نباید از موضع جمعیت یا چند دلال وارد مذاکره شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۴ کد خبر: 144286 منبع: پرینت

اهداف ارگ برای برکناری والی بلخ واضح و روشن در راستای سیاست حذف و تمامیت خواهی است. اما اهداف والی بلخ چیست؟
آیا اهداف والی بلخ چند تا چوکی بی ارزش است؟

واقعیت این است ‌که حمایت گسترده مردم افغانستان از استاد عطا محمد نور از شمال تا قندهار، از هرات تا مشرقی ، جنوبی و مرکزی کشور بخاطر چند تا چوکی بی ارزش برای استاد عطا و یا جمعیت اسلامی افعانستان نیست.

مردم خواست های گسترده و مشروع دارند ‌که آنرا در شخصیت دلیر و داعیه داری نظیر استاد عطا جستجو می کنند. این خواست ها از تامین امنیت گرفته تا عدالت اجتماعی، مبارزه علیه فساد، فقر زدایی و اصطلاحات از طریق تغییر عادلانه قدرت است.
والی بلخ باید نیاز ها و خواست های مردم و موقعیت بی نظیر خود را درک کند. باید از موضع ملی و قدرت مردمی با ارگ وارد مذاکره قدرت شود نه از موضع جمعیت اسلامی و یا چند تا دلال سود جو.

شرایط عینی و ذهنی بی سابقه برای یک تحول بنیادی در افغانستان در حال شکل گرفتن است. اما والی بلخ باید بحران را به فرصت تبدیل کند و با همکاری شخصیت های باورمند به تغییر ، بحران را به نفع مردم و شکست تمامیت‌خواهان ارگ مدیر یت کند.
آیا استاد عطا دارای چنین ظرفیت و توانایی مدیریت بحران را دارد؟

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمعیت
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   پیش از مردن گریبان پاره کردن کار درست نیست واین نوشته طور نسبی به نفع ارگ و بضرر اقای عطامحمد نور والی بلخ و ریس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان است اگر عطامحمد نور چوکی پرست میبود کار تا اینجا کشیده نمیشد اقای نور عدالت واقعی و تقسیم قدرت حقیقی و خدمتگذاری واقعی بملت از اهداف برجسته کار شان است چناچه در تمام نشست ها و مصاحبه های ان واضح اهداف شانرا مشخص و بیان کرده است شما حوصله داشته باشید تا نتیجه نهایی مفاهمه ومذاکره دو جانب را پس از ان با خود قضاوت کنید و صدا بلند کنید هنوز شروع کار است .

>>>   آرون آدم باید بسیار بی عقل و وطنستیز مثل خودت و یا دزد و چپاولگر مثل خطا چور باشد که از چنین شخصی پشتیبانی کند

>>>   آزموده ها را بار بار نیازمائید که پیشیمانی به بارآورد.
اینها بار ها امتحان شانرا نزد ملت داده اند. چیزی که در سرشت اینها وجود ندارد، خدمت و صداقت به مردم است.
هارون جان خودت به ناحق اینقدر مداحی می کنی.

>>>   اشتباهي را كه حكومت كابل عليه عطا محمد نور مرتكب شد، باعث گرديد والي بلخ قدرتمندتر از قبل گردد و به رهبر توده ها در نقش اپوزيسيون تبديل گردد. ارگ در جايي دست زد كه از سويه و ظرفيت شان بلند بود و در برابر خود يك درد سر جدي خلق كرد. مسؤوليينِ حكومت وحدت ملي تصور داشتند با كنار زدنِ نور بلخ، مسله حل مي شود و پس از چند روز سر و صدا، عطا محمد نور با سرنوشت احمدضيا مسعود دچار مي گردد و وضعيت آرام مي گيرد و ارگ پيروزي خودرا در ميان بازي گران توطئه گر، جشن مي گيرد؛ اما در يك ماه گذشته كام اشرف غني و عبدالله با ضربه اي استخوان سوزِ بلخ، تلخ شد و فرمان شان از شدت سرما در كابل ترك برداشت و انجنير داوود نام هم در مهمان خانه هاي شوراي امنيت در وزير اكبر خان زير رنگمالي سلمان ويژه، پوسيد. حقيقت اين بود كه لباس ولايت بلخ در جان انجنيبر داوود گشاد بود و طرح كنار زدنِ نور هم از توان ارگ و سپيدار بالاتر بود. شكست كه ارگ در بازي خودش خورد، براي كسب آبروي رفته خويش دست به دامن جمعيت شد و راه «مذاكره» را پيشنهاد نمودند. نفس مذاكره در واقع شكست ارگ و برتري والي بلخ را نشان مي دهد. حمايت هاي مردم از سراسر كشور از والي بلخ به سرعت انجام يافت كه باعث شد يك بار ديگر نام نور بلخ به عنوان چهره اي قدرتمندِ كشور سر خط رسانه هاي بين المللي گردد. جايگاه والي بلخ حالا به حدي صعود كرد كه حالا او (نور) به چوكي «ولايت» اكتفا نمي كند. بر بنياد مذاكرات، او ضمن اينكه والي بلخ باقي مي ماند، از درِ قدرت، ارگ را به عقب نشيني و تقسيم قدرت وادار نموده است. اشتباهي را كه ارگ مرتكب شد، عطا محمد نور محبوب توده ها گرديد، اما ارگ شكست خورد و از چشم ها افتاد. اين يك درس تاريخي باشد براي سياستگران جوان كه بدانند ايستاده گي و تن ندادن به زورِ نا مشروع، پيروزي بار مياورد. حالا من مطمينم عطا محمد نور در انتخابات رياست جمهوري پيروز قاطع و زعامت آينده را به دست مياورد. آيا نور بلخ، نور افغانستان مي شود؟!
هارون معترف

