پهلوی دیگر تذکره هویت
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144675 منبع: پرینت

تا آنجا که من معلومات دارم بحث اصلی برای شد و نشد تذکره هویت قومی و ملی نیست. بحث اصلی در کل ابا ورزی از توزیع تذکره است. اگر تذکره توزیع گردد احصاییه واقعی هویدا می شود که رده سیاسی حکومت نمی خواهد افشا شود، جرایم زود ریشه یابی می گردد و وجود مجرمین در سطوح مختلف جامعه و حکومت معلوم می شود که مجرمین زورمند از آن هراس دارند، زنان در شماری از ولایات بنابر محدودیت های فرهنگی و رواج حاکم تذکره نخواهند گرفت و این مساله رای تخیلی و نیابتی را به شدت پایان می آورد بنابراین به کمپاین رییس جمهور صدمه بزرگ وارد می سازد.

رفت و آمد طالبان به کابل و شهرهای دیگر به مشکل برمی خورد زیرا نشان انگشت و بیومتریک باید با اداره پولیس و اردو وصل باشد و نشان انگشت از ساحاتی که عملیات شده با انگشت طالبانی که به شهر چکر می آیند مقایسه شود و می شود بعضی از اقوام به دلایل مختلف و متعدد تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بصورت سازمان یافته و سیل آسا تذکره خواهند گرفت و بعضی از اقوام به دلایل دیگر از جمله ناامنی تذکره نخواهند گرفت. این مساله باعث خواهد شد که احصاییه رسمی در تمام مسایل تغییر نماید.

روی این دلایل در اصل نمی خواهند که تذکره توزیع گردد. آسان ترین راه جلوگیری از آن دامن زدن و تحریک مسایل قومی و باطل سازی قانون توشیح شده است. در مباحث مربوط به تذکره بعد قدرت و بازی های درون قدرت تا حال نادیده گرفته شده است و مردم را دنبال نخود سیاه روان کرده اند. دامن زدن به مسایل قومی بخاطر حفاظت از قدرت و یا رسیدن به قدرت یکی از خطرناک ترین روش ها است که در شماری از کشورهای دیگر خونین ترین جنگ ها را در قبال داشته است. حداقل ادبیات و روایت کنونی بیشتر قشر سیاسی در محور قومیت و تنفر از دیگر چرخ می خورد که فرجام نیک برای هیچ گروه و هیچ کس در قبال نخواهد داشت.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تذکره
هویت
نظرات بینندگان:

>>>   ایا پشتونها حاضراند ملیت آنها تاجیک یا هزاره ویا ازبک درج شود چطور انتظار دارند دیگر اقوام ملیتشان اوغان باشد .
یک سوزن به خود بزنید یک جوالدوز به دیگران؟ !!!
واقعا منصفانه وخدارا در نظر بگیرید.

>>>   ین رییس اسبق جاسوسک ها مانند راهبران خود هیچ نگفت. گفته عوام طرف شدن با حاکمان پشتون و یا افغان آسان است زیرا در زمینه تابی کردن غیر پشتون ها اهداف و نظرات روشن و مستقیم و فعالانه دارند و با ایشان می شود مسقتیم گرم روبرو و روشن صریح استدلال منطقی و زنجیری و پله ای دیالکتیکی تاریخی و فرهنگی و زبانی و هویتی سرگذشتی اقوام و قبله هاب پشتون و روهیله و پتهان و افغان پاسخ جانانه داد ولی من انسان عادی نفهمیدم که منظور عبدالله خان نیمه اوغان و نرمک و صالح خیرگی چه است. لطفا شف شف نکن و راه گنجشک به خود نمان. تذکره الکترونی باشد که حوب ولی در تذکره ها شهروندان به کدام نام هوبت درج شود افغان کاذب و یا پشتون صادق و یا تاجیک صادق و با هزاره صادق و یا اوربیک صادق و تورانی .
ابن کار تاجیک کاذب مانند منافقین در اسلام اند.
نظر خود را دیپلوماتبک بیان می کند. دیپلماتیک کردن کاریست شیوه ایست که باید وزیر امور خارجه با بیگانگان است. ولی وزیر خارجه باید با همشهریان با شهروندان کشور مستقیم روشن بدون سو تفاهم نظرات خود را بیان نمایند. غنی عروسک کوکی امریکا گفت افغان در شناسنامه درج می شود. امرالله صالح و داکتر عبدالله چه میخواهند. شما که خواست تاجیک و اوزبیک و هزاره و هر ملت دیگر هندوکش را بازتاب نکنید پس این حکومت وحشت را بازتاب می کنید

>>>   عطا محمد نور:
از اينكه از شما خواستم به عبدالله راى بدهيد معذرت ميخواهم و اشتباه كردم . اشتباه انتخاباتى را دوباره تكرار نمى كنيم.

