سازمان ملل هیچ کمکی به ما نخواهد کرد
ما با بزرگترین کشور پیمان امنیتی استراتژیک داریم اما برق از یک کشور دیگر بیاید، تروریزم بیشترین فعالیت را در این کشور داشته باشد، پس حضور آنها چه در قالب نظامی و ... هیچ فایده ای نداشته و پس از این نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144865 منبع: پرینت

سازمان ملل در افغانستان با نقش آفرینی نوین به دنبال چیست؟ هیاتی به ریاست نماینده قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل وارد کابل شده و با مقام های ارشد حکومتی دیدار و گفتگو کرده است. در این میان نماینده آمریکا در سازمان ملل هم شامل ترکیب هیاتی است که از آدرس شورای امنیت به افغانستان سفر کرده است. گفته می شود که در این نشست در مورد مبارزه با تروریزم در افغانستان تصمیم گرفته می شود و صحبت می شود. آیا این مجمع می تواند در استقرار صلح در افغانستان نقش موثری داشته باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نقیب الله هاشمی عضو شورای ولایتی کابل در برنامه «چشم انداز» گفت: شکی نیست که با آمدن ترامپ و برنده شدن وی در کرسی ریاست جمهوری، سیاست و پالسی آمریکا در قبال افغانستان کمی تغییر کرده است. آنها به صراحت اعلام کرده اند که ما در جنگ تروریزم در افغانستان ناکام بوده ایم. حالا سعی می کنند از راهکارها و استراتژی های جدید کار بگیرند که حداقل از این بن بست خود را بیرون کنند. سیاست های آمریکا قبل از ترامپ در قبال افغانستان موفقیت آمیز نبوده است و با ما همگام و همکار نبوده اند. حالا هم هدف آمدن آنها به افغانستان می تواند این باشد که شورای امنیت دست به کار شود که بتواند حداقل کاری کند که منافع آمریکا به اضافه کشورهای دیگری که در افغانستان حضور دارند تامین شود.

وی، در خصوص علت این نشست در افغانستان می گوید: منافع هر کشور در پیش خودش معتبر است. آمدن این خارجی ها در قالب شورای سازمان ملل به افغانستان به معنای بررسی اوضاع افغانستان است. شما بدانید که از این نشست منافع کشورهای خود را در نظر می گیرند. این به سیاست خارجی ما افغان ها برمی گردد که حکومت وحدت ملی کدام استراتژی و برنامه را بگیرند که از آمدن آنها به نفع خود استفاده کنند.

هاشمی، سیاستمداران افغانستان را بسیار ضعیف در روابط دیپلماتیک با کشورها می داند و می گوید: در این حکومت سیاستمدارانی بسیار ضعیف داریم که اصلا نمی توانند از موقعیت هایی که برای افغانستان پیش می آید استفاده کنند. یعنی اگر این نشست فایده ای هم برای توقف جنگ داشته باشد نمی توانند استفاده ای نمایند. اگر اینها واقعا از آنها استفاده می کردند هیچ کشوری نیست که در این دنیا زندگی کنند و با کشورهای همسایه خود و کشورهای دنیا روابط نیک نداشته باشد. ما اگر روابط با یک کشور را نگاه می کنیم در سیاست خارجی مان کشور دیگر را از دست می دهیم. ما قربانی سیاست های خارجی کشورهای دیگر می شویم. ما هند را به دست می گیریم پاکستان را از دست می دهیم. پاکستان را می گیریم هند را از دست می دهیم. به همراه آمریکایی ها پیمان استراتژیک امضا می کنیم روس را از دست می دهیم. روس را اگر بدست می آوریم چین را از دست می دهیم. ما به عنوان یک کشور مستقل و آزاد روابط دیپلماتیک با کل کشورها داریم اما نمی دانیم روابط مان چگونه باشد باشد.

وی ادامه داد:ما به عنوان یک کشور مستقل و آزاد روابط دیپلماتیک با کل کشورها داریم، از کل کشورها در قبال از بین بردن تروریزم، در قبال تجهیز و تمویل کشور خود، در قبال اقتصاد کشور خود، در محو فساد اگر با این سیاستی که در این دو سه سال داشتیم ادامه دهیم نه تروریزم از بین می رود نه فساد از بین می رود نه دارای یک اقتصاد قوی می توانیم باشیم.

