حکمتیار در پناه اتهام
جز حکمتیار و ارگ کدام قدرت دیگر از حضور داعش در افغانستان سود می برد، ایران با مرزهای گسترده که داعش تهدید جدی برای امنیت آن است یا امریکای آنسوی جهان که در خاورمیانه دشمنانی قدرتمند و دیرینه دارد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۵    ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ کد خبر: 144354 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، توافقنامه صلح با حزب اسلامی زمانی برقرار شد که اشرف غنی با حذف برخی از مقام های قدرتمند جهادی با طیف گسترده از مخالفت های داخلی مواجه شد و نیازمند متحدی بود از دل پشتون با گذشته ای تاریک و پایبند به قوم گرایی.

در این میان، همکاری امریکا برای صلح حکومت وحدت ملی با حکمتیار در جهت حفظ حکومت قوم گرای اشرف غنی بود در کنار تداوم ناامنی ها از جبهه تروریستان و هم از جانب رهبری که به جانی کابل معروف است.

هرچند حامد کرزی به عنوان سیاستمداری زیرک با جذب حمایت رهبران جهادی به کنترل آنان می پرداخت و فضای سیاسی را از تنش های قومی حفظ می کرد اما اشرف غنی نه تنها با ایجاد جدل های داخلی سبب بروز ناامنی ها می شود بلکه از هیچ روشی برای حذف مقام های قدرتمند دیگر اقوام ابایی ندارد.

حکمتیار در دو دهه انزوا که حتی از سوی طالبان نیز ترد و حامیان خارجی خود را از دست داده بود راهی جز وارد شدن به صلح با حکومت نداشت و در این میان، برخی از نیروهای این حزب وارد گروه نوپای داعش در افغانستان شدند.

هسته اصلی داعش در افغانستان از میان نیروهای رانده شده طالبان و حزب اسلامی در شرق، منطقه تحت نفوذ حکمتیار و ناامن از سوی طالبان شکل گرفت و در هماهنگی های درون حکومتی تبدیل به افراط گرایان قدرتمند در شمال شدند.

گلبدین حکمتیار که همچنان بر ایدیولوژی قومی و عملکرد افراط گری گذشته پایبند است از هر دری که سخن می گوید بوی نفاق و توطیه می دهد و با توجه به اینکه پس از مدت های طولانی، دگرباره طعم قدرت و مشروعیت سیاسی - اجتماعی را چشیده از تصاحب پارلمان و نقش ماثر در انتخابات ریاست جمهوری آینده می گوید.

برهمین مبنا، هم متحد رییس جمهور برای به سرانجام رساندن پشتونیزم شدن افغانستان است و هم تاب تحمل هیچ اتهام و مخالفتی را ندارد به گونه ای که یکباره به رهبران تاجیک می تازد و احمد شاه مسعود را مورد نکوهش قرار می دهد، جنگ را نبرد قومیتی اعلام کرده و پس از حمله به رهبران جهادی و زیر سوال بردن حکومت ایتلافی، ایران را متهم به جابجایی نیروهای داعش از سوریه و عراق به خاک افغانستان می کند.

در همین راستا، در این تحلیل تلاش شده است در خصوص متهم شدن دلایل اتهام حکمتیار نسبت به دست داشتن ایران در جابه جایی داعش به افغانستان پرداخته شود نه سیاست تهران در خاورمیانه و جنگ سوریه و عراق.

بنابه آمار روسیه، نیروهای داعش در کشور بیش از ده هزار نیرو است که در آن برخی از افراط گرایان خارجی حضور دارد و مسکو بارها، امریکا را مسبب اصلی جابه جایی نیروهای داعش از سوریه و عراق به افغانستان عنوان کرده است که با توجه به رویکرد این کشور در خاورمیانه دور از انتظار نیست زیرا تروریسم، سلاح واشنگتن برای به انزوا کشاندن روسیه و تقابل با رقیبان منطقه ای می باشد.

اما چرا ایران که هزینه های مالی و جانی بسیاری برای سقوط حاکمیت داعش در سوریه و عراق پرداخته و این گروه تروریستی تهدیدی بزرگ برای امنیت آن می باشد باید دست به جابه جایی داعش به افغانستانی بزند که هم مرزهای گسترده با این کشور دارد و هم مستعد افراط گری است؟

حکمتیار که تجربه به درازای تاریخ آشوب زده افغانستان در نفرت پراکنی و نفاق قومیتی دارد با هر سخنی که بیان می کند به دنبال ایجاد تنش در کشور است تا خود را اتهام ها مبرا کند و در میانه اختلاف های درون حکومتی و برنامه عزل رهبران جهادی، بدل به قدرتی در راس حکومت شود.

