پدرام: افغان، هویت همه اقوام نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ کد خبر: 144793 منبع: پرینت

شماری از اعضای مجلس نمایندگان از پیگیری تعدادی از نمایندگان برای اطلاق نشدن کلمه افغان به تمام اقوام کشور سخت عصبانی شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر عبدالطیف پدرام عضو مجلس نمایندگان در نشست روز شنبه 23 جدی 96 این مجلس در واکنش به عصبانیت برخی از نمایندگان در پیگیری ها برای درج نشدن واژه افغان برای همه اقوام کشور در شناسنامه های برقی گفت: اگر کلمه افغان، هویت همه است چرا بعضی از همکاران اینقدر حساس هستند و در بحث ها عصبانی می شوند.

داکتر پدرام بیان کرد: عصبانیت برخی باعث نمی شود که ما از این مساله بگذریم و این بحث برای هویت های دیگر اساسی و حیاتی است و نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

وی خطاب به هیات اداری گفت: لطفا با این مساله مسوولانه برخورد کنید.

این درحالی است که درخواست مکتوب شماری از نمایندگان مجلس برای بررسی فیصله کمیته مختلط در آجندای مجلس نمایندگان تاکنون بی نتیجه مانده است.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز در این نشست از نمایندگان خواست تا بخاطر مدیریت بحران در کشور در دفاع از منافع ملی موضع بگیرند و افزود: بحث از اختلافات قومی و مسیاسی در تالار خلاف منافع ملی است.

با این اظهارات ابراهیمی و گذشت بیش از یک ماه از فیصله کمیته مختلط بنظر نمی رسد که موضوع بررسی فیصله کمیته مختلط در آجندای مجلس گنجانیده شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
کمیته مختلط
نظرات بینندگان:

>>>   اگر خواجه عبدالروف ابراهیمی کاری کند باید پنج ملیون افغانی را واپس بدهد بنا دست وپایش بسته است

>>>   جناب رئیس صاحب مجلس !
صرف برای یک آزمایش یکروز بغیر از بشر دوست یک کمیشسن کار را از مجلس بیرون بکش ببینیم چی میشود دیگر کمیشن کاران درحضور رسانه ها ومایک های فعال در داخل مجلس بتو دشنام میدهند ترا دزد خطاب میکنند هیچ از دستت نمیشود ، یک قلدر بزور می آید ودر چوکی ات می نشیند دهانت بازمیماند دیگری بتو میگوید خجالت بکش ،
املاد توصرف زورت به بشر دوست میرسد که تا حرف نزده اورا از مجلس بیرون میکشی
براستی برایت جای شرم وخجالت است با این کارت
ر

