واردات میلیون‌ ها لیتر نفت بدون پرداخت مالیات
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۱    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144637 منبع: پرینت

یک هیات بررسی کننده مجلس نمایندگان افغانستان می گوید که بیش از سی شرکت نفت در کشور با استفاده سوء از نام نیروهای خارجی، میلیون‌ ها لیتر نفت را بدون مالیه وارد کشور کرده اند. این هیات می گوید که شرکت‌ های وارد کننده ی نفت بین سال‌ های 1390 تا 1394 میلیاردها افغانی به درامدهای دولت زیان وارد کرده اند و روند ورود نفت بی پرداخت مالیه هنوز هم ادامه دارد.

اعضای این هیات در بررسی‌ های شان که شش ماه زمان در برگرفت دریافته اند که نه شرکت وارد کننده نفت بیش از دوصد و بیست و نه میلیارد افغانی مالیه واردات نفت را نپرداخته اند.
رییس هیات بررسی کننده مجلس نمایندگان می گوید که پس از شش ماه بررسی این هیات روشن شد که نه شرکت مالیات شان را که بیش از دوصد و بیست و نه میلیارد افغانی می شوند نپرداخته اند اما هفده شرکت دیگر به این هیات هیچ پاسخ نگفته اند و توضیحات شش شرکت دیگر نیز برای اعضای هیات قناعت بخش نبوده اند.

رییس این هیات می گوید که این شرکت‌ ها به بهانه اینکه نفت را به نیروهای خارجی فراهم می سازند میلیون‌ ها لیتر نفت را وارد کشور کرده اند و بخش بیشتر این نفت را در بازارها به فروش رسانیده اند. رییس هیات بررسی کننده مجلس نمایندگان گفته است: "خدا کند وزارت مالیه و حکومت این سرمایه مردم افغانستان را که آنها بردند پس وارد عواید داخلی کشور ما و شما جمع آوری بکنند." مالکان این شرکت‌ ها از سوی مجلس نمایندگان برای بررسی‌ های بیشتر به دادستانی کل معرفی شده اند.

سخنگوی وزارت مالیه گفته است: "هر زمانیکه گزارش پارلمان به ما شریک شود ما تمام بخش های این گزارش را مطالعه می کنیم." درحدود پانزده سال پیش حکومت افغانستان با نیروهای خارجی به توافق رسید که نفت مورد نیاز این نیروها باید بدون پرداخت مالیه به حکومت افغانستان وارد شود.

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نفت
مالیه
نظرات بینندگان:

>>>   یکی ازین شرکت ها شریک تجارتی ع است که پسر بابه جان آنرا رهبری میکنذد ع توانسته آنرا از مالیات معاف سازد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است