آزادی زندانیان حکمتیار نباید قانون را زیر سوال ببرد
هیچ گروهی بشمول دولت و قانون نمی تواند مجرمانی که جرایم جنایی دارند و علیه آسایش عامه عملیات انجام داده اند را عفو کند، چه زندانی عضویت حزب اسلامی باشد و چه نباشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۳ کد خبر: 144745 منبع: پرینت

تعداد 75 زندانی حزب اسلامی با حکم رییس جمهور روز پنجشنبه 21 جدی 96 از زندان های بگرام و پلچرخی آزاد شدند,؛ نماینده حزب اسلامی در مراسم آزاد سازی آنان گفت که این افراد در راه ثبات در کشور قدم های مستحکم خواهند برداشت، از اینرو ازادی این افراد برای بازگشت به زندگی عادی نیست و مانند گذشته به فعالیت های نظامی و سیاسی مشغول خواهند شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، هارون استانکزی حقوقدان در گفتگو با "نیمه روز" درخصوص جوانب حقوقی آزادی زندانیان حزب اسلامی گفت: یکی از شروط صلح حزب اسلامی با حکومت رهایی زندانیان این حزب بود اما با آزادی زندانیان حقوق و قوانین اساسی کشور زیر سوال برود.

استانکزی بیان کرد: هرچند که آزادی زندانیان ممکن است دیگر گروه های مخالف را به پیوستن به پروسه صلح تشویق کند اما این روند نواقص زیادی دارد.

این آگاه حقوقی با تاکید بر اینکه بهتر است طرح آزادی زندانیان به تاخیر بیافتد و روی آن شتابزده کار نشود اظهار کرد: مطابق قانون اجراییات جزایی رییس جمهور صلاحیت عفو خصوصی را دارد اما برخی جرایم که مجرم در آن حقوق عوام را سلب کرده اند، نباید شامل عفو رییس جمهور شوند.

وی اضافه کرد: زمانیکه که موافقنامه میان دولت و مخالف دولت صورت می گیرد، صرفا کسانی می توانند آزد شوند که جرایم سیاسی داشته اند و درصورتیکه آنها جرایم جنایی و علیه آسایش عامه انجام داده باشند تازمانیکه حق شخص داده نشود مشمول عفو نمی شوند.

استانکزی افزود: هیچ گروهی به شمول دولت و قانون نمی تواند زندانی را مورد عفو و بخشش قرار دهد چراکه همه در برابر قانون مساوی هستند چه زندانی مربوط به حزب اسلامی باشد و چه نباشد؛ در غیر این صورت حاکمیت قانون معنا و مفهوم خود را از دست می دهد.

این حقوقدان درخصوص احتمال حضور داعش در میان زندانیان آزاد شده حزب اسلامی بیان کرد: تنها زندان با جرم سیاسی که عضویت حزب اسلامی را دارند، شامل عفو هستند و درصورتیکه میان آنها گروه های مخالف غیر دولتی دیگر نظیر طالب و داعش باشد، آنان شامل توافقنامه آزادی زندانیان نمی شوند چراکه همسنگرهای آنان عملا در میدان های جنگ علیه نظام و مردم هستند و باید در زندان نگهداری شوند.

وی تصریح کرد: افرادی هم در زندان ها بسر می برند که مدت زمان محکومیت آنها سپری شده است این دسته باید بدون قید و شرط آزاد شوند و درصورتیکه یک روز بیشتر در زندان نگه داشته شوند نیز دولت باید خسارت آن یکروز را جبران کند و کسانیکه در رسیدگی به این امر غفلت کرده اند را به محکمه معرفی کند تا خود مجازات شوند.

این آگاه حقوقی درخصوص اینکه آیا کسانیکه بر بنیاد موافقنامه صلح حزب اسلامی با حکومت آزاد می شوند آیا امتیازاتی مانند سفر یا بیرون شدن از لیست سیاه سازمان ملل نیز به آنان بر می گردد می گوید: عفو عمومی که توسط قانونگذار صورت می گیرد شامل تمام مجازات های تعیین شده برای زندانی است اما در عفو خصوصی که رییس جمهور صلاحیت آن را دارد تنها مجازات اصلی را در بر می گیرد و شامل مجازات های تکمیلی زندانی نمی شود و این مورد در صلاحیت رییس جمهور نیست.

