افغانستان به حرف های تازه ترامپ دلخوش نکند
این اخطارها از زمان بوش به پاکستان داده می شد اما همچنان از پاکستان حمایت شد و پاکستانی ها هم توانستند از دهشت افکنان حمایت کنند. بارها آمریکا کمک به پاکستان را مشروط ساخت اما دیدیم ... 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۵ کد خبر: 144289 منبع: پرینت

موضع گیری های تازه دونالد ترامپ در برابر پاکستان با موج گسترده استقبال مقام های بلندپایه دولت افغانستان روبرو شده است. هر چند ترامپ خواهان قطع کمک های مالی کشورش به پاکستان شده و گفته است که کمک های واشنگتن در پانزده سال گذشته به پاکستان ابلهانه بود اما حکومت افغانستان خواهان برداشتن گام های عملی در این زمینه است. حامد کرزی نیز می گوید که این گفته ها خواست پانزده ساله مردم افغانستان بوده است. اما آیا این هشدارهای ترامپ عملی خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی در برنامه «بازنگاه» گفت: طی شانزده سال اخیر از حضور آمریکا در افغانستان بارها شاهد بودیم که آمریکا از آدرس های مختلف هم کنگره آمریکا و هم پنتاگون و قصر سفید نسبت به پاکستان الزامات سنگینی وارد کردند. اما آن تاثیر گذاری را برای روند صلح و امنیت در افغانستان نداشته است. پاکستانی ها بارها تعهد کرده اند ولی بازهم ما شاهد همکاری آنها با افغانستان نبوده ایم. فراموش نکنیم در تمام دنیا در کشورهای مختلف اختلافاتی میان دستگاه های امنیتی و بخش های ملکی کشورها وجود دارد. به آن لحاظ گمان می رود که دیدگاه های ترامپ فقط یک دیدگاه شخصی است.به عنوان رییس جمهور و به عنوان کسی که از تمرکز خوبی برخوردار نیست و کمتر مشورت می گیرد این بحث ها را راه می اندازد و یک جدال لفظی است. این موضع گیری ها حتی گاهی خلاف عرف دیپلماتیک صورت می گیرد که حتی واکنش ها را درون افکار عمومی دنیا هم همراه داشته است. من فکر می کنم این بار هم چنین است.

وی، در خصوص اینکه رفتار افغانستان در مقابل گفتار تازه ترامپ چگونه باید باشد افزود: ما با وجود اینکه از پاکستان بسیار آسیب دیده ایم و به عنوان یک دشمن دوامدار برای مردم ما است اما این را هم نادیده نگیریم که واقعیت های آمریکای امروز موقعیت آمریکای دیروز را ندارد. درگیری های آمریکا در شرق میانه، اختلافاتی را که با روسیه و چین دارد، مشکلاتی را که با ایران دارد و با سایر کشورها دارد و آن همراهی را که اروپا و ناتو از سیاست ترامپ باید کنند وجود ندارد هم چنین مشکلی وجود دارد و هم اینکه به نظر نمی رسد این اعلام ترامپ جنبه عملی ندارد و این دیدگاه ترامپ بیشتر بازی با واژه ها و بیشتر تحریک کننده است.

کوهستانی، معتقد است رابطه تاریخی و بلند آمریکا و پاکستان با این حرف ها مخدوش نمی شود و افزود: فراموش نکنیم که نظامی های آمریکا با نظامی های پاکستان از دوران جنگ سرد یک رابطه بسیار تنگاتنگ دارند. وقتی حادثه یازده سپتامبر صورت گرفت در مرکز فرماندهی نیروهای بین المللی آمریکا در فلوریدا جنرال های پاکستانی در پشت میزها قرار داشتند. و جنگ را در افغانستان و منطقه هدایت می کردند. تروریست برخاسته از پاکستان بود. یک رابطه تنگاتنگ استخباراتی دارند که با این توییت ها و این حرف ها از بین نمی رود و پاکستانی ها همچنین قدرت لابی گری بسیار پیشرفته را دارند. در آمریکا و لندن و کشورهای غربی از یک ظرفیت کلان لابی برخوردار هستند که می توانند این جنجال ها را به نحوی تغییر دهند و مخصوصا که با انگلستان رابطه خوبی دارد و می تواند برایش میانجی گری و پا درمیانی کند. شما به یاد داشته باشید که این ادبیات به زودی تغییر می کند.

این آگاه نظامی، به عنوان توصیه به افغانستان می گوید: بنابراین توصیه به حکومت افغانستان این است که به جای اینکه از این استراتژی و این کلمات بسیار استقبال کنند که در آخر هم نتیجه ای ندارد بیایند یک کار مشترک منطقی را انجام دهند و بتوانند به نتیجه ای برسند که برای کشور خودمان کمک کند.