این در حالی که امریکا مهم ترین عامل به سرانجام رسیدن توافقنامه صلح حزب اسلامی با حکومت وحدت ملی و بانی حفظ تداوم قدرت در کشور می باشد، حکمتیار نه می تواند در برابر این کشور موضع گیری کند و نه حاضر است موقعیت خود در حکومت را به خطر بیاندازد.

و در شرایطی که وی، آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و جنگی حزب اسلامی را جز مفاد لازم الاجرای توافقنامه با حکومت می داند و از تاخیر آن به شدت عصبانی است، رییس پیشین امنیت ملی به تازگی اعلام کرده که 20 تن از این زندانیان مربوط به گروه داعش می باشد.

داعش در کشور پروژه ای نه برای ماندگاری بلکه با هدف تجدید قوا برای رسیدن به مرزهای جنوبی کشورهای تحت نفوذ روسیه جابه جا و به همین دلیل، شمال تهی از رهبران جبهه مقاومت شد و سوالی که به وجود می آید: جز حکومت وحدت ملی کدام قدرت از داعش سود می برد؟ ایرانی که مرزهای گسترده شرقی با افغانستان دارد و داعش تهدید جدی برای امنیت آن است یا امریکای آن سوی جهان که خاورمیانه را هدف قرار داده و دشمنان دیرینه ای در این منطقه حساس دارد؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   راکیت یارآمد با تمام فساد و شرارت آدم کشی

>>>   پر واضح است که امریکا این سردمدار امپریالیسم وبانی ترور و وحشت است که از آن بهره گیری خواهد نمود .ولی به اساس گفته های قرآن شما منتظر باشید ما هم با شما منتظریم .چوب خدا صدا ندارد .

>>>   Azaadmanish
ما از و قت و هميشه گفته بوديم كه اين كشور نه و حد ت ملى دا رد و نه ملتى و ا حد و نه هو يت ملى
بلكه اين كشور از گذ شته
هاىً دور عملن تجز يه قومى و ز بانى و سمتى بوده و لى تنها مرز فز يكى ندا شته است
حالا ثا بت شد !
با اين مردم مصا لحه و مفا همه و گذ شت سود ندارد !
به گفته قهر مان ملى
ظلم و نا بر ابرى هاى اجتما عى در اين
و طن انقدر ز ياد و قا بل اتش گيرى است تنها
يك پلنه گو گرد لازم دارد و درست هم است

>>>   گيلاني "دانه از ما می‌خورد و تخم به پاكستانی‌ها مي‌دهد"!
هرگاهي كه دنيا بر پاکستان فشار می‌آورد تا دست از حمایت هراس‌افگنان «طالب/داعش» بردارد، بلافاصله خانواده‌هاي گيلاني و مجددي حکمتیار
در حمايت از پاكستان صدا بلند مي‌كنند.
درحالي‌كه آمريكا در كنار وضع تحريم‌هاي اقتصادی بر پاكستان، تهدید کرد که مواضع تروريستان طالب را در آنسوي مرز هدف قرار می‌دهد، سيد حامد گيلانی، رهبر حزب محاذ ملي مي‌گويد: "تمامي رهبران طالبان در افغانستان به‌سر مي‌برند نه در خاك پاكستان". اين مزدوران معلوم‌الحال آي اس آي سالهااست كه از پول بيت‌المال کشور زير نام خانواده‌هاي جهاد‌ی و روحانی تغذيه مي كنند، اما همواره منافع پاكستان را بر منافع‌ملي كشور ترجيح داده اند/ مي‌دهند. جاسوسی براي بيگانه‌ها علني تر و آشكارتر ازين نمي‌شود. حمايت از دشمن و قاتل مردم‌مان (پاكستان) اهانت به خون هزاران شهيد است و خيانت‌ملي شمرده می‌شود. ديده‌شود كه دولت افغانستان در برابر اين اظهارات خلاف منافع‌ملي چه‌خواهد كرد.
فهيم فطرت