استانکزی در خصوص جرم دوباره زندانیان یا فرار آنان افزود: بدون شک که حزب اسلامی باید تضمین بدهد که افراد آزاد شده دوباره علیه مردم و حکومت سلاح نمی گیرند و در غیر این صورت هم دولت و هم حزب اسلامی نزد مردم مسوول هستند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب اسلامی
آزادی زندانیان
نظرات بینندگان:

>>>   آیا این امور همچون جرم مجدد آنها، ویا مصونیت قضایی بین المللی و... درموافقتنامه صلح ونیز بعداز آزادی این زندانیان ازسوی دولت درنظرگرفته شده یانه؟

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟
نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.
جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند

>>>   طالبان شب شش زالب را میگیرند.غنی ..........ملت را تسلیم میدهد.
گلبدینی های محکوم بقتل مردم ما از زندانها بنام صلح رها میشوند

>>>   عجب کشوری است افغانستان مجرمین راکه اردوی ملی به زحمات وتقبل شهید معلول ومعیوب دستگیرکرده بودند بجای اینکه درمقابل هرانتحاری که درافغانستان میشود چندتن ازاین مجرمین را در محضرعام اعدام میکردند ولی امروزبه چی زرق وبرق آزاد شدند پس مجرمین حزب اسلامی بامجرمین دیگر چی فرقی دارد باید همه مجرمین ازادشوند اینجاهم تبیض است مجرمین
قوم پشتون ازاد شدند مجرمینکه همگیشان دستشان الوده به خون مردم بیگناه است اما کسانیکه به جرم دزدی برای سیرکردن شکم خود زندانی اس باید در زندان بماند اینهم خیانتی بزرگی دیگری است درحق مردم افغانستان وشهدای که به دستان کثیف این ... شهید شده اند.
معلم

>>>   Karimi
عجب کشوری خود شان جاسوس آمریکا وانگلیس هستند ولی به دیگران جاسوس میگویند اگر خودت آقای خرم جاسوس نباشی تا حال در ارگ ریاست جمهوری چی میکنی؟ قدرتی که خودتان را حمایت میکند به دیگران تحمیل نکنید و تهمت بالای کس دیگر نکنید که عاقبت خطر ناک دارد روزی اگر آمریکا و انگلیس مثل روس ها شکست بخورد چطور میکنی؟ مثل که روس ها کمونیست ها را قبول نکردند و گفتند شما به کشور خود غیر از جاسوسی و برده گی کاری نکردید بدرد ما هم نمیخورید آمریکا اگر شما را بگوید چیکار میکنید ؟

>>>   سلام آقای استانکزی راجع به عملیات نظامی کشورخود صبحت کنید چرا جای که پایگاه طالب هست کسی کارندارد منطقه آرام است جای که زیر سایه طالب است شکنجه وحشت حتی که مردم ازدولت نفرت پیدا می‌کند اگر حرف مرا باور ندارید نمونه شأن ولایت هرات بین والسوالی رباط سنگی تا والسوالی علاقه‌داری است که چهار ویا پنج روز میشود که اردوی ملی عملیات راندازی کرده است گرچه از اردوی ملی کشوری که در آن معتاد ویا چرسی ویا کسانیکه مزدوران کشورهای بیگانه است بشترازاین انتظار کارهای خوب نداریم

>>>   اقای گلبدین حکمتیار که باساس یک توافق سری بین خودش و اشرف غنی ریس جمهور بنام مصالحهتسلیم دولت شد بجز از چند اشخاص دور وبراش دیگر کسی را با خود ندارد تمام نفر های سابق ان یا با طالبان یکجا شده و یا با داعشیان به همین اساس این زندانیان مجرمین کلان خاینین وطنفروش را از زندان بنام توافق صلح با گلبدین از بند رها میکنند تا این جنایتکاران تحت فرمان رهبر شان قرار داشه باشند و از طریق ان ها بعضی مقاصد شوم گلبدین که منبسط از دستور ای اس ای است عملی کند و در زمان بدستور ارگ نشینان همین جنایتکاران مرام و هدایت انها را نیز پیاده خواهند کردند تطبیق یکجانبه بنفع گلبدین خلاف توافق نامه و امتیاز دهی به باند گلبدین است کجا شد سلاح های جنگی این باند ادم کش و کجا شد افراد مسلح ان و کجاست نماد صلح و ارامش که با شد و مد هیات منتخب گلبدین قوله میکشیدند و کجا شد ثمره این امدن قصاب کابل به پروسه صلح این همه جز فریب و دوکه و اغوا مردم چیزی دیگری نبوده ونیستبلکه با امدن گلبدینبکابل حملات ترورستی بیشر شده و امنیت کابل از قبل بدتر گردیده .

