با افغانستانی بودن مشکلی نداریم اما افغان نیستیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۶    ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ کد خبر: 144418 منبع: پرینت

با گذشت هر روز چگونگی توزیع شناسنامه های الکترونیکی بحث برانگیز می شود چنانکه اکنون اعضای مجلس نمایندگان در دو گروه مقابل در برابر شناسنامه های الترونیکی موضع گرفته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عبدالرووف انعامی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» معتقد است ارگ قومیت گرایی می کند و افزود: این یکی از موهبت های خلقت خداوند است که انسان را با اقوام مختلف خلق کرده است و به قانون گذاری هیچ ربطی ندارد. ضرورتی برای درج واژه افغان برای شناسنامه های الکترونیکی وجود ندارد.در این مورد از قاعده تا راس برخورد قومی صورت می گیرد. ما وقتی قانون را تصویب کردیم به رییس جمهور روان کردیم، رییس جمهور گفته است که بنا به ملاحظات اجتماعی من نمی توانم این شناسنامه ها را توزیع کنم حالا نیم بند یک فرمان در حد سی درصد هم مشروعیت ندارد اما حالا رییس جمهور آماده است که تذکره بگیرد. آیا رییس جمهور، رییس جمهور کل افغانستان است یا رییس جمهور یک قوم است؟

این نماینده مجس ادامه داد: اگر این کلمه جنبه قومی نداشته باشد چرا اینقدر این موضوع را پیگیری می کنند در حالیکه بقیه اقوام خودشان مخالف این کلمه هستند. ما با افغانستانی بودن این مشکلی نداریم افغانستانی هستیم. اما افغان نیستیم بخاطر اینکه خداوند ما را از یک قوم دیگر خلق کرده است و این قوم را افغان خلق کرده است. به همین دلیل ما افغان نیستیم و این هم گناه ما نیست.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
افغانستانی
نظرات بینندگان:

>>>   با کلمه افغان کدام مشکلی نیست اگر ملیت کدام تاجک بنام پشتون نوشته شود دراینصورت
یک تاجک میتواند ادعا کند ویا پشتون را اگر تاجک بنویسید ادعای شان درست است
سه سال را صرف گپهای بیهوده ساختین غم ملت را بخورین که نان ندارند خانه ندارند کار ندارند تمام روز وکلای بیکار در پارلمان یکدیگر را توهین تحقیر میکنند
از همه اولتر باید تفرقه افگنی سمنت پرستی ازبین ببرید
اتفاق واتحاد درکشور تبارز دهید فساد ورشوت را ازبین ببرید زمینه کار بمردم فراهم بسازید

>>>   بالاخره هویت خود راثابت کردید که افغان نیستید
الحمدا لله ما اففان هستیم صاحب افغانستان هستیم هزاران افتخاربالای افغان بودن خود میکنیم وافغانستان خانه افغانها است

>>>   اکر افغا ن نیستی پس هندو هستی بروبه هندوستان .

>>>   لج بازی حتی افغان ها را نیز نابود خواهد کرد.
هادی

>>>   در سال 1964 نام فارسى با تصويب جلسه قبيلوى حذف شد و بجاى فارسى درى در قانون اساسى درج شد. سال 1936 بود که بنياد براى تقويت وگسترش زبان پشتو به عنوان يگانه زبان ملى خوانده شد. پشتو تولنه حروف براى پشتوازجمله انواع گوناگون [ی] در شکل نوشتاری [ ی ې ي ﺉ ۍ ] و دو حرف [ڼ] [ځ]! شوربختانه همين دوحرف باعث شد که پته خزانه انتولوژى پشتو را که کشف عبدالحى حبيبى را در سازمان ملل (عبدالرحمان پژواک رييس مجموع ملل) پيشکش کشيد تا به عنوان اثر فرهنگى پشتو با رسميت شناخته شود. سازمان ملل اين کشف اثر که اصل اش گمشده وکاپى اش نزد پروفيسور عبدالحى حبيبى مولف کتابهاى قرائت فارسى براى صنوف ثانوى وعالى وجود دارد درخواست دولت پشتون را رد کرد. زيرا اين دو حرف درسال 1936 ساخته اختراع شده ونمى تواند که شاعران چندصدسال پيش از اين حروف استفاده کرده باشند. مولف کتاب هاى قرائت فارسى براى صنوف استاد محمد آصف مايل بود
قرائت فارسي براي ابتداييه پنجم ۱۳۰۶ قرائت فارسي براي رشديه اول ۱۳۰۷ ملک‌ الشعراء قاری عبدالله
اى حاکمان غدار افغان چرا نمى گذاريى که ما غير پشتون ها ماه هاى پارسى به زبان مادرى رسماً نگويم!

