سقوط غنی در حذف جزایر قدرت
جزایر قدرت که برای رهبران پشتون حکم تهدید همیشگی داشته و دارد می توانست با تدبیر ریاست جمهوری بدل به فرصتی برای برقراری یک نظام حاکم قدرتمند شود اما در نفرت قومی غنی... 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۳    ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ کد خبر: 144422 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،افغانستان پس از دوران پادشاهی درگیر با حکومت های شد که با وجود حمایت های خارجی و برخی جناح های داخلی نتوانستند مدت مدیدی بر سر قدرت باقی بمانند و از سوی قدرت های محلی به نابودی کشیده شده اند که نمونه بارز آن حکومت داکتر نجیب است.

پس از تجربه تلخ دوران مجاهدین و حاکمیت طالبان، حکومتی که بر اساس اشتراک رهبران با پذیریش قانون به وجود آمد مورد حمایت همه جانبه امریکاست و به همین دلیل، حامد کرزی و اشرف غنی با توجه به قوم گرایی دست به حذف رهبران قدرتمند محلی زده و قدرت را از هر پشتونی تصفیه کردند.

طی سه سال گذشته، اشرف غنی برای رسیدن به حکومت مرکزی قدرتمند، دست به حذف جزیره های قدرت زد که با برکناری کامل عطا محمد نور می توان گفت که پروژه ای موفق بوده است اما آسیبی که از حذف جزیره های قدرت به امنیت کشور وارد می شود نظام تک قومی و متمرکز کابل را نیز آسیب پذیر می کند.

آشوب های چهل ساله در افغانستان که وجود یک قدرت مرکزی را ناممکن کرده سبب قدرت یابی رهبرانی قومی در نقاط مختلف کشور شده است به طوری که داکتر نجیب با اتحاد با رهبری محلی حاکمیت خود را حفظ کرد و توسط دیگر رهبران قدرتمند رو به زوال رفت.

این در حالی است که جزایر قدرت در افغانستان نه مناطق خودمختار قدرتمند بلکه به رهبرانی محلی و قومیتی اطلاق می شود که در ولایت های تحت حاکمیت خود، هم از مشروعیت اجتماعی برخوردار و هم از لحاظ سیاسی، قدرتمند و دارای لشکر نظامی نیز هستند.

و در دورانی که از هر سو جنگ زبانه می کشد و گروه های تروریستی با مناطق تحت حاکمیت خود تهدیدی جدی برای باقی کشور هستند، از میان بردن جزایر قدرت و به عبارتی حذف و خانه نشین کردن رهبران قومیت ها توسط ارگ، روشی ماثر برای به وجود آوردن حکومت متمرکز اشرف غنی است؟

رییس جمهور با تیم اقلیت قوم گرای ارگ که قدرت را از تمامی مقام های غیرپشتون تصفیه کرده است با وجود تلاش برای مصالحه با طالبان و حتی ایجاد زمینه حضور داعش در شمال نمی تواند به قدرتی بلامانع در افغانستان بدل شود زیرا باقی اقوام نیز به مانند قومیت پشتون دارای جمعیت قابل ملاحضه و قدرت در کشور هستند که شاید نسل کشی ها سبب انزوا شود اما حذف کامل یک قومیت و تاریخ نیست.

در این میان اگر تمامی تلاش غنی برای امنیت پایتخت تنها معطوف به ارگ شده است اما رهبران قومی توانسته اند با استفاده از قدرت و نظامیان تحت امر، امنیت مناطق تحت حاکمیت خود را برقرار کنند به مانند جنرال دوستم تا زمانی که در ولایت جوزجان بود، عطا محمد در ولایت بلخ، ولایت بامیان با وجود خلیلی و جنرال رازق در ولایت قندهار.

و شمال تا زمان دوری از دسیسه های ارگ از امن ترین مناطق کشور و سنبل جبهه مقاومت بود که اکنون با برکناری کامل عطا محمد نور در آستانه سقوط و بدل شدن به مقر حاکمیت داعش است.

جنگ و ناامنی اگر چه بدل به حاشیه امن برای حکومت قبیله گرای رییس جمهور و دلیل بقای دسیسه چینان ارگ است اما همین سلاح در دستان حکومت در دراز مدت و با انحلال کامل جزایر قدرت، تیشه ای می شود به ریشه نظام حاکم.