این عضو شورای ولایتی کابل، خارجی ها اینهمه سال در کشور ما بودند. کدام ساخت و ساز زیر بنایی برای ما جور شده است؟ کدام کار اساسی برای ما انجام شده است که ملت عزیز ما در آن کار کند که رفع اقتصاد در آن کشور کرده باشد. ما با بزرگترین کشور پیمان امنیتی استراتژی داریم اما برقمان از یک کشور دیگر بیاید. تروریزم بیشترین فعالیت را در این کشور داشته باشد. پس حضور آنها چه در قالب نظامی و چه در قالب نشست هیچ فایده ای نداشته و پس از این نخواهد داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   هههههههه همین ریس جمهور خودت واری یک آمدم مداری و مسخره است. اگر نه یک انسان که تامین امنیت کرده ، بازسازی کرده ، همه اقوام در ولایت ازش خوش چه نیاز به تبدیل کردن را داشت ؟ گناه اش همین است که قدرتی مردمی داشت و یا پشتون نبود ؟
ghamkhoor

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies

قابل توجه شورای عالی جنبش روشنایی !
اکنون که هیات با صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد کابل شده است ، تلاش نمایید تا از طریق نماینده گی دفتر سازمان ملل متحد در کابل اگر ممکن باشد با این هیات ملاقات نمایید و خواسته های برحق مردم خود را با چگونگی انواع تبعیض سیستماتیک که علیه هزاره ها بکار برده می شود با آن ها مطرح نمایید ، اگر چنین ملاقات میسر نگردید لطفاً نظریات و پیشنهادات معقول و انسانی خویش را نوشته و آن را به دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل تسلیم نمایید که به دسترس هیأت با صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذارند و همچنین یک کاپی آن را عنوان مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک پست نمایید ، بهتر است که متن نوشته های خود را به زبان انگلیسی ترتیب و تهیه نمایید ، این هیات وظیفه دارند که به نظریات مردم افغانستان گوش فرا دهند و از جمله به نظریات معقول شما نیز گوش فرا خواهد دادند ، پس چه بهتر که در این زمینه دست به کار شوید و صدای خود را از هر طریق که ممکن باشد بگوش هیات با صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل متحد برسانید .

>>>   دیالوگ !
نگارنده: محمد طاهر شهیدانی
__________
بعد از سقوط طالبان اقوام افغانستان نیازمند یک گفتگوی جدی با پشتون ها بودند اما این گفتگو به علت رقابت های منفی و خود خواهی بعضی از رهبران احزاب صورت نگرفت و یا در فکر شان خطور هم نکرده بودند که ما نیازمند این مسئله مهم هستیم ولی امروز این گفتگو به شدت نیاز است و احساس میشود ملیت های هزاره، تاجک و ازبک و سائیر اقوام با گفتگوی رو در رو باید باجدیت از پشتون ها سوال نمایند که شماه بلاخره ازما سائیر اقوام چه میخواهید؟ اگر حکومت است از ریس جمهور گرفته تا آنجایکه پست های کلیدی وجود دارد از شما قوم پشتون ناشایسته ای، عقب مانده، انتحار بوده و هست اما شما قوم انتحاری برای دیگر اقوام مملکت یک زندگی ساده را هم روا دار نیستید چرا؟ قبل از این دیالوگ مردم کاملآ مسلح باشند از موضع اقتدار سخن بیگویند اگر در این گفتگو اقتدار نباشد قوم پشتون انتحاری افهام و تفهیم سرشان نمیشود همان آش و همان کاسه خواهد شد.
این کشور خراب شده و ماتم زده مانند ندارد چرا؟ مگر زیر آن آسمان که سائیر کشور هاست نیست؟ بلی خاک زمین آب و هوا یک است اما این خاک همیشه باخون رنگین بوده است موجودات چون پشتون انتحاری مسبب این همه خون ریزی و خون آشامی بوده اند و هم است آنها همیشه با خون رفع تشنگی می کنند به همین علت افغانستان در جهان نمونه ندارد. در طول دوصدو پنجاه سال هر حاکمی روی دیگری را با جنایت های که مرتکب شده اند سپید کردند و رفتند. در تاریخ قبیله کسی نیست که خون آشام نبوده باشد. کشتن و غارت کردن از آنها ماتم و شیون از دیگران بوده اند تا امروز بعد از این تاکی؟ آیا زمان یا تاریخی قید شده که تافلان وقت جنایت ها ادامه دارد؟ شرم تان باد ملت تاجک ها، هزاره ها و ازبک ها بیدار شوید! که باخون آشام ترین وحشی ها در این ملک قرار گرفته اید! این جماعت را تا راست کرده بدست اش ندهی به اعتراضات مدنی و تظاهرات هیچ اعتقادی ندارند.... تا نباشد چوب تر فرمان نبرد ........