>>>   نام ماه های خورشيدى در زبان شرين پشتو (افغاني) که درجمله زبانهاى هندوايرانى است و پيشينه دراز دارد
1- نام ماه های خورشيد ىپشتو
وری٬ غويی٬ غبرگولی٬ چنگاښ٬ زمری٬ وږی٬ تله٬ لړم٬ سلواغه٬ ليندۍ٬ مرغومی و کب
نامهاى گاهنامه بر پايه قمر ى ماه، گام‌های ماه در ستاره‌شناسی از نمودهای ماه، گام‌های ماه ( ماه نو, تربیع اول بدر یا ماه تمام تربیع دوم و ماه تاريک در ستاره‌شناسی به حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین گفته می‌شود. سال قمرى و يا لمرى و لونار يازده روز از سال خورشيدى ويا سولارکمتر است بيست و سه سال قمرى بيست و دوسال خورشيدى مى شود: اديان آسمانى يهودى عسويت واسلام از حرکت ماهتاب که مظهر قشنگى گفته مى شد استفاده مى کنند. در عبرى و زبان رومى ودر عربى برايش نام دارند.
2- نامهاى عربى = نامهاى اسلامى نام هايش در اسلام چيست? ماه اول قمرى "محرم" مسلمانان بايد يازده ديگر اش رامى دانند
3- نامهاى برج هاى خورشيدى که صورت فلکى و حيوانى را به زبان عربى چه گويند:
حمل، ثور، جوزا - سرطان، اسد، سنبله - میزان، عقرب، قوس - جدی، دلو و حوت نام ماه های خورشيدى
در زبان قند پارسى که درجمله زبانهاى هندوايرانى است و پيشينه دوهزارپنجصد ساله دارد قرارذيل است:
فروردین٬ اردیبهشت٬ خرداد٬ تیر٬ مرداد٬ شهریور٬ مهر٬ آبان٬ آذر٬ دی٬ بهمن٬ اسفند
از نامها خورشيدى شاعران پارسى گو از رودکى٬ دقيقى٬ فردوسى٬ عنصری بلخی٬ فرخی سیستانی٬ انوری بلخی٬ تبريزى٬ تبرزى ناصرخسرو ٬نظامی٬ اقبال لاهوری
يکى از اشعار قارى عبداله خان ملک الشعراقاري عبدالله خان در 20 ساله گي شخصیت علمی و فرهنگی ٬ مشاور و امام شهزاده حبيب الله وليعهد امير عبد الرحمن خان گردید. وقتي حبيب الله، امير شد، قاري را مربي علمي و ادبي شهزاده امان الله ساخت:
" بهار آمد كه عالم زنده گردد
گل زرد، اختر تابنده گردد
به تشريف قدوم فروردين گل
ز شادی يك دهان خنده گرد
دوستان ميتوانند نامهاى فارسى اصلى ماه ها و نه خارجى را که همين شاعران ادبيات خود را با نظم ونثر و طرز و شيوه گفتار و فرمايشى و تشريفاتى درى يعنى دربارى ناميده اند در جستجو گر اين برگ درج نموده بپالند. منوچهری وملک‌ الشعراء قاری عبدالله خان (زمان حبيب اله وامان اله خان) استاد خليل اله خليلى( وزير دوران شاه حبيب اله که اوغان با بى احترامى نام اين شاه را مى گيرد و با وجود سوگند به قران نادرغداراو راکشت. ملک‌ الشعراءدوران شاه پسر نادر غدار ظاهرخان) و استاد بيتاب ازنامهاى خورشيدى پارسى استفاده کرده اند. آثار ملک الشعرا عبدالحق بیتاب استاد بيتاب شاعر، نويسنده، ادبيات شناس و ترجمان فارسى در شعر سبك هندي از گاهنامه و ماه هاى فارسى استفاده مى کردند.حاکمان پشتون ماه ها به زبان پشتون چه زيبا وقشنگ:
شاه شاهان من در سيتان گفت با من به زبان فارسى گپ بزن!
اى حاکمان ......افغان چرا نمى گذاريى که ما غير پشتون ها ماه هاى پارسى به زبان مادرى رسماً نگوي