>>>   اگر پروسه توزیع تذکره الکترونیکی آغاز شود از همه اولتر تقلبات گسترده در انتخابات گذشته برملا و مستند می شود مثلآ از خوست که مجموع نفوسش به400000
نمی رسد 400000 رای خیالی به صندوق ها ریخته شده بود مثلیکه از طفل گهواره تا زن پیچه سفید به مراکز رای دهی آمده و رای خویش را به صندوق ها انداخته باشد
دوم اینکه قومیکه خود را اگثریت بزرگ در کشور می دانند جلو صاف شان از آب بیرون می شود و نتیجه بدست آمده به سود شان نیست چون می دانند اکثریت نیستند آنوقت چه نوع حیله و تذویر براه خواهند انداخت که تعداد شان را اکثریت بگویند و یا اینکه مانند امین دستور خواهند داد که این قوم را اکثریت اعلان کنید!
من باورمندم که تذکره الکترونیکی هیچوقت توزیع نخواهد شد چون به ضرر تروریزم،فاشیزم و مافیا است.
ف-ش

>>>   با تایید آنچه آقای صالح بیان کردند باید اظافه کنم که متقلبین همیشه از روال قانونمند در هراس اند و این نکته ضعف شان است که باید تحت فشار قرار داد.
به گونه کتلوی از غنی باید خواسته سود که موافقت نامه حکومت فعلی را و هم زمان قانون اساسی را باید اجرا کند و مواردی که تا حال اجرا نشده باید پاسخگو باشد.
نهاد های مدنی و فرهنگی باید گام پیش گذارند و گره های موجود را یک یک باز گشایی کنند. نگذارند که صاحبان قدرت به میل خود هر چیز را تفسیر کنند. به گونه مثال:
قوم چبست؟ تعریفش و مسخصاتش
ملت چیست؟
ملیت چیست؟
قبیله چیست؟
تبار چیست؟
شاخی چیست؟
خیل چیست؟
و همه اینها باید به گونه علمی در بحث های آزاد و تخصصی مورد بررسی قرار گیرند تا به یک تعریف جامع برسیم.
یا مثلن کوچی چی است؟
اگر قوم است ما اقوام زیاد در افغانستان داریم چرا این یکی امتیازات خاص دارد؟
اگر حرفه و پیشه است ما در اکثر جا ها مردمانی را داریم که ده ها بار بیشتر از کوچی ها رمه و گله دارند اما هیچ امتیازی ندارند.
کوچی و کوی گری باید تعریف شود و بعد دیده شود که کی کوچی است و کی نیست.
آیا اشرف غنی و حشمت غنی و امثلهم کوچی هیتند؟به چه دلیل؟

>>>   نام «افغانستان» از کجا آمده است؟
افغانستان , مکران و یا یکی از ولایات مکران بوده است.
سید محمد کاظم امام در توضیح بر کتاب روضات الجنات فی اوصاف مدینه الهرات، جلد دوم صفحه 111 می نویسد که: « افغانستان نام یک ناحیه ی کوهستانی است از استان مکران که از اقدم ازمنه در کتب تواریخ و جغرافیا به همین نام مذکور، موصوف و مشهور می باشد و در این عصر آن را پشتونستان می نامند که که از توابع ایالت سند و از اجزاء پاکستان کنونی می باشد.
سید محمد یعقوب هروی در تاریخ نامه ی هرات، نیز این واقعیت را می نمایاند که افغانستان یکی از ولایات مکران بوده است.
از متن جغرافیای تاریخ نامه هرات چنین استنباط می شود که مستنگ نام مرکز افغانستان است که شامل هیچ یک از سرزمین های کشور ما که امروز به نام « افغانستان» یاد می گردد، نمی شود. شهر مستنگ شامل دهات بسیاری بوده است چنانکه در حاشیهء کتاب تاریخ نامه هرات هم ذکر شده است که: شهر مستنگ یا مستنج را استخری و مقدسی هر دو در آثار خود اسم برده اند.
وقتی تاریخ خراسان بزرگ (افغانستان امروزی و ولایت خراسان ایران و جنوب ترکمنستان ) را بررسی نماییم طایفه ی افغان و طایفه افشار از اقوام پشتون بنا به روایت سه منبع اقدم، شاهنامه ی فردوسی، تاریخنامه ی هرات (تألیف سیف هروی) و روضةالصفا این طایفه مردمان شبرو، دزد، خونی و فتنه انگیز بوده اند، که البته این قلم این اوصاف را با وجود واقعیت آن در مورد یک طایفه بصورت کل موجه بهر حال واقعیت این است که افغان مردمان حوزه ی بلوچستان بوده و افغانستان یکی از ایالات سندو پنجاب بوده که مرکزش همان مستنگ میابشد که به گفته ی «مقدسی» دوهزار و دویست دهکده داشته است.
«البیرونی» هم مستنگ را مرکز افغانستان به شمار آورده و شامل حوزه ی «سند» می شمارد. واقعیت امر بنا بر ملاحضات تاریخی این است که این قبایل آنسوی مرز تورخم هستند .