کوهستانی معتقد است بنابر تجربه نباید به حرف ترامپ امیدوار و خوشبین بود و افزود: می دانیم که این اخطارها از زمان بوش به پاکستان داده می شد اما همچنان از پاکستان حمایت شد و پاکستانی ها هم توانستند از دهشت افکنان حمایت کنند. حتی دهشت افکنی روز بروز بیشتر شد و ما شاهد بمباران هزاران طیارات بی سرنشین در وزیرستان جنوبی و سایر مناطق پاکستان بودیم. بارها آمریکا کمک به پاکستان را مشروط ساخت اما دیدیم که این کمک ها بعد از یازده سپتامبر سی و سه میلیارد دالر بوده است. یعنی یک رقم چشمگیر و درشتی است که به پاکستان شده است. از همه این موارد آشکار و واضح نتیجه گیری می شود که اینبار هم نباید دلخوش به گفته های ترامپ کرد و به این قضیه خوشبین بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Mazdak Farid
رُخ زشتِ 17 سال گذشته :
در تمام 17 سالی که گذشت ؛ فرصت ها وامکانات جهان و زمان برای مردم و کشور بر باد داده شد .
در تمام 17 سالی که گذشت ؛ دولت مرکزی برای اقتدار بیشتر در خط و رنگ یک قوم کوشید ، به حذف دیگران پرداخت و برای تحمیل مودلِ آرمانیِ هویت خویش بر دیگران کار کرد .
در تمام 17 سالی که گذشت ؛ دولت مرکزی با انتخابات برای گزینش والی ها ، شهرداران و رهبران واحد های پایینتر از ولایت تن نه داد . مردمی که توانایی انتخاب رییس جمهور را دارند والی و شهر دار را هم می توانند برگزینند .
در تمام 17 سالی که گذشت با تظاهرات دادخواهانه ی مردم با زبان تفنگ و اتش مقابله شد .
در تمام 17 سالی که گذشت ؛ زمین ما بیشتر برای زرع تریاک آماده شد و بهره داد .
در تمام 17 سالی که گذشت ؛ فقر ، بیکاری و بیماری مردم به ویژه جوانان را خُرد و خراب ساخت .
در تمام 17 سالی که گذشت ؛ زنان تحقیر شدند ، تکفیر شدند ، سنگسار شدند و به آتش کشیده شدند .
در تمام 17 سالی که گذشت کودکان رنج دیدند و از امکاناتی که جهان برای رشد آنها در اختیار کشور ما گذاشت بهره نگرفتند
در تمام 17 سالی که گذشت جریان های تروریستی از شکست خوردگی و زوال به آلترناتیف قدرت تبدیل گردیدند .
آنچه امروز داریم ؛ برداشتِ بزر 17 سالِ گذشته است .
از "گذشت روزگار" بیاموزیم !
رُخ خوب 17 سال گذشته را نیز به یاد داشته باشیم ؛ اندک آزادی بیان داشتیم ...

>>>   Salam
وزير مخابرات غنى يك پته خزانه يى ديگر را كشف كرده است ، مى گويد ؛
خدمات پُستى را امير شير على خان يك و نيم مليون قرن بيش اساس گذاشت . همين نواسه خدا و همين وزيرش . بيا و اوغان شو !!

>>>   Paryani
اکثریت کسانیکه در ان محل زندگی میکنند هودخیلی های «مشهور به ...دزد » اند که عضو ملیشه های ملا تره خیل جنایتکار میباشند و بسیاری از انتحاری ها هم از همان جا به داخل شهر اورده میشود و دیکر اینکه این نخستین جنایت این باند جنانیتکار که مربوط به ملاتره خیل میشود نیست این ها در داخل شهر نیز این چنین جنایت ها را انجام داده اند و این دولت مزدور نه تنها که اینها را مجازات نمیکند بل اینها را تمویل و تجهیز هم میکند!

>>>   Omar Ahmad Parwani.
#کمپاین_وکیلم_کجاست
یکی از وکلای پروان، اقای عبدالستار خواصی را با همکاری دوستان یافتیم.
دو نشانی از اقای خواصی در دسترس است
۱. نظر به اطلاع دوستان آقای خواصی بعنوان معاون گلبدین انتخاب شده و این نکته را در سفر اخیر خود به غوربند به مردم ابلاغ نموده. آقای خواصی در کنفرانس اخیر گلبدین که غیر پشتون ها را غیر مستقیم اخطار میداد نیز حضور داشت.
۲. زیر سایه وکالت و نمایندگی آقای خواصی از پروان، طالبان توانسته اند در مناطق تحت نفوذ او در دره غوربند صاحب پایگاه باشند و انجا نهاد سازی نموده مکتب و محاکمه بسازند.
یاد اوری: آقای خواصی بنام اسلام و اخوت اسلامی از مردم پروان رای گرفت اما برعکس با جریان های تفرقه انداز و برتری طلب همدستی نموده است.