>>>   Ariaie
تقاضاي مردم اين است كه حقائق بِه ان صورتى كه است به اين هيّئت منتقل شود. اقتصاد ، امنيت، وحدت مردم، قوت گيرى مافيايى قومى، تبعيض، تعصب، دو رؤيه گى دولت، سياست توطيه، نگرانى از انتخابات ، تحميل هويت، تبعيض نظامند در ادارات،...

>>>   فرصت های طلایی را سیاستمداران چال باز ما واطرفیان مافیای شان از دست داد هرکس در افغانستان منفعت حزبی وشخصی خود. را مدنظر گرفت اطرافیان شان از خود شان واز حزب شان و وطنداران شان بود تا توانستند چور کردند در خارج از افغانستان سرمایه هنگفتی ذخیره نمودند وشرکت های بزرک تجارتی را تاسیس کردند ودر راس آن اشخاص و افراد خویش را قرار دادند از الله متعال شرم وخجالت نکشیدند وانسانهای خوب وبا عزت را از کار دور نگهداشتند بعضی از قماش در شرایط فعلی که توانایی سابق خود از دست داده اند به اپوزسیون مافیایی مبدل شده اند و. به شکلی از اشکال میخواهند تار وپود افغانستان را ضعیف سازند ،اگر خود. مان خوب وبا وجدان باشیم کشور های هماسیه ودیگر جهان به ما احترام میگزارند ،
آغا صاحب سخن های خودت هم نیک است جامعه افغانستان را بهتر میشناسی میدانی در شرایط فعلی مانند. دوره کمونستان افراد واشخاص اند. که خود را به خاسته های دیگران عرضه میکند تا منفعت خوبتر ببرنند.
عبدالله ریحان

>>>   تهاجم سیستماتیک افغانیزم علیه زبان فارسی
افغانیزم، با سرعت و تهاجم سیستماتیک زبان فارسی (ملی) را که معرف هویت و فرهنگ و تمدن ما بود، چگونه به مسلخ جراحی مسخ هویت برد و سرانجام به حاشیه ی قدرت هدایت کرد؟
زبان فارسی در زمان امیرعبدالرحمن خان مؤسس افغانستان؛ عملاً زبان ملی، رسمی و سیاسی بود، زیرا هنوز نه فرهنگ دستور زبان افغانی تدوین شده بود و نه ظرفیت لازم سیاسی و اداری را داشت، کما اینکه هنوز هم ندارد.
در زمان امیر حبیب الله خان و امیر امان الله خان، زبان فارسی همچنان زبان رسمی، ديپلماتیک ، اداری و ملی بود ، زیرا تقریباً تمام فرامین، موافقتنامه ها ، اساسنامه ها ، نظامنامه ها، کتب رسمی منتشره و مطبوعات ، همگی اول به زبان فارسی انتشار می یافتند و بعداً به زبان افغانی ترجمه می شدند.
سیاست خزنده و تهاجم فاشیسم افغانی علیه زبان فارسی ، فرهنگ، هویت و تمدن خراسان بصورت اساسی در زمان محمد نادر شروع شد و در عصر سلطنت محمد ظاهر به اوج خود رسید .
تهاجم فاشیسم افغانی علیه زبان فارسی در دو مرحله و با سؤ استفاده ... از تاریخ ادب فارسی صورت گرفت، اول سپهر هویت پهناورش را در زاویه چهل و پنج درجه دری محدود نمودند و بعداً با اعلام زبان افغانی به عنوان زبان ملی، این عنصر تمدن آفرین را به حاشیه قدرت و سیاست هدایت کردند.
نصاب رسمی معارف در تمام سطوح بر محور زبان فارسی استوار بود ، همانطوریکه در اسناد مشاهد می کنید، زبان فارسی درس اول تمام مدارس، مکاتب رشیدیه و دارالمعلیمین ها بود و از زبان افغانی خبری نبود.
لطفاً به اسناد تاریخی با دقت و تأمل نظر بیافگنید و موقعیت امروز زبان تمدن آفرین و مقدس فارسی را با آن ایام در کشور افغانستان مقایسه کنید.
ادامه دارد ...
‏Abdul Hai Khurasani