زمانی که انگلیس ها بجای اعراب، علم تجاوز برمیدارند و طرف کشور های شرق، به ویژه هند، خراسان و پارس شمشیر استعمار از نیام بر می کشند در معاملات خویش از جمله مثلأ شاه شجاع را تربیه نموده و او را در کویته به حیث حاکم آنجا تحت تربیه خویش قرار میدهند.
در کتاب « بلوچ و بلوچستان – دوران تسلط انگلستان » نوشته شده: مستنگ و کویته به شاه شجاع داده شد، گویا این که انگلیسیان به اداره ی آن جا به نام وی ادامه دادند.

و حرف آخر:
همانگونه که در تاریخ از زمان کوشانیان تا به سلطنت امیر عبدالرحمن خان که کشور را «خراسان» می گفتند، اوغانیه در عصر امیر عبدالرحمن خان به کمک انگلیس دیگر خود را به پیچ و مهره هایی سیستم قدرت و جامعه تبدیل نمود که در اثر آن به پشتیبانی انگلیس و فتنه ی ایرانیان آن دوران توانستند نام «خراسان» را برای بی شخصیت و بی هویت نمودن جامعه ی ما در تاریخ از ما بگیرند.
بنأ به سراحت می توان گفت که نام «خراسان» یک نام بزرگ است که از زمان کوشانیان تا زمان امیر عبدالرحمن خان، چون آفتابی بر تارک سپهر کشور بود

>>>   افغان، اپگان، اوغان پتهان، پشتون، پختون، همه یکی است و نام قومی پشتونها است۰ خود پشتونها بخود پشتون یا پختون میخوانند در حالیکه اقوام دیگر چون عرب، فارس، ترک، هندی و غیره به آنها افغان، اپگان، اوغان، پتهان یاد میکردند۰
هموطن پشتون تواگر خودت را افغان یا اوغان میخوانی آن حق مسلم تو است و در آن هیچ مشکلی نیست۰
ولی تو هموطن غیر پشتون اگر پشتون نیستی ولی بازهم خودت را افغان یا اوغان مینامی پس بدان که یک ساده لوح خوشباور بیخبری بیش نیستی، ویا یک هویت فروخته ... هستی که نه از تاریخت خبر داری نه از هویت ات۰
افغان یا اوغان نام قومی است نه نام ملی۰
این نام اولین بار در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ توسط حاکم های پشتون بر ملت تحمیل شد وتا بحال با جعل و فریب در ماده چهارم قانون اساسی وجود دارد که باید اصلاح و تغیر بخورد۰
قانون اساسی حرف قرآن نیست و همیشه قابل اصلاح میباشد۰

>>>   عنوان تحلیل نامه کاملا غلط ومبهم است، به چند نفری که متن این خبرنامه را نخوانده باشد، نشان دهید که چه می فهمند؟ هرکه الف را از ب تشخیص داد باسواد ونویسنده نمیشود، هرکه بینی خودراسیاه کرد آهنگرنمیشود. بیسوادی وغلط نویسی وکج فهمی ها عصاب همه خوانندگان را خورد کرده اند، فکرتان نیزمانند قلم تان خام وغیرقابل اعتناست.

>>>   مغز متعفن دنبال راههای تقلب انتخابات بعدی است چگونه توقع دارید خودش جلو راههای تقلبش را بگیرد؟

>>>   آقای صالح اګر شما راست ګفته باشید پس این خو کار مهم در مقابل طالبان و جنایت کاران است. معنی اش این است که تنها پشتونها نه بلکه دیګران هم مخالف اند یعن جنایت کاران هم مخالف اندبه شمول خود تان. اګر این توزع اینقدر مهم است چرا شما مشکل را حل نمیکنید تا توزبع شود خیر برای خیر کل مردم افغان را قبول کنید.

