کودتای ارگ در یک قدمی بلخ و قندهار
اگر کودتای ارگ علیه بلخ و قندهار رخ دهد جز نیم بند حمایت امریکا و مشتی ارگ نشین باقی هم جبهه عطا هستند؛ جنرال دوستم، محقق، رازق و به احتمال زیاد کرزی و ... 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۵    ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ کد خبر: 144765 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داوود خان، ترکی، حفظ الله امین و داکتر نجیب در جاه طلبی ها علیه یکدیگر با کودتا خون ریختند و کشور را در وحشت و ناامنی فرو بردند و میراثی جز جنگ و تروریسم باقی نگذاشتند.

اینکه پس از خلع سلطنت توسط داوود خان و کودتاهای خونین حزب پرچم و خلق نه تنها هیچ یک از رییس جمهورها عاقب خوبی نداشته اند بلکه با همان روشی که به قدرت رسیدن خلع شدند اما چرا تاریخ برای سیاستمداران عبرت نمی شود آنهم گذشته ای چنین نزدیک.

حاشیه های تقابل میان ارگ و عطا محمد جدای از بازی قدرتی که فضای سیاسی را دربرگرفته خبر از جنگ و درگیری های درون نظامی دارد به مانند کودتاهای دهه پنجاه که یکباره خیابان ها لبریز از خون شد تا یک سلطه گر بدل به قدرتی بی بدیل شود.

اشرف غنی همچنان که استعفای خاک خورده عطا محمد را امضا می کرد، حمله نظامی را نیز روی میز داشت زیرا رهبری که دهه ها در رقابت های سیاسی همواره پیروز دسیسه ها بوده و حتی کرزی موفق به برکناری وی نشد به سادگی یک امضا نه تنها از قدرت کناره گیری نمی کند بلکه با تکیه بر نفوذ و قدرت نظامی در برابر ارگ ایستادگی کرده و رزمایش قدرت به نمایش می گذارد.

و حال، اگر اطلاعات رسیده به روزنامه واشنگتن پست از تلاش های امنیت ملی برای ناامن کردن بلخ آنهم توسط افرادی وابسته به طالبان در کنار نظارت دقیق بر تحرکات عطا محمد و جنرال رازق با هدف حمله نظامی همه جانبه درست باشد چه روی خواهد داد؟

اشرف غنی بدون پایگاه نظامی تهی از مشروعیت سیاسی تکیه گاهی جز امریکا ندارد در کنار رهبران امنیت ملی، استانکزی و اتمر که توسط جنرال دوستم متهم به طالب دوستی شده اند شبکه ای پیچیده ای استخبارات را نه در جهت امنیت بلکه برای عزل و حذف رهبران جهادی و قومیتی در اختیار دارند.

این در حالی است که امریکا با سلطه کامل بر کشور و حکومت با مهره های همچون کرزی، غنی، حکمتیار و گروه های تروریستی اهداف خاورمیانه خود را تحقق می یابد از فراهم ساختن زمینه قاچاق مواد مخدر، جابه جایی نیروهای داعش تا ناامنی های گسترده و انزوای رقبای منطقه ای.

و با وجود سلطه کامل بر تمامی بخش های کشور در برابر تنش های سیاسی درون نظامی اظهار می دارد که در مسایل داخلی افغانستان دخالت نمی کند زیرا هدف نه بقای غنی است و نه برقراری امنیت حتی در مناطق همواره امن بلکه ماندگاری به قیمت جنگ مدام و کشتاری بی گناهان.

در این راستا، ماجرای عزل عطا محمد هیچ گاه به سادگی تبعید جنرال دوستم نبوده و نیست زیرا وی سیاستمداری زیرک با ثروت و نفوذ سیاسی است که در صورت حمله نظامی از جانب ارگ هم قدرت مقاومت دارد و هم حمامی داخلی و خارجی.

امنیت ملی با نظارت دقیق بر عملکرد جنرال رازق، محقق و حزب جنبش در پی کودتا علیه والی است که یک و نیم دهه بر بلخ حکومت کرد و سوالی که به وجود می آید، آیا رییس جمهور با ناامن کردن نیمی از کشور برای سرکوب والی و فرمانده پولیس حاضر است که عواقب جبران ناپذیر و به عبارتی جنگ داخلی را به جان بخرد؟

اگر ارگ حاضر به چنین حماقتی شود جز حمایت امریکا و برخی قبیله های پشتون، باقی هم جبهه مخالفان حکومت خواهند شد، عطا محمد، جنرال دوستم، محقق، جنرال رازق و در حمایت کرزی چیزی جز مشتی مقام ارگ نشین برای وی نمی ماند.

