویت مثل اشرفغنی احمدزی کوچی که نه مکانش معلوم نه پدرش فقط آنها خلق شده اند بینظیر بوتو زنجیر در گردنشان به اندازه هر طرف کش شوند مثلاً طالبان

>>>   قلمت رسا دستت درد نکند ماقوم پرست نیستیم اما مجبور هستم که از هویت مان دفاع کنیم
ودیگر اینکه به زور نمیشود هویت یک قوم را بالای تمام ملت کشور بنام افغانستان تحمیل کرد

>>>   Kakar
پشتونيزم يك بيماري رواني است. ش مليون پشتون پاكستاني، از افغان بودن خود مي شرمند و افغان بودن را معادل دشنام مي پندارند، پس پشتونيستهاي افغانستان با كدام منطق انساني چنين نام گنده ومتعفن را بالاي كسان تحميل ميكنند كه هيچ پيوند تباري و فرهنگي با افغانها ( پشتونها) ندارند؟

>>>   محمد اسلم سلیم
نمایندگان مجلس هویت یعنی ناموس
ناموس تانرا به معامله نگیرید!
حد اقل یک روز مردانه برای بزرگترین ومهمترین ارزش انسانی که هویت شما و ملیونها همتبار شما که رای خود را اعتماد کردند درکنار مردم تان به ایستید ، رای واعتماد مردم و هویت تانرا که به مثابه ناموس تان است به معامله نگیرید ونفروشید.
امروز مردم و فردا تاریخ درمورد شما بسیار بی رحمانه قضاوت خواهد کرد ودرصورت خیانت حتی بازماندگان شما در پیشگاه تاریخ سرافگنده خواهد زیست .

>>>   Homayoun Paiez
در مقابل دوستان عدالت پسندپشتونم و توده های مظلوم قوم محترم افغان؛ به تعبیر عام" کلوخ دیوار":
پیش از همه و بیش از همه، سیاست مداران پشتون، یا افغان ما از قدامت پنجهزار سالهء این سر زمین و تاریخ و مردم آن سخن می زنند؛ احمدشاه ابدالی، در تاریخ مشهور به امپراطور خراسان است واین سلسله تا زمامداری محمد افضل خان، به نام شاهان و امیران خراسان یاد می شوند( البته در تاریخ های واقعیی، نه در جعلیات پسین و تاریخ های رسمی و دولتی) تغیر نام خراسان به افغانستان، عمده تن، در وقت امارت شاه شجاع صورت گرفته وآنهم توسط انگلیس ها... اگر از این هم بگذریم ؛ و زمامداری سلسلهء افغان ها را از زمان احمد شاه درانی قبول کنیم که چنین هم است ؛ پیش از این سلسله نام این سر زمین چه بوده است ؟!...با این هویت ،با گذشتهء پنجهزار ساله ات چه می کنی؟ چگونه آن را در هویت افغان می گنجانی؟
حالا، عده ای از دنیا بی خبر آمده اند و شعار می دهند و می نویسند: " هرکس که هویت افغان را قبول ندارد؛ از کشور ما خارج شود..." این ها فکر می کنند که نام این جا از همان پنجهزار سال قبل، افغانستان بوده... یانمی دانند و یا خود ها را به جهالت زده اند و به دیگران هم فشار می آورند که همین غلط مشهور را بپذیرند!...

>>>   حمد اسلم سلیم
عقب نشینی و کوتاه آمدن در برابرغنی
اشتباه جبران ناپذیر تاریخی خواهد بود
رک و راست باید گفت:
تغیر نام این کشور به خراسان و هویت خراسانی
تغیر ساختار سیاسی از ریاستی به پارلمانی و یا فدرال

>>>   اقای اشرف غنی احمدزی که در قبیله دوکتورای خود را گرفته و توچه بیشتر به قبیله خود دارد از روزیکهبه حیث ریس جمهور توافقی بین دو تیم برچوکی ارگ تکیه زده دیده شده که در تعینات و مقرری ها از جانب غنی احمدزی فقط و فقط توجه بقوم و زبن خودش کرده و در صدد دور کردن دیگران از پست های بلند دولتی و در صدد ان هم است تا ادرات را تا قدمه های مدیریت تماما بقوم و زبان کم سواد خود تقسم کند چنانچه ریاست هواه شناسی که از طریق رسانه های داخلی نشر شد مدعای ماست و هم چنان سند از داخل ارگ توسط مخکش و سند قوماندانی عمومی نظم عامه خود نشان دهند انست که ارگ در صدد دور کردن اقوام دیگر از پست های کلان دولت و در اینده تا پاینترین قدمه اگر وقتمجال دادهپلان کرده اند اما کور خوانده اند که اگر چنین کار ممکن بود عبدالرحمن خان و نادر غدار چنین خیانت را داشتند اما ناکام شدند .

>>>   زبان پشتو ۵۰ سال عمر دارد
گرامر زبان پشتو در دوران شاهی ظاهر شاه بنیاد گزاری شد ، پیش از این پشتو نه گرامر داشت و نه هم زبان رسمی بود ، یک تعداد دوستان فکر میکنند که پشتو در زمان احمد شاه ابدالی و یا میرویس هوتکی زبان رسمی شد لیکن چنین نیست بلکه در آن زمان زبان رسمی ابدالیها و هوتکیان فارسی بود و نام کشور خراسان ،
نام کشور در وخت عبدالرحمان خان از خراسان به اوغانستان تبدیل شد و زبان پشتو در وقت ظاهر زبان رسمی

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
تحمیل هویت ممنوع!
حالا که افغان‌ها تصمیم گرفته‌اند حتی در تذکره، هویت قومی خود را بر دیگر اقوام تحمیل کنند، دیگران باید برای تغییر نام افغانستان اقدام و مشکل را از اساس حل کنند.

>>>   آزادی
همان‌گونه که عمر استبداد و خودکامه‌گی به پایان رسید و کسانی با تقلب‌های آشکار نتوانستند یک‌جانبه به گرده‌ی مردم سوار شوند، خواب تحمیل هویت جعلی نیز به گور برده خواهد شد. "افغانیت" هویت ملی نیست و هیچ‌گاه نخواهد شد. من افغان نیستم!
انتحاری، انزجاری، انفجاری نیستم
ناخلف باشم اگر‌ گویم که افغانی‌ستم
خانه‌ام گسترده و هویت‌ام شهنامه است
کابل و کولاب و تهرانم، خراسانی‌ستم

>>>   Allahyar
از وکلا محترم که علیه جعل هویت امضا نموده اند خواهش میشود که لست امضا کننده گان را افشا نمایند
تا چهره هویت فروشان معامله گر که امضا ننموده اند
افشا شود
تا مردم دیگر بالای این هویت فروشان اعتماد نکنند

>>>   Shukoor SH
ما ازداکتر پدرام حمایت میکنیم خون خویش رادر دفاع ازهویت تاجک بودن خویش میریزانیم ما نه میخواهیم که واژه وحشت. انتحار.وطنفروشی.مزدوری.واپسگرایی.راقبول نماییم ماطرفداران عدالت اجتماعی وحقوق شهروندی استیم.

>>>   Ali Faiq
جناب مولوی عباسی شير مادر حلالت باد!
————————————————
"من به نمایندگی از ملت باعزت ومجاهد پنجشیر
آواز بلند میکنم که حکومت وحدت ملی مردم ما حاضر نیستند که بادرج کلمه(واژه #افغان) در شناس نامه های برقی شناس نامه اخذ نمایند.هویت ما تا جیک است و تا جیک افتخار ملی ماست وبه هیچ کس اجاز ه نمی دهیم که به سر نوشت ملت مان معامله کند.اگر شک دارید امتحان کنید .........."
وقتيكه مردم آگاه شد، هيچ بيابان گردي بالاي ما حكومت كرده نميتواند

