قبیله گرایی از جنگ وهابیت تا لشکر فاطمیون
زمانیکه نیروهای افغانستانی همرکاب با عربستان در نسل کشی یمن و یا زیر نفوذ پاکستان در نبرد کشمیر از سکوت جامعه جهانی و حاشیه امن حکومت برخوردار است چرا لشکر فاطمیون چنین مورد هجوم و نقد قرار می گیرد؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۲    ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ کد خبر: 144490 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،چهل سال جنگ و کشتار در افغانستان که سبب آوارگی میلیونی مردم به کشورهای ایران و پاکستان و تعدادی کم تری به باقی کشورهای جهان شد تبعات گسترده ای داشته به مانند فشاری که از سوی کشورهای مهاجر پذیر بر حکومت افغانستان وارد می شود که پاکستان از این راه به منفعت های بسیار رسیده است.

دو هزار کشته و بیش از هشت هزار زخمی لشکر فاطمیون زیر نظر سپاه که از سوی ایران به سوریه اعزام می شود با واکنش های متفاوتی مواجه شده است ، در برابر منتقدانی که شدیدا حضور افغانستانی ها در جنگ کشوری دیگر را مورد نقد قرار دادند و به ایران تاختند، حکومت با تاکید بر عدم استفاده از احساسات و ناگزیری های مهاجران افغانستان در کشورهای همسایه، نه قاطعانه بلکه تنها خواهان منحل شدن این لشکر شد.

حضور مهاجران افغانستانی در جنگ سوریه در سازماندهی از سوی ایران که در سال 1394 توسط سپاه پاسداران شکل گرفت بنا به برخی خبرها اکنون به رقمی بیش از 20 هزار تن رسید به گونه ای که از تیپ به لشکر ارتقا یافت که از سوی سازمان ملل تا سیاستمداران داخلی به عنوان نقض حقوق بشر نقد شد اما سوالی که به وجود می آید: چرا هزاران هزار افغانستانی که در جنگ یمن در کنار ارتش عربستان شرکت کرد و یا پشتون های که زیر نظر پاکستان در نبردهای مرزی گرفته تا گروه های تروریستی به مانند حقانی، طالبان، داعش و ... استفاده می شود، اینگونه بازتاب و حاشیه های گسترده نداشته است؟

حضور هیچ افغانستانی هرچند مهاجر در جنگ نیابتی کشورهای منطقه ای و جهان قابل پذیرش نیست زیرا سبب دامن زدن به جنجال های داخلی و اختلاف های قومی و مذهبی می شود اما تاسف بار، نگاه قومیتی حکومت نسبت به اقوام و مذاهب است که از داخل کشور گرفته تا آن سوی مرزها، دلایل هر کشتار و آوارگی و یا درد و رنج هاست.

اینکه مهاجران به هر دلیلی گاه از غم نان گرفته تا دریافت هویت و سرخوردگی، جذب لشکری می شود که برای یک کشور دیگر به نبرد می رود جدای از سیاست سلطه طلبانه و سودجوانه آنها، ریشه در نظام افغانستان دارد که با وجود گذشت شانزده سال از دوران جدید همچنان به مانند قبیله نشینان متعصب، قدرت، قانون و هر آنچه به حاکمیت معنا می دهد را در راستای اهداف تباری خود هزینه می کند و بر دامنه جنگ و نسل کشی ها می افزایند.

در همین راستا، چرا حکومت و سیاستمداران نسبت به حضور افغانستانی ها در لشکر وهابی عربستان که سبب نسل کشی و فجایع انسانی تکان دهنده می شوند، سکوت اختیار کرده اند و یا در برابر پشتون هایی که زیر نفود پاکستان از نبردهای مرزی این کشور گرفته تا نبرد کشمیر استفاده می شود، هیچ نمی گویند؟

قومیت اگر سبب نسل کشی می شود و مردم میرزاولنگ را به دلیل مذهب و هزاره بودن به فجیع ترین شکل ممکن به خاک و خون کشاند، سیاست شوم حکومت را نیز شکل می دهد به گونه ای که چون اکثریت نیروهای فاطمیون از میان قومیت هزاره و شیعه مذهب می باشد کشته و زخمی شدن آنان در جنگ سوریه اهمیتی ندارد.