و این می تواند برای افغانستان جنگ زده، سقوط باشد بدتر از سقوط های گذشته و فاجعه بار تر از جنگ های داخلی دهه هفتاد و علم شدن طالبان!

سیاست به خود شاهان دیوانه و سلطه گر بسیار دیده است و رهبرانی ابله که با حماقت های بسیار سبب سقوط ها و نسل کشی شدند و اشرف غنی نه در حد و اندازه یک رهبر بلکه تنها به دلیل حمایت امریکا به راس قدرت دست یافت تا کشور چنین در منجلات ناامنی و اختلاف های قومی فرو برود.

رییس جمهور با سیاست شوم پشتونیزمی خواهان نابودی جبهه مقاومت و حذف کامل رهبران جهادی و مهره های دردسر ساز است و بر همین مبنا، تمامی راه ها بر سازش با عطا را بست در حالی که والی عزل شده بلخ حتی خواست های خود را تا حد اختیار تعیین والی جدید و فرمانده پولیس کاهش داد.

و اگر افغانستان دیروز توسط شوروی با رهبرانی جاه طلب ویران و درگیر با جنگ های داخلی شد اینکه همان سیاست در عملکرد امریکا تکرار می شود، رییس جمهور هایی دست نشانده که همچون عروسک خیمه شب بازی عمل کرده و کشور را بار دیگر در خیانت و خون فرو می برند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
جمعیت
نظرات بینندگان:

>>>   بلی اگرعطامحمد نورازقدرت کنارنمی رود درست ولی به تکلیف روانی مصاب گردیده همه روزه ازوارخطای وسراسیمگی به مردم صحبت میکند به نظرمن همین هم به حال اش کافی است که به نان خوردن خودهم نمی فهمد.

>>>   اکنون اشرف غنی احمدزی در موقعیت نجیب الله احمد زی قرار گرفته ببینیم کدام مدبر تر عمل میکند

>>>   اگر ارگ کودتا کند نیم افغانستان در قبضه طالب یعنی پاکستان می افتد و نیم دیگر در قبضه مجاهدین.
غنی و بی بی گل شاید توسط امریکایی ها به لبنان برده شوند باقی خس و خاشاک ارگ در آتش افروخته خودشان مبسوزند.
چون با اولین امر فیر نیرو های امنیتی تجزیه قومی میشود و شاهراه ها مسدود و مناطق تقسیم بندی قومی.
غنی اگر این کار راکند مردم به بچه اش همان خطاب را خواهند کرد که خودش به ژورنالست خارجی خطاب کرده لود.

>>>   بین کودتاه ترکی الی شهید داکتر نجیب الله و این کودتاه بسیار فرق است. انها یک کودتاه سیاسی بود و هر یک کوشش میکرد که یک نظام سیاسی مستحکم تربه وجود بیاید
ولی این کودتاه نیست این مبارزه دولت علیه بغاوت اشخاص زورګویی و مافیا است که حکومت میخواهد مردم را از دست ظالم دزد و ادم کش هانجات دهد عطاچور یک دزد مسلکی وبیسواد مطلق رازق دزد و ادم کش یک بیسواد مطلق محقق یک خردوان بیسواد مطلق و لودسپیکر ایران کرزی یک خاین و قاتل ملت افغان اینها دشمنان خاک هستند و برای اجنبیان کار میکند و وظیفه دولت است که این ها رانیست و نابود نماید واینها کسانی نیست که مبارزه علیه اینها را کودتاه نام ګذاشت مردم حالا اینقدر خواب نیست که شما فکر میکنید:

>>>   نوسینده محترم, خودت بسیار یکطرفه و به نفع عطامحمد نوشتی, وقتی تو تمام سیاستمداران غرب و شرق را در مقابل عطامحمد ناتوان جلوه میدهی نهایت ... ساده گی ات است. چون در صورت مشتعل شدن جنگ کسانیکه بنام مقاومت و این آن فریاد میزنند آنوقت بخاطر حفظ جان و سرمایه خود هرگز تاب نخواهد آورد و در مقابل قدرت های منطقه و جهان هرگز واقع نخواهد بناً بهتر است که یا با قدرت های منطقه بجنگند تا نابود شود و یا هم خود را تابع همین سیاست که سالها ادامه داشت عیار سازد. حال تمام مردم افغانستان این را بخوبی درک کردند که این همه گروه های که سالها سرمایه های این کشور را غارت کردند هرگز در پهلوی ملت نیستند بلکه از نام ملت و قدرت مردم سو استفاده های ناجایز کرده اند. وسلام