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
جنایات و فاشیستی پشتونها را بخوانید !
محمد طاهر شهیدانی
___________
چرا امان الله پدر خود را كشت؟
چرا امان الله پشتون ها را به سمت شمال انتقال داد و زمين هاى حاصل خيز را به آنها داد؟
چرا امان الله عجولانه آزادى را آورد و به عقائد مردم توهين كرد؟
چرا امان الله بعد از سقوط حكومتش فرار كرد و مبارزه نكرد؟
چرا در زمان امان الله فارسى ستيزى آغاز شد توسط خسرش محمود طرزى و ديگر حلقات فاشيستى ؟
چرا شخصى بنام مهمند اسم هاى مناطق تاجيك نشين را به پشتو عوض كرد؟
چرا نادر غدار از احساسات يك جوان مسلمان حبيب الله كلكانى استفاده كرد حكومت امانى را سقوط داد؟
چرا نادر غدار حبيب الله خان كلكانى ناجوان مردانه كشت و در قرآن مهر كرد ولى وفا نكرد و حتى خاندان حبيب الله خان را كشت ؟
چرا نادر غدار در شمالى قتل عام كرد؟
چرا هاشم خان كاكا ظاهر مستبد بود و بهترين نخبگان تاجيك ها را به زندان انداخت و با هزاره جفا كرد؟
چرا ظاهر شاه چهل سال مردم افغانستان را در فقر و در جهل نگهداشت و فقط به قوم خود خدمت كرد و اسم زبان فارسى را به درى تبديل كرد و همچنان زبان فارسى را از پول ها حذف كرد و افغان .....را ايجاد كرد؟
چرا جاده خيابان را بنام پشتونستان گذاشت؟
چرا داود كودتاه كرد؟
چرا در كابل مكتب ها با ليليه براى پشتون ها است ولى براى ديگر اقوام نيست؟
چرا داود با حمايت حزب دمكراتيك كودتاه كرد بعد آنها را به زندان انداخت و تعبيد كرد؟
چرا خلقى ها كودتاه كردند؟
چرا تره كى خلقى به عقائد مردم توهين كرد و آزادى زود هنگام داد؟
چرا حفيظ الله امين تره كى را كشت و بعد هزاران شهروند كابلى را قتل عام كردن كه اكثر آنها مردمان با دانش و سرشناس بودند؟
چرا نجيب عليه ببرك كارمل برخاست و نام حزب را تغير داد؟
چرا نجيب با مجاهدين صلح كرد و كندك هاى قومى ايجاد كرد؟
چرا نجيب به ماموريت فضايى عبدالحد مهمند را فرستاد در حاليكه روس ها دگروال دوران را آموزش داده بودند؟
چرا نجيب در آخرين روزها با گلبدين حکمتیار سازش كرد؟
چرا نجيب اعضاى حزب را تنها رها كرد و فرار كرد و در ميدان هوایى گير آمد؟
چرا نجيب پيشنهاد مسعود را رد كرد و با نرفت؟
چرا گلبدين حکمتیار عليه حكومت شاه مسعود و ربانى جنگ كرد؟
چرا طالبان پيدا شد و تمام ولايات پشتون نشين براى طالبان تسليم شدند؟
چرا كرزى وقتى به زور مجاهدين به قدرت رسيد بعد آنها را بنام جنگ سالار نامبد ساخت؟
چرا كرزى طالبان را برادر ميگويد؟
چرا غنى تقلب كرد و با داعش و طالبان دست دارد؟
چرا پشتون ها غير از پشتون كسى ديگر را تحمل ندارند و همه اشش با پاكستان غلامى ميكنند؟
چرا كوچى ها به سمت شمال و شمالى ميروند؟
چرا ولايات هزاره نشين را دولت هاى پشتونى آباد نساخته؟
چرا ریس جمهور غنی برای معاون اول خود جنرال دوستم دوسیه سازی کرد ؟
چرا ریس جمهور اشرف غنی بین تاجیک ها نفاق اندازی کرده و عطامحمد نور را با ریس اجراییه عبدالله عبدالله در گیر کرده اند؟
چرا ریس جمهور غنی در بین هزاره ها نفاق اندازی کرده رهبران هزاره را با اعضای جنبش روشنایی درگیر کرده اند ؟
چرا ریس جمهور اشرف غنی لین برق 500 کیلو والت ترکمنستان را از ولایت هزاره نشین از اصلی جایش یعنی از بامیان به سالنگ انتقال داد ؟
و هزاران خیانت، جنایت، نفاق اندازی و فاشیستی دیگر پشتونها......
#نوت: آیا این همه قوم پرستی و فاشیستی پشتونها نیست ؟؟؟؟
نقد و نظر ؟

>>>   به پشتونهای با انصاف :
ایا میشود به اوغان وپشتونها نامی دیگری گذاشت؟
ایا میشود اوغان را تاجیک وهزاره وازبک نامید ؟
اگر نمیشود پس چرا به زور باید نام اوغان را بر دیگراقوام بگذاریم؟