>>>   حالی ما خود را گم کردیم
بلاخره افغانهای بیچاره راه گم خواهند شدند
هراتیهای ما مربوط ایران میشوند تخارها وبدخشانیها مزاریها مربوط تاجکستان میشوند
پشتونهای ما مربوط پاکستان میشوند
هزاره ها جای ندارند مجبور بروند طرف
چین زیر نام چیناییهاتسلیم شوند.
هر کسی را نظر به قیافه اش مربوط یک کشور شوند.
درس وتعلیم نیست فقط گپهای بیمفهوم.

>>>   جالب است که نماینده صاحب گفته خداوند مارا از یک قوم دیگر خلق کرده است.خداوند ج در زمین تنها حضرت آدم را خلق کرده نمیدانم این اقوامی که نماینده صاحب میگوید در کجا خلق شده اند.

>>>   صد نیستان تاجیکم

تاجیکم در بلخ باستان تاجیکم
در هرات و در بدخشان تاجیکم
شاهنامه است هویت آشکار من
تاج پارسی در خراسان تاجیکم

سینه هایم پر ز شعر مثنویست
در خراسان صد نیستان تاجیکم
زار نی خوان بر زبان مثنوی
جستجو کن راز انسان تاجیکم

بیدل و سعدی و مولانای بلخ
در دل هر کهکشان من تاجیکم
خواجه ای پیر هراتم را سپاس
جامیِِِ آن جام عرفان تاجیکم

فخر پنجشیریان و پروان و تخار
تاج سر من! در خراسان تاجیکم
تاجیکان، من تاجیکم، من تاجیکم
رستمم من در سمنگان، تاجیکم

هویت جعلی افغان بر تو باد
تاریخ آشکار و پنهان تاجیکم
تویی افغان نام نیکت برتوباد
بر نتابم نام افغان! تاجیکم

تاجیک افغان نیست! افغان با خبر
تاجیک ارزان نیست افغان! تاجیکم
تاجیکم من تاجیکان! من تاجیکم
فخر فرهنگ خراسان تاجیکم

شاهد خراسانی

>>>   اگر افغان نیستی، حتماّ ایرانیستانی هستی. اما ایران ترا به قدر یک ...هم اهمیت نمیدهد، حتی اگر به جنگ سوریه فرستاده شوی. برایت اهمیتی قایل نیستند. درین صورت یک انسان بی هویت باقی می مانی.

>>>   شما هاى كه مى كوهيد افغان نيستيم بس حتماً يا هندو هستيد و يا هم بقاياى جنكيز ........... كه در افغانستان در زمان خوارزمشاه حمله نموده بودند ويكتعداد انها در بإميان وهزاره جات در مغاره ها مسكن كزين شدند .