قانونی که ریاست جمهوری به وسیله آن، رهبران قومیت ها را یکی پس از دیگری به زوال می کشاند آلوده به فساد است و حکومت نیز جز عبدالله تهی از مقام های غیرپشتون و به عبارتی، قدرت متمرکز اشرف غنی در ارگ که آنهم خلاصه در بخشی از قومیت پشتون دارد در تقابل با دیگر اقوام به سر می برد.

کینه توزی اشرف غنی نسبت به رهبران قومی عمدتا جهادی، ریشه در تاریخ دارد و برخی قومیت های پشتون را نیز وادار به مخالف کرده است، اگر جنرال دوستم سبب سقوط حکومت داکتر نجیب شد و عطا محمد نور در ولایت بلخ تهدیدی برای حکومت است، جنرال رازق که از دل پشتون بدل به قدرتمندی در ولایت قندهار شده نیز مورد کینه ارگ است زیرا از نزدیکان حامد کرزی و یک غجایی نمی باشد.

و زمانیکه اشرف غنی با تکیه بر تاریخ، خواهان نابودی تمامی جزایر قدرت برای رسیدن به حکومتی مستبد در پایتخت است باید نگاهی عمیق تر از سقوط حکومت داکتر نجیب توسط رهبران قومی و یا به قدرت رسیدن یک رهبر تاجیک به ریاست جمهور در دوران مجاهدین داشته باشد زیرا اگر داکتر نجیب به تداوم جذب جزایر قدرت همت می گماشت هیچ گاه افول و کشور را در برابر افراط گرایان آسیب پذیر نمی کرد.

این در حالی است که اشرف غنی با حفظ یکپارچگی حکومت می توانست در کنار جزایر قدرت هم امنیت را به مناطق ناامن بازگرداند و مشروعیت نظام را حفظ کند در کنار رسیدن به حکومت مرکزی قوی با اقتصادی پویا که تنها چشم به کمک های خارجی نداشته باشد و با هر فشار پاکستان از اخراج مهاجرین تا بستن مرزها زمین گیر نشود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   Amirzada
از سنگر هویت تان باید مسعود وار حفاظت کرد
درین روز ها که از هر طرف دشمنان هویت ما از خلیلزاد از پشت دربار ترامپ گرفته تا .......های ارگ و از گرگ بی دندان تا شغالان تیز دندان یورش را شروع کرده اند، " صبر استراتیژیک" مار آستین در کاخ آرایش خاموشانه نظاره می کند. اما فرزندان دلیر بلخ مسعود وار از سنگر هویت ما دفاع می کنند.

>>>   Raheel
اندر باب هویت و زورگوییهای این و آن:
زور اگر وحشیگری، .......، تجاوز، غارتگری و جنایت باشد- بلی، روشن است که چه کسی زور است و چه کسی می تواند زور باشد. صفات بالا را به هرقومی، طایفه یی و گروهی بدهید، زور می شود. تاریخ گواه است.
و اما با هزار و یک حیله و نیرنگ و حرف مفت، بازهم کسی که افغان نیست، حاضر نیست هویتش افغان ثبت شود. این که افغان هویت یک قوم است، از مدافعین این نام پیداست. چه کسانی مدافع این نام اند و چه کسانی آن را هویت خود نمی دانند؟ پاسخ مثل روز روشن است.
بخواهید نخواهید، دیگر کسی این عنوان را نمی پذیرد. این یک غایله است. این یک مشکل است. این یک مساله است. باید برای حل آن و یافتن پاسخ به آن تلاش کرد. این مشکل با طعنه و زورگویی و دشنام و قلدری حل شدنی نیست.

>>>   Ariaie
هرات بريده است، بلخ بريده است، شرق بريده است، قندهار بريده است، هزاره ها بريده اند، ازبيك ها بريده اند، در داخل حكومت اختلاف نظر روى توافق نامه ها، انتخابات هم تقلبى بود، پس اين حكومت را جهان با كدام أصل حمايت ميكنند؟
بياييد طرح نو بريزيم !

>>>   داکتر نجیب سردارتمام رییس جمهور های افغانستان بود اگر یک داکتر نجیب دیگر پیدا می شد روزگار افغانستان به این روز نمی رسید

>>>   این جدال باید برای همیشه حل شود.
این کشور یا از همه است یا از هیچ کس نیست.
افغانستان با 10 ملیون پشتون تلاش دارد تا 25 ملیون پشتون پاکستانی را به خود بکشاند.
و اما11 ملیون تاجک افغانستان باید بروند و به 5 ملیون تاجک تاجکستام ملحق شوند تا این وطن شود ملک اوغان ها .
نی
این وطن مال همه ساکنین افغانستان است که ملیت افغانستانی دارند.