>>>   راست گفتید اما به حرف های شما کمتر از خلیفه های والری تان دلخوش باشند چون شما در ۱۶ سال اخیر به جز از تحریک ، نفاق و خودفروشی وظیفه دیگر نداشتید

>>>   Hakimi
#گزارش6:30
اشرف‌ غنی با ادعای دروغ مبارزه با فساد خود بزرگترین عامل فساد در کشور است. این مرد یک عوام‌فریب متعصب بیمار است که جز چیغ، دروغ و بحران‌آفرینی چیزی در بساط ندارد. آن چه در برنامه‌ی گزارش شش و نیم امشب از طلوع‌نیوز نشر شد، مصداق بارز از تبعیض، فساد، توطیه و جعل در حکومت اشرف غنی است که توسط وی و حلقه‌ی فاسد و توطیه‌گرش اجرا می‌شود.
فشار بر وزیر انرژی و آب برای تعیین برادر معصوم استانکزی، همین‌ طور نپذیرفتن دستور و فرمان خلاف قانون او و مشاورش، بیرون کشیدن پروژه‌های ولایت‌های(غور، بامیان، بادغیس و دایکندی) از برنامه‌ی ساخت‌، سبب شده است که وزیر انرژی و آب توسط شماری از فاشیستان و عوامل توطیه مثل کمال‌ناصر اصولی در مجلس، به استیضاح فراخوانده شود.
بحث دیگر این گزارش افشای بودجه توسعه ای خیالی بود، ترفند کثیف و توطیه آمیز شیطانی وزارت مالیه برای وزارت خانه‌های غیر از حلقه‌ی ارگ در نظر گرفته شده است.
جالب این است که وزارت مالیه با ایجاد بودجه‌ی خیالی از یک سو و اجرا نکردن پروژه‌ها از سوی کمیته‌ی تدارکات خود غنی، هر وزارتی را که دستور بگیر این ها نشد، می‌توانند از این طریق توسط عوامل شان در مجلس استیضاح نموده و سلب صلاحیت کنند.
با بر رسی این نمونه ها چنین بر می‌آید که در هیچ‌کجای دنیا و در هیچ زمانی دولتی به پیمانه‌ی دولت اشرف غنی، توطیه چین، دسیسه ساز، فاسد، مریض و موزی در برابر اعضای خود و مردم سرمین خود تجربه نشده است.
جا دارد از ایستادگی صادقانه‌ی آقای علی احمد عثمانی در برابر این همه فشار تمجید کرد و نیز به طارق مجیدی خبرنگار با پشت کار طلوع‌نیوز تبریک گفت. این چند مین گزارش افشاگرانه و عمیق این عزیز است. خدایش از بلا و توطیه‌ی فاسدان و متعصبان نگه‌دارد.
#تبعیض
#فساد
#اشرف_غنی

>>>   هدف امریکا اصلا از بین بردن شبکه حقانی است زیرا این شبکه بر ضد نیروهای خارجی و امریکای است و حالا ترامپ می خو اهد این شبکه از بین برود و شبکه داعیش را در افغا نستان جا بجا سازد

>>>   شما بروید بولانی خود را بفروشید شما و سیلست و نظامی بودن زمین اسمان فرق دارید

>>>   اگر اوزبیک باشد یا ترکمن تاجیک پشتون یا هندو حق دارد تا ریس جمهور شود والی شود و یا هم معلم
نیکی پشتون ها رفتن به آسمان نعوذبالله خط آوردن که ریس جمهور لازم پشتون باشد افسوس به این فکر پوسیده ات

>>>   آقای انعامی نماینده‌ی مردم بدخشان:
برای رسیدن به عدالت اجتماعی و برابر زیستن دراین ستمکده هنوزهم نیاز مند مبارزات پیگرانه توام با قوت و پشتیبانی مردم هستیم صدای ما وقتی قدرت تمامیت خواهان را محدود میسازد که ازطرف مردم حمایت شود لذا خواهش مندیم درصورت لزوم با حرکت های مدنی تان درولایات مختلف از حق تان دفاع کنید.

