مشكل تذكره هاى الكترونيكى
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۵    ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ کد خبر: 144563 منبع: پرینت

اين روزها با بالا گرفتن توزيع شناسنامه هاى برقى دو گونه حركت، شتاب گرفته و دو بحث متفاوت در دو جمع متفاوت مطرح شده است:

1- اقوامى كه نام شان با صراحت در قانون اساسى ذكر نشده و تحت عنوان "ساير اقوام" جمع شده اند بعد از اينكه همايون محتاط ریيس توزيع تذكره هاى برقى گفت: تنها نام همان 14 قومى كه در قانون اساسى صراحت دارد در تذكره نوشته مى شود و ساير اقوام به نام يكى از آنها تذكره بگيرند به شر و شور افتاده اند كه پرچمدار اصلى اين حركت همانا قوم سادات اعم از شيعه و سنى مى باشند كه تعدادشان از چند میليون تجاوز مى كند. در اين اواخر اقوام ديگر نيز در جمع حركت سادات پيوسته و استدلال مى كنند كه از زمان رواج تذكره هميشه نام قوم آنان در تذكره نوشته مى شده و اينک نمى خواهند به نام قوم ديگر ثبت گردند و آن را براى خود ذلت و حقارت مى دانند. چنين دانسته مى شود كه اين مشكل جدى نيست و حكومت هم راضى به نوشتن نام تمام اقوام در تذكره هاى شان هست.

2- مساله اى كه مشكل آفرين است اين است كه عده اى از اقوام ديگر به ويژه بزرگان قوم محترم تاجيک نمى خواهند مليت آنان افغان نوشته شود هرچند قوم شان تاجيک نوشته مى شود. آنان استدلال مى كنند كه لفظ افغان و پشتون مترادف و مفهوم آن واحد است افغان يعنى پشتون و پشتون يعنى افغان. اين استدلال به ذات خود درست است و مفهوم افغان و پشتون يكى است و نبايد تاجيک، هزاره، ازبک، سادات، بلوچ، قرلق و غيره را افغان ناميد ولى نام اين كشور سال ها است كه افغانستان است يعنى سرزمين افغان ها و مهمتر از آن هم در قانون اساسى 1343 و هم در قانون اساسى فعلى نوشته و تصويب و توشيح شده كه به هر فردى از اتباع كشور كلمه ى افغان اطلاق مى شود و در ضمن همه مكلف اند از قانون اساسى پيروى كنند. بر اين اساس مليت تمام اقوام "افغان" خواهد بود. مگر اينكه قانون اساسى تعديل گردد و تعديل آن تنها از صلاحيت مجلس بزرگان است كه فعلا نشانه اى از برگزارى آن به چشم نمى خورد پس اگر اقوام غير پشتون روى مواضع خود پافشارى كنند نتيجه ى آن عدم توزيخ شناسنامه هاى برقى خواهد بود و اين به ضرر همه است.

سید محمد علی جاوید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
ملیت
نظرات بینندگان:

>>>   در قاتنون اساسی نوشته نشده که افغان حتما در تذکره ها نوشته شود

>>>   افغان سازی تدریجی ما به روایت اسناد معتبر رسمی از عصر امیر‌عبدالرحمن خان تا امروز
بررسى‌جعل هويت، جعل جغرافيا، تحريف تاريخ و تهاجم فرهنگى افغاغنه براساس كتب و نوشته هاى رسمى افغانستان.
بنا ندارم دراين سلسله نبشته ها تحليل خودم را ارائه نمايم، لاكن شما را به دقت و تأمل در چگونگى افغانيزه كردن تدريجى و انهدام تمام اضلاع هويت تاريخى،جغرافیایی‌ و تمدنى خراسان دعوت مى نمايم .
اين نبشته هاى مستند تماماً با استناد از كتب رسمى و دولتى از عصر امير عبدالرحمن خان تا امروز مى باشد.
از باز نشر و كاپى آن در جهت تنوير افكار عمومى قبلاً سپاسگزارم .
امير عبدالرحمن خان در مقدمه پند نامه معروف خود که داستان احوال سپاه عثمانی را نقل می نماید، مردم افغانستان را اينگونه خطاب مى کند:
" من كه امير عبدالرحمن هستم بيان مى نمايم اى قوم افغانستان كه درانى و غلجاى و فارسى بان و هزاره و ترك هستيد..."
بقيه را در تصوير مشاهده بفرماييد.
اين جزوه در سال ١٣٠٤ هجرى قمرى به چاپ رسيده است.
نكات قابل توجه : هنوز واژه هاى مانند؛ ملت افغان و افغان به تمام باشندگان افغانستان اطلاق نمى شده است. زبان دربار زبان فارسی است.
ضمناً واژه فارسى بان را به خاطر بسپاريد.
ادامه دارد
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   اینجاخراسان است افغانستان نام جعلی ونام یک قوم خاص است که دراین کشورتوسط انگلیس گذاشته شده