اګر این هم نمیشه من به صفت یک پشتون به شما موافق استم شما افغان نه شود مګر ما هم میخواهیم زبان ما مطرح شود همچنان ازبک ها علاقه دارند زبان شان مطرح شوند بیاید به سطح ولسوالی زبان اکثریت زبان اداری شود. ما ازموثریت زبان خوب تان تیر استیم در ادارات ملی زبان به فیصدی قوم باشد

>>>   من نگفته ام که تو نام و هویت خود را فراموش کن، هویت و نامت مبارک ات باد، اما من نمی توانم یک نام مجهول، نامأنوس، قبیله، بی مسما و بیگانه را بر هویت تمدنی و زبان و فرهنگ مقدس فارسی بپذیرم.

>>>   غير پشتون ها ( Non-Pashtuns) هميش از روش و شيوه "مدارا" (صبر Toreation) ٬تحمل (burden = آلمانى و انگليسى بردن بار کسى) و بُرده بارى (toleranz) رفتار نموده اند.
شوربختانه هفت نيکوى اويستايى زبان ما را حاکمان پشتون غلط فهميده و بُرده بارى را "بَرده دارى" ( اسیر، بنده، خادم، زرخرید، عبد، عبید، غلام، کنیز) خوانده اند.
صبر و تحمل و بُرده بارى اينگونه تعريف شده که يک شخص و يا اجتماع حالت ٬ شرایط٬ رفتار ٬ گفتار و کردار يک شخص و اجتماع را تحمل کند با وجود ايکه همين پديده ها را در اصل موافق نیست و در واقع یک همين شخص یا گروهی و يا اجتماع توانایی تغییر وضعیت یا پیشگیری، یا ممنوعیت آن را دارندیا قادر به توقف یا پایان دادن به چنين
رفتارهاى خودى و بيگانه گان داشته باشد و يا بگويد نه و يا حتى به نه گفتن اين رفتار راو يا حتى احد اقل توان گفتن بس است را داشته باشد.
* باداران پشتون فرمان داد نام ايران و خراسان پاک و افغان نام خاک شود مردم مدارا گفت خير است
*حاکمان پشتون فرمان داد ند فارسى حذف و درى حرف شود مردم مدارا گفت خير است
*حاکمان پشتون دينار و سينار تنگه و قران کسيره و روپيه و پول پس کردند
افغانى و افغانيگى پيش کردند. مردم مدارا گفت خير است
*حاکمان پشتون شهرها با نام هاى هندوايرانى و تورانى برداشتند به افغانى نام گذاشتند. مردم مدارا گفت خير است
*هويت غير پشتون سر زدند هويت افغان سر کردند مردم مدارا گفت خير است
* مصلحات ملى افغان از برکردند واژگان پارسى و تورانى از ايران و ترکستان کردند مردم مدارا گفت خير است
*رحمان و غلامان و خوشحال هاى هندو پاکستان افغان کردند ناصرخسرو و بيدل امير خسرو سنايى و منوچرى و فردوسى و نوايى ايرانى و هندى و تيمورى.
مردم مدارا گفت خير است
* دانشگاه گويان سرزنش و هم چم افغانى نوازش . مردم مدارا گفت خير است
* هزاران بار افغان غلط کردند
سر ريشه غير پشتونان لگد زدند
مردم مدارا گفت خير است
اکنون که هويت افغان به معنى اصل ريشه کند درج در شناس نامه
هويت هندو آريا ورتى و تورانى التايى کند بر وزن ناله و ناره
مى کنيم اين برگ هويت پاره
مى کنيم سر اين برگ خالى آفتابه
يا يک واژه ديگر با شين بر وزن ناوه

>>>   باید این تذکره توزیع شود که نفوس اصلی ه رقوم معلو م شود ونظر به نفوس شان در سیاست واقتصاد کشور نقش داشته باشد تاجیکان ۱۲٪ نفوس کل کشور رادارا بوده نظر به ګفته حافیظ منصور وعطامحمد نور بیشتر از ۷۰٪ قدرت دولتی دراختیار دارد به همین منظور اکنون تاجیکان مانع توزیع تذکره میګردد زیرا اکثریت اقوام میخواهند به نام قوم شان امتیازات بګیرند
بی خبر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است