>>>   افغان هویت همه اقوام است بچز چند نفریکه درتلاش نابودی پشتون وافغان است

>>>   آنهای که با پشتون بودن و تاجیک بودن و هزاره بودن خود خوش هستند خوش باشند ... مبارک شان باد ولی چرا یک تعداد برادران ما که عمدتا پشتون ها هستند بالای کلیمه افغان و مشخصا " افغان" تاکید دارند ؟ .... چرا نمیخواهند همه ما اریایی ، اریانایی ، خراسانی یاد شویم؟ این ها هویت های اند که اکثریت اقوام با آن موافقه دارند و از طرف دیگر تاریخ این هویت به مراتب پبیش تر و معتبر تر از هویت افغان است ...

>>>   Salam
دقيقن ، اين را قبلن در مقاله خوانده بودم كه به اساس محاسبات دقيق علم نجوم صورت گرفته بود ، آريانا و خراسان در تاريخ بهترين ستاره شناسان را داشت ، ابن سينا خود نجوم مى فهميد و خيام قبل از اينكه شاعر باشد يك عالم ستاره شناسى بود و شعر را به عنوان ذوق فرعى اش مى دانست . شوربختانه ما اين داشته ها را در پاى فرهنگ بيگانه ريختيم

>>>   فغان و ناله٬ فرياد و شيون ٬ چيغ وغوغا٬ داد و واويلا٬ گريه و زارى و فغ و نق و ندا٬ افغان از اين کشور دولت قلابى وجعلى است جان ریچاردسون (۱۷۴۰/۱۷۴۱ – ۱۷۹۵) مولف نخستین فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی به سال ۱۷۸۰-۱۷۷۸ است.فرهنگ او که به فرهنگ ریچاردسون مشهور است دربردارنده ۵۰ هزار واژه فارسی همراه با برابرنهاد انگلیسی آنهاست. در فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی جان ریچاردسون "افغان" ناله و فرياد زاری افسوس، شایعه آه! شکایت برگردان شده است افغان نام تباران از ساکنان بین کوه هاى قندهار و رود سند اند ، که قبلا فاتحان و حاکمان هندوستان بودندمغولها، فرزندان تیمور یا تیمور لنگ تعداد شان را کاهش دادند. آنها هنوز هم بسیار متعدد هستند و بسیاری از قبایل ادعا اصل و نسب مشترک خود را بااسرائیل دارند. سلطان قندهار یک افغان از قبیله ابدال است. هنوز هم برخی از روسای قدرتمند افغان در هندوستان، به خصوص در ستان دکن اطاعت به نظام مىکنند. آنها می گویند که فرزندان یهودیان از جنگ بابل هستند. که آن نیز به عنوان پتان و روهيله ناميده مى شوند و"افغان کردن" = فرياد کردن ناله کردن. افغان به عنوان سربازان خوب محترم اند. جان ریچاردسون: فارسی-عربی-انگلیسی لندن برگ ١٣٦ "افغان" جمع فغان است و فغان جمع فغ است فریاد, شکایت, افسوس شایعه آه همانجا برگ 1095 افغان+ ستان زبانم را انگليس نام همين قبيله راگذاشت و ايران را اين انگليس و روسيه تزارى تقسيم نمود نامگذارى کشور با نام بيگانه افغان در قرارداد پاريس ١٨٥٧ ميلادى انجام شد. يک بزرگوار پشتون ويا افغان گفت : واژه افغان به عنوان پيشوند ستان حثيت وهويت ملى نگرفت , نه ميگيرد و نه خواهد گرفت