>>>   به قلم عبدالله دانش:
امروز تاجیک ها در ضعیف ترین وضعیت در صد سال پسین در کشور قرار گرفته اند، کار های را که دیروزعبدالرحمان خان، نادرخان و محمدگل مهمند، با زور تفنگ و شمشیر نتوانستند انجام دهند، امروز نواده های شان به راحتی و بدون متوسل شدن به زور،موفق به انجام آن شده اند.
ندای مقاومت و جبهه واحدی این مردم را که پاکستان با تمام قوت، در همکاران نزدیک به حامیان خارجی اش نتوانست از هم بپاشد وخاموش بسازد، امروز در اثر ضعیف النفسی سران تاجیک در حال برباد شدن وخاموش شدن است، هدافی را که طالب با ضرب شلاق نتوانست عملی کند، امروز یک حلقه کوچک در دولت غنی ان را با دسایس نرم انجام می دهند، بزرگان ما نیز دست زیر الاشه نشسته و شاهد برباد شدن هویت ملی شان هستند، هویتی با افتخاری که اجداد شان هزارن سال به قیمت خون خود آن را زنده نگه داشتند، اما امروز برخی فرزندان ناخلف شان بدون هیچ فشاری آن را از لوح تاریخ با دستان خود، رنگ پاک می زنند.
امروز چشم های پر از التماس چند گرک پیر تاجیک، متوجه رقیبان تاریخی شان است، تا چی وقت بالای شان لطف می کنند و جلوی شان استخوان فرسوده ولاش گنده یی را می اندازند، تا آن را به بهای عزت و شرف خود و مردم شان خریدار باشند.
در کنار هویت، زبان تاجیک ها نیز در این کشور به تمسخر گرفته می شود، گلبدین حکمتیار، حبیب الله رفیع, حلیم تنویر, کریم خرم, اسمعیل یون, باری جهانی, فاروق وردک وغیره همه کارشناسان زبان تاجک ها شده اند و برای ایشان تعین می کنند که نام زبان شان چه باشد و چگونه باید صحبت کنند.
این همه در حالی صورت می گیرد که ده ها کلاه پوش خنثا و بی خاصیت، از آدرس همین مردم به کرسی ها دولت و موتر های زرهی تیکه کرده اند و نظاره گر این مستند اسبتداد، تهیه شده در پرودکشن فاشیزم استند.
سران تاجیک اگر قهرمان استند، در ولایت خود قهرمان استند، اگر زورمند استند در ولسوالی و قریه خود، بالای کشاورزان ترکیده پا و شکم گرسنه گان روزگار زورمند استند، نه در سطح ملی و بین المللی، اگر دقت کرده باشید، صدها کیلوات برق ازبکستان از سر شکم قهرمانان شمالی عبور کرده، اما خانه های شان تاریک و بی برق است، در حالیکه هراس افگنان در جنوب کشور، در روشنایی همین برق، حملات هراس افگنی خود را طراحی می کنند، پس رهبر بودن و زعیم بودن این پلو خوران تاجیک چه معنا دارد؟
چون بحث عبور کیبل های برق از شمالی به میان آمد، بیجا نخواهد بود تا از نماینده گان مردم پروان در حکومت نیز یاد کنیم، بنده حتا یک روزی هم شاهد نبوده ام که یکی از نماینده گان این ولایت در پارلمان کشور، از توسعه متوازن و اجرایی شدن عادلانه پروژه های انکشافی در ولایت شان سخن بگویند، یا خواست ها و حق مشروع و قانونی مردم شان را با حکومت مطرح کنند، هیچگاهی شاهد نبودم که یکی از نماینده گان پروان، در برابر بی عدالتی ها و برنامه های مخرب دولت ایستاده شود و از هویت، زبان و قوم خود، مانند لالی حمیدزی، کمال اصولی و قادر زازی دفاع کنند، چون می دانیم که آن ها قدرت تحلیل و تجزیه مسایل ملی را ندارند و از برکت سایه بال هما(پرنده افسانویی) یکشبه به تاج و تخت رسیده اند.
نماینده های ما به جای دفاع از حقوق، هویت، عزت و شرف مردم، یا فکر کردن برای توسعه، انکشاف، بازسازی، کاهش فقر و فراهم سازی زمینه کار برای مردم، به رقابت های ذالبینی پرداخته و یکی بر ضد دیگر، قلعه های جنگی مستحکم می سازند، برای جوانان دیار شان تفنگ و جنگ افزار های گوناگون توزیع می کنند که ثمر آن ریختن خون مردم بیگناه و بالا گرفتن جرایم جنایی در پروان است.
گر همین مکتب است و این ملا – وضع طفلان خراب می بینم
عبدالله دانش

>>>   این همه القاب های نظامی هم عمر ۵۰ زبان وتاریخ پشتون ها را نشان میدهد، همین طور است؟

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   ,,تحمیل نام یک قوم بالای سایر اقوام پزیرفتنی نیست.

>>>   تا سه سال قبل چرا این جاروجنجال ها و خشونت های قومی در افغانستان نبود که حالا به اوج خود رسیده است. یک مثل بسیار عام است که اگر آب از سرچشمه گل آلود نباشد تا پایان هم صاف است. در دوران حکومت خلق و پرچم چرا این مشکل وجود نداشت ببرک کارمل اصلا ٌ یک کشمیری بود و ریس جمهور افغانستان ، تره کی ، امین و نجیب پشتون اما اختلافات ایشان رنگ و بوی و ریشه قومی نداشت. کشتمند ده سال صدراعظم بود هیچ کسی نمیگفت که یک هزاره ده سال است که صدراعظم است در دوران سیزده سال حکومت کرزی هم هیچگونه تشنجات قومی در دستگاه حکومت و میان مردم احساس نمی شد زیرا اصلاٌ این رهبران به مسایل قومی به بهانه چند نفر را دور خود جمع کنند اهمیت نمیدادند و این اندیشه زیشت و ضد ملی را ننگ و عار خود میدانستند اما حالا دیگر مردم نزدیک است که به جان هم بی افتند این کار زیشت از چند نفر که در قدرت اند نشات کرده است و این ننگ تاریخ در پیشانی اینها تا ابد خواهد بود و بدانند که عمل و سیاست درستی نیست.

>>>   شما مبارزه قومی را براه انداخته اید میدانیم وپیروزنمیشوید

>>>   آغا شما وقت بی ارزش تان را در ...سرایی صرف میکنید ، آدم فکر میکند که در مغز شما فقط کینه و کوورت و تفرقه چیز دیگر جا نگرفته ، شما در پهلوی افغان هویت پیدا کردین ، ورنه مثل برادران تاجکستانی تان زیر سلطه روسها سالها یسر میبردید ، مسعود بیچاره یک پرچه عزت نسبی برایتان کمایی کرد و شما از عقده زیاد همان را هم به باد دادید ،کمی دل بحال ملت بسوزانید، چتیاط سرایی حاصلی ندارد.

>>>   هر چه داد وفریاد بزنید زعمای قبیله لجوج و خارج از خصلت همدیگر پزیری برمنامه خود را بالای تان کرحآ و طوعا عملی میکنند . زعمای بیخرد اقوام غیر قبیله پ . از قرن ها گوسفند صفت مشغول علف خوری بوده از سر نوشت این روز توهین آمیز خود را خیر است خیر است گفته درک نکرده بودن بشما بخردان و اجداد ....اقوام غیر پ کوشزد میکنم از خواب غفلت و دور نه اندیشی بیدار شویداز گذشت زمان عبرت بگیرد که هنوز هم مجال زنده گی وبقاء دارید قبل از آن شمشیر بی رحم قبیله لجوج اخرین شاه رگ گردن تان قطع کند.

>>>   این سبق های نورا ازکدام معلم آموخته اید وتبلیغ میکنید
ارام درجایت بنشین والله اگرکسی سرت خبرهم باشد

>>>   لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد

مگر افغان چیزی جز فغان و ناله مفهومی دارد؟
به نظر می‌ رسد مشکلات این سرزمین به آسانی حل‌شدنی نیست چون یک‌ عده فکر می‌ کنند که تنها حق با آنان‌ است و دیگران هیچ حقی و سهمی در این خراب‌ آباد ندارند. اگر شناسنامه‌ها را مطابق قانون مدون و مصوب و موشح توزیع می‌کردند چه مشکلی داشت جز اینکه یک کار قانونی انجام می‌یافت، کاری که به خیر همه بود.

راستش همان کسانی که اسلامیت و افغانیت را شعار خود ساخته‌ اند بعید است که به مفهوم هیچکدام از این دو پی برده باشند اگر اسلامیت می‌ خواهید که اسلام ملت واحد است پس چرا آن را به افغانیت و ایرانیت و پاکستانیت و عربیت و فلان و بهمان تقسیم می‌ کنید اگر افغانیت می‌ خواهید بفرمایید بگویید که کجای این واژه‌ مسحورتان ساخته که ما هم بدانیم؟

مگر افغان چیزی جز فغان و ناله و درد و زاری و بدبختی مفهومی دارد که این همه واله و شیدایش شدید؟ اگر دارد بفرمایید مستندسازی کنید. از طرفی این واژه از نظر اصطلاحی آنقدر خاص است که حتی یک قوم را هم که حالا ادعا می‌ شود شامل نمی‌ گردد. برای معلومات بیشتر می‌ توانید به کتاب تواریخ خورشید جهان از شیرمحمد خان گنداپور ابراهیم‌ زایی مراجعه کنید و ببینید که در این باره چه نوشته است افزون بر این وقتی شما سیر تاریخی واژه‌ ی افغان را در لا به لای متون کهن بررسی کنید می‌ بینید که هیچگاه با بار معنایی مثبت در هیچکدام از متون به‌ کار نرفته است.

این کلمه همیشه بار معنایی منفی داشته و مترادف با کلمات نادلپذیر استعمال شده است حتی اگر کلمه‌ ی افغان را از منظر دیگری نگاه کنیم که برخی کردند و آن را از ریشه‌ ی اپگان بدانیم باز هم معنای منفی دارد. برای اطلاع می‌ توانید کلمه‌ ی اپگان را در لغتنامه‌ ها جستوجو کنید. با این بیان نیازی دیده نمی‌ شود که یک عده بر اموری از این دست تاکید بی جا کنند. بیش از این نخواهید که مردم در اسارت یک عده باشند دیگر مردم این خطه به مرحله‌ ای از آگاهی دست یافته‌ اند که به آسانی نتوان آنان را اسیر و برده ساخت.

دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل فرا رسیده و یک عده که هنوز در خواب قرون وسطایی به‌سر می‌ برند از خواب بیدار شوند در غیر آن بعید است که راه به‌ جایی ببرند این چند دهه جنگ و کشتار هر بدی که داشته اما یک خوبی بزرگی هم داشته که مردم را آگاه ساخته است و این آگاهی برای یک عده متحجر و فاشیست سخت مایه‌ ی نگرانی شده است اما چاره‌ ای نیست مردم این سرزمین مردم پنجاه سال، صد سال و دوصد سال پیش نیستند این انقلاب‌ ها و تحولات، مردم را سخت بیدار و هوشیار ساخته است و حالا چاره‌ ای نیست جز اینکه این بیداری و هوشیاری را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم در غیر آن هرکسی بخواهد خلاف اراده‌ ی آگاهانه‌ ی مردم حرکت کند چیزی جز گرفتاری در دام ذلت نصیب اش نخواهد شد!

سید مسعود حسینی
>>>   اسلامیت و افغانیت به کسانی مفهوم ندارد که اواره و کولی هستند و کسی که از افغانستان است و مسلمان است برای انها مفهوم بسیار بزرګ دارد ولی این اغا حیسنی ګناه اش نیز نیست چون از اجداد کولی هستند و معلوم نیست که از کجا و از کمر کی به وجود امده اند

>>>   اصلاح سطر نخست در پاراگراف پایانی:
دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل بسر آمده است

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد

>>>   محمد اسلم سلیم
هویت من ، هستی من !
ملتم تاجیک ، هویتم خراسانی !
وقتی می خواهند ملتی را نابود شود ، قتل ها وکشتار های جمعی و زمین سوزی ها کار ساز نیست ، زیرا همه سردمداران جنایتکار درتمام جهان این شیوه و روش را تجربه کرده اند.
شیوه و روش جدید نابودی یک ملت حذف هویت شان است که در کشور ما فاشیزم اوغانی می خواهد ، که شیوه و روش را تجربه کند ، هویت من تاجیک ، ازبک و هزاره و بلوچ را حذف و برای من هویت جعلی اوغانی بسازد.
این هویت در فراز ونشیب های تاریخ چند هزار ساله شکل گرفته و به این آسانی هم با یک روش احمقانهء اوغانی ، هیچ نیرویی توان حذف وتغیر آن را ندارد .
من تاجیک ، من هزاره و من ازبک هیچگاه تن به این ذلت نخواهم داد که هویت من که همه هستی من است حذف شود.
تاجیک ها ، هزاره و ازبک ها هر مامور حکومتی و هر نماینده مجلس : باید بدانند که اگر پا به پای فاشیزم اوغانی در تحقق حذف هویت و تغیر آن هستید درین صورت حق رای تغیر در رابطه به هویت یک ملت و ملیت را و حق نمایندگی از من تاجیک ، هزاره و ازبک را ندارید.
هویت من تمام هستی من است .

>>>   نمیدونم چه کسی برای اولین بار بر نام این کشور بدبخت و مفلس رید و نامش رو از نام زیبا و تاریخی خراسان به نام مضحک و ضد انسانی و مسخره فغانستان تغییر داد!!!

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی، درج واژه قومی افغانستان را به ملت شدن نمی رساند. این هویت تحمیلی را قبول نداریم و ما از خود هویت داریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Salam
كدام احمق در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن است !

>>>   آسیا مشکلات سی ساله ما صرف همین نام است ؟؟؟

>>>   افغان= فغ و فغان٬ شيون٬ واهويلا٬ آه ٬ غالمغال٬ دعوا٬ زاری، صیحه، ضجه، عربده، غوغا، فریاد، ناله، نفیر، نوحه
لغت "افغان" حيثيت و عزت ملى بخود نگرفت نه مى گيرد ونخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى
اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که ييشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان زورشد

>>>   اسلامیت و افغانیت به کسانی مفهوم ندارد که اواره و کولی هستند و کسی که از افغانستان است و مسلمان است برای انها مفهوم بسیار بزرګ دارد ولی این اغا حیسنی ګناه اش نیز نیست چون از اجداد کولی هستند و معلوم نیست که از کجا و از کمر کی به وجود امده اند

>>>   اصلاح سطر نخست در پاراگراف پایانی:
دیگر زمان بردگی و اسارت و جهل بسر آمده است

>>>   AyarGroepsbeheerder
نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   اگر مهاجرت اقوام در نظر گرفته شود، پسینه ترین باشنده شدگان خراسان پشتونها اند. حضور شان در شمال کشور و کابلستان که مسالۀ دیروزی است و همه به یاد دارند. در جنوب کشور نیز اینها باشنده های اصلی نیستند. اگر به راستی مسالۀ پیشینۀ حضور در این کشور را دامن می زنند، بازنده خود شان اند.

پادشاهی کردن در یک ملک معنی باشندۀ اصلی آن ملک را ندارد. ورنه هندوستان باید سرزمین مغولها و کورگانی ها می بود نه سرزمین هندیان. حکومت پشتونها در خراسان نیز از همین مقوله است. سرزمین اصلی پشتونها اطراف کوههای سلیمان است، نه آنچه امروز افغانستان نام گرفته است

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Lalee
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه سگ تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد

>>>   محمد اسلم سلیم
هویت من ، هستی من !
ملتم تاجیک ، هویتم خراسانی !
وقتی می خواهند ملتی را نابود شود ، قتل ها وکشتار های جمعی و زمین سوزی ها کار ساز نیست ، زیرا همه سردمداران جنایتکار درتمام جهان این شیوه و روش را تجربه کرده اند.
شیوه و روش جدید نابودی یک ملت حذف هویت شان است که در کشور ما فاشیزم اوغانی می خواهد ، که شیوه و روش را تجربه کند ، هویت من تاجیک ، ازبک و هزاره و بلوچ را حذف و برای من هویت جعلی اوغانی بسازد.
این هویت در فراز ونشیب های تاریخ چند هزار ساله شکل گرفته و به این آسانی هم با یک روش احمقانهء اوغانی ، هیچ نیرویی توان حذف وتغیر آن را ندارد .
من تاجیک ، من هزاره و من ازبک هیچگاه تن به این ذلت نخواهم داد که هویت من که همه هستی من است حذف شود.
تاجیک ها ، هزاره و ازبک ها هر مامور حکومتی و هر نماینده مجلس : باید بدانند که اگر پا به پای فاشیزم اوغانی در تحقق حذف هویت و تغیر آن هستید درین صورت حق رای تغیر در رابطه به هویت یک ملت و ملیت را و حق نمایندگی از من تاجیک ، هزاره و ازبک را ندارید.
هویت من تمام هستی من است .

>>>   نمیدونم چه کسی برای اولین بار بر نام این کشور بدبخت و مفلس رید و نامش رو از نام زیبا و تاریخی خراسان به نام مضحک و ضد انسانی و مسخره فغانستان تغییر داد!!!

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   افغان هویت قومی است نه ملی، درج واژه قومی افغانستان را به ملت شدن نمی رساند. این هویت تحمیلی را قبول نداریم و ما از خود هویت داریم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   Salam
كدام احمق در كجاى تاريخ و آنتروپولوژى خوانده است كه تاجيك ، هزاره ، ازبيك و ايماق و هندو ........از نسل پشتون ( افغان) است . پذيرفتن هويت جعل ، تهمت كردن است !

>>>   آسیا مشکلات سی ساله ما صرف همین نام است ؟؟؟

>>>   آنها نام قوم خود را بر کل کشور گذاشتند اینها صبوری کردند.
2. آنها سرود ملی را فقط به زبان یک قوم تدین کردند اینها تحمل کردند.
3. حکومت را انحصاری و بقیه را به حاشیه راندند دندان روی جگر گذاشتند.
4. آنها در طول 18 سال گذشته به نام طالب و داعش و... هر ساله بیش از 10/000 نفر را کشته‌ اند اینها اعتراضی نکردند.
5. اکنون می‌ خواهند هویت و نام قوم شان را هم بر سایر اقوام تحمیل کنند. این دیگر قابل تحمل نیست.

>>>   چرا فاشیزم قبیله در شناسنامه های مردم واژه ( افغان ) مینویسد، ای تاجیک، ای هزاره، ای ازبیک بیدار شو.