>>>   قوم اوغان میخواهدکه دیگر اقوام راغلام خودبسازند واز
امکانات وسهم دیگراقوام به نفع خودشان استفاده کنند
یعنی سهم ولایات سهم وزارت خانه ها سهم های نظامی
وسهم های وکلای مجاس وسهم سفارتهای خارجی وهمه پست های کلیدی و مهم رابقاپند وغیرپشتون شوند مثل برده امابدانند که خودشان خر و احمق هستند امروز دنیای صدسال پیش نیست که مردم خوب را از بد نتواند تشخیص بدهند شاید خودپشتونها چنین باشند اما
اقوام غیرپشتون درطی مدت زمانی که اوغانهامشغول دزدی وچپاول افغانستان عزیزبودند ودرشرایط بسیارسخت
وناگوارهمه مردم غیراوغان به فراگیری علم و دانش روز
مشغول بودن واقوام باهم برادرغیرپشتون هیچوقت بفکرخیانت به میهن آبایی شان نیستن و نخواهندبود.ویس

>>>   Farid
" ما " در افغانستان کی است و چی است ؟
آیا " ما " شدن یک ضرورت و نیاز است ؟
چگونه می توانیم "ما" شویم ؟
ملت شدن یعنی " ما " شدن ؟
چرا و چگونه می توان ملت شد ؟
مگرنمی توانیم چیزی دیگری باشیم اما با هم باشیم و برای همدیگر و زندگی مفید باشیم ؟
همدگر پذیر باشیم ، به هر گونه ی که می خواهیم باشیم اما زیاده خواه نباشیم .
" ما" را فقط " من " های آزاد می سازند .

واکنش شمال دیروز دادخواهانه بود و امروز هم دادخواهانه است !
کوشش برای استقرار حاکمیت متمرکز ، استبدادی و قوم محور برآیندی غیر از فروپاشی نخواهد داشت .

>>>   افغانستان تنها مربوط بیک شخص و یک قوم نیست مربوط بهمه اقوام است و باید دیگران هم کاندید و استعداد شان را بنمایش بگذارند.

>>>   اگر فردا افغانیت را قبول کنید، باز مسعود قهرمان می شود، پنجشیر تاج تاجیک و وحدت ملی هم تامین شده است. ولی کور خوانده اند. نه قهرمانم با معامله های ننگین آمیزش دارد. نه دیگر اون نام جعلی و هویت قبیله ای را قبول دارم. دستت خلاص، دا گز او دا میدان!!
#احمد_شاه_فرید

>>>   Siawash
استاد

یک قدم هم عقب نروید.

ان چیزی که با مسعود کبیر شد
آن چیزی که با استاد ربانی شد
ان چیزی که با محقق شد
آن چیزی که با دوستم شد
آن چیزی که با مارشال فهیم شد
آن چیزی که با جنرال داود داود شد
ان چیزی که با مزاری شد
این همه از یک قوم خاص
یک قوم مزدور و کاسه لیس
یک قوم انتحاری و نسواری
همه با یک ذهن
یک اندیشه
یک پلان شوم
قتل عام تاجیک هزاره
و از بین بردن رهبران شان
صورت گرفته و صورت میگیرد.
نامرد ترین پست ترین قوم دنیا که همیشه پلان های شوم دارد هیچگاه هیچگاه هیچگاه به حرف شان باور نکنید

>>>   Allahyar
طرح پيشنهادي جمعيت اسلامي، روي ميز مذاكره گذاشته شد.
برگزاری لویه جرگۀ قانون اساسی، توزیع شناس نامه های برقی بربنیاد قانون توشیح شده، تغییر نظام سياسي، سهم پنجاه درصدي جمعیت در حکومت و ادامه كار عطا محمد نور در مقام ولایت بلخ تا پایان حکومت وحدت ملی از بخش هاي مهم طرح پيشنهادي هيات مذاكره كننده جمعيت اسلامي مي باشند كه روي ميز مذاكره با ارگ گذاشته شده است.
———————————-
کسانیکه تا دیروز چرندیات مینوشتند شیطنت نامه و منافقت نامه نوشته می‌کردند که گویا جمعیت فقط بخاطر ولایت بلخ چند وزارت و سفارت مزاکره میکند
حال باید شرم کنند خجالت بکشند

>>>   سیستم موجود حکومت افغانستان فقط در مطابقت با دیکتاتوری مطلق قابل تعریف است و بس.
وقتی در راس یک سیستم دیکتاتوری مطلقه شخصی با ذهنیت قبیله گرایی قرار بگیرد نتیجه اش همان میشود که در زمان هاشم خان و محمد گل خان مهمند شد یا در سطح جهان دوران هتلر و موسولینی.

