اختلاف پاکستان و آمریکا ساختگی است
این حرف ترامپ یک جنگ ساختگی در حوزه تبلیغات است. پاکستان هنوز دوست آمریکا هست و همچنان مناسبات باقی است. این جنگ تبلیغاتی در منطقه برای مصروف کردن ذهنیت حریفان است 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۲ کد خبر: 144690 منبع: پرینت

موضع گیری های تازه دونالد ترامپ در برابر پاکستان با موج گسترده استقبال مقام های بلندپایه دولت افغانستان روبرو شده است. هر چند ترامپ خواهان قطع کمک های مالی کشورش به پاکستان شده و گفته است که کمک های واشنگتن در پانزده سال گذشته به پاکستان ابلهانه بود اما حکومت افغانستان خواهان برداشتن گام های عملی در این زمینه است. حامد کرزی نیز می گوید که این گفته ها خواست پانزده ساله مردم افغانستان بوده است. اما آیا این هشدارهای ترامپ عملی خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رحمت الله بیژن پور آگاه مسایل سیاسی در برنامه «حاشیه خبر» گفت: آقای ترامپ هرازگاهی سعی می کند که کار عجیبی انجام دهد که شوکی برای دیگران باشد و به یک نحوی توجه خلق کند.

وی، در خصوص روابط واقعی پاکستان و آمریکا می گوید: من روابط امروز آمریکا و پاکستان را هنوز روابطی عادی و صمیمانه می بینم. ادبیات ترامپ ادبیاتی ساختگی است. چرا که ترامپ هرازگاهی اعلام می کند که ما پاکستان را تحت فشار قرار خواهیم داد، با ما صادق نیست، راست نمی گوید اما ما هچگونه منش کارکردی و راهبردی در این مساله نمی بینیم که تاثیرش را احساس کنیم.

بیژن پور، معتقداست کمک های میلیاردی از گذشته ها به پاکستان می شده و همچنان ادامه خواهد داشت و افزود: شش و نیم میلیارد دالر از گذشته ها از جانب آمریکا به پاکستان کمک های بلاعوض داده می شد. هنوز هم قابل اجرا است. کدام مساله باعث شده است که آمریکایی ها به یکبارگی سیاست خود را در قبال پاکستان تعویض کنند؟ آمریکا در منطقه مسلط است و به راحتی هم می تواند سیاست های پاکستان را درباره افغانستان تعدیل کند. اگر بحث این است که موجودیت آمریکا در افغانستان تحت الشعاع یک سلسله کارهایی است که پاکستان انجام می دهد اشتباه است. در کدام میز این سازمان ملل در کدام نشست شورای امنیت، در کدام سازمان محلی و کنفرانس های بین المللی در رابطه با پاکستان یک سلسله شرایط لحاظ شده است که پاکستان متوجه آنها باشد.

این آگاه سیاسی، در خصوص دلیل اعلام جدید ترامپ می گوید: توجه آمریکا در رابطه به مسایل منطقه شاید این بازی را توجیه کند. درگیری در منطقه با کشورهایی که تقریبا سی چهل سال بیشتر و یا نیم سده با آنها دوستی داشتند و منافع مشترک داشتند و در حقیقت از کمپاینرهای آمریکا بودند و از همکاران آمریکا بودند و آمریکا نیز با آنها رفت و آمد زیادی داشته به یکبارگی اینچنین تغییر داده است بسیار عجیب غریب به نظر می رسد. بحث بر سر شناسایی تروریزم است. تروریزم برای آمریکایی ها مفهوم است و در واقع هیچ طرح و قیافه تروریزم ناشناخته و نامعلوم نیست. پس سطح همکاری های پاکستان با تروریزم در باب افغانستان و سطح محبوبیت افغانستان در برابر پاکستان برای آمریکا هر دو معلوم است. فقط می توان گفت که تغییر سیاست های آمریکا در منطقه برای اینکه در پانزده سال گذشته بسیار یکنواخت بود، تاثیرگزاری اش کم بود و دستاورد کمی داشت از این نظر ممکن است این مناسبات را به طور ظاهری تغییر دهد. چراکه در افغانستان همه باور دارند که سرچشمه همه تخریب ها پاکستان است و شکایت دارند که چرا آمریکا به این مساله توجه نمی کند. آمریکا حالا باید یک مقداری توجه باید نشان دهد اما در مقام عمل عملی وجود ندارد.

وی در اخیر گفت: به اعتقاد من این حرف ترامپ یک جنگ ساختگی در حوزه تبلیغات است. پاکستان هنوز دوست آمریکا هست و همچنان مناسبات باقی است. یک مدت سر یک سلسه جنگ تبلیغاتی در منطقه برای مصروف کردن ذهنیت های حریفان خودشان را مشغول نشان خواهند داد. پس اینها دارند دوباره، یک سری حرف ها را منطق سازی می کنند تا با شعور مخالفان بازی شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   منافع ملی را روابط با کشورها تعیین و ترسیم نمی کنند، منافع ملی فقط با استقرار دموکراسی و پایبندی به قوانین حقوق بشر جهان بدست می آید تا مردم بر سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورشان دخیل و سهیم گشته و بسازند و تحت قوانین دموکراتیک با هم زندگی کنند و البته دولتهای ما بخاطر ماهیت عقبمانده گی و عدم توانایی انطباق خود با دموکراسی به بدنبال بهانه هایی از جمله دین پناهی و اسلام پناهی روابط با کشورها را علم و به رخ می کشند تا ضعف و بیعملی خود را سرپوش گذاشته و پر سازند.

>>>   حرف های اقای بیژن پور دقیق است .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است