>>>   Groepsbeheerder
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   من که تاجیک ام با فرهنگ تمدنی و زبان فارسی شیرین و انساندوستانه اش تاجیک باقی میمانم .
ملت شدن همه اقوام در پوشش نام یک قوم حاکم در قدرت ( افغان ) ناممکن است .
هرگاه هموطنان پشتون یا افغان خواهان زندگی صلح آمیز با اقوام دیگر اند باید به عدالت اجتماعی و انتخاب نامی برای ملت که آیینه آن تجلی همه اقوام باشد باورمند گردند ، نه به گرایشات شونیستی و فاشیستی که حاکمان ایشان در قدرت دارند رو بیاورند .
همبستگی و وحدت ملی از عدالت اجتماعی و دموکراسی پدید میآید نه از خود محوری قومی در قدرت

>>>   تاجیک های واقعی
————————
کسانی که جرات و شهامت این را دارند که خود را تاجیک می نامند (زیرا باور دارند که افغان هویت قوم عزیز پشتون است) و فعالانه بر علیه سیاست های فاشیستی، قومی - قبیلوی و «تحمیل» زبان، فرهنگ و هویت قومی بالای خود و دیگران مبارزه و مقاومت نموده و طرفدار دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی می باشند؛

>>>   Lalee gedeeld.
تغیر نام افغانستان ، اولین گام درراه ازبین بردن تعصبات قومی وقبیلوی است. زیرا این نام، علاوه بر اینکه درزبان انگلیسی به سگ شکاری ، اطلاق شده است، از نظر تاریخی متاسفانه یکی ازسه نامهای یک قوم واحد است، یعنی ، افغان؛ پتان، پشتون یا پختون، هرسه این نامها به یک قوم خاص اطلاق میگردد. بقیهء ملیتهای این کشور هرگز نه افغان استند ونه هم با افغان کدام پیوند تاریخی وفرهنگی ویا نژادی دارند.
افغانها مطابق تیوری پدر ژورنالیزم اوغانی، محمود خان طرزی، زبان قومی خودشان را دارند، که زبان اوغانی یا پشتو می باشد.
ازنظر تباری،افغانها یا پشتونها تعدادی ازقبایل هندی الاصل ملتانی بوده که سرزمینهای آبایی شان اطراف کوه سلیمان، خیبر پشتخوا و وپشین وژوب می باشد و این مناطق درتاریخ بنام افغانلند یاد شده است و دریاد داشتهای تاریخی بعضی ازنویسنده گان انگلیسی منجمله ( الفنستون) مولف کتاب افغانان نمایندهء انگلیس در دربار شاه شجاع نامهای تمام مناطق افغان نشین با تفصیل آن ذکر گردیده است.
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   Zaki
امروز در زیر نام واژه افغان Afghane در صفحه ویکیپدیا برخوردم ،تعریف های زیر از هویت ملی خود خواندم که، از هیچکدام آن نمیباشم.
من این جا نمی خواهم مباحثاتی نژادی و نژادپرستانه را دامن بزنم، چون از آن چیزی که نفرت دارم نژاد پرستی میباشد. اما این یک تذکری به آنهایی میباشد که امروز حتماً میخواهند واژه را بنام افغان در شناسنامه های ما درج نمایند.
سه چیز اینجا ذکر شده است
1- افغان اسم نژاد سگی میباشد که در کشور های آسیایی میانه زندگی میکند و چیزی جالب که اینجا خواندم که،اسم این سک از طرف انگلیس ها به حیث نژاد ثبت شده است.
2- قبایلی پشتون که در کشور های افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.
3- یک نوع چرس (حشیش) که در افغانستان تولید میشود.

حالا من نه .... تازی هستم که انگلیس ها اسم او را افغان نامیده اند، نه جز قبایل پشتون و نه چرس هم در زندگی خود کشیده ام چی برسد که اسمم چرس نامیده شود.
این جا از مسولین که حتماً اسم افغان را در شناسنامه من ثبت می کنند، خواهش داریم که تعریف های را که با من هیچ رابطه‌ای ندارند از ویکیپیدیا حذف کنند. تا فردا اگر من جایی خود را به اسم افغان معرفی دارم با چیزی های که در بالا ذکر شد عوضی گرفته نشوم.

>>>   Khurasani gedeeld.
توطیهٔ جدید ارگ؛
برای تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به دهها هویت قومی، جهت تثبیت اکثریت جعلی پشتون ها( افغان‌ها) در افغانستان.
رئیس جمهور با صدور فرمان و ایجاد کمیسیون برای تهیه لیست اقوام افغانستان در شناسنامه های جدید شمشیر جراحی به دست گرفته و ما را هدف قرار داده است.
اسناد رسیده از ارگ ریاست جمهوری حاکی از آن است که تیم فاشیسم قبیله برای تقسیم هویت تاجیک ها و تثبیت اکثریت افغان‌ها ( پشتون) طی فرمانی دستور داده است تا تاجیک ها را به بیش از سی گروه قومی تقسیم نمایند و به این ترتیب این اکثریت قومی را به اقلیت های متعدد تقسیم و معرفی کنند.
هدف از این طرح تقسیم هویت تاجیک ها و ازبیک ها به خرده هویت ها و تثبیت اکثریت افغان ( پشتون) در افغانستان می باشد.
جوانان عزیز
تنها راه جلوگیری از این طرح شیطانی دفاع و حمایت از قانون شناسنامه ها مصوب مجلس نمایندگان است و بس.
ادامه سکوت نمایندگان ما در حکومت و دولت در برابر این شرارت ها و فتنه انگیزی ها شرم آور و ذلت بار می‌باشد.

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   درتوزیع شناسنامه های الکترونیک عوض افغان - ( افغانستان) ذکر شود انگاه هیچ قومی ازتمامی اقوام افغانستان مخالفت ندارند چرا که افغانستان مادر همه ملیت های افغانستان میباشد. درغیران هرروز باعث جاروجنجال بیشتر میشود ومسوول ان شخص نفر اول دولت است

>>>   هرکونان دهد - فرمان دهد - هیچ کسی چیزی ازدستش پوره نیست - یکماه دالرقطع شود ، همه فلج است

>>>   قابل توجه خواجه عبدالروف ابراهیم !
صرف برای امتحان بجز بشر دوست یک کمیشن کار دیگر را از مجلس توسط گارد های امنیتی ازجلسه بیرون بکش ببینیم چی میشود !
ر

>>>   اگرنام افغان درتذکره نباشد درآن تذکره تف میاندازیم
نام افغان راپدرهای کس دورکرده نمیتواند چرا افغانها درکولاب جای ندارد
افغان افغان است افتخاربه افغان بودنم

