مراوده ایران با طالبان به نفع ایران نیست
اگر ایران باطالبان مراوده داشته باشد که دعا می کنم اشتباه باشد، نه تنها به ضرر مردم ایران بلکه به ضرر مردم افغانستان نیز هست. چه از دید انسانی و چه از دید دینی اگر این رابطه وجود داشته باشد به نفع مردم افغانستان نیست 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ کد خبر: 144565 منبع: پرینت

"امروز بزرگترین تهدید در برابر دولت ما تهدید طالبان است."
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی افغانستان که به کنفرانس امنیتی در تهران دعوت شده بود طی سخنانی طالبان و داعش را در در روند توطیه منطقه دانسته این دو گروه را تکفیری خوانده و عملکرد آنان را در راستای منافع بیگانگان برشمرد.

به قسمت هایی از سخنان آقای صالح در کنفرانس امنیتی تهران می پردازیم:
امروز بزرگترین تهدید در برابر دولت ما تهدید طالبان است که نتوانستیم بصورت قطعی آن را از بین ببریم. طالبان از دید امکانات مالی و مادی تخمینی که ما می زنیم بین 100 تا 150 میلیون دالر در سال مصرف می کند. مقداری از این منابع مالی طالبان کمک های طالبان و باقی باجگیری از تاجران و معامله های کشت خشخاش و اختطاف ها است که در این بین بزرگترین آن کمک های دولت پاکستان است. مقدار کمکی که طالبان از پاکستان دریافت می کند 70 میلیون دالر در سال می باشد.
طالبان در فصل جنگ 30 هزار جنگجوی روستایی را بسیج می کنند. در این سال های 2009 تا 2013 از فرماندهان محلی طالبان نزدیک به 4 هزار نفر یا کشته یا دستگیر شده اند ولی بالای قوت نظامی این افراد کمتر تاثیر گذاشته است دلیل اش هم این است که ذخیره انسانی که طالبان از آنها سربازگیری می کنند قسمتی از آن داخل افغانستان و قسمتی از آن در کراچی پاکستان است به همین خاطر ما توانایی فشار آوردن بر ساحاتی که پاکستان از آن سربازگیری می کند نداشتیم. رهبران طالبان نیز همگی در پاکستان جان دادند.

اگر از دید ساختار و تشکیلات طالبان را به سه رده تقسیم کنیم رده رهبری آنها کاملا در پاکستان هستند رده دوم فرماندهان محلی طالبان هستند که در رفت و آمد پاکستان و طالبان هستند و رده سوم جنگجوهای روستایی هستند و از افغانستان استخدام می شوند. در گذشته وقتی ما این مسایل را مطرح می کردیم متهم به این می شدیم که این تفکر شمالی ها است تا زمانیکه آمریکا متحد استراتژیک ما این مساله را قبول کرد که تا زمانیکه ما مشکل پاکستان را حل نکنیم مشکل افغانستان را حل کرده نمی توانیم چرا که پاکستان بزرگترین دشمن افغانستان است. با وجود اینکه ترامپ شخصیت محبوبی در ایران نیست ولی ما براساس منافع خودمان از موقف آمریکا در برابر پاکستان و این وضاحت در برابر سیاست های پاکستان استقبال کرده ایم.

وی با اشاره بر این موضوع که گفته می شود ایران با طالبان مراوده دارد گفت: من بعنوان یک افغان با صراحت بیان می کنم که ایجاد مراوده که دعا می کنم اشتباه باشد با یک دشمن که در محتوا و ماهیت تفاوتی با داعش ندارد نه تنها به ضرر مردم ایران بلکه به ضرر مردم افغانستان نیز هست. چه از دید انسانی و چه از دید دینی اگر این رابطه وجود داشته باشد به نفع مردم افغانستان نیست.

صالح در بخش دیگری از سخنان اش به ماهیت گروه تروریستی طالبان پرداخت و گفت: طالبان و داعش هر دو نیروی تکفیری هستند. ریشه های فکری و ایدیولوژی این دو گروه با هم یکی است. برای مثال طالبان آثار میراث فرهنگی بامیان را که بزرگترین نماد فرهنگی افغانستان بود را نابود کرد. داعش نیز در سوریه دست به تخریب اماکن فرهنگی زد.

وی تصریح کرد: طالبان نه تنها شیعه ستیز هستند بلکه وقتی قدرت در اختیارشان بود در مناطق مختلف افغانستان قتل عام کردند. ما قتل عام یکاولنگ و شمالی ها توسط طالبان را به یاد داریم. همانطور که داعش قتل عام کرد طالبان هم قتل عام کرد. داعش در افغانستان بخاطر ایجاد ترس و وحشت به صورت واضح به صورت سمبلیک سر می برد . شما بیاد دارید که تبسم یکی از دختران جوان را در زابل صرفا به منظور ایجاد ترس و وحشت سر برید.