اما همکاری با عربستان به این دلیل که شریک منافع امریکا می باشد برای حکومت به مانند اصل حکومت داری و سیاست خارجی شده به طوری که دست داشتن در کشتارهای یمن، قابل توجیه و خط قرمز انتقادهای سازمان ملل و به طور کلی جامعه جهانی است.

و حال اگر ایران نیز به مانند عربستان و پاکستان متحد استراتژیک امریکا در منطقه بود آیا چنین مخالفت های سازمان یافته ای در داخل و خارج از کشور در برابر لشکر فاطمیون شکل می گرفت؟

این تحلیل نه به دفاع از کشور و یا قدرت خاص بلکه به جستجویِ دلایل بی تفاوتی حکومت می پردازد که چگونه یک قومیت از امکانات دولتی گرفته تا امنیت برخوردار و مردمی از برخی مناطق به دلیل تبار و مذهب مورد ظلم قرار می گیرد.

حکومتی که به خواست امریکا و در همکاری با عربستان عوامل نفوذ و بقای گروه های تروریستی در افغانستان می شود، شمال را از هر رهبر مجاهدی تهی و برای داعش محیا می کند و نسبت به قتل و نسل کشی مردم دیگر اقوام بی تفاوت، خلوت گزیده ای است که به تماشای ذلت مردمانش در گوشه گوشه ای جهان هیچ حاجت ندارد.

شروع جنگ های داخلی که سبب سرازیر شدن مردم به کشورهای همسایه شد فرصتی بی نظیر برای پاکستان به وجود آورد که آنان را با آموزش افراط گری بدل به طالبانی کند که با گذشت چند دهه سیاست تروریست پروری هیچ گاه مورد خشم امریکا و فشارهای جامعه جهانی قرار نگرفت، بماند اینکه شبکه حقانی هسته اصلی ای اس ای این کشور را شکل می دهد.

حضور نزدیک به چهاردهه مهاجران افغانستان در ایران همراه با مشکلات بیشماری بوده و هست که هم جایی برای ماندن در کشور نیافتند و هم زندگی سختی را می گذرانند اما اینکه چرا و به چه دلیل این تعداد جذب لشکر فاطمیون شدند و در کنار قدرت های منطقه ای به نبرد با داعش رفتند، ریشه یابی می طلبد و نه مخالف و اتهام های از سر عقده و قوم گرایانه.

اما اگر در هر نبرد خاورمیانه، گروهی از نیروهای افغانستان گاه هم رکاب با وهابیت و گاه زیر نام طالب و داعش و یا لشکر فاطمیون در جنگ به سر می برد نشان می دهد که این سرزمین با وجود دولتمردان فاسد و حکومت قومیت، هیچ گاه متحد نبوده و متحد نخواهد شد و جنگیدن در جبهه های مختلف زمانی که کشور درگیر با نبرد و ناامنی های مدام است، باید سرباز را مقصر دانست یا حاکمیتی که هم قدرت دارد و هم یک کشور در سیطره؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاطمیون
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   آنهایی که میگویند چرا در افغانستان نمیجنگند که به سوریه میروند؟
در افغانستان در کجا و با کی بجنگند؟
دولتی که همه میگویند خود تمویل و تجهیزکننده داعش و طالب است؟
یا با طالب و داعش همراه شوند؟
در ایران میدانستند برای چه و در جهت کدام هدف میجنگند. این امتیاز بزرگی است که در افغانستان وجود ندارد.
شیما کابل

>>>   گلبیدین میکوید که داعش از راه ایران داخل افغانستان میشود.
خوب گیرم تا مرز افغانستان به وسبله ایرانی ها آورده شود.
از مرز ایران تا جوزجان و سر پل و کابل و جلال آباد و تا خانه آقای حکمتیار کی می آوردش؟

>>>   این موضوع برایم دلچسب واقع شد برای ازبین بردن داعش هیچکس باید صرفه نکند اقلا بنام اسلامیت وانسانیت . درست است که سیاست حکومت ها طوریست که ملت خودرا علنا اجازه نمیدهد تا برون ازکشورش دریک کشور دیگر بجنگند . هرگاه هزاره های افغانستان درین راستا برای ازبین بردن داعشیان وامثالش بجنگند قابل قدر هستند. ما ازآنها قدردانی خواهیم کرد. داعش باید درریشه خشک شود . واضح است که ریشه شان درخارج از افغانستان است . باید درآنجا به عقب شان رفت .
ق ازلوگر

>>>   جنگ فاطمیون در مقابل داعش
تقابل شیعه و سنی نیست
بلکه جنگ شیعه وهابیت است

>>>   مدافعان داعش زنان و دخترانشان را برای جهادالنکاح آماده بسازند.

