نارضایتی عربستانی ها به اوضاع سخت معیشتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۸    ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ کد خبر: 144328 منبع: پرینت

نرخ سوخت در عربستان از ابتدای سال جاری 60 درصد افزایش یافته است.

پایگاه خبری هاف پست عربی در گزارش خود می افزاید، عربستان از ابتدای سال میلادی جدید (2018) نرخ سوخت در این کشور را به بهانه کاهش مصرف داخلی فرآورده های سوختی و تضمین استفاده بهتر از منابع طبیعی ملی، به میزان زیادی افزایش داد به طوری که قیمت بنزین 60 درصد افزایش یافت.

وزارت انرژی عربستان اعلام کرده که افزایش قیمت انرژی در این کشور را در راستای برنامه های اصلاحات اقتصادی به بهانه افزایش یارانه خانواده های نیازمند انجام داده است.

شورای هماهنگی برق عربستان نیز اعلام کرد که نرخ جدید برق مصرف خانگی و تاسیسات تجاری از اول ژانویه 2018 اعمال می شود و افزایش قیمت برق برای مصارف خانگی سه برابر خواهد شد، اما نرخ برق برای مصارف صنعتی و دولتی افزایش قیمت ندارد.


برخی عربستانی ها پس از اعلام این تصمیم ها، با اعتراض به افزایش قیمت حامل های سوخت در شبکه اجتماعی توییتر آن را موجب کاهش درآمد عربستانی ها در مقایسه با دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دانستند.

عربستانی ها حقوق و سطح زندگی خود را که بزرگترین کشور تولید کننده نفت حاشیه خلیج فارس می باشد، با دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مقایسه می کنند و این در حالی است که جمعیت عربستان از کشورهای همسایه کمتر است؛ اما درآمد سرانه دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بیشتر از درآمد سرانه عربستان است.

به عنوان مثال، جمعیت عربستان در سال 2017 بالغ بر 32 میلیون و600 هزار نفر بود که معادل 8 برابر جمعیت کویت که 4 میلیون و 132 هزار نفر در همین سال بود، می باشد؛ این در حالی است که میزان تولید نفت عربستان نزدیک به چهار برابر تولید کویت است.

فعالان شبکه های اجتماعی با اشاره به شکایت عربستانی ها از کاهش حقوق خود به بهبود نسبی آن طی سه سال گذشته به جز 2017 نیز اشاره کرده اند.
از سوی دیگر همزمان با بسته اصلاحات اقتصادی عربستان برنامه حساب شهروندان (یارانه) از 11 دسامبر 2017 برای حمایت از خانواده های عربستانی آغاز شد.
این در حالی است که وزارت کار عربستان اعلام کرد، 3.7 میلیون خانواده عربستانی شامل 13 میلیون نفر درخواست استفاده از یارانه را داده اند که نیمی از خانواده های عربستانی را تشکیل می دهند، اما دولت با همه درخواست ها موافقت نمی کند.

یارانه عربستان غالبا بالغ بر 300 تا 1300 ریال سعودی (70 تا 300 دالر) می باشد که برخی عربستانی ها معتقدند این مبلغ با افزایش قیمت ها تناسبی ندارد و برای طبقه متوسط جامعه عربستانی، بود و نبود آن فرقی ندارد.

ایمن رمضان یک جوان عربستانی سرپرست خانواده 5 نفری که دارای حقوق 4 هزار ریال سعودی (1080 دالر) است با اعتراض به مقدار یارانه پرداختی آن را کمتر از 1000 ریال (270 دالر) دانست.

فعالان شبکه های اجتماعی با اشاره به اوضاع سخت معیشتی مردم عربستان و مسخره آمیز خواندن میزان یارانه های دولتی این کشور و پایین بودن میزان حقوق افراد، آن را در مقایسه با افزایش قیمت ها در عربستان چیز قابل ملاحظه ای نمی دانند.

ولید المیمنی دیگر شهروند عربستانی که نگهبان یکی از مراکز تجاری شهر جده می باشد نیز در گفت وگو با این رسانه، افزایش قیمت بنزین در عربستان همراه با اجرای مالیات ارزش افزوده از ابتدای سال 2018 در این کشور را، صدمه بزرگی به شهروندان عربستانی خواند.

وی گفت: حقوق من که ماهانه 2000 ریال سعودی (570 دالر) است کفاف خرج و مخارج زندگی را نمی دهد و با افزایش قیمت بنزین باید نیمی از حقوق خود را ماهانه به سوخت خودروی خود اختصاص بدهم و این در حالی است که ماهانه مبلغ بسیار کمی یارانه به شهروندان عربستانی برای غلبه بر افزایش قیمت ها تعلق می گیرد.
این شهروند عربستانی افزود: با یارانه دولتی حتی نمی شود قبض تلفن و برق را پرداخت کرد.

عربستان از ششم فروردین سال 94 تاکنون با صرف هزینه های نظامی سرسام آور یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که هزینه های هنگفتی برای آل سعود به جای گذاشته است.

عربستان همچنین در توطئه ای هماهنگ شده با آمریکا و برای ضربه زدن به اقتصاد ایران، روسیه و عراق، با افزایش تولید نفت، قیمت آن را از حدود 130 دالر در هر بشکه (در چهار سال پیش) به حدود 25 دالر در هر بشکه رساند (البته هم اکنون قیمت هر بشکه نفت بیش از 60 دالر است) که دود این فتنه بیشتر به چشم خود سعودی ها رفت.

کد06)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
نفت
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است