>>>   هارون ...تا دیروز چی میګفتی که حالا از قندهار و ننګرهار سخن میزنی به یاد داشته باش که مردم قندهار از رازق لیلامی فروش و مردم ننګرهار از قدیر تریاک فروش پشتیبانی نمیکند و انه بخاطر بقایی خود حالا برای هر .... دست میندازند

>>>   Salehi
فرزند فرزانه بلخ اسماعیل سامانی هزار سال پیش برای ما آموخت که بخاطر فرهنگ تمدن و هویت خود چطور بجنگیم
و تسلیم زور و خشونت هیچ ابر قدرتی به هیچ وجه نشویم .
هرچه دار ندار ایران و ایرانی خراسان و خراسانیست حاصل شاهکار اوست اگر مبارزه این ابر مرد نبود امروز هیچ اثر از فرهنگ تمدن زبان اجداد ما نبود

>>>   Salam
تاريخ تاجيكان اين سه مهره را به عنوان خائين ها ثبت خواهد كرد، اينها اقتدار سياسى و افتخارات مقاومت را كه نتيجه خون مسعود شهيد و هزار ها مقاومت گر بود ، به دستور امريكاى ها دوباره به قبيله گرايان سپردند و خود در استحكام پايه هاى اقتدار نظام فاشيستى قبيله از هيچ تلاشى دريغ نورزيدند. در لويه جرگه قانون اساسى قدرت و اقتدار قبيله را قانون مند ساختند و زمينه زوال تدريجى تاجيكان را مهيا ساختند. ناكامى ، پراگنده گى و سر درگمى تاجيكان و سقوط نخبگان آن در دامن استبداد قبيله فرايند همين معامله هاى ننگين اين بى انديشه ها و باند هاى اينها است .
هيچ بهانه و معذرتى نمى تواند خيانت اينها را توجيه كند ، سياست گرى كه نتواند نتيجه و فرايند راهكار هاى خود را پيش بينى كند ، در چشم تاريخ محكوم است و هيچ كسى روى هيچ بهانه ى مستثنأ نيست

>>>   اززبان نور. نشنیدم که برای عدالت خواهی ازرهبر عدالت خواهی وآزادی که برای اولین بار فریاد عدالت خواهی برادری وبرابری را بلند کرد یادی بکند تمام قشر دانشگاهی میدانند که اگر کلمه ای ویامطلبی را ازمقاله ای جایی نقل میکنیم باید پدید آورنده آن مطلب را ذکر کنیم وگرنه کار ابتر است

>>>   اگر اوزبیک باشد یا ترکمن تاجیک پشتون یا هندو حق دارد تا ریس جمهور شود والی شود و یا هم معلم
نیکی پشتون ها رفتن به آسمان نعوذبالله خط آوردن که ریس جمهور لازم پشتون باشد افسوس به این فکر پوسیده ات

>>>   Salam
اين شوراى انسجام جمعيت يعنى چه ! شوراى كه در كنار غنى قرار دارد ، اگر جمعيت صاحب اصول است چرا اينها را حذف و بيرون نمى كند و چرا آشكارا نمى گويد كه اينها ربطى به جمعيت ندارند . معلوم مى شود بخشى از جمعيت به خصوص شاخه يى عماد و بعضى هاى ديگر با غنى مستقيم همكار اند و يا جمعيت بازى دوگانه مى كند! هم با غنى و هم با عطا !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است