روس ها بازیگر موثر منطقه ای خواهند بود
روس ها با توجه به بستری که از نظر نفوذ در منطقه ایجاد کرده اند آرام آرام در این منطقه بخصوص در حوزه افغانستان منافع ملی خود را در این دایره تعریف کرده اند و در حقیقت خود را تحمیل بر منطقه می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ کد خبر: 144788 منبع: پرینت

روسیه یکبار دیگر در بحث امنیت افغانستان ابراز همکاری کرده و گفته است می تواند شریک خوب آمریکا در قسمت ثبات سازی افغانستان باشد. نوسان در سیاست روسیه یک مقدار سراسیمگی را بین تحلیلگران سیاسی بوجود آورده است. در اوج نگرانی که چندین بار مقام های بلندپایه روسیه از وضعیت امنیتی شمال افغانستان بیان داشت این بار به نحوی دیگر با آمریکا صدا می کند که آماده ثبات سازی و امنیت سازی در افغانستان است. تا چه میزانی وجه مشترک دو کشور بزرگ آمریکا به عنوان یک ابرقدرت و روسیه به عنوان یک قدرت بزرگ در شمال آسیا دارند تا در محور امنیتی افغانستان باهم همکاری کنند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، صادق باقری استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: آمریکا و روسیه دو رقیب درسطح جهانی است. تا جایی که ممکن باشد هیچ کدام از آنها دیگری را شریک منافع خود در یک منطقه خاص و در یک کشور خاص نمی کنند. این یک اصل اولیه است. با توجه به اینکه آمریکا در افغانستان هم در قالب استراتژی آمریکا که درمورد جنوب آسیا اعلام شد در واقع روس ها را به صورت مطلق نادیده گرفت و نخواست که یک رویکرد منطقه ای را در پیش بگیرد و به یک شکلی با روس ها مشورت شود. همچنین در قالب استراتژی ملی امنیتی آمریکا روس ها به عنوان رقیب اعلام شد و در حقیقت رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که روس ها ثروت و نفوذ ما را و در واقع ارزش های ما را به چالش می کشاند.

وی افزود: بنابراین با توجه به این موضع رسمی در قالب استراتژی های کلان آمریکا، روس ها در بحران افغانستان یا در منطقه افغانستان از منظر آمریکا جایگاهی ندارند. ولی در عین حال ما به تدریج شاهد هستیم که روس ها با توجه به بستری که از نظر نفوذ در منطقه ایجاد کرده اند آرام آرام در این منطقه بخصوص در حوزه افغانستان منافع ملی خود را در این دایره تعریف کرده اند و آرام آرام در حقیقت خود را تحمیل بر منطقه می کنند یعنی با توجه به اینکه روس ها منافع ملی خود را در این دایره تعریف کرده اند و آرام آرام خود را بر منطقه تحمیل می کنند و به عنوان یک بازیگر موثر منطقه ای حضور پیدا می کنند. از طرف دیگر برخوردی که روس ها در منطقه می کنند برخورد منفعلانه نیست. یعنی در آغاز ماه های گذشته تصور بر این بود که روس ها برخورد منفعلانه کنند یعنی مخالفین مسلح دولت را حمایت کنند. ولی روس ها اینکار را نکردند. یعنی برخورد منفعلانه نکردند بلکه دارند یک برخورد فعال انجام می دهند یعنی در واقع به صورت مثبت دارند گام بر می دارند.

باقری، معتقد است اگر آمریکا به سیاست های فعلی خود ادامه دهد نتیجه این است که نقش روس ها پر رنگ تر می شود و افزود: اگر ناتوانی دولت و حامیان بین المللی که در محورش آمریکا است تدوام پیدا کند نقش روس ها در واقع برجسته تر خواهد شد. در آن صورت ممکن است به طور ناگزیر به یک شکلی آمریکا به نقش روس ها در منطقه از جمله در افغانستان تن بدهد یعنی رویکرد منطقه ای را در پیش بگیرد بر خلاف رویکردی که به هر حال در ماه های گذشته دولت افغانستان انتظار داشت و در واقع کسانی که به یک شکلی دخیل در قضایای افغانستان بود انتظار داشت که یک رویکرد منطقه ای در افغانستان اتخاذ شود ولی استراتژی آمریکا در حد یک جانبه بود.