>>>   Faiez
ضرورت تغییر نام افغانستان
گذشته از اینکه نام تحمیلی یک قوم بالای سرزمین بزرگ شکل یافته از اقوام دیگر است و دهها ناهنجاری های اجتماعی دیگری که ازین ناحیه بالای سلامت روحیه همزیستی و همدیگر پذیری جامعه ما متوجه میگرداند یک دلیل بسیار عمده و مهم دیگر هم دارد که کسی تا به حال اشاره آی بدان نداشته است و آن ، این است که این اسم یعنی واژه افغانستان ، سبب شده است تا ذهنیت فاشیستی را در اذهان تقریبا عامه پشتون ها از باسوادان گرفته تا بیسواد های پشتون همواره زنده نگه دارد و برای شان این روحیه را همواره تداعی نماید که گویا این سرزمین تنهای تنها از پشتون هابوده و اقوام دیگر باید ممنون و منه دار باشند که حد آقل درین سرزمین اجازه زنده گی کردن را یافته اند و برخورد آمرانه و ادعا های حاکمیت عام و تام مدارانه در مواجهه با اقوام دیگر این ادعا را ثابت میسازد
اگر نام این سرزمین افغانستان نمی‌ بود شاید در میان پشتون ها اینگونه روحیه وجود نمیداشت و افکار فاشیستی عده آی اینگونه در میان پشتون ها به سرعت عمومیت نمی یافت و شاید تنها منحصر به همان تعداد معدود باقی می‌ماند پس نام افغانستان یک مشکل بسیار جدی را در جامعه ما بوجود آورده است و پروسه ملتسازی را دشوار و حتا ناممکن ساخته است پس اگر ما به یک سرزمین واحد و سربلند باور داشته باشیم باید تمام عوامل مشکلزا را تشخیص داده به رفع آن بکوشیم بدون آنکه خود را باز نده فکر کنیم

>>>   بهروز جلال آبادی
عاقلانه فکر کنید !
وقتیکه خانه مشترک تمام اقوام بنام یک قوم نامیده شد بنام قوم افغان یعنی سرزمین افغانها ! پس طبعا افغان ها خوده باشندگان اصیل و میراث دار قدرت و دیگران را مهاجر و شهروند درجه دو و سه فکر میکنند اگر نام کشور هزاره استان میبود شاید هزاره ها هم چنین میکردن!
حال سوال اینجاست : وقتیکه در افغانستان یعنی سرزمین افغانها زندگی میکنید چطور گفته میتوانید که من افغان نیستم !؟ اگر افغان نیستید در افغانستان چی میکنید!؟
این سوال ها را بارها شنیده اید !
راه حل : اگر صادقانه میخواهید تعصب از بین برود ، برابری و برادری بوجود بیاید ، هیج قوم درجه یک نباشد و هم هیچ کدام قومی درجه دو و سوم ، حقوق تمام شهروندان مساوی باشد پس بیاید برای تغیر نام کشور از نام قومی دست بکار شویم شاید اینکار هموطنان افغان مارا ناراحت کند لیکن راه جز تغیر نام خانه مشترک ما از افغانستان به خراسان وجود ندارد !
تعداد شاید در فکر آریانا باشد لیکن همانطور که افغانستان نام قومی است آریانا هم نام نژادی است و در این سرزمین اقوام غیر آریای نژاد هم زندگی میکنند مثلا ازبیک ها و ترکمن ها و هزاره ها ، پس نام آریانا هم مربوط یک نژاد میشود !
عامل تعصب و برتری جوی را باید از بین برد در آن زمان هیچ کس شما را نخواهد گفت : اگر افغان نیستی پس گم شوید از افغانستان !

>>>   Ayar
درقرن بیست ویک برای ازبین تعصبات قومی وقبیلوی، یگانه راه حل در افغانستان کنونی، تغیر نام قومی افغانستان است که اساس تعصب های قومی پنداشته میشود.

