سرور دانش جنبش روشنایی را در هویت افغان حذف کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۷    ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ کد خبر: 144614 منبع: پرینت

سال گذشته جنبش روشنایی یکی از جنبش های پر سر و صدای حق طلبانه در افغانستان بود که صدای رسای آنها حتی تا لندن، واشنگتن و بروکسل نیز شنیده می شد اما داعیه جنبش روشنایی صرف در عبور برق وارداتی از مسیر بامیان محدود شد از فراتر نرفت. یکی از مشکلات جهان بینی جنبش های نظیر جنبش روشنایی این است که این جنبش ها واکنشی و فصلی هستند، کدام نقشه راه و یا استراتژی پایدار حق طلبانه ندارند. چنانچه چهارچوب حق طلبی این جنبش صرف در برق محدود شد.

در این روز ها که بحث توطیه هویت کشی افغان بلند است همه حق طلبان انتظار از جنبش های نظیر روشنایی دارند که در برابر توطیه هویت افغان بایستند و از هویت خویش بحیث حق انسانی دفاع کنند. واقعیت این است که رابطه مستقیم میان برق و هویت وجود دارد. اگر بردگی هویتی افغان را قبول کنید در سرزمین افغان از کدام حق و برق حرف خواهید زد؟

اگر از هویت خود دفاع کنید برق خودش به پای خود به خانه هایتان می آید. اینکه سرور دانش، عبدالله قندهاری، امرالله صالح و یا یک تعداد دیگر بخاطر مقام چند روزه و یا نزاکت های سیاسی حاضر اند هویت مردم خویش را بسیار ارزان به حکمتیار، غنی و یا ملا عمر بفروشند از آنها گله نیست اما خاموشی حق طلبان پر سر و صدا در این شب و روز یک اشتباه نابخشودنی است.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنبش روشنایی
عدالتخواهی
نظرات بینندگان:

>>>   مقصد شما از عبدالله قندهاری همان منجم است ؟ یعنی انجنیر عبدالله کندهاری که در ماه های رمضان در مورد هلال ماه صحبت میکند
او هم مار آستین است ؟؟
او در موضوعات قومی وسیاسی نقش وسهم ندارد

>>>   ملت در برابر مظالم زور گويان متحد شويد، و انتقام خون هاي نا حق را بگيريد

>>>   تعدادي از نوشته هاي قانون دانان، آگاهان و فرهنگيان كشور زير نام «قانون اساسي افغانستان جعلي است» چاپ و انتشار يافت.
نبايد اجازه داد جعل كاران و كودتاچيان، هويت مانرا جعل نمايند.
به #جبهه_دفاع_از_هويت بپيونديد

>>>   Ariaie
زابلستان، اتباع زابلى
تخارستان، اتباع تخارى
كابلستان، اتباع كابلى
خراسان، اتباع خراسانى
ويا هر نامى از اين قبيل ميتوان ما را متحد سازد چون قومى نيستند ، اما واژه افغان نام قوم و افغانستان نام گره خورده به قوم است. انهايكه مى گويند نه، دروغ مى گويند، قلب تاريك دارند، در راستى و إيمان شان شك است، ويا نادان و متعصب اند و براى هيچ كسى قابل قبول نيست!

>>>   Zahir Ariaie
هر قانون، روش، سنت و باور غلط را انتقاد كنيد و بشكنيد. هيچ تقدسى در غلط وجود ندارد.

>>>   گذشته بيش از صد سال نشان داد كه با واژه افغان نمى توان به ملت سازى رسيد.
ظ.آريايى

>>>   جنبش روشنایی از مردمان خوش باور ااستفاده کرد و 81 نفر مردم بیچاره و خوش باور را به قتل روبرو کردند ام بزر گان شان مانند بهزاد و ناجی و ذولفقار و غیر زنده ماندند
بصیر نظری

>>>   افراد جنبش روشنایی مانند شما ......... بودند که صرف بخاطر مخشوش ساختن مردم در کوچه وبازار مانند ..........دیدو جمع میشدند و مردم غریب و بیچاره را بنام روشنایی مسخره میکردند ولی بلاخره مردم دانست که اینها به جز چند ..........دیګر هیچ چیزی نیستند

>>>   درست است.
هزاره

>>>   دریک کلام بگوئید همه دراشتباهند، تنها مادرست میگوئیم ودرست می فهمیم ودرست عمل میکنیم، این نوع تفکر یعنی استبداد رٲی، یعنی طالبان، یعنی مصداق ضرب المثلی که؛ همه من راملامت کرد امامن خودم راملامت نکردم، تندروی وافراطگرایی محکوم است، چه داعش وطالبان باشد یاقلم بدستان رسانه ها. .
باکول

>>>   مشکل را باید از ریشه حل کرد.
چرا افغان؟
چرا افغانستانی نه؟
موضوع ملیت است یعنی Nationality
با اظافه کردن (ی) نسبتی مشکل حل مبشود.
پاسپورت جمهوری اسلامی افغانستان
کشور افغانستان
ملیت افغانستانی
در شناسنامه یا تذکره یا کارت هویت چون مصرف داخلی دارد
فقط قومیت درج گردد تا فیصدی اقوام تثبیت گردد
قوم ازبک
قوم تاجک
قوم افغان(پشتون)
قوم ترکمن
مشخصه قوم لسان است.
آنهاییکه به یک لسان واحد گپ میزنند و از یک تبار هستند ریر مجموعه های قوم هستند نه قوم جداگانه مثل
کوچی
ورکزی
کرزی
نورزی و امثالهم
یا در تاجک
جمشیدی
فرملی
لنگر خیل
و امثالهم
اول باید بر سر تعریفات به توافق رسید و بعد کارت هویت

>>>   افرین اولاد مردم را خوب در گشتن برابر مونی قبلا هم چنینی کردین وخود را زنده نگهه داشتی این شرایط به مظاهره ها مساعد است؟

>>>   حالا که لین برق 220 کیلوولت برای بامیان اعلام شد، نمی دانم که نمایندگان مردم هزاره ازین اضافه تر چی می خواهند. اگر مقطد از روشن ساختن خانه های مردم بامیان است، که 220 کلیوولت برق برای همه کفایت می کند، اما اگر مقصد از زورآزمائی ست، باید در فکر هشت ولایت دیکر بود، که از مسیر سالنگ برای شان باید برق برسد.شما با این لجاجت و کله شخی تان دیران را از برق محروم می سازید.

>>>   هر حرکت جنبش روشنایی در جهت اهداف شخصی از طرف نامردان روزگار امثال خلیل، دانش و محقق تلقی می شود.

>>>   چون انگلیس ها موقع که به افغانستان حمله نمودند بدترین ضربه و شکست راازمردمان شجاع کوهدامن خوردند برای همی‌ از فارس ها خوش شان نمی اید ازبین اینقدر نژاد پشتون ها را انتخاب کردند برسر قدرت گذاشتن سازش با انگلیس در آن زمان هر کسی که مخالفت کرد زندانی نمودن و یا کشتند ازبین بردن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است