>>>   تقلب٬ جعل٬ بازى دادن, چل زدن = يعنى افغان کردن واژه گي هاى حاکمان افغان اند. در فرهنک لغت "افغان کردن" فرياد کردن و داد زدن و فغان نمودن است (فرهنگ لغت عربى و فارسى وانگليسى جان ريچاردزون, کتاب تاريخ افغان سيدجمال الدين افغان که به اسدآبادى وکابلى دستخط دارد.
از ترکيب واژه افغان و پسوند فارسى ستان نام "افغانستان" در سال 1818 از سوى يک اسکاتلندى فرماندار هند برتانيه مونت استوارت الفيستون اختراع شد. مونت استوارت الفيستون کتاب "سلطنت کابل ..." را بيرون کشيد و نوشت:"
درسال 1808 نقشه ممالک ايران سوى کارتوگراف و افسر جان مک کارتنى کشيده شده بود که چاپ 1818 اش از کشورى بنام افغانستان خبرى نبود. غرب به ايران "پرزيا" و "پرزين" ودرانگليسى "پرشيا" آواز داشت. ولى در متون و از سوى خاور زمين ايران ناميده مى شد. افغانها يک نام عمومى ندارند. همين مناطق که من بيان نمودم همين مناطق راافغانستان مى نامم.

تا چاپ اولين نقشه "افغانيه" که در باريکه پشته کوه سليمان در سالهاى پنجاه قرن نوزده نام افغانستان را در کاغذ و رنگ توليد شده پيش از سال 1851 کرد پيدا نخواهى کرد.
در نقشه هاى پيش از سال 1851 بلخ يک کشور بود٬ بخارا کشور بود, کندهار کشور بود٬بلوچستان يک کشور بود هرات يک کشور بزرگ ديگر بود. خاناتهاى تورانى کشوربودند که سمنگان پايتخت بود.
نقشه کتاب سلطنت کابل مونت استوارت الفيستون نقشه ممالک ايران سوى کارتوگراف و افسر جان مک کارتنى کشيده شده بود بسيار نامهاى زيبا داشت چيزى مانند خوارزم و خراسان تورکستان سغد و کرمان مازنندران مکران وملتان که اين نقشه نداشت کلمه افغان وافغانستان بود. حاکمان افغان يا بهتر نوسيندگان دولتى پشتونخوا را هم افغانستان برگردان کردند وهم سلطنت کابل را افغانستان ترجمه کردند.
در سال 1818 نقشه سلطنت کابل چاپ شد که خراسان بخش بزرگ اش بودو نام از افغان و ستان منحوس وجود نداشت. شاه شجاع تا افضل خان پدر عبدالرحمان خان خود شان را شاه خراسان مى ناميدند. عبدالرحمان خان در تماس و دوستى با انگليس پدر ازتاج وتخت پس کرد و از سوى انگليس به عنوان شاه افغانستان قبول شد. انگليس لقب شاه افغانستان را با رسميت شناختن خط مرزى ديورند به وى تقديم کرد.

>>>   سيد جمال الدين: "تتمة البيان في تاريخ الأفغان". مصر، 1901 ترجمه محمد امين خوگيانى از عربى به فارسى 1940 کابل "افغان" چه معنى دارد
به پشکش بزرگواران و پارسى دوستان - ن گاه کن قدرت پارسى رسالت پارسى پشتون هم کرد فارسى زبان , محمدامین خوگيانى بزرگ مرد ادب پشتون فارسى دوست فرزند اسراييل خان خوگيانى من به اين پشتون سرخو د را به احترام زيادخم مى کنم واژه افغان
تاریخ افغان (تتمة البیان فی تاریخ الافغان) به قلم سید جمال الدین افغان به عربی نوشته شده چاپ اول مصر. و بعداً علي يوسف الكريدلي, صاحب و محرر جريدة العلم العثماني در استانبول ترکیه انرا نشر کرد و محمدامین خوګیانی مدير مکتب خوگيانى تا مدیر جریده انیس...به فارسى ترجمه کردو ترجمه اش درسال 1940 براى اولين بار چـاپ و تقدیم جهان فارسی نمود
کابل افغانستان ۱۹۴۰ تتمة البیان فی تاریخ الافغان نویسنده جناب سناتور محمدامین خوگيانى ۱۹۰۰-۱۹۸۵ این کتاب در سه قسمت است: حیات سید جمال الدین افغانی نویسنده محمدامین خوگيانى تتمة البیان فی تاریخ الافغان مترجم: محمدامین خوگيانى سوانح سید علی ترمذی جد اعلایَ سید جمال الدین: نویسنده محمدامین خوگيانى خوگيانى فرزند شهيد راه استقال امانيه اسراييل خان خوگيانى