>>>   باسقوط این نظام - بازهم طالب پیروز است - بازهم اقتدار بدست پشتون است - ولی بایددانست که بازهم این نظام ازطالب بهتر است

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
چرا قتلهاي زنجيره اي يك قوم خاص را هدف قرار ميداد ؟
چرا كميسيون حقيقت ياب هيچگاه حقيقت را بيان نكرد ؟
چرا انتحاري در ظرف يك ساعت آماده شد كه نخبگان يك قوم خاص را از بين ببرد؟
چرا قطعه ضد شورش به استثناي يك قوم فعال شد ؟
و ده ها چرا ديگر .....

>>>   عقل سلیم کار است تا این اختلافات مسالمت آمیز حل شود . جنگ و تشنج مشکل را مشکل تر نموده کشور را بیشتر بی ثبات می سازد. راه منطق و تحمل بهتر از خود خواهی و عزمت طلبی است. مشاورین خود خواه، ریس جمهور را به این وضعیت کشانیده است همین حالا شب ها خواب ندارد و تحت فشار روحی قرار دارد. آیا امضا استعفای عطا این همه رنج روحی که طی یکماه این آدم درین سن و سال کشیده می ارزد. با رفتن عطا اگر وضعیت امنیتی ولایت بلخ خراب شود و طالب و داعش نفوذ کند مانند اینکه حالا در فاریاب ، شبرغان و سرپل در نبود دوستم داعش نفوذ کرده ریس جمهور چه جواب خواهد داد؟
راه معقول راه گفت و گو و گذشت است.

>>>   خبر تازه افغانستان
خاور میانه به نقل از افغان نیوز:
جنرال دوستم در دیدار با هیئات اعزامی حکومت گفته است" تلاش‌های غنی نمی‌تواند انحلال «شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان» را در پی داشته باشد و رئیس جمهور باید به انحصارگرایی پایان دهد."
آقای دوستم خواهان استعفای غنی شده و بر برگزاری لویه جرگه تاکید کرده است.

>>>   اگر فارسی وانها متحد ومتعهد باشند همیشه پیروزهستند

>>>   تمام پایگاه اجتماعی و سیاسی جزیره قدرت ارگ به هوتخیل و تره خیل محدود میشود که با خشونت و قلدری حمایت میشود.

>>>   فرق بین طالب و ارگ نیست انها با لنگوته و ریش خیانت و جنایت را در حق مردم انجام دادند حال اشرفغنی مارموسک مرچه خورک ودارو دسته چهار نفری ریش کلش گاهی با لنگی و چپن و پکول و گاهی با دریشی و نکتایی خود را ارایش میکنند هیچ فرقی وجود ندارد خیانت خیانت است بهر شکل و رسمی که باشد خود خواهی و جا طلبی و عوام فریبی و بیکارگی ارگ نشینان به همه ثابت شده و مردم سخت ازین حکومت چهار نفره نا راض هستند البته به استثنای یکعده محدود انگش شمار که چرب و شرین برای شان از جانب ارگ حاتم بخشی میشود دیگر تمام ملت از ملکی تا نظامی ازین حکومت ناراض و بیزار است صبر وتحمل شان بسر رسیده با وصف اینکه اشرف غنی و تیم چهار نفری اش کنترول سرمایه و ارگانهای امنیتی را در دست گرفته اند چور و چپاول و استفاده جویی شخصی دارند اما اگر بفکر حرکات نظامی علیه عطاحمدنور باشند در صورت عملی ان خواهید دید که اول امر خاینین را نمی پذیرند و دیگر اینکه بیشتر از هفتاد فیصد علیه خود انها عمل میکنند و انها منتظر چنین روزی هستند .

>>>   من بارها نوشتم وتوصیه های به عطامحمد نورنوشته ام که در شرایط فعلی هرگاه برای خود وفامیل خود آبرو وعزت میخواهد ودارایی هایش حفظ باشد دعوی قدرت را نکند. من نمیدانم که مشاورین او کی هااند وچرا پافشاری دارند که او درسمت قدرت باقی بماند. بهتر است که به فرمان کسیکه اورا مقرر کرده گوش داده وازقدرت کناررود این برایش خوب است. درغیر آن دشمنان وطن ازین موضوع سوء استفاده میکنند. وشاید صحنه به کشتن او انجام پذیرد زیرامن که در ولسوالی چارکنت و شولگره میبینم اکثریت درکمین اند تا درصورت کدام گدودی بالای دارایی های شهر مزارشریف یورش ببرند وهمه را تاراج کنند.

