دهن کجی اسلام آباد به دولت ترامپ
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۶    ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ کد خبر: 144400 منبع: پرینت

رسانه های پاکستان از تصمیم چین برای احداث یک پایگاه نظامی در بندر «جیوانی» این کشور و در نزدیکی بندر چابهارِ ایران خبر دادند.

به گزارش تلویزیون (A.R.Y NEWS) پاکستان، با تشدید تنش ها میان اسلام آباد و واشنگتن به دنبال متهم کردن پاکستان به حمایت از تروریسم و قطع کمک های مالی این کشور از سوی دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، برخی رسانه‌ها از تصمیم چین در ساختن پایگاه نظامی در نزدیکی بندر چابهارِ ایران خبر دادند.
بنا بر این گزارش، اقدام پکن واکنشی به مواضع رییس جمهوری آمریکا علیه پاکستان در راستای استفاده از واحد پولی چین در تجارت دوجانبه و تامین اعتبار معاملات پس از افزایش سرمایه گذاری های چین در پاکستان به ارزش 50 میلیارد دالر بوده است.

این در حالی است که «واشنگتن تایمز» نیز اخیرا اعلام کرد که چین در رایزنی با پاکستان برای ساختن دومین پایگاه دریایی خارجی این کشور به عنوان گامی در راستای ارایه قابلیت های دریایی بزرگتر در مسیرهای راهبردی آبی است.

این پایگاه در بندر «جیوانی» (Jiwani) در نزدیکی مرز با ایران و دریای عمان بنا می‌ شود و چین بدین طریق قادر خواهد بود به آب‌ های گرم منطقه دست یابد.
چین نخستین پایگاه نظامی خود را در سال جاری در جیبوتی در شاخ آفریقا افتتاح کرد و ارتش آن را نیز گسترش داد.

با این حال، چین رسما اعلام کرده که این تنها یک پایگاه تدارکاتی برای ارایه خدمت به نیروی دریایی خود بوده و برای عملیات های ارتش چین برای مقابله با دزدان دریایی ساخته شده است.

در شرایطی که ترامپ سیاست های سرسختانه ای در قبال پاکستان اتخاذ کرده و از قطع کمک های این کشور به اسلام آباد خبر داده است، پاکستان استفاده از یوان واحد پول چین برای مبادلات ارزی را رسما مورد تایید قرار داد.

بانک مرکزی پاکستان به دنبال تهدیدهای آمریکا اعلام کرد که از این پس یوان مانند ارزهای دیگر دالر، یورو و ین جاپان می تواند در مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

این اقدام یکی از مهمترین گام های یک کشور برای کمک به چین برای بین المللی کردن ارز یوان محسوب می شود و انتظار می رود کشورهای دیگری هم بتدریج از زیر سایه فشارهای آمریکا گریخته و یوان را در کنار دالر آمریکا برای تجارت مورد مبادله قرار دهند.

این اقدام اسلام‌آباد از سوی بسیاری از تحلیلگران دهن کجی به دولت ترامپ محسوب می شود که بارها سیاست پاکستان را در مبارزه با تروریسم مورد انتقاد قرار داده و افزوده است که واشنگتن دیگر حاضر به کمک به اسلام آباد نیست.

بر اساس بیانیه بانک مرکزی پاکستان از این پس مردم و موسسات تجاری و سرمایه گذاران می توانند برای واردات، صادرات و مبادلات مالی از یوان ( واحد پول ملی چین ) استفاده کنند.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است