>>>   ناطقی صاحب پاکستان هم هزاره نه پشتون هارا بکمک داغش در سوریه فرستاده اند

>>>   چون عربها و مزدورانشان ما را در وطن ما میکشند آنهم بمدت 40 سال و ملت ما را بدبخت و آواره کرده اند و هر روز خون جوانان این وطن مظلوم را میریزند و خانواده ها را داغدار میکنند با حمایت از طالبان وحشی و داعشیان خونخوار امروز و القاعده و حقانی و ... پس ما هم حق داریم این وحشی ها را در وطنشان قتل و عام کنیم ، تاکنون بنابر اعلام سپاه ایران بیش از 50000 نفر اتباع عربستان در سوریه و عراق در جبهه النصره و داعش و .... کشته شده باید به فاطمیون هزاره دست مریزاد گفت واقعا افتخار ما هزاره هاست
زنده باد لشگر سرفراز فاطمیون
مهاجر خسته

>>>   هرانسانی برای انسانیتش باید با داعش بجنگد

>>>   اگر نسل گشی باشد باید کشتن هزار مرد جوان طفل از قوم پشتون به جاسوسی پنجشیری ها بدخشی وهزاره ها ونسل کشی گلم جمان مردم پشتون نشین فاریاب مزار کندز توسط قوای اشغالگر یهودو عیسوی چرا یاد اوری نمی شود جنایت جنایت است جنایت مرزا ولنگ که از چهار نفر بیشتر نبود اما جنایت هزاره ها و بان جنایت کار شمال ایا قتل و جنایت وحشت وبربریت .....

>>>   در ضمن تأیید مطالب بالا یاد آوری می کنم که دولت اشرف غنی و سردمداران این حکومت در تمام زمینه ها جهت گیریهای نژادی و قومی دارد.
دولتی کا امروز در باره لشکر فاطمیون اظهار نظر می کند از باب دلسوزی نسبت به این مردم پابرهنه، مظلوم و شجاع نیست بلکه از باب این است که چرا داعش سوریه توسط هزاره های افغانستان سرکوب شد. چه اینکه در جبهه داعشی های سوریه افغانی های بی شماری جنگیده چنایت آفریده وکشته شده اند چرا هیچ سخنی در باره آنان گفته نمی شود؟
اگر دولت افغانستان واقعا به خاطر کشته شدن افغانستانی های هزاره در سوریه دل می سوزاند باید کاری کند که نه تنها شرایط زندگی را در کشور با از بین بردن طالب و داعش آماده سازد بلکه از همین نیروهای فاطمیون برای از بین بردن طالب و داعش استفاده کنند.
نه خود کاری می توانند و نه دیگران را می گزارند که کاری انجام دهند.
تقریبا هفده سال از تأسیس به اصطلاح حکومت دموکراسی در کشور می گذرد ولی تا هنوز نه تنها یک قدم به جلو حرکت کرده بلکه به اندازه چندین سال وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور توسط دولت به عقب برده است.
بازار قوم گرایی و نژاد گرایی روز به روز گرم تر شده و به نفع یک قوم خاص در کشو نا امنی بیشتر شده و به اموری دامن زده می شود که جز فساد و فتنه نتیجه ای دیگری ندارد.
از باب مثال همین تذکره برقی مگر چقدر کار می خواهد که بعد از شانزده سال هم در زندان قومیت زندانی شده و باعث چالشها و تنشهای قومی گردیده است. چه عاملی مانع از توزیع تذکره شده و می شود. تذکرره برای اثبات هویت ملت یک کشور است و این هدف با داشتن تذکره افغانستانی قابل تحقق است.
حالا چرا برخی نژاد پرستان سعی در درج کلمه افغان در تذکره دارند. با این درج این کلمه چه چیزی را می خواهند ثابت کنند. افغانیت و افغانستانی هر تبعه افغانی با داشتن تذکره ثابت می شود حالا افزون بر آن با این کلمه چه چیزی قابل اثبات است؟ آیا جز این است که با این کلمه می خواهن اقوام دیگر را بی ارزش جلوه داده و به مرور زمان حق و حقوق آنان را پایمال کرده و تاریخ را به نفع یک قوم مصادره کنند.
با این وضعیت چه کسی می تواند باور کند که دولت افغانستان برای دفاع از افغانستانی هایی که در سوریه کشته شده اند در مقام دفاع برآمده و دل شان برای آنان سوخته است.