>>>   Hakimi
حمله‌ی اوباش‌های موادمخدر فروش هودخیل بر نیروهای پولیس در پایتخت و همزمان انجام حمله‌انتحاری بر نیروهای پولیس در بین درگیری، پرسش‌های زیادی را به وجود آورده است.
به نقل از برخی از مقامام‌های کشفی، هودخیل منطقه‌ی امن برای شبکه‌های تروریست‌پروری، آدمربایی، قاچاق و جنایت‌های مختلف ساخته شده است. از آن جا که ملاتره‌خیل حاکم این محل از هم‌پیمانان اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی است، تبه‌کاران این محل هرچه خواستند انجام می‌دهند و از پیگرد معاف.
دیروز حضور انتحارکننده در حادثه‌ی درگیری پولیس با باندهای قاچاق در این محل، این گمان را تقویت کرده است که در این محل مناطقی است برای تنظیم و آموزش انتحاری.
حالا انتظار می‌رود که هرچه زود وزارت داخله و ریاست امنیت، ضمن حضور امنیتی در این محل امن برای تبه‌کاران، گزارش صادقانه و چند و چون این جنایت را به مردم، به ویژه به خانواده‌های قربانیان شریک بسازند.
سوگمندانه در این رویداد غم انگیز در کنار دیگر انسان‌های بیگناه، زبیر صدیقی، سرباز پولیس ضد آشوب و خواهر زاده‌ی سمیر بدرود دوست عزیز مان شهید شد. روح همه‌ی شهدا شاد به خانواده‌ی زبیر شهید صبر می‌خواهم.

>>>   Salam
اين حكومت، كابل را به انتحار دانى تبديل كرده است و در وقت ضرورت ايشان را به جنت و ديدار حوران بهشتى مى فرستد و رنه اينها مانند سمارق چگونه هر جا آماده يى سبز شدن اند

>>>   Ahmadi
حمله هاي ترويستي و دهشت افگني اگر رد پاي اش گرفته شود اكثر شان به هوت خيل ختم مي شود. آنجا امن ترين منطقه شهر كابل براي جولان دادن تروريستان است.

>>>   عدی رفیعی
از قوم ترخیل پر سان شود
از اشرف غنی تا اتمر جواب گو در برابر ملت باشند
چند وقت پیش هم ملا تره خیل دو موتر رنجر پولیس ره به آتش کشیده بود هیچ کسی برایش نه گفنت چی کار کردی این بار این جنایت ره جهانی بسازید
نگذارید این قوم جهل برای اقوام دیگر محکمه داشته باشند برای جنایت خودشان عفو تا چی وقت حقایق ره پنهان می کنید
چرا به مثل برده زنده گی کنیم اگر تاجیک ها یک روز در جاده ها برایند برای عدالت خواهی این حکومت فاشیست قومی به صورت ما گلوله میریزند اینجا موتر دولت ره آتش میزنند بالای سربازان دولتی انتحاری می کنند هنوز هم کدام مشکلی نیست
ما خودرا بازی میدهیم

>>>   بزرگترین جفای امریکا در حق مردم ما تحمیل رهبران دست نشانده یی چون کرزی و احمدزی با روش های غیر دموکراتیک است

>>>   منطقه پل پاچا در نزدیکی دستگاه بنایی در سرک پلچرخی در وجود دکاکین فروش مشروبات الکولی و مواد مخدر، مرکز توزیع واسکت های انتحاری و اختتاف افراد پول دار به شمول تاکسی رانها بوده است.
درین منطقه بیشترینه مردم حودقیل که اصلاً باشنده گان ناقل لغمان می باشند، چابجا بوده وقتاً فوقتاً دست به دزدی د ر مکرویانها و مسیر راه لغمان و جلال آباد زده و ظاهراً از طرف بعضی از مقامات در دولت بخصوص پولیس و پارلمان حمایت شده اند.
به گمان عالب بعد از کشمکش ها میان پولیس و فروشنده گان مواد مخدر گروپ حاکم مافیا در ساحه از افراد انتحاری که در آنجا جابچا بوده و از هماجا عملیات های انتحاری را اجرأ می نمایند،با استشاره بعضی از مقامات در حکومت فرصت خوبی برای کشتار دسته جمعی پولیس ها که بیشتر شان بچه های شمالی می باشند، پنداشته شده و به اجرا گذاشته شده است.
احترام
ثابت قدم
از مکرویان

>>>   Tamkin
خليلزاد کسی که در زمان تصدی پُست نمایندگی امریکا در ملل متحد در سال ۲۰۰۸ فلسطینان را عامل و مقصر جنگ با صهیونیست های جنایتکار قلمداد نموده بود. در آن زمان طیاره های بم افگن اسراییل حملات وحشیانه یی را بالای مردم مظلوم فلسطین انجام می دادند و وحشت بزرگی سرزمین های فلسطینیان را فراگرفته بود.

>>>   این یک اصل همیشه رایج است، هرگاه یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتواند خود را ملی و مدرن و با دموکراسی و وقوانین حقوق بشر جهان منطبق سازد، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد خودبخود تبدیل به عمله و آلت دست بیگانگان گشته و منافع آنان و فرصت طلبان و سودجویان داخل و خارج را تاًمین می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است