استاد دانشگاه، در خصوص علت اعلام موضع روس ها می گوید: طبعا دید آمریکا محدود به حوزه افغانستان نمی شود و در واقع کل منطقه مورد نگاه آمریکا است از جانب مقابل در واقع این چراغ سبز آمریکایی ها نیست که روس وادار شده است اعلام کند که من همکاری می کنم بر عکس این موضع فعال و تهاجمی روس ها است که آرام آرام بیشتر شاهد موفقیت شان هستیم. حضور روس ها را در ماه های اخیر در موضوع و مسایل افغانستان به صورت وسیع و گسترده شاهد هستیم. روس ها حداقل سه دوره از مذاکرات را مدیریت کرده اند. در جریان مذاکرات صلح عملا نقش بازی کرده و فعلا اعلام می کنند که ما نقش بیشتری می گیریم و در واقع به آمریکا کمک می کنیم که صلح در افغانستان بیاید و از جانب دیگر با طالبان ارتباط خود را انکار نمی کند و می گوید ما با طالبان رابطه داریم دولت افغانستان به یک شکلی از روس ها می خواهد که در جهت اعمال فشار بر طالبان برای آوردن به صلح دولت افغانستان کمک کند از جانب سوم با خود دولت افغانستان روابط دارد. کنسولگری اش در اینجا فعال است و روابط سرمایه گذاری در حوزه تجاری و بحث های متعدد دیگری دولت های آسیای میانه را به این باور رسانده است که حضور روس ها در منطقه مهم است و این می تواند که از امنیت کشورهای آسیای میانه در واقع محافظت کند. این بحث در قالب سازمان های امنیتی نقش رهبری کننده را پیدا می کند. اینها همه نشان می دهد که روس ها می خواهد نقش خودش را تثبیت کند علی رغم نخواستن آمریکا یا رقیبش می تواند پیش برود. حالا بحث سر این است که آیا آمریکا روس ها را به عنوان یک شریک که در واقع در آوردن صلح در افغانستان کمک کند قبول می کند یا نه. من فکر می کنم اگر وضعیت به همین ترتیب پیش برود و از طرف دیگر آمریکایی ها در افغانستان در حمایت از دولت افغانستان موفقیت چشمگیر و فوری نداشته باشند به یک شکلی ناگزیر باید به سمتی که به یک شکلی نقش روس ها را همچنان که خود روس ها تعریف می کند به یک شکلی به یک حدی به رسمیت بشناسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا آمادگی برای شریک کردن روس ها در قدرت را ندارند. تصور می کنم همان هشداری که روس ها قبلا داده بود حتی روس ها به این اعتماد به نفس رسیده که ممکن است وارد اقدامات عملی شوند. اگر این موضوع جدی شود که هزاران داعشی در شمال افغانستان حضور پیدا کند و این کنترل نشود و در هم کوبیده نشود و احتمال خطر نفود اینها در کشورهای آسیای میانه که منطقه نفوذ روس ها است بیشتر شود ممکن است اقدامات نظامی علیه نیروهایی که در شمال رو به گسترش هستند انجام دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسه
منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   روس ها بخاطری که بازار نفت وگاز کوریای جنوبی و شمالی را از ایران بگیرند، نفی گیشن کشتی حامل گاز مایع ایران به کوریای جنوبی را از طریق اقمار مصنوعی حک کردند و در نتیجه کشتی آنها با کشتی باربری تصادم کرد و حریق شد.
رییس شرکت گاز پروم روسیه که صدراعظم سابق آلمان گرهارد شرودر است، جدیدآ با یک زن کوریایی که ترجمان اش بود و به آلمانی نیز بلد است، عروسی کرده است و با او به منظور بازار یابی به کوریای جنوبی سفر کرده بود.

>>>   هدف از همکاری روسیه صرف فروش هلیکوپترهایش در مقابل دالر امریکائی برای افغانستان یا امریکا است

>>>   خطاب به ایالات متحده امریکا و متحدینش!

من از توطیه ها و بازی های اخیر امریکا واقعن متنفرم و خطابم به ایالات متحده امریکا و متحدین شان این است که بار دیگر در صدد سلطه ی یکطرفه یک گروه بر بقیه ی مردم افغانستان هستند. دنبال بحران سازی هستند و میخواهند یک حکومت تک قومی در افغانستان ایجاد کنند. و همچنان خطاب به بقیه ملیت ها و آن بخش از مردمی که نه خودشان و نه نخبه گان شان در ساختار حکومت و دراین توطیه ها سهیم نیستند این است که: شوونیزم، فاشیزم و انحصار طلبان به مراتب خطرناک تر از طالبان اند.
طالبان به دلیل باور های دینی و اسلامی شاید به این بحث ها اعتنایی نکنند. اما شوونیست ها و فاشیست ها پروای هیچ چیزی را ندارند. نه آنچنان پروای دین دارند و نه هم پروای حقوق بشر.

بخشی از سخنان دکتر لطیف پدرام ریس کنگره ی ملی افغانستان در نشست اخیر پیرامون ایجاد حوزه های قدرت و اقتدار و همچنان توزیع عادلانه قدرت – ثروت درچهارچوب ایالات.
کابل استار

>>>   هدف اساسی روسیه با عطا نور تکمیل همان پلان تزار است که هندوکش را سرحد خود قرقر دهد!!!!!!!!!!!!زور همین روس بود که مزدوران کارملی روس قدرت را به شما دزدان شمال داد!!!!!!!!!!!! نور چشم امید را به بادار تاجیکستان روسی و ....ایران دوخته در حالیکه از قدرت عشیم ملت افغان عبرت نګرفتید!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است