>>>   برگردان اول بفارسى کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
نام کتاب به عربى: "تتمة البیان فی تاریخ الافغان"
نویسنده: سید جمال الدین حسينی مشهور با سه لقب "اسدآبادی"٬ "الکابلى" و "الافغانى"
تاريخ نگارش:
چاب اول کتاب: 1901 مصر
نام کتاب به فارسى: "بيانات واپسين تاريخ افغان"
مترجم: محمدامین خوگيانى
نام کتاب: "حیات سید جمال الدین افغانی" زبان فارسى این کتاب در سه قسمت است:
نویسنده : محمدامین خوگيانى 1900-1985
نام کتاب به فارسى: سوانح سید علی ترمذی جد اعلایَ سید جمال الدین
نویسنده محمدامین خوگيانى
تاریخ افغان به قلم سید جمال الدین افغان به عربی نوشته شده و بعداً در سال ۱۹۰۱ پنج سال بعد از مرگ او علي يوسف الكريدلي, صاحب و محرر جريدة العلم العثماني در استانبول ترکیه انرا طور هدیه برای امیر عبدالرحمان خان پادشاه افغانستان چاپ نمود و بعداً انرا محمدامین خان خوگيانى مدیر جریده انیس به فارسی ترجمه نمود
چاپ کتاب به فارسى کابل افغانستان 1940
تتمة البیان فی تاریخ الافغان
محمدامین خان خوگيانى پسر اسراييل خان خوگيانى بود
که از سوى امان اله خان موظف شد وظيفه آموزش خوگيانى را بدوش گيرد. پدر اش اسراييل خان جان خود رابراى استقلال سرزمين عليه انگليس ازدست داد. پدر کلان امان اله خان امنيت زندگى يکى از منورين پشتون را بدست گرفته نتوانست.
محمدامین خان خوگيانى در "فصل اول در وجه تسميهٔ افغان" در برگ 62 کتاب مى نگارد: آغاز نقل قول
فصل اول در وجه تسميهٔ افغان
فارسى زبانها اين قوم را به لفظ "افغان" مى شناسند و وجه تسميهٔ اين اسم را چنين نگاشته اند. هنگاميکه بخت نصر ملت موصوف را زير فشاراسارت گرفت از درد و اندو زياد آه و فغان مى کردند. بجهت همين فرياد و فغان بفارسى ايشان را افغان مى گفتند و ازهمان آوان به همين نام ناميده شده اند.[٢]
پاورقى برگ 62 از سوى مترجم
[١]تشريعات اين موضوع ....
[٢]نقل قول تاريخ فرشته ...
در برگ 63
ورأى مؤرخين ديگر بر اين قرارگرفته که نام نوادهء شاوول پدرکلان افغانها "افغان" بوده اولاده او نيز بنام همين پدرکلان خويش مى شوند.
عوام فارس ايشان را را "اوغان" مى گويند که قريب لفظ افغان تلفظ ميشود و اهالى هند ايشان راپتهان خطاب کرده اند.
برخى از قبائل افغان که در قندهار و غزنين
زيست دارند خود را به اسم پشتون (پښتون) و يا پشتانه (پښتانه) معرفى مى نمايند. و اهالى خوست و كرم و باجور خود را پختون و پختانه مى شناسانند.[١]
اکنون به دقت نظر از تفاوت اين الفاظ معلوم مى گردد که تمام اين آسامى از يک اصل پيدا شده اند لفظ "افغان" ٬"اوغان"و پتهان" همه محرف پختانه (پښتانه) مى باشند. پشتانه (پښتانه) و پاشتانه (پاښتانه)غالباً امکان دارد که از کلمه "باشتان" گرفته شده باشد که نام قريه ايست در نيشاپور [٢] يا هر دو از بست مأخوذ اند که نام شهر يست از شهرهاى خراسان [٣]
پاورقى برگ 63
در برگ 64
الف و نونكه درزبان فارسى براى جمع زياد ميشودبه مفرد آن افزوده اند [١] باحتمال اينكه در مواضع فوق الذكز اقامت نموده باشند ويس أزان كه ازان جا كوچيده اند همان نام را باخود به جاى ديگرى برده وتا حال اسم مذكور جارى و پائدار مانده است.
پښتو
حرف "واو" در كلمه پښتو نام زبان ملت افغان است علامة نسبت است مانند حرف يا، كه در لغت عرب براى نسبت زياد ميشود و در حالت جمع حذف ميگردد[١] اين هم احتمال دارد كه كلمة پښتو را از لفظ بشيت گرفته باشند و بشيت، نام قريه ايست از قريه جات فلسطين و اين توجيه وقتى درست مى افتد که ايشان از نژاد بنى اسراٸيل به حساب آينده چون مسله نژاد ايشان در سامى بودن مسلم آيد.
برگردان دوم بفارسى کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
مهندس داودعطایی قندهاری
چاب اول کتاب: 1901 مصر
نام کتاب به فارسى: "بيانات واپسين تاريخ افغان"
فارسها اين مردم را افغان ناميده‌اند؛ به اين علت كه هنگامی‌که آنان در زمانهای قديم توسط بخت‌النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون می‌کردند. از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسی معنای ناله و فرياد می‌دهد آز آن زمانها (يعنی از زمان بخت النصر شاهنشاه بابل باستان؛ حدود سه هزار سال قبل) بر آنان اطلاق می‌شده است.
همچنين گفته می‌شود كه "افغان" نام يكی از نوادگان "شاؤول"[۱] جد افغانها؛ بوده از اينرو آنان به نام جد اول خودشان خوانده شده‌اند.
عوام فارسی به زبان عاميانه اين مردم را "اوغان" می‌نامند كه مشابه نام "پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق می‌شده. اما بعضی از طوايف افغانی مثل ساكنين قندهار و غزنی خود را پشتون و يا پشتانه می‌خوانند. و بعضی هم مثل ساكنين نواحی خوست؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه ناميده‌اند.
از دقت در همخوانی و همگونی اين الفاظ در می‌يابيم كه همهٔ اين كلمات دارای ريشهٔ واحدی هستند كه عبارت از همان كلمه افغان (اوغان و يا پتان) است. گفته می‌شود كه اصل اين كلمه از ريشهٔ "پختان" و "پشتان" است كه بطور صحيح از كلمه باشتان (باشتين) اخذ شده كه نام قريهٔ از قرات نيشابور است. و يا ممكنست از كلمهٔ "بشت" نام يكی از شهرهای خراسان قديم اخذ شده باشد. و با حروف الف و نون كه علامت جمع در زبان فارسی است تركيب شده است. احتمال ميرود كه افغانها در اصل در اين شهر سكونت داشته‌اند وبعد آنجا را ترك كرده به نواحی ديگر منتشر شده‌اند. از طرفی حرف واو در كلمات پشتو و يا پختو مثل يای عربی علامت نسبت مكانی است. كه در اين حالت گويا علامت جمع (ون) به هدف اختصار حذف شده است.
و همچنين احتمال می‌رود كه اصل اين كلمات از كلمه (بشيت) گرفته شده باشد. كه نام يكی از قصبات يا شهرهای فلسطين است. اين احتمال از آنجا مطرح شده كه گفته می‌شود كه افغانها اصلاً از جمله اسباط بنی‌اسرائيل بوده‌اند. كه دراين مورد درفصل بعد بيشتر بحث خواهيم كرد.
برگردان سوم پشتو کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه
ترجمه پشتو کتاب سید جمال الدین حسينی سه لقبه بعد توسط "فرهنگستان پشتو" در کویته، پاکستان در سال 1979 منتشر شد.

>>>   1- "سوال اينجا است كه آيا كلمه “افغان” براي هويت ملي يك كلمه توانا و مناسب مي باشد؟
2- آيا كلمه “افغان” در بين اتباع افغآن استان باعث وحدت شده مي تواند؟
پاسخ ساده آدم خان يوسـفزي - پـشاور، پاكسـتان:

1- لغت "افغان" حيثيت وعزت ملى بخود نگرفت٬ نه مى گيرد و نخواهد گرفت": نقل قول آدم خان يوسف زى !
2- پختونها به هركسيكه به فارسي حرف بزند كلمه پارسيوان (پارسي زبان) را به كار مي برند كه شايد در حقيقت او يك فرد هزاره و ازبك، تاجيك، پشتون و يا هم بلوچ باشد. اين بخاطري است كه پارسيوان يا فارسي زبان يك هويت زباني مي باشد نه هويت قومي يا قبيلوي.

اگر چه آدم خان يوسف زى پشتون است
ولى بدلم گپ زد براى ام عزيز است
همين که پيشوند افغان ازستان ما دور شد
همبستگى ميان شروندان بسر تحميل افغان زورشد

>>>   او شمالی و کوهدامن بزرگ !
به نماینده هایت بگو، مثل نماینده های پنجشیر و بدخشان، سیاه و سفید، صف خود را صاف کنند. افغان هستند یا نیستند؟
#احمد_شاه_فرید

>>>   Haidarzoda
ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»

منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص

>>>   كوفي عزيز اين نسل مديون تو و فداكاري هايت خواهند بود اميد است همه وكيل صاحب ها كنارت بي ايستند و زحمات تو را هدر ندهند تو قهرمان نسل امروزي و فردا خواهي بود عمرت دراز از گزند روزگار در أمان باشي.
مجيب ضياء

>>>   هر کس که بی نسب بی نسل باشد خود را اوغان میدانند شاید اینها هم حرامی باشند که از نسل نسب اصلی خود انکار میکنند تحصیل کرده های که اینقدر احمق باشند از بی سوادها چی گیله کنیم که خود را افغان=پشتون فکر میکنند

>>>   ما به همچو شخصیت های که از هویت، فرهنگ، زبان و تاریخ خود دلیرانه دفاع میکند نیاز داریم نه به هویت باختگان و معامله گران !
هر غیرافغانیکه خود را افغان مینامد و حاضر میشود هویت ( افغان) پشتونی را بپزیرد نابود باد

>>>   Ayar
یک هویت فروش بدتر ازیک ناموس فروش شرفباخته است ، چه رسد که حتی بدتراز حیوانات که گله های خود درا رها نمیکنند

>>>   Wahid Ayar
هر ناخلف که از نشانی تاجک ها به آقای پدرام دشنام می فرستد، به جز ستون پنجم و اولاد حرامی کسی دیگر بوده نمی تواند.
زنده باد آقای پدرام مرد عدالت خواه و مبارز

>>>   حمد یاسینی زاد
از کدام دستاورد عبدالله حمایت میکنند ؟؟
اخمق است کسیکه به عبدالله دل بسته میکند .....تر از کسی است که از عبدالله حمایت میکند

>>>   Paiez
دوستان عدالت پسند پشتون یا افغانم!
با اینکه زحمت هم می شود؛ لطف نموده متن کاپی شدهء زیر را یک بار دیگر بخوانید؛ وبعد قضاوت نمایید: آنانیکه در دفاع از هویت هزاران سالهء شان فریاد حق طلبانه سر می دهند؛ حق به جانب اند یاخیر؟!
عزیزان!
فکر کنید که دیگران در موقف شمایند و بالای تان هی فشار می اورند؛ که در شناسنامه هویت تان تاجیک یا هزاره و... درج گردد؛ آیا شما می پذیرید؟ لطفن شما هم به یک مشت فاشیست جعل کار نه بگویید تا به برادری مان بر گردیم؛ ومسالهء درج هویت جمعی را درشناسنامه، در یک فرایند علمی وتاریخی آرامانه وحق مدارانه حل نماییم!

>>>   Farghand
به نظر من این حق هر انسان است که هوویتش معلوم باشد، خود الله متعال بخاطر شناخت ما را به گروه های مختلف انسانی مشخص نموده است، اگر من جای این صلاحیت داران می بودم هوویت هر کس را مقابلش می نوشتم و تمام، من این حرف را بخاطر شما نمی نویسم، این سخن خودش حق است در صورت ناحق می شد که هیچ عنوان از ملیت یا قوم ذکر نمی بود و ما پافشاری می کردیم که حتمن ذکر کنید.