>>>   بهروز جلال آبادی
آرام باش
مشکل عمده تان همین است که بدون خواندن امضا میکنید
من یک تاجیک آرایی خراسانی ام از جلال آباد
من مخالف هیچ قوم و تبار نیستم من خواهان تغیر نام قومی افغانستان به خراسان هستم
خراسان نامی است که مربوط هیچ کدام قوم و یا تبار نمیشود بلکه یک نام جغرافیای است که مربوط تمام اقوام و نژاد های کشور مان میشود

>>>   ورای همبستگی تاجیکان افغانستان
بلي خراسان يك حوزه تمدني است اما آريا و آريانا هويت خراسان است وانعكاس دهنده تمدن ايران باستان

>>>   بهروز جلال آبادی
خداوند مارا تاجیک ، اوغان، ازبیک ، هزاره ، بلوچ خلق کرده بخاطر شناخت ، البته نه بخاطر اینکه اوغان بر هزاره برتری دارد و یا تاجیک بر ازبیک !
و این خلاف حکم خداست تا ما در فکر نابودی شناخت دیگران باشیم و آنها را به جبر و ستم مجبور سازیم تا هویت یا شناخت مارا قبول کنند این نهایت جهالت و تعصب است و اگر مسلمان اید باید در مقابل ظالم ایستادگی کنید و اگر قلب هایتان از ایمان خالی است پس جهالت و تعصب جاهلان را قبول کرده سر خم کنید تا ذلیل دنیا و رسوای آخرت باشید

>>>   شما که میگوئید افغان نیستید پس حتما از دامنه های کوه سلیمان واقع در پاکستان آمده اید وحالا قُلدری میکنید ونام خودرا برهمه می خواهید بقبولانید

>>>   نام این کشور باید دوباره تغییر کند و نام ننگین قومی این قوم ..........و جاهل از آن دور شود۰

>>>   Khrasani
امروز تمام ملیت های غیر پشتون برنامه های شوم شیطانی پشتونیزم را زیرنام افغانیت او اسلامیت غوالو گفته میدانند که چی پلان شوم شیطانی بر سر دارید
اگر پلان شوم شیطانی بر سر نداشته باشید همان نام افغانستان دست ساخته انگلیس و روسیه تزاری کافیست که در بالای شناسنامه ذکر شده.

>>>   آیا افغان =پشتون است؟
اگر نیست پس ده افغانان در قلب کابل چه معنی دارد.
وقتی یک ده از افغانان بوده باقی دهات از کی بوده؟
قلعه افغان ها در مجاورت سفارت شودوی تا حال پا برجا است.
ودر مجاورت قلعه افغان ها باقی مردمی که زندگی میکردند و میکنند کی ها هستند.
وقتی عبد رحمن خان در تاجتواریخ مینویسد که من به زبان افغانی به عساکرم دستور دادم منظورش کدام زبان است؟
فقط یای نسبتی را در آخر واژه افغانستان علاوه کنید یعنی
افغانستان +ی
مثل پاکستان+ی
و مثل هر جای دیگر
مشکل حل میشود.

>>>   اذعان پاکستان بر موجودیت ۷۲ گروه هراس‎افگن در خاک این کشور

>>>   من افغان نیستم!
تحمیل این هویت بالای من تاجیک و هزاره و ازبک و اقوام دیگر درین شرایط ممکن نیست.
هویت ملی چیست ؟

>>>   خداوند تمام سران حکومت که به فکر اغتشاش وفتنه در خاک پاک افغانستان است نیست ونابود کندهر روز غیراز ناامیدی چیزی دیگر را نمی شنویم