>>>   مربي كه داشتي، مربا بخور.
امريكا با تو
انگليس با تو
پاكستان با تو
دولت غني با تو
تو كه جولان نكني كي بكند؟
يك تا مجرم عادي تاجيك هنوز دوسيه اش طي مراحل ناشده به چوب دار ميرود.
اما هفتاد پنج نفر از افراد تو كه در انتحار و قتل و ادم ربايي و استشهادي دستگير شده أزاد ميشوند.
اين است عدالت و انسانيت

>>>   در این کشور بهتر است قیا م کرد و عصیان کرد و مسلحانه جنگید و هرچه دلت خواست انجام بده و در نهایت درخوست شورای صلح را با پیش شرط های پولی و مالی و امنیتی و مصوونیتی بپذیر و خانه و خرچ خانی و بادیگارد و مصارف مادر اولاد ها و پول حمام و همه و همه را از دولت بگیر و ور نهایت به مردم هم بگو که باید سپاس گذار باشند که دیگر آنهرا نمیکشی.
غنی شرمت باد

>>>   محترم ! زندانیان حزب اسلامی نمی باشند بلکه دشمنان مردم افغانستان به خصوص دشمن فارسی زبانان میباشند .
زره

>>>   غنی و گلبدین داعش اند
با دشمنان و قاتلان افغانستان در سازش اند
زندنیان گلبدین داعش و طالب قاتل اند
جانی، انتحاری و دشمن آسایش اند

>>>   تاجکان ای تاجکان این روش بیهوده است
همه تاریخهایتان، تزاریان ربوده است
کسی که در هزار سال شه نداشته باشد نمی شرمند چیزی از تاریخ خود بګوید؟؟؟؟؟؟ ولی تاریخ غلحیها غوریها سوریها ابدالیها و هاهاهاها ګویای تاریخ پشتون است!

>>>   زندانیان گلبدین همان قاتلان خون آشامی که خون هزاران انسان بی گناه را ریخت و محاکمه هم نشد

خدا یا تو خودت انتقام این خون های به ناحق ریخته شده را از گلبدین و گلبدینی ها بگیر

>>>   بعد از سقوط طالبان اگر دوستم پاشاه ریس جهمور میشد.درهمان دوسال اول کشور از وجود.اشرار.طالب.القاعده .حزبی شیطانی.گلو جان.ودیگر فاسدين پاک کرده و درحالی حاضر تمام ملت افغانستان مثلی برادر در رفاه و آسایش زندگی می کردیم .اینهم ازطالع و قسمت مردم افغانستان بوده که چنین.اشخاص .....خاين.خبیث.وذاتا از اجداد ....وخودفروخته.بی ننگ.در رأس.حکومت و مردم رنجدیده مقررگرديده.( مهاجر

>>>   اگر این زندانیان تاجک ازبک یا هزاره می بود و در ضمن جرم این چنین سنگین میداشت امروز نه تنها که آزاد نمیشدند بلکه نابود می شدند
اما این زورگویان و متعصبان خون خوار هم آدم میکشند و هم آزاد می شوند اینست دمکراسی این است حقوق بشر
سلام بر شهیدانی که بی گناه به دست این ظالمان به خونهای گرم خود تپیدند و کسی نپرسید که به کدامین گناه کشته شدی
الهی تو گفتی : بای ذنب قتلت
تو خودت بازخواستگر باش

>>>   واقعا این برادری که گفته بعداز سفوط طالبان دوستم پاشاه رییس جمهور میشد

هر چه در باره دوستم پاشاه بگویی کم است دیگه اگر هیچی نداشته باشد صداقت و مردانگی که دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است