>>>   محمد اسلم سلیم
من افغان نیستم!
تحمیل این هویت بالای من تاجیک و هزاره و ازبک و اقوام دیگر درین شرایط ممکن نیست.
هویت ملی چیست ؟
هویت ملی :
هویت ملی باید بازتاب دهنده و آیئنه تمام نمای همه ی اقوام و فرهنگ ها وتوافق شده بین همه ساکنین کشور باشد ، رابطه و بافت منطقی میان هویت کلان ملی و خورده هویت ها وفرهنگ هایی تشکیل دهنده ی فرهنگ ملی وجود داشته باشد.یعنی بدون وحدت ملی به هیچ صورت هویت ملی شکل نخواهد گرفت
هویت ملی ، شناسنامه، سرود ملی ، نشان هایی ملی ، پرچم ملی ، فرهنگ ملی ، زبان ملی همه و همه باید دریک گفتمان شفاف روشن و در توافق بین همه اقوام و شهروندان درین کشور شکل بگیرد.
هویت ملی درین کشور زیر نام پشتون (افغان ) به هیچ صورت قابل پذیرش برای همه شهروندان کشور و مردم ما نیست ، هویت ملی به زور و به فرمان هیچگاه شکل نخواهد گرفت

>>>   Rahimi
در زیر کاسه افعان ساختن تذکره نیم کاسه های خواهد بود که همین فاشیستان ارگ و اتمری استانکزوی بد و بلا میدانند که جطور در اینده بند های دیگری به اضافه کنتد مانند همین خشک معامله دیورند که انگلیس با پاچا گردشی های پشتون کرد و حالا بی ادبی معاف که سر لک اضافه کردن پسوند افغان در تذکره هنوز زیر لحاف است هنوز نشان دادندزیر لحاف مانده ه!

>>>   Hyi
انگلیس نام سرزمین را انتخاب کرد و وقتی مردم از خواب بیدار شدند دیدند نام کشور خراسان و یا اریانا نیست و به افغانستان یاد میشود و مردم در نام افغانستان هیچ حق انتخاب نداشتند.
مثل این که نام تو شکورا باشد و صبح از خواب بیدار شوی و همه تو را بی بی گل صدا کنند و‌ تمام مردم دنیا تو را به نام بی بی گل یاد کنند.
آن وقت تو چی میگی؟
قبول میکنی؟
اگر قبول کنی ساده بودن خوده نشان میدی و اگر قبول نکنی باید ایستاد شوی و بفهمانی بر همه که تو بی بی گل نیستی و این اجازه را برشان ندی که تو را بانام دیگری صدا کنند

>>>   دلیل اینکه پشتونها پا فشاری میکنن افغان نوشته شود بخاطر این است که اونها میگن ما اکثریت هستیم اگر هر قوم بنام خودش نوشته شود اینها دگر نمیتوانن بگوین که ما اکثریت هستیم اقلید میشوند کمی ابرو برایشان مانده اونم می‌رود

>>>   اد فر اویانی
نا درست است که تلاش کرده و تلاش کنیم برای قومسازی؛ چونکه این پاره سازیی ما باشد برنامه فاشیزم.
آری، دستگاه ستم تباری،
دو رویکرد دارد روی میز کاری:
1- همه شهروندان را تاپه "افغان" زدن. مگر، اگر نچسبید این تاپه؛
2- تاپه «اکثریت سازیی پشتون»؛ یعنی پاره پارچه سازیی تاجیک ها و هزاره ها و ترکتبار ها را به قبیله های بیشمار و نامنهادِ ساخته و پرداخته کارفرمایان دربار فرمانروایی ستم تباری.
هر دو رویکرد رژیم ستم تباری، تبهکارانه و فاشیستی است.
نگذاریم پاره پاره مان سازند

>>>   AhanGar
اوغان یا افغان یعنی پشتون و این نام تنها برای خود پشتونها مقدس شده میتواند نه برای من که پشتون نیستم.
کشور ما یک کشور چندین قومی است و تحمیل نام یک قوم بالای تمام اقوام دیگر، آنهم بزور، خودش یک خیانت ملی است، و همچنان خاموشی در مقابل این عمل خود یک خیانت ملی میباشد و منتهای بزدلی و بی شهامتی را نشان میدهد.
ما با هموطنان اوغان یا پشتون خود هیچ مشکلی یا هیچ بی احترامی نداریم ولی در مقابل تمامیت خواهی و زورگوئی تسلیم نمیشویم.
وحدت ملی و یکسان سازی جبری باهم فرق دارند. وحدت ملی با احترام به ارزش های متقابل یکدیگر بدست می آید. ولی درینجا بعضی ها کوشش دارند همه را به جبر افغان نامگذاری کنند، و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند که کار نهایت غلط و خطرنک است. این غلطی ها را در سابق هم زمامداران که قدرت در دست شان بوده بالای مردم تحمیل کرده اند که نه تنها ما را ملت نساخت بلکه بیشتر هم متفرق ساخت.
اینکه درخارج از کشور ما را به این ویا آن نام میشناسند، آنهم نیجه خیانت ها و اشتباه های گذشته حکومتدار های خود ما بوده، و آنهم قابل اصلاح هستند، چنانچه ماده چهارم قانون اساسی کشور درینمورد ضرورت مبرم به اصلاح دارد.

>>>   افغان یا اوغان یعنی عبدالرحمن قاتل که شش ولایت

را داد به جهلستان کمک از انکلیس شیطان کرفت

شصت دو در صد مردم هزاره را قتلی عام به

کمک ارباب های بهارت غربی وانکلیس شیطان

تمام سر زمین هزاره را تصرف شد

افغان یا اوغان که بخار را از دست داد

هیچ توهین یا گپ سازی نیست همه راست صد درصد

آمپرا لزیم صهیونیزیم پشتو نیزیم این سه از ظلم

وآدم کشی هیچ فرقی از هم دیکر ندارد

از بی رحمی وشیطنت عیاشی از هم دیکر کم ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است