تعریف غنوی "قاعده بازی" و "اهداف ملی" چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ کد خبر: 144453 منبع: پرینت

من به دلایل بسیار به این باورم که اشرف غنی را ترس برداشته است. یکی ترس معنا دار و دیگری ترس بسیار عینی و تاریخی. برای همین روز گذشته در یک دیدار مردمی مثلا به مردم احوال فرستاده است که فعلا تفنگ در کار نیست ولی مواظب وضعیت باشید. شناخت من از غنی و وضعیت دشوار سیاسی_تاریخی که او در آن قرار دارد این را می‌ گوید که این گپ غنی خطاب به مردم زازی پیش از آنکه خاطر جمعی مبارک را برساند سراسیمگی را فریاد می‌ کند و عملا پیامی برای اعلام آماده باش است. این در حالی است که دو روز پیش نیز یک خانم در پارلمان از زور گپ زده بود و در مساله شناسنامه‌ های برقی تهدید به زور کرده بود.

ترس غنی از تحقق تغییر نظام و عبور افغانستان از انحصار قدرت متمرکز با ساختار عمودی و هدفمندی هژمونیک به مرحله تقسیم‌ قدرت با ساختار افقی و هدفمندی معطوف به شهروندی و کثرت گرایی است. اشرف غنی با آنکه در ظاهر صلح به زبان می راند در واقعیت امر اما کسی است که اگر از دست اش بربیاید از هیچ چیزی فروگذاشت نمی‌ کند. هر کسی در مورد چنین حرف و چنین وضعیتی تردید دارد به حافظه‌ ی تاریخی کوتاه مدت و دراز مدت فردی و جمعی مراجعه کند. وانگهی "قاعده غنوی بازی"، چیستی بازی و ساز و کارهای عینی و عملی بازی برایش روشن می‌ شود.

عبارت "هیچ قدرتی در افغانستان نمی‌ تواند جلو اهداف ملی ما را بگیرد" از یک سو رجز خوانی مفت و بی بنیاد است و از سوی دیگر دروغ بزرگ را با خود یدک می‌ کشد که اگر کبرا صغرا کنیم از اعتبار ساقط می‌ شود. دروغ بزرگ این عبارت شعار تو خالی در خصوص اهداف ملی است. سرور دانش معاون دوم اشرف غنی به نقض لجام گسیخته قانون اساسی در کشور اذعان می‌کند اما خود غنی از اهداف ملی و توسل به زور گپ می‌ زند. حالا پرسش این است که نقض لجام گسیخته قانون اساسی بخش از اهداف ملی اشرف غنی معنی می‌ شود یا گواه بر دروغ و بلوف بودن شعار اهداف ملی از دهان غنی است؟

من اما از هر طرف اش که سبک سنگین می‌ کنم توجیهی برای قانون‌ شکنی مکرر از سوی اشرف غنی نمی یابم که بتوانم به باورمندی اشرف غنی به مباحث ملی باور کنم. نه کودتای تقلب و تاراج اراده سیاسی در انتخابات 93 با شعار اهداف ملی قابل جمع است نه قانون‌ شکنی ها و قوم و قبیله بازی های اشرف غنی در حکومت وحدت ملی. برای همین است که می‌ گویم شعار اهداف ملی از سوی غنی دروغ بزرگ را با خود یدک می‌ کشد اگر غیر از این است یکی بیاید که گفتگو کنیم.

در بحث توسل به منطق بدوی نیز لاف زور کارت خوانده شده است. افغانستان به مرحله‌ ای رسیده است که راهی جز گردن نهادن به اراده‌ ی سیاسی و حرمت گذاشتن به رای مردم باقی نمانده است البته اشرف غنی یک شانس دارد و آن معامله‌ های احتمالی و سیاست ورزی اشتباه فیگورهای عرصه رهبری در صف داعیه داران عدالت خواهی و گفتمان عبور از انحصار قدرت است اما واقعیت دیگر این است که هیچ معامله‌ ای دیگر قادر نیست حافظه‌ ی تاریخی مردم را پاک کند.

الزامیت تغییر نظام واقعیتی اجتناب ناپذیر است. سلطه‌ ی هژمونیک و انحصار قدرت در افغانستان به بن بست خورده است. وضعیت کنونی افغانستان تاکید بر انحصار و لجاجت برای ابقای سلطه‌ ی قدرت هژمونیک را بر نمی‌ تابد و برای همین است که می‌ گویم غنی را ترس برداشته است. فقط کافی است سرنوشت مردم فروخته نشود دیگر تردید ندارم که مردم پیروز است و رجعت به مشروعیت و تحقق تقسیم افقی قدرت امر اجتناب ناپذیر. تفاوت در گفته های اشرف غنی و سرور دانش گواه انکار ناپذیر را روی دست غنی ‌گذاشته و رشته‌ های بلوف بنیادش را پنبه کرده است.

آصف آشنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
سرور دانش
نظرات بینندگان:

>>>   ما که نمیترسبم
ما عملن با داعش و طالب که هردو از تبار و خیل غنی است در جنگ هستیم.
تمام زور شان همین دو است.
دو تا لنگ ویک دیوانه دیگر هم اگر اظافه شود یا کم مشکلی نیست.

>>>   جالب است که معزله در مزار است و قوم زازی در پکتیا تفنگ میگیرند.
اگر مرد هستید با نوکر های پاکستان یک طرفه کنید.

>>>   زندگی در بند و قید رسم عادت مردن است
دست دست تست بشکن این طلسم ننگ را
بیدل

>>>   Raheel

در وضعیتی که حتی دستارهای سیاستمداران قومی است با کدام منطق و عقل می شود عبدالله پشتون را نماینده تاجیک پذیرفت و مصلحت سیاسی این قوم را که از هزاران جهت مورد حمله و توطیه است، به دست او سپرد؟ در حالی که او هرگز و هیچگاهی و حتی برای یک بارهم از هویت و یا منفعت تاجیکی دفاعی نکرده است.

در حالی که از گلبدین تا سلیمان لایق،‌ از غنی تا خلیلزاد، لز کرزی تا ملا عمر و انوارالحق احدی تا اسماعیل یون همه در یک صف اهداف قومی خود را پیش می برند،‌ خاموشی، معامله گری و خیانتهای عبدالله را مصلحت ملی تاجیک دانستن اوج اوج بلاهت و یا شرکت در خیانت علیه تاجیکان است!

برای نماینده تاجیکان شان شرط لازم تاجیک بودن است، هرچند کافی نیست. اما شرط حتمی و لازم همین است. درک این نکته نبوغ نمی خواهد- اگر عقل کسی طلسم نشده باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است