>>>   وقتی عبدالله تذکره گرفت قومیت اش پشتون است نه تاجک و به این خاطر ترس عبدالله از قرار گرفتن در دوراهی قومیت پشتون و نانخور دسترخوان تاجک است.
زبونی تا چه حد
با مرد روزگار سپری کردی مگر مردی را نیاموختی
منظورم از مردی نه مذکر بودن است بل آن مفهوم عام رایج در جامعه است.

>>>   من اوغان نیستم اما افغانستانی هستم

>>>   یک سوال دارم. چون خیلی از این ماجرای تذکره ها در کشور شما با خبر نیستم. کسانی که دوست دارند اسم قومیتشون درج بشه، حالا اگر کسی پدرش ازبک و مادرش تاجیک بود یا پدرش هزاره و مادرش ازبک یا پشتون بود، خلاصه دو قومی بود، براش چی بنویسند؟

>>>   ظهور بنام قبیله ای افغان به دلیل خشک سالی طولانی در غرب کوه های سلیمان و جمع آوری علف ناجیز چاروا های شان از طرف مردم بومی مسلمان سرزمین زیبا خراسان به حس بشر دوستی و رقت قلب در آغوش پذیرفتند ، اولا در اسلام عزیز تضات و برتری وجود ندارد چون اسلام دین برادری برابری و عدالت است. بنابرین قوم بزرگ تاجیک فارسی زبان تمیز ورنگ بو نمی خواهندآنچه که میخواند همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده اند که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

همچنین خاطرنشان ساخت که ظهور قومی بنام افغان « پشتون » ازکوه های سلیمان در شمال غرب پاکستان کنونی در مرگز شهر مستنگ در تاریخ یمنی محاربات سلطان محمد از افغانان و محل سکونت آنان در وادی رور سند و اطراف کوه های سلیمان در هند نام برده است.
و همچنان ابوریحان بیرونی در کتاب تحقیق ماللهند نوشه است قبیل افغان در کوه های غرب هندوستان به سر می بردند وتابه حدود رودخانه سمندر میرسد.

مرحوم میرمحمد صدیق فرهنگ می گوید واژه ی پشتون و افغان در آثار نویسدگان وشا عران این قوم این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.

دیگر کشور نیز به معنی واحد ویکسان هردو واژه ی پشتون وافغان تأکید میکند: «هنگامیکه زبان پشتو به مرحلۀ خط وکتابت رسیده است کلمات افغان وپشتون درآثار نویسندگان وشاعران این قوم با مفهوم واحد به جای یکدیگر استعمال شده اند. بنا براین بطور کلی واجمالی میتوان گفت که خود پشتونها ترجیحاً خود را پشتون گفته اند، درحالیکه فارسی زبانان آنان را افغان وهندیان، پتهان نامیده اند وهرسه کلمه از سدۀ شانزدهم به بعد در کتابت راه یافته ودرمعنی واحد بکار رفته است.»


منابع و ما خذ : 1_ آکا دمیسین دکتر عبدالاحمد جاوید، مقاله کابل در گذار گاه تارخ ، مجله سباوون ، سال اول دلو1366.
2_ میر غلام محمد غبار، جغرافیای تاریخی افغانسان
3_ عبدالحی حبیبی ، مجله آریانا کابل 1348
4 _ ولادمیربارتولد، تشریح جغرافیا تاریخ خلافت شرقی ، ترجمه عرفان چاپ تهران صفه 374
5 _ محمد امین زواری ، جغرافیای تاریخ بلخ، بنیاد موقفات افشار، تهران 1388 .
6_ تاریخ سیستان - تالیف 445 هجری – بتصحیح ملک الشعرا بهار چاپ تهران 1314
7—غفور روف باباجان . تاجیکان . تاریخ قرون وسطی و دوره نوین دوشنبه انشار وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی 1377.
8 -- فرهنگ، میر محمدصدیق، افغانستان درپنج قرن اخیر، جلد اول، ص 6

>>>   به اوغان هایی که قصد زورگویی به تاجیکان و هزاره ها را دارند میگویم بدانید در کدام منطقه زندگی میکنید. بالاخره روزی امریکا از اینجا می رود و حکومت های فعلی هم خواهند رفت اما مردمان این منطقه همیشه در اینجا خواهند بود. در شمال حداقل 10 میلیون تاجیک است و در غرب 80 میلیون ایرانی.قدرت هزاره ها و تاجیک ها به صورت بالقوه از شما بالاتر است پس دست از زورگویی بکشید و مثل برادر با دیگران رفتار کنید.
قرار نیست روزگار همیشه بر وفق مراد شما باشد بترسید از روزی که این جدایی ها پایان بیابد و خشم مظلومین دامن شما را بگیرد.

>>>   همزبانان تاجیک و هزاره هشیار باشید که پرده ها در حال کنار رفتن است!
اینها به شما میگویند یا افغان باشید یا به ایران و تاجیکستان و ترکمنستان بروید! یعنی این که این سرزمین را برای خودشان میخواهند. شما نه باید افغان بشوید نه به دیگر کشور ها بروید چون در هر صورت سرزمین خود را از دست می دهید.

>>>   تحمیل واژه ی افغان یعنی پشتون بالای سایر اقوام پذیرفتنی نه می باشد.

>>>   هر کس ملیت خود ره افغان میداند برگردد به کوههای سلیمان ، ما افغان نیستیم و هرگز هم نخواهیم بود ، تنها یک قوم به نام افغان و فغان میشناسیم که آنهم باید هرچه زودتر از خراسان عزیز کوچ کرده همراه پدرکلانش اشرف غنی به کوههای سلیمان بازگردد
هزاره

>>>   دزد های شمالی چی میگویند ؟؟ منتظر کد 91 هستند ؟؟

>>>   روشن است كه خراساني
زيرا از زمانيكه نام اين سرزمين را انگليسها به ويرانستان تبديل كردند ديگر هيچ كسي روز خوش نديده است

>>>   لطيف پدرام:

من با زبان مولانا حرف ميزنم تو با زبان خوشحال خان ختك بايد كه تو دشنام بدهي.

>>>   شما هم بايد نام افغان بيير لا تغيير بعيد
حسن

>>>   زبان پشتو ۵۰ سال عمر دارد
گرامر زبان پشتو در دوران شاهی ظاهر شاه بنیاد گزاری شد ، پیش از این پشتو نه گرامر داشت و نه هم زبان رسمی بود ، یک تعداد دوستان فکر میکنند که پشتو در زمان احمد شاه ابدالی و یا میرویس هوتکی زبان رسمی شد لیکن چنین نیست بلکه در آن زمان زبان رسمی ابدالیها و هوتکیان فارسی بود و نام کشور خراسان ،
نام کشور در وخت عبدالرحمان خان از خراسان به اوغانستان تبدیل شد و زبان پشتو در وقت ظاهر زبان رسمی

>>>   و قتى نيا كا نت و أردأ تى از هندو ستان با شد و ... احمد خا ن تا هنوز در كو ه هاىً سليمان خشك نشده است در حاليكه در اين سر ز مين تا جيك ها تنها ٧٠٠٠ سال نوروز تجليل مى كنند و هزاران سال. ز با ن و فر هنك فار سى بالاى تان حكو مت كرده و مى كنند
و نيا كا نت را ز با ن تا جيك ها با سو اد سا خته و مسلملن سا خته اند
تَو كى هستى كه اد عاى
ملكيت مى كنىً نيا كا ن من
حضر ت نعمان / اما م ابو حنيفه اجد ا دت را خدا پر ستى ياد دا ده است تَو كسى و حيزى نيستى
كه بر اى گفتن حر فى دا شته با شى !

>>>   افغان ها چرا از خودشان زبان ندارند که به زبان تاجیک ها نوشته میکنند . پشتون ها از زبان پشتو خود می شرمند . من افتخار میکنم که تاجیک هستم و خوب شد که پشتون نبودم اگر نی حالا خودرا خودکشی میکردم از شرم

>>>   شما ...هستید از افغانستان خارج شوید.زلمی

>>>   قانون اساسی کشور همه ساکنان کشور راافغان نامیده است.بایدبه قانون اساسی احترام گزاشت و بیمورد تفرقه افکنی نشود.اسلام مذهب ماست و ملت مان هم افغان. وسلام

>>>   باید راه بیرون رفت از سر زمین افغان جستجو شود. آنهایکه میگویند ما افغان نستیم اولا نفرین به پدر و نیاکان خود بفرستند که جرا خود را افغان نامیده بودند و ثانیآ ګم شوند از هر جایکه هستند بروند. خیر که افغان نیستی در افغانستان چه میکنی برو ...شو بکشور ابایی تان بروید.
اکرم کابلی

>>>   کسانیکه میګویند ما افغان نیستیم، شناسنامه افغانی را نګیرند و از پاسپورت افغانی هم استفاده نکنند اګر غیرت دارند. این سر در ګم شدګان باید خاک و ملیت خود را در یابند و از سر زمین ما افغانها درو شوند. ...ها باید به اصلیت شان برګردند از هر جایکه آمده اند بروند. ....شوید شما بفرقه انداز های ..........................