>>>   هویت ملی :
هویت ملی باید بازتاب دهنده و آیئنه تمام نمای همه ی اقوام و فرهنگ ها وتوافق شده بین همه ساکنین کشور باشد ، رابطه و بافت منطقی میان هویت کلان ملی و خورده هویت ها وفرهنگ هایی تشکیل دهنده ی فرهنگ ملی وجود داشته باشد.یعنی بدون وحدت ملی به هیچ صورت هویت ملی شکل نخواهد گرفت
هویت ملی ، شناسنامه، سرود ملی ، نشان هایی ملی ، پرچم ملی ، فرهنگ ملی ، زبان ملی همه و همه باید دریک گفتمان شفاف روشن و در توافق بین همه اقوام و شهروندان درین کشور شکل بگیرد.
هویت ملی درین کشور زیر نام پشتون (افغان ) به هیچ صورت قابل پذیرش برای همه شهروندان کشور و مردم ما نیست ، هویت ملی به زور و به فرمان هیچگاه شکل نخواهد گرفت

>>>   اگر تعصب نیست چرا تذکره های دوران کرزی و ما قبل او همه به زبان پختو؟
چرا سرود ملی صرف به زبان پختو؟
چرا بانک بنام #پشتنی بانک؟
چرا در تمام ادارات دولتی، سر لوحه ها اول به زبان پختو؟
چرا در پول های کشور ما همه نوشته ها بزبان پختو؟
چرا جاده ای بنام پشتونستان وات؟
همانند این ها خیلی زیاد است که ما در هر کنج و کنار به خصوص شهر کابل شاهد آن هستیم و میبینیم.
اگر یک هموطن ما میخواهد ملیتش در تذکره اش ذکر باشد کجایش تعصب است؟
زنده باد آزادی

>>>   من اوغان نیستم اما افغانستانی هستم. در اصل خراسانی هستم که کشور و نام ان را مانند طهودان اسرائیل غصب کرده اند

>>>   اگرمشکل داری یا نداری برای ما بی تفاوت است

>>>   آنچه حقیقت است باید آشکار باشد، پشتون ها نباید از درج قومیت سایر اقوام این کشور هراس داشته باشند. خداوند گروه ای را تاجیک، پشتون، ازبک، هزاره و ... آفریده است.
عده میخواهند با افکار نشنلیستی خود و با تعصب بر اراده خدا دستبرد داشته باشند، این که ناممکن است.
پس بر خود و بر دیگران جفا نکنید.
با ذکر ملیت افغانستانی و قومیت هر قوم روند توزیع تذکره ها را شروع نماید.
البته فراموش نکنند که این ملت به نان، آب، آرامش و کار نیز نیاز دارد.
خداوند ما را اصلاح و توفیق خیر نصیب بگرداند.
حامد

>>>   Panjshir
تجارت و معامله با هویت مردم مانند معامله به ناموس تان میباشد پس کوشش کنید تا بالای ناموس خود معامله و تجارت نکنید
جناب خانم داکتر

