وقتی زنان پا را از گلیم خود فراتر می برند...
با نزدیک شدن به انتخابات، زنان و جوانان بخش اعظم حمایت های ظاهری و لفظی و قول مساعد تلاش برای ارتقای جایگاه شان در جامعه را به خود اختصاص می دهند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۱    ۱۳۹۶/۱۰/۲۱ کد خبر: 144685 منبع: پرینت

نخستین جشنواره زنان موفق در کابل برگزار شد.
هر از گاهی با موضوعیت و ارتباط یا بی ربط و بدون هیچگونه موضوعیتی، زنان و نقش و جایگاه آنان در جامعه افغانستان اعم از رسانه ها و اخبار و میزگردهای نهادهای مدنی و اظهارات مردان سیاسی، پر رنگ نمی شود بلکه دسیسه و بازیچه قرار می گیرد!

آزادی و حقوقی که به یکباره بعد از قریب به دو دهه فشار و تنگنا به زنان افغانستانی داده شد؛ متاسفانه نتوانست همسو و همگام با مطالبات و ظرفیت های این قشر آسیب پذیر و البته احساساتی باشد و در نتیجه افزایش بی رویه ی طلاق ها، فرار از خانه، پناه بردن به خانه های امن، دوستی های خیابانی، فحشا و تن فروشی ها و غیره را شاهد بودیم که ...

که همگی و بلا استثنا تحت تاثیر و نشأت گرفته از تبلیغات سیاه و بزرگنمایی بیش از حد غربی ها از مشکلات جامعه ی زنان افغانستان و شاخ و برگ دادن به روال مرسوم و سبک زندگی نیمی از مردم ملکی افغانستان بود که با آن خود گرفته بودند و متاسفانه باز هم ملعبه و بازیچه ی فرافکنی های غربی و برخی غربزده های افغانستانی قرار گرفته اند.

مساله ی رد صلاحیت نرگس نهان بعنوان تنها وزیر زن معرفی شده از میان 12 نامزد وزیر، به شدت مورد سوء استفاده و بازیچه ی چهره های شاخص سیاسی و رسانه ها و نهادهای مدنی قرار گرفته است تا با حمایت های لفظی و موقتی از مقام و جایگاه و ارزش والای زن در جامعه و بویژه حق حضور در ارگ، از یکدیگر سبقت بجویند.

این درحالی است که همواره با نزدیک شدن به انتخابات و داغ بودن تنور شعارها و وعده و وعیدهای پوچ و توخالی، زنان و جوانان بخش اعظم حمایت های ظاهری و لفظی و قول مساعد تلاش برای ارتقای جایگاهشان در جامعه را به خود اختصاص می دهند و با گذر از انتخابات، بزرگترین بازماندگان و ناکامان در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی تحصیلی هستند.

اینجا است که به یکباره همه پرده ها فرو می افتد و همه ی متظاهران و لفاظان دیروز، از حامیان سینه چاک و مدافعان حقوق زنان تبدیل به منتقدان و خرده گیرانی می شوند که مدعی هستند زنان افغانستان پا را از گلیم خود فراتر نهاده اند و می بایست پاسخ دندان شکنی برای زیاده خواهی و مطالبات ناحق شان داده شود.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Mehr
دفاع از جبهه بلخ در اين شب و روز،جايگاه جهاد مقدس را دارا است
و به معني جهاد در برابر يك خانواده عيسوي است كه همه ارزشهاي مقدس اين ملت را زير پا گذاشته است

حتي اگر ايستادگي استاد عطا ظاهري هم كه باشد، ولي دفاع از استاد عطا در برابر دو تن از جنايتكار ترين و خائن ترين أفراد تاريخ اين سرزمين بنام هاي ع و غ دفاع مقدس و في سبيل الله مي تواند باشد

>>>   من با این که اهل بلخ نیستم در این بحران طرفدار شدید عطا محمد نور در مقابل رئیس ... میباشم

>>>   ع وغ توسط امریکا به قدرت رسید مگر کی از شرط امریکا برای این دو این بود که شما باید دختران و زنان افغان را به ... تشویق نماید تا از اسلام دور شوند و در انصورت ما می تو انیم در افغا نستان کامیاب شویم

>>>   غنی اگر به حقوق زن باور دارد یک بار بی بی گل را به ملاقات
زنان در لوگر بفرستد.
نه اینکه دست زن های مردم را بی ادبانه به دست گیرد.

>>>   من تاجیک خلق شده ام تو بالای من هویت 200ساله خود را تحمیل مینماید.
هویت من 5000سال قدامت دارد چرا بالایت نمی گزاری ؟
چون ما هویت خود را بالای دگران تحمیل نمی نمائیم.
پس در اخیر باید گفت که من تاجیک هستم تاجیک میباشم. تاجیک خواهم باقی ماند .
افغان نه بودم نه میباشم نه قبول دارم
انشاءالله شناس نامه برقی را با درج هویت خودم خواهم گرفت.

>>>   Raufi
جهاد را چه كه مردم ... ما هزار ها دالر مصرف حج ميكنند و شيطان را به سنگ ميزنند... در حاليكه شيطان بالاي شان دارد حكومت ميكند. سنگسار اين خبيث هم جهاد هم حج اكبر است.

>>>   Shefa
شرم باد بر این رییس جمهور منفور و دیوانه که جنایت پیشگان را با چنین دبدبه ساختگی استقبال میکند; ولی فرزندان هزاره و ازبیک و تاجیک را با انتحار و انفجار جواب میدهد !