>>>   اگر دولتمردان افغانستان وابسته به سعودی و پاکستان و امریکا نبودند از وجود فاطمیون استقبال می نمودند و برای همیشه بساط تروریست ها را در کشورمان جمع می کردند.
درود خدا بر رزمندگان فاطمیون .
عایشه از ایران

>>>   حکومت از وجود اسرائیلیون ساخت آی اس آی استقبال میکنند

>>>   وهابیت چندین سال است توسط عمال شان تحت نام دین از مردم افغانستان قربانی میگیرد اما فاطمینون از بدی روز گار خود قربانی سیاست .......... شد

>>>   درود خدا بر بزرگمردان فاطمیون.

>>>   در کل ترس برای شان پیدا شده پیش از این را هم تصور نمیکردند
امکان شکل گیری و موفقیت ها نسیب این لواء شود
افغانستان هر کس پی قدرت میگردد واز قدرتمند شدن دیگری میترسد

>>>   پشتونها در یمن برای وهابیهای عربستان میجنگند و هزاره ها برای ایران در سوریه. این کار بر میگردد به دولت فاشیستی یهودی تکقومی و فاسد اشرف غنی احمدزی که قومگرای و پروزه داعش را در کشور تحت کنترول دارد.

>>>   سیاست و پول سعودی ها با نشر تفکر وهابیت
و سلفی گری و تکفیری ، می خواهد منطقه را
تصاحب و برای همیشه ویران کند
نتیجه تفکر وهابیت بسیار خطرناک است
نمونه اش را بصورت موقت در حوزه نفوذ داعش
دیدیم که چه کردند
ولی تا ایران هست این ارزو را به گور میبرند

>>>   بلی تا حزب الله جانان است ==
سیپاه جانان است فاطمیون جانان است==
مردی مردان است داعیش نجیس این آرزو را به گور
میبرند این مرتد های بی حیا داعیش دشمنی خدا است
طالیب دشمن پیامبران است دشمن هر انسان است
لعنت بر داعیش لعنت بر نا طالیب

>>>   من یک هزاره هستم از جنگ هر افغانی در خارج از کشور حمایت نمی کنم! اما انان که با داعش در هرجای جهان بجنگند مورد حمایت من است چه هزاره باشد چه ازبک و چه تاجیک وحتی سرباز سر افراز پشتون.
انان که به حمایت از داعش این وان را نقد می کنند بدانند که عرب های سنی موصل عراق هم وقتی داعش وارد شهرشان شد چلتار شان را از سر گرفته و جلو تانک داعش می رقصیدند که خوب شد داعش امد وما از دست رافضی ها نجات یافتیم اما مدتی نگذشت که داعش درب هر خانه همان سنی را می زد که اگر دختر مجرد در خانه ی شان است برای جهاد نکاح بفرستد واین کار را با زور انجام دادند. دوباره همان رافضی ها !!!! امدند وانان را از چنگ داعش نجات دادند امروز هم در افغانستان هر کسی فکر کند داعش سنی است وبرای حمایت از دین ومذهب اهل سنت وجماعت امده اند بداند که سر نوشت اعراب موصل در انتظارشان است.برادر شیعه و سنی برادر است اما داعش و وهابیت قصه اش جدا است به اختلاف مذهبی دامن نزنید لطفا.
والسلام

>>>   تحلیل زیبا و و اقعیت گرایانه بود، حالا هرکس به دلخواه خود هر نوع تحلیل و تعبیری کند واقعیت همین است که نگارنده گفته است.
احمد

>>>   حرف اقای ناطقی کاملا درست میبا شد ( دولت مردمشرا فراموش کرده ) دنبال نظرات امریکا میبا شد

>>>   دقیق فرمودید .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است