>>>   هندوستان و پاکستان فدرالی هستند و بحث فدرال نیز داغتر شده است.

>>>   Ariaie
صحبت اخير استاد عطا محمد نور مبنى بر گزينشى شدن استاندار ها را ميتوان يك راهبرد و استراتژى حساب شده تلقى نمود. در گذشته رهبران جبهه دموكراسى و مقاومت از نداشتن استراتژى دراز مدت رنج برده و با دنبال نمودن منافع كوتاه مدت و مقطعى هم جايگاه سياسى و اجتماعى خود را تضعيف نموده اند و هم مردم را دچار سرخوردگى نموده و نسبت به رهبرى خرمندانه سياسيون دچار شك و ترديد كرده اند. اكنون كه ساخت يك سيستم دموكراتيك و قانون مند به كابوسى تبديل شده ، فدراليزم و تعيين حق سرنوشت محلى ميتواند حداقل راه حلى باشد كه توده ها را به حقوق شان نزديك سازد. فدراليزم كه از مدت هاست توسط جناب لطيف پدرام منحيث يك راهكار براى فعلاً پيشنهاد شده روز به روز حاميان بيشترى را به خود جلب نموده است و در ميان مردم منحيث راه حل مناسب راه پيدا كرده است كه حمايت استاد عطا ريس اجرايه جمعيت اسلامى را ميتوان بزرگترين لنگر در جهت عملى شدن اين راهكار تلقى نمود. انتقال قدرت به مردم و انتخاباتى سازى شورا هاى ولايتى ، مقام ولايت و شهردارى ميتواند زمينه رشد دموكراسى را بيشتر و از فساد ادارى بكاهد. بناً انتظار اين است كه استاد عطا اين راهكار را منحيث يك استراتژى مورد حمايت مردم دنبال نموده و براى تطبيق و عملى سازى اند تلاش ورزند.

>>>   ایوبی نماینده کندهار در مجلس نمایندگان:

در انتخابات بعدی داکتر عبدالله به عنوان معاون غنی شامل تیمی میشود که گلبدین یک عضو مهم آن خواهد بود.

>>>   Ariaie
انتخابى شدن والى ها و انتقال قدرت محلى به مردم بهترين راه حل است. اگر تعصب نيست، مشكل ان چيست.
به باور من مردم يكصدا بايد به انتقال قدرت به مردم هم براى انتخابى شدن والى ها و هم شهردار ها ، مبارزه نمايند. ايستادگى مردم را ياراى مقاومت توسط هيچ قدرتى نيست. حاميان خارجى و بين المللى افغانستان بايد بدانند و صداى ما را بشنوند كه اگر انها اينجا براى حمايت از افغانستان/ خراسان اند مردم را و كشور را حمايت كنند چون دنباله روى از يك گروه چهار نفره حاكم در ارگ نمى تواند حمايت از مردم تلقى شود و اين گروه غير مشروع نمى تواند انعكاس دهنده فرياد و اراده ملت ما باشد.

>>>   به تمام برادران که در افغانستان زندهگی می کنند باید بدانند که فتنه اندازی یتیم بچه های کارمل و مفت خوران غرب نشین سبب بربادی انها خواهد گردید نبا ید به اشخاصی مانند هارون .....و لعلزاده ......اهمیت داده شود.........
زنده باد افغانستان
جاویدان باد ملت افغان
تمام باشنده گان افغانستان افغان و به هم برادر و برابر اند