>>>   زبان افغانی« پشتو» در‌کدام سال، با چه نام ، توسط که و چه وقت وارد نصاب رسمی معارف کشور شد؟
در زمان امیر عبدالرحمن خان به حکم اسناد موجود و کتب منتشره بفرمان او، کاملاً مشخص است که زبان ملی، رسمی و دربار عملاً زبان فارسی بوده و امیرعبدالرحمن خان شاید به حکم سال‌ها زندگی در سپهرحکومت بخارا و پرورش در شمال افغانستان خود را بحق متعلق به این هویت فرهنگی می دانسته است.
اما زبان ایکه امروز ما آنرا بنام « پشتو» می شناسیم ، برای نخستین بار با نام و هویت رسمی زبان « افغانی» بر اساس فرمان رسمی امیر حبیب الله خان در سال ۱۳۳۳ هجری قمری(مطابق 1915ميلادى )وارد نصاب رسمی وزارت معارف گردید.
اين اثر در سال 1917 رسماً چاپ شده و در سراسر كشور جهت تدريس توزيع مى گردد.
مولف دانشمند نخستین کتاب زبان افغانی، صالح محمد قندهار ی که یکی از معلمان مدرسه حبیبیه بوده است ، در مقدمه مبسوط ۹ صفحه یی این اثر که به زبان فارسی نوشته شده است، ضمن تشریح وضعیت اسفبار زبان افغانی به ضرورت آموزش این زبان برای افغانان (که در اینجا منظور او از افغانان کسانی هستند که زبان مادری شان افغانی می باشد) اشاره نموده و فواید آموزش آن را توضیح داده است.
از مطالعه دقیق این اثر بدرستی درمیابید که هنوز واژگان لیسه و پشتو متداول نبوده و اصطلاح افغان و افغانی و افغانان همه برای تعریف هویت برادران پشتون ما استعمال می شده است.
من از جوانان عزیز تمنا دارم که تمام این صفحات را با دقت مطالعه بفرمایند.
‏Abdul Hai Khurasani
ادامه دارد

>>>   افغان سازی تدریجی ما به روایت اسناد معتبر رسمی از عصر امیر‌عبدالرحمن خان تا امروز
بررسى‌جعل هويت، جعل جغرافيا، تحريف تاريخ و تهاجم فرهنگى افغاغنه براساس كتب و نوشته هاى رسمى افغانستان.
بنا ندارم دراين سلسله نبشته ها تحليل خودم را ارائه نمايم، لاكن شما را به دقت و تأمل در چگونگى افغانيزه كردن تدريجى و انهدام تمام اضلاع هويت تاريخى،جغرافیایی‌ و تمدنى خراسان دعوت مى نمايم .
اين نبشته هاى مستند تماماً با استناد از كتب رسمى و دولتى از عصر امير عبدالرحمن خان تا امروز مى باشد.
از باز نشر و كاپى آن در جهت تنوير افكار عمومى قبلاً سپاسگزارم .
امير عبدالرحمن خان در مقدمه پند نامه معروف خود که داستان احوال سپاه عثمانی را نقل می نماید، مردم افغانستان را اينگونه خطاب مى کند:
" من كه امير عبدالرحمن هستم بيان مى نمايم اى قوم افغانستان كه درانى و غلجاى و فارسى بان و هزاره و ترك هستيد..."
بقيه را در تصوير مشاهده بفرماييد.
اين جزوه در سال ١٣٠٤ هجرى قمرى به چاپ رسيده است.
نكات قابل توجه : هنوز واژه هاى مانند؛ ملت افغان و افغان به تمام باشندگان افغانستان اطلاق نمى شده است. زبان دربار زبان فارسی است.
ضمناً واژه فارسى بان را به خاطر بسپاريد.
ادامه دارد
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   Naubahar
کرده بودند. حالا گردن، شانه و کمر قبیله شکسته ایم. حالا این ها نه تنها در دولت و حکومت هستند، بلکه طالب و داعش از خود ساخته اند، برای سرکوب ملت بیدار شده از خواب گران و میخواهند هویت خود را به زور بقبولاند که حتی اگر بابا های خاین شان از قبر هم برخیزند نمیتوانند.

>>>   Azizi
من تاجك تبار و زاده سرزمين هاي عياران كه بار بار اين فاشيست ها را حقير كَرده و از سرزمين هاي خود بزور رانده ايم براي شان ميگويم كه دست باداران تان انگليس و پاكستان هم سردست تان و دست تان خلاص باز هم پوز تان را به خاك مي ماليم و تحميل را نمي پزيريم

>>>   این برای این فاشیستان مرگ است که لباس های خواهر ومادر شان را میپوشند

>>>   Zafari
به این ........ بگویید!
آمریکایی ها اگر این مملکت را ام شب ترک کنند،حکومت تان تا فردا چاشت دوام نخواهد آورد.

حکومت نجیب یادت باشد؟
بدون حمایت روس ها چه حال و روز به سرش آمد.

