زورآزمایی قدرت های منطقه در خانه جنگی ارگ
قدرت های جهانی و منطقه ای منافع بلند مدت و زمان بندی شده خود را به مخاطره نمی اندازند و به عبارت دیگر، تمام رقابت ها و زورآزمایی های گذشته تاکنون اینبار در جنگ تن به تن و خانه جنگی ارگ خود را نمایانده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۰    ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ کد خبر: 144433 منبع: پرینت

درحالیکه بیش از چند هفته متوالی از هنگام آغاز اولین زمزمه های خانه جنگی و به جان هم افتادن یاران دیروز و رقبای امروز، می گذرد اما همچنان اخبار داغ و حواشی پیرامون تحرکات و موضع گیری های مختلف اشرف غنی، عطا محمد نور، عبدالله و دوستم نسبت به یکدیگر ادامه دارد.

گویا افکار عمومی به قدری تحت تاثیر فضای ناسالم رقابتی و جو مسموم دشمنی و عداوت ارکان ارگ ریاست جمهوری و اضلاع حکومت وحدت ملی قرار گرفته اند که از یاد برده اند در افغانستان امروز و در موقعیت کنونی، اشخاص بدون حمایت و هدایت قدرت های منطقه ای و غربی چیزی در چنته ندارند و صرفا صورتک های پوچ هستند و بس!

بنابراین می توان به جرات مدعی شد که دعوای ناتمام و مطالبات متناقض قدرت های منطقه و غرب است که هر روز به شکلی و در کالبد جدیدی خود را می نمایاند و تا تحقق کامل تمام سیاست های خارجی همسایگان و امریکا همچنان در خاک افغانستان ادامه خواهد یافت.

از این رو باید خاطر نشان کرد که اینجا بحث بر سر شخص عطا محمد نور در جایگاه والی بلخ یا وزنه ی تاجیک ها، عبدالله بعنوان یک معامله گر همیشگی میان پشتون ها و تاجیک ها و رییس اجرایی وحدت ملی، اشرف غنی رییس جمهور درحال دست و پا زدن میان مشروعیت و محبوبیت رو به افول، جنرال دوستم کنار گذاشته شده از ارگ و به تبع آن از میان بزرگان ازبک ها نیست.

بلکه ایران، پاکستان، هند، روسیه، ترکیه و امریکا و انگلیس منافع بلند مدت و زمان بندی شده ی خود را هرگز به مخاطره نمی اندازند و به عبارت دیگر، تمام رقابت ها و زورآزمایی های گذشته تاکنون آنها اینبار در جنگ تن به تن و خانه جنگی ارگ خود را نمایانده است.

بر کسی پوشیده نیست که چه در حین رقابت و نامزدی بر سر انتخابات ریاست جمهوری و چه پس از آن برای حفظ کرسی ها و چوکی های وزارت خانه ها، هیچ یک از افراد مذکور و بسیاری دیگر از اشخاص صاحب نام از قلم افتاده همچون محقق، برادران مسعود و دیگران بدون حمایت و هدایت یکی از کشورهای منطقه یا غربی نمی توانند به قدرت برسند.

همچنین اگر در کشورهای بزرگ و قدرتمند منطقه ای و جهانی، پایگاه های مردمی و حزبی چهره های شاخص سیاسی وزنه ای برای تداوم حضور آنان در عرصه ی قدرت محسوب می شوند در افغانستان به همان میزان حامیان خارجی هستند که در به حاشیه راندن یا در مرکز توجه ماندن مجاهدان و سیاستمداران نقش برجسته دارند و می توانند چنین اعضای حزب جمعیت اسلامی و ارگ نشینان را تا اطلاع ثانوی به جان هم بیاندازند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خانه جنگی
قدرت ها
نظرات بینندگان:

>>>   انتخاب با غنی است.
یا به حقوق همه تمکین کند یا برای جنگ با همه آماده شود.

>>>   رستگار دهگان
تا زمانیکه افغان ها راه تکامل تاریخی شان را بصورت طبیعی نپیمایند؛ راه و رسم همزیستی را نیاموزند؛ اندیشه انسان محور را جایگزین اندیشه قبیله محور نسازند؛ به مزیت حقوق انسانی و احترام متقابل پی نبرند؛ زیستن با آنها در فضای صلح و آرامش ناممکن است.

>>>   خوب تحلیل کرده ای
اینهاهمه گودی گک های اند که ازسابق بالای شان کارشده براستی که درچانته چیزی ندارند هرقسم دول زده شود میرقصند واگرلاف وپتاق بزند که نه من نمیرقصم یکماه بعد درقدرت نمیمانند.
ق ازلوگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است