>>>   أينجا أفغانستان هست!! و ساكنين ان افغان!! هر كسىيكه اينار قبول ندارد برود ازهمان جايكه اين تدريس نفاق برأيش داده شده!! نفرين و ضد نفرين به خائنين ووطنفروشان و جواسيس كه مردم ما را به نام اين ان به هم مى اندازد!!
زنده باد افغان و باينده باد أفغانستان عزيز!!

>>>   اسم "افغان" نمی تواند هویت کلیه شهروندان کشور را بازتاب کنند. اين اسم قدرت منطق درونى زبانى و زبانشناسى و تاريخى٬روان شناسى زبانى و زبانشناسى اجتماعى را ندارد. اين اسم در پایه و تهداب اسم قومی و قبیله ای بوده و فقط تصویر تباری و زبانی یک قوم و یا ملت با مشخصات و مشترکات زبانی فرهنگی و اجتماعی و سنتی یک بخش از شهروندان را پژواک می کند.وقتيکه در منطق که يکى از چارپايه پايههاى فلسفه(شناخت٬ ميتافزيک يا ماوراى فزيک٬ منطق و اخلاقيات) است. خود منطق زبان و نطق ناطق واستدلال بخشهاى ناگسستنى اند که خود کلمه و معنى کلمه نيرو و قدرت در سه گوشه زبانشناسى (واژه+ تصوير واژه + سمبول واژه نيرو و قدرت افهامى را در عقل مغز + در دل وجان و درتارو پود و در روح و روان انسان انترناليزييشن (درونى با تمام حس هاى انسانى ديدن شنيدن بوى کردن...) کند.
به گونه نمونه واژه "مادر" - "خدا" چوب سنگ و هر واژه ديگر!
واژه "افغان" همين قدرت درونى خود را در جريان گذشته زبانى و معنى و مفهومى خود با نيرو غير زبانى و قدرت خارجى (قدرت سياست ) نخست مخشوش و بلاخره معنى خود را از دست داد. اگر معنى "افغان" قوم پشتون نيست. پس لغت "افغان" فليلى فس شده مانند "لغت مرده" و حتى "زبان مرده" - مرگِ زبان یا انقراضِ گویش در زبان‌شناسی(linguicide، یا glottophagy] یا Extinct language)؛ اگر لغت افغان زنده است و معنى پشتون دارد. پس اين تحميل با زور است و پشتونى کردن است و اگر اين لغت تنها معنى اش تغيرکرده است بازى دادن است طفل ساختن Infantilism! بازى دادن آگاهانه باشد دروغ و تقلب است. پس اين واژه که صلابت منطقى ندارد چگونه ميتواند جذابيب زبانى داشته باشد???
جای شک وجود ندارد که کلمه، نام، اسم، تسمیه، لقب، اطلاق، اصطلاح، ترمینولوژی "افغان" ریشه عبری و عربی دارد که این لغت را زبان فارسی و يا فارسی درباری از عربی و عبری به وام یا قرض گرفته است. چنین وام واژه ها در کل زبانهای هندوایرانی و هندواروپایی و تورانی و تورکی و سامی مروج بوده اند. "پردوس" از پارسی باستانی به اروپا رفت "پرادیس "یا "پردیس" و معرب "فردوس" شد. ملت، ملی و ملیت واژه های کلیدی عبری و عبری اند که نحست به اروپا رفت. قرار اشعار تصوفی صوفیان پارسی گو ایرانزمین و یا "ممالک ایران" که نقشه آن تا تجزیه ایران و نامگذاری بخش خاوری خراسان به افغانستان از سوی امپراتوری بریتانیا و به ویژه مونت استوارت الفنستیون ادامه داشت.
این اسناد انکارناپذیر است زیرا در سراج التواریخ و سراج الخبار و آثار بزرگان پشتون کلمه افغان به پشتون و کلمه افغانی به زبان پشتو در تاریخچه افعانیت و پشتون درج است. حتی سید جمال‌الدین که تاریخ نگار ایران است در کتاب تاریخ افغان خود( ترجمه سناتور اسبق بزرگوار محمد امین خان خوگیانی فرزند شهید راه آزادی ضد امپراتوری انگلستان در سرزمین هندوکش اسراییل خان از خوگیانی که در جنوب غربی جلال آباد که نامش از جلاالدین اکبر مغلهای بزرگ ماننده شده)داستان افغان و معنى و مفهوم اش را روشن نگاريد به عربى! "ان" پسوند فارسى (پشتون جان بخاطر دل خوشى شود زبان مولوى بلخى ورومى) مانند هزاران شهرها و استان ها و شهرستانهای که امروز در جغرافیای ایران افغانستان٬ تاجکستان٬ اوزبیکستان و ترکمنستان و پاکستان قرار دارند. باوجود تغییرات نامها و پشتونی ساختن نامهای مکانهای گوناگون هنوز بسیار زیاد اش باقی مانده است. است+ ان=استان و ستان و گاه و آباد.
پشتون پسوند مکانی دارد? يک شهريکه در جغرافيه اولين خرگاه (خیمة بزرگ ، سراپرده ) پشتون بسته شده کدام منطقه در هندوکش با پسوند مکانی تون بوده? ولی "تون" پسوند مکانی جغرافیای نقشه ای شهری و روستایی سرزمینی وطنی نیست! بلکه گاهی است مانند دانشگاه آرامگاه قبله گاه و زایشگاه و غیره به پشتو.که اين لغت ها واژه ها ىساختگى اند چرا نه?
اين واژه هاى ساختگى نوواژه، واژهٔ ابداعی یا واژهٔ اختراعی (به انگلیسی: Neologism)‏، به واژه‌ای جدید گفته می‌شود و مشروعيت زبانى دارد فارسى اين مشروعيت را هم داراست!!!!!
"خواه" پسوند مکانی پشتون و پختون است و پختونخواه سابقه سندى تقريباً 250 ساله دارد. سند شعر احمدخان ابدالى کدام همان سردار سپاه شاهنشاه ايران نادرافشار صاحب قران که دو نواسه اش خانم تيمور شاه درانى .
در اینجا به این نتیجه میرسیم که متاسفانه قدرت در دست غیر پشتون ها بود و پشتون ها در این خاک نبودند.
من به نظر خوشبینانه می نگرم و پشتون ها را افغانان را مهاجرین نمی دانم چون بودن افعان ها امروز در سرزمین رستم و رودابه و ناصر خسرو مطرح است و نه اینکه پشتونها چه زمانی در ایرانزمین فردوسی و رودکی تا جامی هجرت نموده اند چون پيش ار سال 1920 سرحدی جغرافیای و سرحد سیاسی و سرحد زبانی وجود نداشت. کشور افغان ستان تااکنون کسی شناسنامه ندارد.
چون به ميلونها شهروندان به پاکستان وايران بدون شناسنامه و گذرنامه به ساحات فرهنگى وزبانى خود رفتند. اصلن حاجت نام و دولت در اين سرزمين وجود ندارد
در گدرنامه ها فقط نام افغانستان بود که خود حاکمان پشتون گفتن که کلمه افغان معنی و اعتبار قومی و ملتی پشتونی را دیگر ندارد!!!! چون با کلمه فارسی ستان مرکب شد. و ظاهر خان نام اقوام را نوشت.
اگر "افغان" را سر تاجيک و اوزبيک و ترکمن و فارسى زبان و هزاره قبول نموديد.
هوشيار خبردار که کل شهروندان کشورهاى ایران٬ تاجکستان٬ اوزبیکستان و ترکمنستان و پاکستان به افغانستان مى آيند.و با چه کار کرده مى توانيد?
ولی کرزی چه کرد؟ غنی چه کرد?
نه نان دادن نه امنيت نه آرامى ونه خانه نه آزادى ونه خوداراديت (عدم فلسفه مشروعيت دولت وحکومت ) غنى دست کرزى را و دارودسته تان رابگيرد برخيزيد به بادار تان نيم عبداله از کرزى و نيم اش از غنى!

>>>   ما میدانیم که افغان نیستید و ...هستید و خودم شاهد هستم که به صدها. غیر افغان را در خیاطۍ که شاګرد بودم. بچه ها ...دار ساخت. و حالا به هنان دلیل انها ....هستند. ....به شما .......که زن و مرد تان کارهای ....میکند و بلاخره. ....را قبول ندارید

>>>   زنده باد أفغانستان من يك افغان هستم دل دشمنان أفغانيا بترقد .لالا عزلتي

>>>   برای درخت شنگ بیتفاوت که یک ...خود را در بدنه آن بخارد. برای افغان و افغانستان همچنان افغان بودن و نبودن تو و مثل تو بی معناست.

>>>   هر قوم برای افغانستان و افغانستان برای همه اقوام!

>>>   اگر اوغان ها اکثریت استند
پس چرا اکثریت مردم به زبان فارسی گپ میزنند
ببینید هر اوغان می تواند فارسی گپ بزند در حالی که کمتر فارسی زبان است که پشتو یاد داشته باشد

>>>   از دید من مهاجر کسی است که به زبان من می نگارند و سخن می گویند . چون هر مهاجر در هر کشوری اروپایی سفر کند . ناچار اند به زبان همان کشور سخن گویند .