>>>   Mutaref
به نظر می‌رسد که نشست نمایندگان دولت با تعدادی از افراد به اصطلاح طالبان در ترکیه یک نمایشنامه ساختگی چیزی بیش نیست و با ورود نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد پیوند دارد. احتمال اینکه طالبان تحت فشار بیشتر قرار بگیرند و تعزیرات تازه فراراه فعالیت آنان از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد وضع گردد بسیار بالاست. دستانی از درون حکومت وحدت ملی فعال شده است تا به جهانیان نشان دهند که طالبان اهل گفتگو و مذاکره اند و فشارهای بیشتر به این گروه کار غیر عقلانی است.
ورنه همه می‌دانند که کسانی در ترکیه به سر می‌برند که از بدنه ی طالبان جدا، فرار و به آن کشور پناه برده اند و هیچ صلاحیتی در تصمیم گیری طالبان ندارند.

>>>   Gulzad
وزارت اقوام وقبایل، چند وظیفه دارد، در آنطرف مرز دیورند، از جمله چندانه را برایتان پیش کش میکنم.
1. دخالت در امور پاکستان خصوصآ در بین پشتونهای آنطرف خط دیورند..
2. جذب همه فرزندان آنطرف مرز دیورند به دانشگاه های افغانستان.
3. جذب اکثریت جوانان از صنف اول تا صنف دوازده در مکاتب افغانستان با غذا سه وقته، خوابگاه، وجیب خرچی، مثلآ در دهبوری کابل کارته چهار لیسه خوشحال خان ختک.....
4. معاش به بزرگان قوم پشتون آنطرف مرز دیورند، ربع وار.
5. سهم بورسیه های جوانان افغانستان را به جوانان قبایل آنطرف خط دیورند.
وچندین کارهای مهم دیگر، اگر پاکستان فریاد از مداخله میزند بجاست

>>>   لطفا برف بام خودرا به بام ديگران نه اندازيد. تنبلي، عطالت، نفاق داخلي، تفرقه هاي طائفي و عرقي جهان اسلام وبخصوص وحشتسراي خودتان را بدوش ديگران نه اندازيد. من و تو وديگر هموطنان و همكيشان ما از درون خراب استيم، مشكل ما ؛ بيشتر دروني است.
تا زمانيكه مردم افغانستان يا بخش هاي از مردم افغانستان؛ با هم به يك توافق ملي نرسند.
اگر شما تاريخ را بحيث يك درس عبرت قبول داريد، اين را بايد قبول كنيد كه:
درين وحشت سرا كه نامش را افغانستان گذاشته اند، پادشاهان وخاندان هاي حاكم؛ خود؛ جاده صاف كن هاي قواي اجنبي شده اند.

>>>   چطور شده که سازمان ملل بیاد مسکین ها شده وبه دیار کشور تولید کننده ای مواد مخدر وپرورش دهند ه ای تروریزم وماوای تفنگ سالار ها وبه بازی گیرنده ای دموکراسی !!!امده اند وباز به این پیمانه ووسعت مگر بالای ملت بخون غنوده ای مارحم کرده اند ویاحقانیت موضوع ملت مارادرک نموده اند و...؟/؟مادر نزد انها همان هستیم که بودیم فقط میخواهند از کشور وملت ما برای پیش برد مرامهای خود جهت فشار اوردن بالای حریفها وامتیاز گیری از مجرمینی که در کشور ما جنایت می افرینند واز چهار دهه بدین سو به قتل وکشتار مردم ما دست هاشان تا ارنج به خون تر است
همانطوی که از حقوق بشر ویا جنایات ضد بشری و حامی تروریزم وسایر کلمات نیک سوء استفاده مینمایند این بار موضوع شکایت افغانستان را بهانه قرار داده امتیاز کسب میکنند وکسی نیست برای شان بگوید مارا زخیر شما امید نیست مارا شر مرسانید کافیست که در گذشته ها ۳۳ ملیارد دالر برای تباهی وبربادی وخون ریزی ملت وکشور ما سرمایه گذاری کردید ازیرای خدا واز برای عیسای مسیح وحضرت مریم وحضرت موسی وعزیر{ع}دیگر بالای زخم ما نمک پاش ندهید ودیگر این تن نحیف وضعیف را نیازارید
لالی از ننگرهار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است