چرا کرزی مجلس بزرگان (لوی جرگه) می خواهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144839 منبع: پرینت

بسیاری از سیاستگرها و سیاستمدارها حرف اصلی خویش را بیان نمی کنند زیرا بیان اصل هدف بصورت عریان و برهنه مانند رونمایی همه برگه های بازی است و از دید بازی متعارف سیاسی این نوع رفتار نادرست تلقی می گردد. به هرحال تا جایی که من معلومات دارم کرزی به این باور است که در میان پشتون های مطرح در شاخه غلجایی ها محمد اشرف غنی ناکام و فرومانده است و گلبدین حکمتیار تا آخر عمر نمی تواند از زیر بار گذشته اش بیرون شود.

به باور او در این شاخه کس دیگری که بتواند فراتر از حاکمیت بر مشرقی و پکتیا فکر کند وجود ندارد. در عین حال او فکر می کند که در میان درانی ها هیچ چهره ای جایگاه و نام بزرگتر از حامد کرزی ندارد. او به این نتیجه رسیده است که تنها رهبر درانی تبار که در میان اقوام غیر پشتون رخنه کرده و طرفداران واقعی دارد خودش هست اما برای بازگشت به صحنه قدرت او دو مانع جدی در برابر خود می بیند یکی آمریکا و دیگری قانون اساسی افغانستان.

قانون اساسی برایش اجازه نامزد شدن برای بار سوم را نمی دهد و آمریکا بازگشت کرزی را شکست واشنگتن می پندارد. به باور او تنها راه عبور از این دو مانع مجلس بزرگان (لوی جرگه) است یعنی رویداد بی تعریف و غیر نهادینه که در آن به جای اصول گرایی گرایش به شخصیت ها و افکارشان صحنه را شکل می دهد. مجلس بزرگانی (لوی جرگه) که کرزی می خواهد تعریف ناشده است و می تواند تمامی کسانی را که احساس تجرید می کنند در خود جمع نماید. عقیده او این است که در زمان حکمرانی خودش راس قدرت را حفظ کرده بود و بدنه قدرت را با روش نرم و دیپلوماسی میان همه اقوام و سمت ها تقسیم کرده بود و تا آخر حاکمیت اش دچار بن بست شدید نگردید.

به عقیده ای او رهبران غلجایی تبار هم راس و هم بدنه قدرت را می خواهند در کنترل خود داشته باشند و این تلاش زیر نام اصلاحات در ابعاد مختلف دیگران را یا به تجرید کشانیده و یا حس شدید تجرید را به وجود آورده است. نظم پس از کنفرانس بن 2001 به بن بست رفته است و ساختار قدرت باید دوباره به بحث گرفته شود. به عقیده ی ما (حوزه مقاومت) این بحث باید میان ارگ و ریاست اجرایی صورت گیرد ولی به باور کرزی بن دوم باید دایر گردد اما اینبار زیر نام مجلس بزرگان (لوی جرگه) و در آن ساختار قدرت و تقسیم قدرت در پهلوی مسایل بزرگ دیگر چون صلح و جنگ به بررسی گرفته شود.

باور پنهانی کرزی این است که دوره محمد اشرف غنی بیشتر از یک اخلال و اغتشاش سیاسی چیزی بیش نیست و به روایت تاریخ تنها یک سیاستمدار درانی تبار با خصایل نرم و معتقد به تقسیم قدرت و ایجاد دسترخوان کلان می تواند سرپوش شود. بگذاریم کرزی هرچه فکر می کند بکند به نظر من هنوز هم ارگ شانس بزرگی دارد خودش را از بازی کوچک بیرون ساخته و مردم را شریک دولت سازد. فکر و ایده اصلاحات هرچه زیبا و معقول باشد ولی اگر مردم خود را در آن شریک نبینند مانند هر اصلاح دیگر تاریخ معاصر ما به گودال فرو می رود. پس بیایید فراتر از محوطه ای تان فکر کنید.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
مجلس بزرگان
نظرات بینندگان:

>>>   بخاطریکه درانی ها میراث خور سلطنت ابدی افغانستان هستند

>>>   کرزی شفتالو نمیگوید اما شف شف میگوید
او می خواهد جرگه دایر شود ودر جرگه فیصله کنند که حکومت موقتی تشکیل گردد وکرزی صاحب در راس ان باشد بعد انتخابات صورت گیرد وکرزی بازهم انتخاب شود اینبار هم 15 سال همراه با گروه دزد چهار صد نفری اش حکومت کند تا آنزمان میرویس کرزی هم برای حکومت کردن آماده میشود ، اکثریت دزدان وغارتگران وغاصبین زمان کرزی هم همین را می خواهند
ر

>>>   یکی از خاصیت های مهم افغانها شله گی بیجا است.
آیا کدام عقل تصور میکند که قانون اساسی را که در زمان خود کرزی تصویب شده است، خود کرزی تغیر بدهد و خود را دوباره رییس جمهور کند.
او بار ها خودش گفته است که وقت ما تیر شده است و ما یک اساس و بنیاد نیم و نیم کله دولت جدید افغانستان را بنا نهادیم و حالا نوبت جوانان است که آن را انکشاف بدهند و استحکام بدهند و به سر منزل مقصود برسانند.
هرکس شرط میبندد من همرایش یک بر هزار شرط میزنم که نه کرزی دیگر دعوی ریاست جمهوری دارد و نه هم بار دیگر او رییس جمهور خواهد شد.
شما تمام مسایل را از دید افغانی خود نظر میکنید. هیچ جهان بینی علمی ندارید و نمیدانید که در جهان چه میگذرد.

>>>   دقیق است تحلیل زبیاست و کاش کسانیکه در راس قدرت اند همین درک و منطق را میداشتند تا این بحران و رسوایی دامنگیر این کشور نمی شد. کرزی کم و بیش ۱۲ سال حکومت کرد کشور را به خانه مشترک همه افغان ها تبدیل کرد کسانیکه سالها میان شان جنگ و خونریزی بود و هیچ کدام یکدیگر را قبول نداشتند، اما کرزی با خردمندی و نیت پاک همه را دوست ساخت و افغانستان خانه مشترک همه شد. اما حالا بیا و ببین که طی سه سال بعد از کرزی مردم باز به ... و ... تقسیم شده اند . تحت نام اصلاحات و شایسته سالاری ( وعجب شایسته سالاری ) هر روز میان مردم تخم هرزه قومیت و سمت و منطقه کشت می شود مردم هم چشم دارند و هم گوش !

>>>   تاجگذاری کرزی باردوم
کرزی می خواهد تا همان یاران کیسه برش را که در طی 15 سال هرچجه خواستند کردند بنام لویه جرگه جمع کند ملیون ها افغانی پول به پانتا پیپسی پلو چلو مصرف شود بعدا مطابق فیصله پنهانی قبلی در جریان جرگه عبدالرزاق برخیزد ویک بوته تریاک رابر قره قل کرزی صاحب بگذارد وبگوید ما کرزی صاحب را تاج گذاری کردیم تا پانزده سال دیگر هم سلطنت کند چون بدون کرزی صاحب زندگی ممکن نیست
v

>>>   Ariaie
ياد تان است در دوره رياست جمهورى كرزى ، كسى بنام نماينده طالب ميليونها دالر را از داخل ارگ دزديد؟
معلوم ميشه باز چند نَفَر كم پول شده اند:)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است