>>>   دره صوفی
#خبرخوش!!!
دشمنان ذلیل این مرزوبوم میخواستند دامنه انفجار و انتحار را تا مرکز ولایت باستانی سمنگان بکشانند!
اما خوشبختانه نیروهای امنیتی در ینولایت فعال٬ شب و روز بیدار و در همه حال و همه جا در مقابل هر نوع توطئه دشمنان آماده میباشد.
طی یک عملیات خاص پولیسِ سمنگان الیوم ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ مولوی شاه مسئول حملات انتحاری و انفجاری طالبان در شهر ایبک همراه با سه تن دیگر در حالیکه سوار بر یکعراده سراچه بوده و مقدار _۴۰_ بوری مواد انفجاری باخود داشتند ٬ دستگیر گردید

>>>   امریکا امریکا مرگ به نیرنگ تو
خون جوانان ما می چکداز چنگ تو

>>>   شما هیچ وقت مسایل مهم ایران را پوشش نمیدهید تمام رسانه های دنیا خبر غرق شدن کشتی نفت کش ایرانی در دریای چین را دادند با تسلیت اما شما انگار نه انگارتان است خوب مشغول دعواهای افغانی_تاجیکی خودتان هستید اصلا به کشور هم زبان خود تسلیت نگفتید.
ایران داغدار.

>>>   وقتی روس ها حمله کردند سرمایه داران و سیاستمداران و تحصیل کرده ها و روشنفکران لافوک همه فرار کردند مگر مردم ماند و از میان مردم سردارن جهاد ومقاومت سر بالا کردند.
حالا هم اگر کودتای شوونیزم قبیله علیه مردم آزاده شمال و جنوب و شرف راه بیفتد سرمایه داران و سیاست مداران و روشن فکران لافوک حتمن فرار میکنند مگر مقاومت و ایثار سرداران گمنام خودرت دارد که به تدریج سر بلند خواهند کرد.
همین غنی در زمان جهاد ور پهلوی نجیب ایستاده بود نه در پهلوی مردم.

>>>   برادر ایرانی که از ما گله گزاری کردی اولا باشد براتان تسلیت میدهم برای کشتیبانهاتان اما شما هم خوب است بدانید ما خودمان در این ایام گرفتار هستیم برما روزگار ناخوشی میگزرد هرچند صباحی هم یک غم بر دل مردم ما گذاشته میشود وحشت افکنی و کشتار داعش و طالبها از یک سو و ناجوانمردی ریاست حکام زیاده خواه از سویی دگر ما را آزرده کرده است اما شما خودتان هم هیچ گاه از غم های مردم افغانستان خبر ندارید و فقط اخبار کمی به شما میرسد در تلویزیون های ایران هیچ گاه واقعیات تلخ این سرزمین براتان گزارش نمیشود و همدردی و غم شریکی شما را هم کمتر شنیده ایم پس این شکوه تان نابجاست.
بلخی خراسانی

>>>   در تاريخ افغانستان نشان داده شده كه ديكتاتوري استبداد خود كأمهگي
نميتواند موفق باشد بلكه انعطاف پذيري كنار آمدن و همگرايي است كه موفق است .
غني از يا تاريخ نخوانده و يا هم اگر خوانده در حافظه پوسيده اش چيزي باقي باقي نمانده ،غني اگر كدام اشتباهي كند كه منجر به خشونت شود به سرنوشت دَاود تركي أمين و نجيب گرفتار خواهد شد بلكه بدتر از آنها با تفاوت اينكه اينكه اينبار توسط مردم اين كار انجام خواهد شد .
در طول تاريخ به اين اندازه كشور در بحران سياسي و اختلافات قومي فرو نرفته بود كهرحالا شده ،
فقط يك راه حل است تجزيه تجزيه تجزيه بري اينكه مردم از شر اين ديكتاتور
متعصب غني خلاص شوند .
قدوس از شبرغان

>>>   انشاالله اخرین روزها نابودی دوذها فرارسیده.کنون مردم میدانند مجاهد یعنی دوذ وطنفروش قاتل و چهار عیب شرعی.