صالح خاطرنشان کرد: طالبان اسم رهبر خود را امیر و داعش خلیفه گذاشتند. اگر لایحه وظایف خلیفه و امیر را مطالعه کنید این دو هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. طالبان اعتقاد دارند اقلیت انتخاب شده از سوی خدواند هستند داعش نیز هم اعتقاد را دارد و می توان گفت فرق این دو مانند فرق بین پپسی و کوکاکولا است. پیام ما به جهان این است که برخورد با این دو نیرو برخورد یکسان باشد ما باید در برابر طالبان به همان جدیتی بایستیم که در برابر داعش می ایستیم.

کد (14)


کنفرانس امنیتی تهران

کنفرانس امنیتی تهران

کنفرانس امنیتی تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس امنیتی
صالح
تهران
نظرات بینندگان:

>>>   صالح ....همه میداند مه تنها چند پنچرمېن است که نمیخواهد صلح باید به خاطریکه در صلح دزدی چور و ولګردی و تن فروشی جای ندارد و دین مبین اسلام نیز این اجازه را نمیدهد فرق بین شما و طالب صرف دین اسلام است شما از ستم ملی هستید که بدون دزدی به هیچ چیزی عقیده ندارید و طالب از دین دفاع میکند.

>>>   افغانها منافع وضرر همسایه هارا میدانند اما از خودرا نمیدانند مثلا منافع وضرر برای روسیه ایران پاکستان ازبکستان ودیگران را خوب میدانند

>>>   Davod
من کاملاً با شما موافق هستم. کسانی که اوغان نیستند و خود را افغان که همان اوغان است می‌‌نامند، اولاً به شعور، شرف و شخصیت خود توهین می‌کنند، و ثانیا به قوم، تاریخ، فرهنگ و هویت خود خیانت می‌کنند.

>>>   اینجاخراسان است افغانستان نام جعلی ونام یک قوم خاص است که دراین کشورتوسط انگلیس گذاشته شده

>>>   Faizi
علت اساسی که چرا بعضی حلقات پافشاری براین دارند که ملیت افغان باید در تذکره درج شود این است که، حلقات سیاسی که در قدرت خود را شریک میدانند از سر شماری نفوس می‌ترسند و علت اش اینست وقتیکه ملیت هر قوم در تذکره درج گردد در آنصورت نفوس همه ملیت ها نمایان می‌گردد و تقریبا سرشماری می‌شود که کیها اکثریت اند و کیها اقلیت و در آینده هر ملیت نظر به اندازه نفوس خود در پارلمان و دولت می‌توانند وکیل و وزیر معرفی کنند و در قدرت سهم داشته باشند بنابراين بعضی ها نمی‌خواهند که چلوصاف شان از آب بیرون آید و این دغدغه را راه می‌اندازند.

>>>   دلیل اینکه پشتونها پا فشاری میکنن افغان نوشته شود بخاطر این است که اونها میگن ما اکثریت هستیم اگر هر قوم بنام خودش نوشته شود اینها دگر نمیتوانن بگوین که ما اکثریت هستیم اقلید میشوند کمی ابرو برایشان مانده اونم می‌رود

>>>   صالح از آنکه خود را افغان خطاب کردی پس همان افغان باش تو نماینده هزاره نیستی

>>>   طالبان الت دست وهابیون سعودی هستند و تفاوتی با وحشیون داعش ندارند و هیچکدام بویی از انسانیت و اسلام نبرده انذ

>>>   امرالله صالح چرا به ایران رفته است کنفرانس امنیتی برگذارگردیده باید حنیف اتمر رئیس شورای امنیت به این کنفرانس اشتراک میداشت.
عبدالبصیر محمودی

>>>   دوستان ! ایران دارای یک خط مشی اثولی و دیپلومات های کار کشته دارد برای منافع کشور اش و اما افغانستان چنین شیوه را ندارد زیرا که دولت افغانستان یک دولت قومی و یک شرکت سهامی مانند میباشد .
زره

>>>   محمد از زواره ایران
اقای صالح ایران خودزخم خورده تروریستهای وحشی تکفیری نوکر وهابیون است فرقی ندارد که به چه اسمی باشد طالبان بیسواد بیشور وحشی باشد یا داعش خون اشام یا جانوران وحشی دیگر با نامهای مختلف ابشخور و سر چشمه همه ی یکیست نامها فرق دارد پشت پرده همه
امریکا و انگلیس و مرتجعین منطقه مثل وهابیت بیابانگرد هستند از شما انتظار نمیرود سخنان مضحک بزنی برای این وحشیون نوکر بیگانه سنی و شیعه هیچ تفاوتی ندارد هدف اجرای نقشه دشمنان اسلام است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است