>>>   ادعای کنین که منطقی باشه ... افغانستانی یعنی در استان افغان ...! کاری کنین که با رفتن خارجی ها ارزش تکالیف را داشته باشه ...مسایل کوچک را دامن زدین... اگر نه ریس جمهور هم میشدیم با آوردن رآی ... چی کنیم در این ۱۵ سال اخیر که تاجک ها نفهمیدن مه برایتان میگویم که تا به قیامت هوشیار نمیشین ... و راستی که استعداد خداوندی دیگر چیزی است ... ! خفه نشین من هم تاجک ام و در کشورهای آسیای میانه زندگی کردیم .. بعد از فروپاشی شوروی ... ناکاره ترین کشور تاجکستان است ... پس معلوم دار است ... ! کسانیکه بزرگان تاجک خود را میدانند نتوانستن سیاست کنند..و بستر دوامدار بر زندگی و حکومت داری .. این از ضعف استعداد هایشان است که الله ج برایشان داده ... درست است که آمر صاحب شهید دیگر در بین ما نیست ولی قوم های پر افتخار باید به صد ها آمر صاحب دیگری داشته باشد .. افسوس که نداریم ... آمدیم تمام قوت عقلانی خود را به واژه افغان متمرکز کردیم .. ! نتوانستیم یک کدر مدبر داشته باشیم تا با حوصله مندی و تدبیر امتیازات بیشتر را از آن خود میکردیم ... ههه رفتیم .. تمام قوت خود را متمرکز به یک ولایت که والی آن دزد است ساختیم .. والی که همه منطق او استوار به معامله است ... ! اشرف غنی به هر نوع که پیش میره در پلان های خود موفق است اگر ما هشدار کو بالا شدن .. چپه کردن نظام را میدهیم .. واضح است که باز هم ضرر کردیم چون در ابتدا پلان نداشتیم و به جز چند شخص فروخته شده یی تاجک دیگر تمام تاجک های افغانستان در انزوا قرار میگیرد و دیگر اینکه از پشتون ها نترسید ..‌ آنقدر انسانهای بد نیستن .. سال هاست با یکدیگر زندگی میکنیم با هم خویشاوندی داریم .. درست است حق خودرا میخواهیم .. ولی با تدبیر ... منطقی .‌ خارجی ها برای همیش نیستن که از ما حمایت کنند .. ما هستیم و همین وطن و همین مردم ..! پس بیاید با بزرگان فروخته شده یی خود که نه منطقی دارند و نه اراده یی استوار به خواهش های شان نه بگویم و موضوعات را مطرح کنیم که بزرگ باشد قابل درک و همچنان مطابقت به ارمانهای مسعود شهید داشته باشد!
شیر

>>>   در شناسنامه های برقی نشان انگشت وقرنیه چشم بصورت دیجیتال ثبت میشود وشما نمیتوانید به یکنفر دومرتبه ویا چند مرتبه تذکره صادر کنید بنا برین زمینه تقلب ونفوس خیالی از بین میرود. اگر در تذکره برقی هر قوم به اسم خودش ثبت شود بدون نفوس شماری تعداد نفوس مملکت وهم چنان فیصدی هر قوم معلومدار میگردد.
فیصدی رسمی وآمار سركاري نفوس مملکت میگوید برادران پشتون ما اکثریت مطلق هستند در حالیکه این مسئله یک تقلب تاریخی است وپشتونها این مسئله دروغین را بمنظور اول بودن در قدرت سیاسی وتاکید و تایید نام افغانستان بر کل کشور جعل وتقلب کرده اند . اگر امروز اقوام اسم قوم وهویت خود شان را درج شناسنامه ها بکنند آن تقلب تاریخی شکسته میشود ودیگر قوم اکثریت وقوم اقلیتی باقی نمیماند وزمینه توضیح عادلانه قدرت سیاسی وثروت در میان اقوام میسرمیگردد. اینست که پشتونها اصرار میکنند در تذکره ها همه افغان باشد چون دران صورت فیصدی برای همیشه پنهان میماند واوغانها (پشتونها) قوم اکثریت باقی می مانند وکنترول اوضاع سیاسی همیشه در دست برادران پشتون ادامه می یابد.