- سيد جمال الدين: "تتمة البيان في تاريخ الأفغان". مصر، 1901 ترجمه محمد امين خوگيانى از عربى به فارسى 1940 کابل
سيد جمال الدين افغانى مى نگارد :"فارسها اين مردم را "افغان" ناميده اند ؛ به اين علت كه هنگامي كه آنان در زمانهاي قديم توسط بخت النصر اسير شده بودند بسيار آه و ناله و فرياد و شيون مي كردند . از اينرو نام "افغان" كه در زبان فارسي معناي ناله وفرياد مي دهد آز آن زمانها بر آنان اطلاق مي شده است .
"عوام فارسي به زبان عاميانه اين مردم را " اوغان" مي نامند كه مشابه نام " پتان" است كه از طرف هندوان بر آنان اطلاق مي شده . اما بعضي از طوايف افغاني مثل ساكنين قندهار و غزني خود را پشتون و يا پشتانه مي خوانند . و بعضي هم مثل ساكنين نواحي خوست ؛ كورم و باجور خود را پختون و پختانه نا ميده اند ". ترجمه امين خوگيانى پسر" اسراييل خوگيانى چاپ کتاب 1940
اين دوبند متن ترجمه امين خوگيانى از کتاب سيد جمال الدين افغانى زير عنوان "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" مى باشد که به زبان عربی در سال 1901 در مصر منتشر شد.سيد جمال الدين افغانى ويا اسد آبادى که با "ال کابلى" هم دستخط دارد اين کتاب را در قرن نوزده نوشت ولى چاپ اش دراولين سال قرن بيست به فرمان آدمکش قرن, جانى بشرى عبدالرحمان خان چاپ شد.

افغان= شيون٬ واهويلا٬ آه ٬ غالمغال٬ دعوا٬ زاری، صیحه، ضجه، عربده، غوغا، فریاد، ناله، نفیر، نوحه

>>>   Arianfar
بیشتر سو تفاهمات ناشی از نداشتن تعریف درست علمی از مسایل است. برای مسایل تذکره تالعیت سندی است که تابعیت شخص را به یک کشور و دولت نشان می دهد و هیچ ربطی به هویت ملی و ملیت ندارد.

>>>   چـرا تاجک ها مخصوصا شسمالی ها .....هستند ؟؟؟
مثلا منتظر اند چی زمانی مصیبتی واثع شود تا آنها با جوال ها شروع به غارت کنند؟؟

>>>   افغان
یعنی ....
یعنی انتحار
یعنی آدمکش
یعنی جلاد
به خاطری همین است که اوغان ها می خواهند که این لکه ننگ را بر پیشانی همه بزنند تا خودشان در امان باشند
چرا در سابق فقط افغان همان پشتون و پشتون همان افغان بود و دیگران حق افغان بودن را نداشتند چون تا این حد خباثت باطنی این قوم ظاهر نشده بود
حالا که تمام دنیا این قوم غدار و سفاک را شناخته ، حالا می خواهند که همه به نام افغان راه بروند و اگر هر خوبی ایکه دارند برای اوغان ها ذخیره شود و آنها نیک نام شوند
افغان هرگز یک هویت ملی نیست نیست نیست نیست نیست نیست باز هم نیست

>>>   به گواه اسناد تاریخی و کتب تاریخی اکثریت ساکنین کشور افغان نیستند اما افغانستانی هستند. قوم افغان=اوغان=پشتانه=پتان=پشتون و اکثریت جامعه افغانستان از اقوام دیگر هستند.