>>>   هر کسی از ظن خود شد یار من
وز درون من نجست اسرار من
همه غنی وعبدالله وکرزی وحکمتیار را ملامت میکنند وبد ورد میگویند بر عکس من انها را مظلوم ومحکوم وبیچاره میدانم زیرا اینه هیچ کاره نیستند واجیران وغلام های دست وپا بسته ومضطر وفاقد هرنوع صلاحیت واختیار اند دساتیر اجرا ات از فرسنگ ها دور صادر میشود واداره ای امور بدست قصر نشینان ملون{سیا وسفید}است در طفلی ما میگفتیم که دستت ازاد تا لندنولی معنی این گفته را نمیدانستیم بعد ها دانستیم که در زمان امپراطوزی بریطانیا مرکز تصمیم گیری ها لندن بوده وامر ونهی وفرمان از انجا صادر میشود کسی نمیگفت دستت ازاد تا کابل ویا حتی تا پیشاور ودهلی که اینجا ها نیز مرکز فرمانروای امپرا طوری بود امروزه نیز عین شرایط واوضاع بر جهان وخصوصا کشور عزیز ما که جنگ را درینجا از تقریبا سه دهه پیشتر مشتعل ساخته اند وملت عزیز مارا درین اتش کباب مینمایند وفرمانهای مقرری وبر طرفی نیز از همان مراکز صادر میگرددودیر یازود باید تطبیق گردد کسی را یارای مقاومت ورد نیستهمه مانند کبش های قربانی مجبور ذبح شویم وطبعا هنگام ذبح گردیدن یگان کس کمی دستک وپا میزنند وبعضا هم مانند امرالله صالح واحمد ضیا مسعود واسماعیل خان چون از جریان اصلی باخبر اند ومیدانند که انها راارگ ریاست کابل {خانه ای تبشیری ها}نه بلکه دستور برکناری شان یا از لندن ویا واشنگتن صادر شده ازینرو فاتحه ای وطن وحکومت وازادی واستقلال را باید خواند وگلیم این عزا را جمع باید کرد واز روی ناچاری این ایه ای کریمه را خواند که {انا لله وانا الیه راجعون}
جاندار از جاغوری

>>>   کسانیکه دروقت قدرت خود راسیرساختید چورچپاول غصب زمین وغیره حتی ازپشقل پول میکشیدید وازریگ روغن باید ازین کارها اجتناب میکردند که دراینده هم قابل چلش میبودند متاسفانه این دست اندازی ، ایشانرا را ناچل وبی اعتبار ساخت ونزد مردم منفورگردیدند
برعلاوه معلم خطا اگرهردزد کم شود به فائیده ملت است
اشرف غنی خوب کارکرده وما ازین کارش که دزد وبدماش را گم کند حمایت میکنیم

>>>   یکی از نظردهنده ها این طورنظرداده (اقوام غیرپشتون درطی مدت زمانی که اوغانهامشغول دزدی وچپاول افغانستان عزیزبودند ودرشرایط بسیارسخت و ناگوار همه مردم غیراوغان به فراگیری علم و دانش روز
مشغول بودن واقوام باهم برادرغیرپشتون هیچوقت بفکرخیانت به میهن آبایی شان نیستن و نخواهندبود.ویس) ماکه درین دولت های تنظیمی دیدیم دزدی ها آدم کشی وآدم ربایی غصب زمین خیانت چوروچباول انحصارقدرت دردولت تشنج اندازی بی ........) پس چشم های ما همه را غلط دیده؟

>>>   جزایر قدرت در افغانستان مضنوعی است و بر واقیعت های تاریخی بنا نیافته بلکه از جانب حلقات خاض خارجی تقویه شده و اهداف خارجی ها رادر کشور تحقق می بخشد اضلا این خارجی هاست که مانع بوجود امدن یک دولت قوی مرکزی میشوند ورنه امیر عیدالرحمن خان ها و داوود خان ها و امان الله خان ها زیاد اند این رهبران به اصطلاح قومی در شرق و غرب به تایر های باد شده می مانند که به یک سوزن نیاز دارند تا باد شان بر ایند

>>>   احمدی
اگر استاد عطا به این سادگی و پذیرفتن چند کرسی، بلخ ای که نقطه تقاطع چند کشور است و یک موقعیت اسراتیژیک در طول تاریخ بوده و هست را از دست دهد دیگر آقوام افعانستان دنبال قدرت گرفتن در آینده نباشند و جمعیت ای که در همه جا نفوس دارد با از دست دادن بلخ امید برای دوباره سهم گرفتن در حکومت نخواهد داشت . اگر استاد عطا از تصمیم خود قاطعانه دفاع کند و فریب ارگ را نخورد بدون شک پیروزی از آن مردم خواهد بود.

>>>   هیچ پشتون ازپشقل دزدی نکرده مگر شما حتی ازپشقل هم حق خود را گرفتید
باید خجالت کشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است