شورای امنیت به دنبال چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۹    ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ کد خبر: 144876 منبع: پرینت

چند نفر از دوستان پرسیدند که شورای امنیت با ارسال یک هیات به کابل به دنبال چه است. آیا می خواهند با بی ثبات ساختن شمال ساحه را برای کشورهای آسیای میانه تنگ تر بسازند یا اینکه بین دولت و استاد عطا می خواهند وساطت کنند؟

من فکر می کنم شورای امنیت به مسایل داخلی کشورها آنقدر نمی پردازد الی اینکه حوادث داخلی یک کشور در نهایت باعث اشغال نظامی یک کشور توسط کشور دیگر گردد. وظیفه کلیدی شورای امنیت این است که صلح و ثبات سیاسی را در دنیا حفظ کند و هرگاه متوجه گردند که کشوری باعث بر هم زدن ثبات سیاسی در سطح بین المللی می گردد مساله را به رای گیری می گذارند و اگر تمام اعضای اصلی شورای امنیت رای مثبت بدهند برای جلوگیری از بحران عمل می کند. بنابراین بسیار به مشکل می توان رابطه ای پیدا کرد بین تنش درونی دولت افغانستان با شورای امنیت. در ضمن هیچ کشوری در این مقطع قصد اشغال نظامی افغانستان را (برای بار دوم) ندارد که شورای امنیت بخواهد از آن جلوگیری کند و همچنان افغانستان هیچ کاری انجام نداده است که بحران بین المللی بوجود بیاورد.

پس شورای امنیت به دنبال چه بوده می تواند؟
حدس من این است (فقط درحد حدس و گمان) که در این مقطع از زمان آمریکایی های به فکر تنش بیشتر با روس ها نیستند خصوصا وقتی تنش بین آمریکایی ها و پاکستانی ها دارد هر روز بیشتر اوج می گیرد. با درنظرداشت وظیفه اساسی شورای امنیت احتمال اش می رود که به درخواست روس ها بخواهند دوباره رهبری قوای ایساف را در افغانستان از نزد ناتو بگیرند. که در آن صورت روس ها می توانند به همرای آمریکایی ها در افغانستان همکاری بیشتر بکنند چون مشکل روس ها با آمریکایی ها در افغانستان از همان روزی شروع شد که حضور نیروهای بین المللی از تحت رهبری شورای امنیت بیرون شد و به ناتو سپرده شد.

اگر بیاد داشته باشید چند سال قبل بعد از اینکه روس ها تهدید کردند که ادامه ماموریت ایساف را در افغانستان تایید نخواهند کرد آمریکایی ها این ماموریت را به ناتو سپردند تا به روس ها بگویند که به رای شما در شورای امنیت ضرورت نداریم و اینکارشان باعث برآشفته شدن بیشتر روس ها شد. در نهایت این حرکت آمریکایی ها و ناتو را سخت وابسته به همکاری پاکستان برای حضور نظامی شان در افغانستان ساخت که بقیه مساله را شاید همه به یاد داشته باشند.

احمد ادریس رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای امنیت ملل متحد
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شورای امنیت از پنج عضو دایمی و ده عضو غیر دایمی که برای یک و یا دوسال تعیین میشود،تشکیل شده است.
هردوره آن یک رییس موقت دارد.
درین دوره قزاقستان نیز منحیث عضو غیر دایمی تعیین شده است و نماینده آن منحبث رییس موقت انتخاب شده است.
چون موضوع امنیت افغانستان برای قزاقستان مهم است و ترس از نا امنی قزاقستان در صورت ادامه تا امنی در افغانستان دارد،بنأ از اعضای شورای امنیت خواسته است تا سری به افغانستان بزنند تا مسایل امنیتی افغانستان از نزدیک مورد بحث قرار بگیرد.
درین جریان بخاطر نشان دادن تلاش های صلح،دولت افغانستان نیز باز چند نفر دوکاندار را از پشاور پاکستان جمع کرده است و منحیث نمایندگان طالبان به ترکیه فرستاده است تا برای اعضای شورای امنیت نشان دهد که تلاش های صلح دولت افغانستان جریان دارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است