>>>   رای نظر دهنده ششم !
مرغ لجوج یک لنګ دارد یعنی خصلت الاغ رادارد ضعیف العقل بوده هیچ وقت حق وحقانیت را نمی داند

>>>   هويت افغان هويت پشتون نيست بلكه هويت تمام اتباع ساكن افغانستان است

>>>   به كدام دليل از هويت خود بگذرم و هويت كسي را قبول كنم كه حتي واژه دانشگاه زبان من را قبول ندارد.
پدرام

>>>   ای بیچاره دیگر حرف ندارد پس کلمه افعان چسپیده ... شر انداز ... ! برو در بدخشان هنوز هم در مغاره ها زندگی میکنند خدمت کو ... در شهر و تمدن که امروز تو زیست داری .. آورده اوغان تبار هاست اگر نه تمدن پدرکلانت .. سامانی .. که زیاد سامان داشت .. ههه همین فعلن هم در تاجکستان .. بیرقی از سرا سر دنیا به زدن سامان میایند..هه!

>>>   پدرام جان بسیاروارخطا معلوم میشوی
بدانی اگرخود رابکشی بازهم کلیمه افغان را ازبین برده نمیتوانی برودرفکرمردم بیچاره بدخشان باش که نان خوردن راندارند بعد درفکرحذف کلیمه افغان شو

>>>   ای پدرام! ...به این چشم ... شما دارید! من به تو... میگویم که تاجک خو در تاریخ یک مرتبه هزار سال ّپیش دولت سامانی داشت و ازان به بعد بی سامان شده! اگر تو هم افغانی نمیبودی حال پدراموف ولد تزار میبودی! همین زور افغان است که پدرام ماندی ورنه در قرنهاغلامی روس یک تاجک دهن باز نکرد که از غلامی روس خودرا نجات دهد!
ولی به یاد داشته باش که با این ... یک روز از دست افغانها ... را از هم جدا خواهد کرد!

>>>   ما نه تنها حذف واژه افغان از تذکره الکترونیکی هستیم بلکه خواهان تعدیل این واژه قومی (پشتون ) را از قانون اساسی میباشیم و از طرف دیگر عامل نفاق اقوام افغانستان تغییر نام خراسان به افغانستان میباشد که آغازی نفاق و بدبختی و تک زبانی شروع گردید که ما خواهان دوباره تغییر دادن نام افغانستان به نام های قبلی و تاریخی اش میباشیم و یا کدام نام جدید که سازمان ملل متحد آنرا پذیرا باشد میباشیم . از واژه افغان و افغانستان که به زور انگلیس این نام جعلی و واژه جعلی را گذاشته اند بیشتر از 250 سال نمی گزرد بلکه نام و واژه فارسی ( دری ) و قوم تاجیک از نطری پس منظری تاریخی بیشتر از 5050 تاریخ دارند و یک قوم متدین میباشند ولی افغان ( پشتون) از نظری تاریخ نسبت به سایر اقوام در پیشاپیش اقوام قرار گرفته اند که باعث عقبمانی و ترقی افغانستان کنونی شدند وواژه افغان اوغون باعث فغان جامعه شدند که دایم این کشور را در نفاق برای حکومت کن که همان شعار انگلیس را با لای مردم شریف افغانستان نگه داشته اند که چرا ؟؟؟
زره

>>>   افغان چی هست که بعضی ازادماازان حمایت میکنیدافتخارات افغان یاکلمه افغان رانام ببرید بعدبه ان افتخارکنید

>>>   اشخاص مزدوروفروخته شده برضد کلیمه افغان است واین مزدوران جز جرت وفرت بیجا هیچ کاری ازدست شان ساخته نیست واگرزورسرشان بیاید فورا نزد باداران خویش به کولاب فرار میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است