>>>   یک یهودی بانوی اول شده. هههه

>>>   Aryaman
افغانستان یک کشور جعلی و استعمار ساخته است، بهتر است مناطق فارسی زبان از هرات و فراه و نیمروز تا بدخشان و فیض آباد و طالقان و سرپل و کابل و مناطق هزاره نشین مثل بامیان و بلخ تجزیه شده و به ایران بپیوندند تا با تاجیکستان تشکیل کشور بزرگ آریایی های فارسی زبان را بدهند. هلمند تا جلال آباد و اطراف آنها هم کشور پشتونستان را تشکیل بدهند و از صبح تا شب جهاد کنند و خون خود را بریزند. به جهنم. آیا این بهتر نیست؟

>>>   Hamdard
واقعیت های تاریخی ایران به مفهوم جغرافیای باستانی وگستره فرهنگی و اتنیکی اش دراین مقال گرد آورده شده است و این خود درس آموزنده وعبرت انگیز با آنچه جعل کاران هویت تباری تاجیکان وسایر اقوام در کشور اند وهر روز افغان گویی می نمایند خواهد بود. مگر جعل کاران هویت با ترفندهایی سیاسی شان خورشید هویت تاجیکان را از نژاد بزرگ ایرانیان در گستره فرهنگی با همان ابعاد جغرافیای باستانی کلان اش موفق نخواهد شد بزداید واوغان سازد. تشکر از گرد آورده این پژوهش و مستند که خوشبختانه دهها نویسنده ها به آن دسترسی داشته اند کتاب های زیادی در دسترس اهل خبره موجود است. ننگ باد به هویت ستیزان قرن

>>>   دست گرفتن زنان بدست شخص نا محرم و بالا کردن دست های پاک انها را در محضر عام نه در دین ما جواز دارد ونه در فرهنگ و کلتور ما امابی باکانه اشرف غنی بر خلاف اینکار را کرده که خیلی شرم اور است .

>>>   واقعیت امر این است که از هر طرف که مطالعه بفرمایید خاستگاه و زادگاه افغان کوه سلیمان و نواحی آن است.
بهترین راه برای حفظ یکپارچگی کشور رفتن به طرف یک ریفرندم با دو گزینه خراسان و افغانستان هستیم تا تکلیف برای همیشه مشخص گردد.

>>>   نظامنامه ناقلين به سمت قطغن( ۱۳۰۲ خورشیدی مطابق 1923میلادی)؛
سند آشكار تفكر فاشيستى است، و سیاست راهبردی مبتنی بر تبعيض سیستماتیک افغانيزم را، توسط امان الله خان ( ظاهراً پادشاه دموکرات و روشنفکر) به نمايش مى گذارد.
در شرايط ايكه شهروندان بومى و صاحبان اصلى تخارستان، قطغن و تركستان آنروزگار، با فقر و تنگدستى دست به گريبان بودند، حكومت با پرداخت امتيازات فوق العادهٔ مالى، حمايت سياسى، نظامى و اجتماعى بهترين زمين هاى مستعد كشاورزى را به ناقلين سپرد تا بتواند ترکیب قومی را به نفع افغانیزم تغییر بدهد.
به برخی ازاین امتیازات توجه نمایید:
فى جريب يك شاهى،
سه سال بذر رايگان،
براى هر چهل جريب دوصد روپيه کمک ،
شش سال معاف از مالیات،
سه سال معاف از سرخانه،
تأکید به اینکه در بهترین موقعیت و با تضمین تأمین آب زراعتی،
و ......
ناگفته نماند که یکی از دستاورد های سیاسی این استراتیژی تقدیم حکمتیار به جامعه افغانستان می‌باشد، زیرا در مورد امام صاحب و نهر آب آنجا تأکید خاص صورت گرفته است .
بقیه را خود مطالعه نمایید.
ادامه دارد
‏Abdul Hai khurasani

>>>   اين شمله بى ننگى كم از چادرى نيست

>>>   مؤمن خراساني
دقيقاً .خليل زاده دراصل ... است
وكرزي كه يكي جاسوساني است توسط ici به cia معرفي شد .
شبكه ciaرا در افغانستان رهبري مي كرد گزارش دي به خليل زاد بود
امروز امريكا وجهان ميدانند حقيقت چه هست اما مشكل درماه است .
نمونه ٥٠ فيصد سهم داداند متسفانه ما اين پنجاه فيصد سهم خودرا به انسان بپنجاه پنجاه داديم بايد سر آدمهاي دورگه عتماد نكرد

>>>   Salim
بدین منظور من همیشه تاکید داشته ام که زبان فارسی باید یگانه زبان ملی و رسمی کشور تایید شود و در قانون اساسی قانونمند شود.
دیگر زبان ها در ساحات و مناطق شان در زندگی روزمره آزاد باشد ولی تمام روند دولت داری باید تنها به زبان شیوا و فرا قومی فارسی باشد

>>>   Mehraban
اول غني احمدزي مورد نقد مردم است دوم عبدالله عبدالله ، غني بخاطر سر تمبگي و قومي سازي و ايجاد نفرت در بين مردم ، و عبدالله بخاطر بلي گويي و نا تواني و بي برنامه گي هايش . مردم در اعتراض شان بر غني و عبد الله حق بجانب هستند، غني و عبدالله ملامت.

>>>   نظریات اکثریت دوستان شکل قومی وتعصبی دارد به نظرمن این چنین نظریات نمی توان قضایایی افغانستان را حل کردبلکه پیچیده ترمیشود پشتون ها هم دست به الاشه نشسته ودربرابرتوطیه های خسمانه دفاع خواهد کرد.

>>>   بلی کسانی که پشتون های که همیشه با تاجکان در یک جا کاربار میکنند باهم عروسی کرده اند باهم در وقت جهاد یکجا بودن شما انها را توهین نکنید . شاید این توهین شما باعث شود که همه انها یکپارچه شود و شما ناتوان در مقابل انها خواهید شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است