>>>   اگر ما قبول بکنیم که افغان هستیم ما سلب هویت میشویم یعنی با گزشته تاریخی خود وبا مفاخر فرهنگی خود درنهايت با سرزمين ابايي خود بايدوداع بکنیم که حیثیت شناسنامه مارا دارند . انوقت ما نمیتوانیم بگوییم که بزرگانی چون مولوی ، فردوسی ، جامی ، ناصر خسرو ، بهزاد ، فردوسی ، حافظ ، ثنایی وغیره که هرکدام در تاریخ دنیا بی نظیر هستند از ما وتاریخ ما هستند . چون ما افغان شده ايم وانها مولوي فردوسي ثنايي وغيره افغان نبودند وحتی این کلمه را نشنیده بودند.
ما مردم تاجیک واقوام ديگر غير پشتون هزاران سال است که درین سرزمین زندگی میکنیم ومهاجر نیستیم ، یگانه سند ومدرک ما برای این ادعا همین بزرگان علم وفرهنگ واثار كتبي بجا مانده از انها ميباشد . در حالیکه برادران پشتون ما از آنطرف خط دیورند کم کم در طول سه چهار قرن اخير به این سرزمین سرازیر شده اند وحالا از از ندانم کاری ما کار شان بجایی کشیده است که در روز روشن قباله سرزمین مارا بنام خود شان افغانستان يعني سرزمين افغانها (پشتونها) ثبت کرده اند ومارا مهاجرین آمده از تاجیکستان وازبیکستان وغیره میخوانند .
اگر ما بگوییم مولوی فردوسی ثنایی رابعه بلخی جامی كي ها بودند واز کجا شدند میگویند آنها فارسی زبان بودند وبازماندگان لشکر ایرانیان هستند که اینجا در افغانستان ماوا گزیدند ومربوط شما تاجیکهای مهاجرنیستند زبان شما دری است وزبان انهافارسي ميباشد ، شما از تاجیکستان به سرزمین افغانها آمده اید .
اگر قرار باشد یک هویت ملی وجمعی داشته باشیم ، آن هویت باید باز تاب دهنده وبرگرفته از تمام اقوام وفرهنگ ها ی داخل کشور ما باشد نه بر گرفته از نام یک قوم خاص . درحالیکه اسم وهویت افغان برای دیگر مردمان جهان معرف وبیانگر تنها قوم پشتون مملکت ما است .

>>>   Raheel
در وضعیتی که حتی دستارهای سیاستمداران قومی است با کدام منطق و عقل می شود عبدالله پشتون را نماینده تاجیک پذیرفت و مصلحت سیاسی این قوم را که از هزاران جهت مورد حمله و توطیه است، به دست او سپرد؟ در حالی که او هرگز و هیچگاهی و حتی برای یک بارهم از هویت و یا منفعت تاجیکی دفاعی نکرده است.
در حالی که از گلبدین تا سلیمان لایق،‌ از غنی تا خلیلزاد، لز کرزی تا ملا عمر و انوارالحق احدی تا اسماعیل یون همه در یک صف اهداف قومی خود را پیش می برند،‌ خاموشی، معامله گری و خیانتهای عبدالله را مصلحت ملی تاجیک دانستن اوج اوج بلاهت و یا شرکت در خیانت علیه تاجیکان است!
برای نماینده تاجیکان شان شرط لازم تاجیک بودن است، هرچند کافی نیست. اما شرط حتمی و لازم همین است. درک این نکته نبوغ نمی خواهد- اگر عقل کسی طلسم نشده باشد.

>>>   مشکلتراشان وکسانیکه میخواهندنفاق در بین مردم بوجودآورد.بالای مسایلی بحث میکنند که قابل بحث نیست.زیرااین مسله ازسالهابه این طرف حل شده.
هر کسی که از هر قومی باشد،چه هزاره،ازبک،بلوچی وغیره که درافغانستان
زندگی میکنندافغان بوده.وازافغانستان است.به قوم پشتون تنها تعلق ندارد.مثلیکه به یک فرد امریکاه، امریکا یی ویا از انکلستان را انگلیس از روسیه را روسی گفته میتوا نید.
هر کسی که خودرابحیث افغان از افغا نستان نمیداند.طرف تا جکستان،ازبکستان،مغلستان،ترکمنستان رفته میتواند.از ثمر قندتا دریا سندملک
افغان ها است وبس.

>>>   هرکس میګه من افغان نیستم خوب میګه راست میګه بخاطریکه افغان کسی است که افغنستان رو دوست دارد و به افغان بودن خود افتخار میکند
یکی وخلص اګه هر قدر چیغ وفریاد کنید نام افغان بریتان نوشت میشود درتذکره ناق چرت وفرت نکید از افغانیت خودرا به دست خود خلاص کردید خالآ معلومدار که مهاجر هستید وهمان سخن جنرال طاقت راست است
پرویز لوګری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است