این که کشور را در ۲۱ معاهده ی ننگین فروخته اید،هم از زور تان است.

زور جمیعت اسلامی را که بگذارید کنار؛
در جنگ های تنظیمی هم زور تان معلوم شد.گلبدین را با تمام آرگاه و بارگاه اش جناب اکبری با یکهزار جنگجوی هزاره تا پشاور دواند.

اکنون

یک استاد عطا تمام حکومت تان را با ناتو و آمریکایش زمینگیر کرده است.وای از آن روزی که قیام عمومی برپا شود و اقوام محکوم عقده های تاریخی ۳۰۰ ساله را از شما بستانند.شاید آن روز (رستاخیز) بسیار دور نباشد.
می ترسم که خراسان/افغانستان کشور کوهستانیست و صعب العبور،چه بدانم که لاش ات را تا کوه سلیمان برسانی.

>>>   شمشتو و گلبیدین و ISI سه ضلع مثلث خبیسه است.

>>>   در طول این چهار دهه منفورترین شخصی مانند راکتیار ندیده ایم.

>>>   ﻥ ﻧﻮ اﻧﺪﻳﺶ
اگر از ابتدای تشکیل کشور جعلی افغانستان پشتون های غاصب و بی فرهنگ به شایسته سالاری ارج میگذاشتند امروز وضیعت کشور و ملت ما اینقدر خراب نمیبود

>>>   این قاتل و جاسوس پاکستان و امریکا را افشا کنید و از وطن اخراج کنید

>>>   کد 18 این چه عنوانیست که انتخاب کردید، حکمتیاردرپناه اتهام، خنده داراست، دهها عنوان بهتر وجذاب وجود دارد، نویسنده این تحلیل نامه بی سلیقه وهم بیسواداست، تنها انتقاد بدون دلیل وبرهان را مانند یک طفل نازولی بلد است وبس.

>>>   هرکس به فکر کشور خود است ما میگوئیم درین جنگ چهل ساله افغانستان ضررکرده گلبیدین میگوید پاکستان ضررکرده

>>>   کسی اطلاع دارد همو گلبدین شیرزائی خود ما که درکلوله پشته دفتر داشت وبرای مامورین پولیس وترافیک همیشه کمک میکرد حالا کجاست ؟؟

>>>   افغان پیپر بیش از حد پیپر شانرابه گلبیدین آلوده ساخته اند

>>>   ایران طالبان را مسلح میکند در مرز و ما خود به چشم دیدیم که نیروهای ایرانی با کامیون به طالبان تسلیحات میدهد و حتی با گوشی موبایل فلم گرفتم و به نیروهای آمریکایی در پایگاه بگرام فلم ها را تحویل دادم زیرا ما و قبیله ما مخبر نیروهای آمریکایی هستیم در مرزهای مشترک با ایران - تمام این مشکلات به خاطر دخالت کشورهای همسایه در امور افغانستان است
هراتی

>>>   بسیاری ها هنوز نمیدانند که در کشور عزیز ما تصمیم گیرندگان اصلی وحکمرانهای واقعی چه کسانی اند از همین جهت کلمه ای ریس جمهور وریس اجرایه و... را نشخوار مینمایند حتی این گروه وظیفه داران نمیدانند که در ینجا ریس جمهور وجود ندارد ریس حکومت توافقی ووارداتی وساخت جان کیری ممثل حکومت دست نشانده ومزدور خارجی ها اند ازینرو اگر طالب وداعش را می اورند یا یکی را واپس میبرند وبجایش مزدوری دیگری را تعویض مینمایند همه باساس اراده وهدایت بیرونی ها انجام میشودواین روسای ساختگی از خود حد ومرزی دارند که ازان نمیتوانند عدول نمایند
ارتباطات اقای حکمتیار با خارجی ها از امروز نبوده از مدتها پیش وازهمان اوانی که ای اس ای این حزب را از پهلوی ربانی جداکردند با سازمان سیا ارتباط دادند وازان زمان جناب حکمتیار در خدمت انها بوده تا امروز چنانچه در هر جا لازیم دیدند نیروهای این حزب را گسیل داشتند در با کو واذربایجان ودر جا های دیگر وهمین اکنون هم که اورا اورده اند فقط وظیفه دارد تا صدا های ضد روسی بلند کند وحکومت دست نشانده ای انها را تقویت نمایدویگان وظیفه ای محوله ای دیگری چون مخالفت با ایران و...
پس معلوم است که این غلام بدون منازعه وبرخوردار از اتوریته ای فعال خارجی ها درینجا امر ونهی نماید ومسیر ومنهج حکومت وکشور وملت را تعیین کند وحال که موثریتش ویا نیک بگویم وظیفه اش در بیرون تمام شده از داخل به خدمتگذاری بپردازد
لالی از ننگرهار