>>>   فغان از دست فاشیزم تو افغان
چه داری غیر پشتونزم بیجان
اگر یک زنده سر باشد به کشور
نگیریم تذکره با نام افغان

>>>   اگر افغان بود نام و نشانم
بسوز زاد و اصل و خاندانم
بمیرم صدهزاران بار لیکن
نمیفروشم به پشتونیزم نامم

>>>   پشتون=افغان که پشت شان به ديوان رسيد
دليل و برهان اگر داشته باشند به پايان رسيد
باز دوباره ترميم حيثيت فغان خود به شعاران کشيد
هويت خود و دولت خبيث خود هرزمان به بحران کشيد

>>>   لعنت خدا بر استمعار که ما از براداران و خواهران عزیزمان جدا کرد و هر روز برایمان در منطقه نقشه ایی جدید میکشد و روزگار خوشمان را ناخوش کرده ما مهد موسیقی و شعر و حماسه بوده ایم زنده باد ایران افغانستان تاجیکستان
کیخسرو از ایران

>>>   شف شف نمى کنيم شفتالو مى گويم
اى پشتونهاى عزيز اگر زبان تان هندوايرانى مى ناميد وآريانى استيد و از اوستا مى دانيد و "سممه" گو (نيک گفتار) استيد پس ببين که لقب هاى زيبا داريد
1- "پشتون" معنى دارد سوار پشت تخت اسپ
2- پټهان به سانسکریت معنى دارد: مردمان که به سرشان اعتماد کرد!
3- روه، روهيله ،روهيلکهند از
گرفته شده معنى دارد به سانسکريت اشخاصيکه "داراى زبان که در قله هاى بلند بکاربرده مى شود
4- "افغان" از عبرى و عربى آمده در عربى فغ و فغان وجمع اش افغان است و در عبرى يا زبان سامى يهودى به فرزند ساوول و يا شاوول باوجود اينکه زبان تان يهودى نيست . اگر يهودى استيد پروا ندارد سر چشم من پارسيوان ايد. شاه شاهان پارسي من کوروش بزرگ شما را از دست بخت نصر (نبوکد ناصر) نجات داد.
اگر "افغان" را سرور خود ميدانيد و اکنون يهودگرايى مى کنيد و اکنون مانند دولت اسراييل تحت عنوان يهوديت سرزمين کوروش که آريانا نام داشت را کشور ابن شاوولى مى کنيد ما کتى تان نيستيم.
پشتون هويت صادق است!
پټهان هويت اعتبار است
روهيله هويت والا و بلند است
افغان هويت کاذب است!

>>>   ما اوغان نیستیم ما از افغانستان هستیم و افغانستانی است هویت ما اما اوغان هویت اقوام پشتون است که از سرحد به مراکز ولایات سرازیر شده اند .

>>>   هرکس که افغان شده نمی تواند افغان بودن فهم و درک میخواهد. کسانیکه افغان بودن را قبول ندارند انها را باید هر گز نکوهش نکنیم. چون افغانستان وطن اصلی و ذاتی انها نیست. مهاجر است ولی به مرور زمان افغانیت را تصدیق و اعتراف خواهند کرد.

>>>   خوب به زبان مهاجرين حا کميت داريد!يا از کدام ترجمان کمک گرفته ايد?
جاى افغان وطن اصلی و ذاتی من نيست بلکه نام و نامها ى سابقه و باستانى ميهن ام اند: آريا و آريانها ايرانشهر و ايران خراسان وجام جم يعنى جام جمشيد

>>>   اوغان یا افغان یعنی پشتون و این نام تنها برای خود پشتونها مقدس شده میتواند، نه برای من که پشتون نیستم.
کشور ما یک کشور چندین قومی است و تحمیل نام یک قوم بالای تمام اقوام دیگر، آنهم بزور، خودش یک خیانت ملی است، و همچنان خاموشی در مقابل این عمل خود یک خیانت ملی میباشد و منتهای بزدلی و بی شهامتی را نشان میدهد.
ما با هموطنان اوغان یا پشتون خود هیچ مشکلی یا هیچ بی احترامی نداریم، ولی در مقابل تمامیت خواهی و زورگوئی تسلیم نمیشویم.
وحدت ملی و یکسان سازی جبری باهم فرق دارند. وحدت ملی با احترام به ارزش های متقابل یکدیگر بدست می آید. ولی درینجا بعضی ها کوشش دارند همه را به جبر افغان نامگذاری کنند، و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند، که کار نهایت غلط و خطرنک است. این غلطی ها را در سابق هم زمامداران که قدرت در دست شان بوده بالای مردم تحمیل کرده اند که نه تنها ما را ملت نساخت بلکه بیشتر هم متفرق ساخت.
اینکه درخارج از کشور ما را به این ویا آن نام میشناسند، آنهم خود نیجه خیانت ها و اشتباه های گذشته حکومتدار های خود ما بوده، و آنهم قابل اصلاح هستند، چنانچه ماده چهارم قانون اساسی کشور درینمورد ضرورت مبرم به اصلاح دارد.

>>>   شماکه افغان نیستید کی استید ازکجاامدید بروین به میانمار کشورتان معلواست یاخیر

>>>   افغان هویت نیست؟ پس تاجکان دورګه(تزار +سامان) اند!

>>>   تعبیر و تفسیر غلط قبول ندادرم. من خودم ازاجداداجداد تاجک هستم و خواهد بودم ولی افغان بودنم برایم عزت جلال و افتخار است. هر کس که در جغرافیه افغانسنان زیست و زندگی میکنند افغان نامیده میشود و در مجموع این نام افتخار برای هر فرد این وطن است.تاجک پشتون هزاره ازبیک پشه یی ایماق وغیره..........‏ همه یکی هستیم. .....' ..............................

>>>   افغان بودن عزت٬ جلال و افتخار?
افغان و راستگو? کى در تقلب و جعلکارى استاد است
* پته خزانه را حبيبى خود نوشت!
* سنبله ملالى ميوند کاپى ژان دارک فرانسوى
* تقلب نام افغانستان
* قاتى و پاتى بدست گرفتن قدرت افغانها و تغيرنام خراسان
* قهرمانسازى پادشاهان افغان
* تغير درفش هاى زمان آريانا و خراسان
* به بيرق هاى رنگ سياه دودمان سدوزايى
*هيچ يک از شاهان افغان مستقل نبود
*هيچ يک از شاهان افغان عادل نبود
* افغان اين کتمان چرا? ١٠ سال کامل در زنده گينامه احمد خان ابدالى از تاريخ افغان قيچى شده
ازسال ١٧٣٧ تا سال ١٧٤٧ احمد خان ابدالى اول به عنوان سرباز و بعدا به عنوان سپاه شاهنشاهى ايران درزمان دودمان افشاريان خدمت ميکرد.
گفته مى شود که همين شاه افغان با نام کشور خراسان و سلطنت درانى (در کوه نور ) ستم ايران و توران نکرد نگاه کن نقشه ايران و توران ) بلى درست است .
اين شخص در کشور ايران وتوران اصلا نبود وى هميش درجنگ به هند بود ولى هرچه بود جنايت کار بشرى بود قاتل عام هندوان بود حاکمان افغان مستقيم و غيرمستقيم قاتلان بشريت اند
واژه ٬ کلمه ٬ لغت ٬ لقب ٬ نام٬ اسم "افغان" چه معنى مى دهد?
خى پس اينقدر غرور چه معنى و مفهوم دارد
افغان يعنى کسيکه ناله مى کند.
افغان جمع عربى فغان است. مانند قلم اقلام. بسيارى از اسام عربى با تغير حروف و يا پيش و پس شدن سيلاب ها حالت و جمع آن و قيدهاى زمانى ومکانى آن تغير مى خورد.
هاجى ها هجا٬ هجو و هيجيگى مى کنند آ ضبر اه آ ضبر اى آ ضبر او
و حاجى ها براى عزم عبادت در طياره طير طيور نموده و در مطار هاى عربستان داخل مى شوند و يا انيکه طلاب طالبان مطلب در مکتب و کتابت و مکتوب با کتب و بدون کاتب مى کنند و همين تغيرات يک واژه را در گرامر دستور زبان صرف و نحو به پارسى به گفته پشتون هاى شيرين سخن پشتو گردان گفته مى شود.
افغان هم مانند ضربه ٬ ضربو ضربتا״٬ مضراب .... گردانهاي زياد دارد و جمع جمع هم.فغ و فغان و افغان!
پس جمع افغان که خود جمع است در عربى چست? افاغنه?
فغ و فغان و افغان و افاغنه لقبهاى قلابى و ناشايسته پشتونهاى شريف بوده اين واقعيت بوده واماحقيقت اين بوده که پشتون با مهاجرت دوه م خود در قرن ١٥ ميلادى از دواردور کوه سليمان به جنوب هند و در شمال ايران زمين گردانهاى باستانى وميانه و نو واژه ايران آريا٬ آريانا٬ اران ٬ اران شهر٬ آرين٬


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است