>>>   باسلام خدمت همه فارسی زبانان عزیز وشجاع ایستادگی استادبزرگوارعطامحمدنور درمقابل دشمنان قسم خورده فارسی زبانان کم کم طالب وداعش وفاشیستها را آشکارتر میسازد طوری که گلبدین داعشی وشاخه کوچک طالبک ها درترکیه بافاشیستهای ارگ مزاکره کردند به غرض تضعیف کردن سمت شمال اما باید بدانند که مردم شجاع سمت شمال یک قدم هم ازحمایتشان از استادبزرگ عطامحمدنورعقب نشینی نخواهندکردبرای مردم شمال طالب و داعش و فاشیستهای ارگ هیچ فرقی ندارد ومردم خوب سمت شمال ظلم وستم طالبان راتجربه کرده اند وهیچگاه نمیخواهندگه این ظلم‌دوباره سرشان تکرارشود کنار رفتن استادعطامحمدنورازسمت شمال وحاکم شدن دولت به معنای حاکم شدن طالب وداعش به سمت شمال است پس هیچگاه تسلیم داعش وطالب نمیشویم وبه فرزندان خود خیانت نمیکنیم.
ش ی

>>>   غنی با انتحاری شده همدست
به گلوی متاری شده همدست
به طالبان و داعش استانکزی
به تخریب شمالی شده همدست

>>>   انسانیت را من در چهرهای چون عطامحمد نور و جنرال عبدالرازق میبینم

>>>   برادر در حق مجاهد ومردم غریب که بر ضد نظام کمونستان وبیخدا جهاد. کردند. سخن حق بکوید این کمونستان بودند که داد از طبقه روشنفکر میزد واین کمونستان بودند که داد از طبقه کارگر ودهقان ورنجبر میزدند اما متاسفانه همین کمونستان خاین به وطن نتنها وطن را فروختند بلکه طبقه دهقان وکارگر وروشنفکر را به سیاهچهالها انداختند در زندان مخوف پلچرخی برای زندانیان حتی جای خوابیدن نبود روزی نبود. که از این طبقات در زندان اعدام نشود ،نمیدانم شما با کدام ... تان در صفحات اجتماعی داستان نویسی میکنید اعمال ...وغیر انسانی خویش هیچ خبر ندارید یکبار به گزشته تان فکر کنید ،امید هم عطا عاقل شود. وخود را تابع قوانین این مملکت بداند واز نام مردم سوّاستفاده نکند و. این نمی تواند نماین ه همه جمعیت شود در جمعیت اسلامی اشخاص و افراد نیک وجود. دارد که به خاطر اولیایوترقی این وطن کوشا اند ومخالف خون ریزی وجنگ اند ،همه باید عاقلانه بخاطر وطن فکر کنند نه بیشرمانه.
عبدالله ریحان

>>>   اینکی ارک علیه قندهار وشمال کودتای را بیندازد عقل حکم نمی کند ولی پشت این (به ظاهر هرج ومرج )بدو بستان است کی قطعا منافع مردم وملت ما در ان نیستو لحاظ نمی شود

>>>   اگر این ولسمشرک پلاستیکی از اول میفهمید که چگونه رسوا و بیآب میشود دل شیر را هم که در قفس سینه مرغکش مینداختی به گپ این چندتا فیسبوک چلونکی ها و تیمک شئونیست اطرافش نمیکرد و چنین خود چوب در همانجای سر خود نمیزد۰ حال بیا و جمع کن۰

>>>   باید گفت که فعلا"اشرار کثیف.دزد وقاتلین مانند عطا.رازق ولالی این ها مفعولانی اند که نوکر حلقه به گوش آمریکا استند و هیچ چیزی نمیتوانند

>>>   اینها تمام شان به دستورباداران خویش پلان تجزیه افغانستان رادارند وبس
مردم باید بیداروآگاه باشند

>>>   او مردم

تا اوغان سری قدرت است اینمی روز است و اینمی جنجال

هر وقت که وطن به دست فارسی وانها اداره شد باز او وقت منتظر تغیرات و پیشرفت باشید انهم به شرطی ای اوغانا اگه پایچه گیری نکنن

نمونه خوبش جاپان است یک اوغان ندارن بیغم پیشرفت کده راهی استن امنیت شان هم از امریکا بالاست اگه دروغست خبراره نگاه کنین

جشم هایشان از بسکه درفکری کار و پیشرفت هستن تنگ تنگ شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است