>>>   پاکستانی ها از جنگ های بنام جهاد از مردم افغانستان معذرت خواسته اند حالا نوبت رهبران مجاهد نما اسست که رسما از مردم افغانستان معذرت بخواند :
از گذارشنامه :
منافقت نوع پاکستانی: از جنگ تاریخی علیه افغانستان معذرت می خواهیم
احمد «ژوندون»
خواجه محمد آصف وزیر امور خارجهٔ پاکستان در مصاحبه با برنامهٔ Express News در مورد جنگ سرد ابراز نظر های جالبی داشت:
۱. جهاد در افغانستان از نبراسکا (نبراسکا یکی از ایالاتی مرکزی امریکاست که دران مرکزی بنام مرکز مطالعات افغانستان از سال های طولانی به اینطرف فعال است)آغاز گردید.
۲. جهاد در افغانستان یک جهاد نام نهاد بود.
۳. من و ملت پاکستان از جنگ تاریخی و سیاسی مقابل جمهوری دیموکراتیک افغانستان معذرت میخواهم.
۴. رهبران احزاب اسلامی (احزاب هفت گانه) به اشارهٔ سی آی ای و آی اس آی میرقصیدند

>>>   معذرت پاکستانی ها از جمهوری دموکراتیک افغانستان

خواجه محمد آصف وزیر امور خارجهٔ پاکستان در مصاحبه با برنامهٔ Express News در مورد جنگ سرد ابراز نظر های جالبی داشت:
۱. جهاد در افغانستان از نبراسکا (نبراسکا یکی از ایالاتی مرکزی امریکاست که دران مرکزی بنام مرکز مطالعات افغانستان از سال های طولانی به اینطرف فعال است)آغاز گردید.
۲. جهاد در افغانستان یک جهاد نام نهاد بود.
۳. من و ملت پاکستان از جنگ تاریخی و سیاسی مقابل جمهوری دیموکراتیک افغانستان معذرت میخواهم.
۴. رهبران احزاب اسلامی (احزاب هفت گانه) به اشارهٔ سی آی ای و آی اس آی میرقصیدند.
ر

>>>   ( سومین معذرت خواهی پاکستان از افغانستان در راه است )
در طول تاریخ عمر کوتاه پاکستان پاکستانی ها تاحال دومراتبه مجبور شده اند سرتعضیم و درخواست معذرت به پیشگاه مردم افغانستان خم کنند
1- زمانیکه هندوستان پاکستان را درسومین جنگ بزانو در آورد وپوز پاکستانی هارا بخاک مالید وبزرگترین اسرارا درتاریخ جنگ ها از سربازان پاکستانی گرفت ، حکومت افغانستان پاکستانی هارا از پشت خنجر نزد وبنام همسایه ومسلمان حتی در بعضی موارد جانب پاکستان را گرفت مثلا هندوستان را از بمباری مناطق قبایلی منع کرد ، بعد ازختم جنگ و تسلیمی پاکستان ذوالفقار علی بوتو به افغانستان آمد وبرای ظاهر شاه از بایت موقف درست حکومت افغانستان سپاسگذاری کرد
2 - به تحریک امپریالزم امریکا وارتجاع عرب مدت چهارده سال بنام جهاد همه افغانستان را ویران کردند وبرضد حکومت مردمی آن تحت زعامت جمهوری دموکراتیک افغانستان جنگ اعلان ناشده رابراه انداختند همه ساختارها وزیربناهای اقتصادی را ویران نمودند واکنون وزیر خارجه شان به نمایندگی از حکومت خود رسما از بابت موقف نادرست کشورش دران سالها معذرت می خواهد وحقیقتی که قبلا همه جهان ومردم افغانستان میدانستند آنها بزبان خود بیان میکنند مثلا جهاد دروغین وناروا ،مزدوران آی اس آی وسی آی ای
3 – سومین عذرخواهی پاکستان بعد از نابودی اشرار امروزی بنام طالب از مردم افغانستان خواهد بود و آنزمان حقایق دیگری راهم ضم عذرخواهی بیان خواهند کرد گرچه همه چیز برای مردم وحکومت ما روشن است اما آنها از حمایت وتجهیز اشرار بزبان خود خواهند گفت
ر

>>>   شمشتو و گلبیدین و ISI سه ضلع مثلث خبیسه است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است