امریکا چرخبال به عربستان می‌فروشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۶    ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ کد خبر: 144776 منبع: پرینت

آمریکا ۱۷ بالگرد بلک هاوک به عربستان می‌فروشد.

پنتاگون اعلام کرد، شرکت هواپیمایی سیکورسکی قرارداد نظامی خارجی به ارزش ۱۹۳.۸ میلیون دالر را به دست آورده و طبق آن ۱۷ چرخبال بلک هاوک یو.اچ-۶۰ ام (UH-۶۰M) به عربستان می‌فروشد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزارت دفاع آمریکا آمده است، سیکورسکی، از شرکت‌های تابعه لاکهید مارتین در ایالت کنتیکت، قرارداد فروش خارجی به عربستان به ارزش ۱۹۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دالر را به دست آورد و هشت چرخبال یواچ-۶۰ام در اختیار گارد ملی عربستان و ۹ چرخبال از آن نوع در اختیار نیروهای امنیتی ویژه هوابرد نیروی زمینی سلطنتی عربستان قرار خواهد داد.

در بیانیه مذکور آمده است، تاریخ تکمیل قرارداد ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ است و این چرخبال ها تا آن زمان تحویل عربستان می‌شوند.

یواچ-۶۰ بلک هاوک (Black Hawk UH-۶۰) چرخبال نظامی چندمنظوره و ترابری تاکتیکی آمریکایی است. این چرخبال دوموتوره و چهارپره در شرکت سیکورسکی طراحی شده و تولید می‌شود.

این بالگرد به کشورهای متعددی صادر شده و در نیروهای مسلح کشورهایی چون افغانستان، استرالیا، کوریای جنوبی، چین، تایوان، تایلند، مکزیک، کلمبیا، عربستان، اسراییل، شیلی، برزیل، آرژانتین، بحرین، برونئی، امارات و ترکیه هم از آن استفاده می‌شود. یو.اچ-۶۰ در جنگ‌ها و مناقشات نظامی متعددی در گرانادا، پاناما، عراق، افغانستان، سومالی، بالکان و نقاط مختلف خاورمیانه به کار گرفته شده ‌است. البته در این اواخر ارتش افغانستان تعداد ۱۶۵ فروند آن را نیز سفارش داده که تا سال ۲۰۲۰ قرار است تحویل ارتش افغانستان شود.

در دهه ۱۹۷۰ ارتش آمریکا در جستجوی یک چرخبال ترابری تاکتیکی چندمنظوره برای جایگزینی با چرخبال های یواچ-۱ ایروکوای بود و سیکورسکی در سال ۱۹۷۲ این چرخبال را برای شرکت در این رقابت انتخاب چرخبال جدید به نیروی زمینی آمریکا معرفی کرد. نیروی زمینی آمریکا بلک‌ هاوک را در سال ۱۹۷۶ به عنوان برنده معرفی کرده و در سال ۱۹۷۹ استفاده از آن را به طور رسمی آغاز کرد.

در سال‌های بعد انواع مخصوص جنگ الکترونیک و عملیات‌های ویژه و انواع ارتقایافته یواچ-۶۰ال و یواچ-۶۰ ام نیز تولید شدند و مدل‌های اصلاح شده‌ای هم برای نیروی دریایی، نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا تولید شد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است